Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Riita miehen kanssa - kumpi on oikeassa?

Vierailija
11.08.2017 |

Jos ajaa autolla ja tulee risteykseen kaistalle, josta ei voi kuin kääntyä niin onko pakko käyttää vilkkua. Mun mielestä ei koska eihän siitä kaistalta voi kuin kääntyä, mies väittää että pitää näyttää, mutta se näyttäminen on turhaa ja kuluttaa turhaan vilkkua. Kumpi on oikeassa?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuluttaa vilkkua?

Vierailija
2/33 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Women to the right, becouse they are allways right.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää näyttää vilkkua. Ei muut (esim. vastaantulijat, pyöräilijät ym.) välttämättä tiedä, että olet kaistalla jolta voi vain kääntyä.

Vierailija
4/33 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai pitää käyttää, jos noudattaa tieliikennelakia.

Vierailija
5/33 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää käyttää vilkkua. Vai käytätkö vilkkua vain jotta itse tietäisit minne käännyt?

Vierailija
6/33 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti aikoinaan laskea roimasti hintaa, kun myin vanhaa autoa. Vilkut olivat niin kuluneet.

Vierailija
7/33 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piti aikoinaan laskea roimasti hintaa, kun myin vanhaa autoa. Vilkut olivat niin kuluneet.

Näin juuri. Oon miehelle sanonut., että saa kyllä maksaa omista rahoista vilkkuremontin kun kuluttaa niitä ihan turhaan. Siitä se tyhmä sitten suuttuikin.

ap.

Vierailija
8/33 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tuolloin käytä. Tilannehan on sama kuin päätien erkanemiskaistalla, jossa ei ole enää kaistan erkanemiskohdassa mitään informaatioarvoa vilkuttamisella. Moni kuitenkin vilkuttaa vasta tuolloin eikä kaistalle siirtyessään.

Vierailija
9/33 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin juuri. Oon miehelle sanonut., että saa kyllä maksaa omista rahoista vilkkuremontin kun kuluttaa niitä ihan turhaan. Siitä se tyhmä sitten suuttuikin.

ap.

Niin, että muiden turvallisuuden voi vaarantaa, jotta auton vilkut ei kuluisi? Nyt valoja päähän. Ei ne kävelijät yms välttämättä tiedä, että juuri siltä kaistalta voi kääntyä, joten tottakai niitä varten on pakko näyttää, että käännyt.

Vierailija
10/33 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää käyttää vilkkua. Vai käytätkö vilkkua vain jotta itse tietäisit minne käännyt?

Tietysti tiedän minne oon kääntymässä ja en oo tosiaan mikään idiootti, mutta ei sen autonkaan tarvi tietää.

ap.

Vierailija
11/33 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkalleen ottaen tuossa täytyy käyttää vilkkua ennen kuin vaihdat sille kaistalle joka kääntyy. Tuon on siis merkittävää jos siinä on se 20m kääntymiskaista.

Jatkaessasi suoraan kaistaa pitkin ei vilkkua tarvitse käyttää, ei vaikka kyseinen kaista kääntyisikin. Vilkun käyttäminen tarkoittaa että olet kääntymässä pois kaistalta, eli tässä tapauksessa tekemässä jo u-käännöstä. Tosin eihän sitä käytännössä kukaan niin tulkitse, mutta tuo on se millä mennään kun pelti on rytissyt.

Sinä olet siis oikeassa.

Vierailija
12/33 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap.

Niin, että muiden turvallisuuden voi vaarantaa, jotta auton vilkut ei kuluisi? Nyt valoja päähän. Ei ne kävelijät yms välttämättä tiedä, että juuri siltä kaistalta voi kääntyä, joten tottakai niitä varten on pakko näyttää, että käännyt.

Mutta jos oon kaistalla mistä ei voi kuin kääntyä niin miten mää muka vaarannan ketään! Luulis että ne kävelijätkin pystyy ton verran tajuamaan.

ap.

Vierailija
13/33 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kun kääntyy, vaihtaa kaistaa tulee näyttää vilkkua. EI ole poikkeuksia, vain sitä tulee käyttää.

Kuluttaa vilkkua... Kaikkea sitä kuuleekin.....

Vierailija
14/33 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en tuolloin käytä. Tilannehan on sama kuin päätien erkanemiskaistalla, jossa ei ole enää kaistan erkanemiskohdassa mitään informaatioarvoa vilkuttamisella. Moni kuitenkin vilkuttaa vasta tuolloin eikä kaistalle siirtyessään.

Mutta kun ne muut tiellä liikkujat eivät välttämättä näe niitä sinun kaistaopasteitasi, eivätkä näin ollen voi tietää, ettei kaistalta voi kuin kääntyä. Etenkin, jos eivät kyseistä reittiä säännöllisesti käytä. Ja niille muillehan sillä vilkulla on tarkoitus - hyvissä ajoin - viestittää, minne on menossa. Toki itsekin ihmettelen näitä, joilla vilkku ei mene päälle kastaa vaihtaessa, mutta sitten kuitenkin liittymästä poistuessa...

Vierailija
15/33 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ajoneuvon kuljettajan, joka aikoo lähteä liikkeelle tien reunasta,

kääntyä risteyksessä

tai tiellä taikka

vaihtaa ajokaistaa

tai muuten siirtää

ajoneuvoa sivusuunnassa

, on muiden varoittamiseksi annettava merkki suunnanosoittimella tai, jollei ajoneuvossa ole sellaista, muulla näkyvällä tavalla."

https://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/aihe/t4767/

"Laki velvoittaa kuljettajaa näyttämään suuntamerkkiä aina ajoneuvoa sivusuunnassa siirtäessään – kuten kääntyessä, kaistanvaihdon yhteydessä tai tien reunasta liikkeelle lähtiessä. Liikenneturvan tekemien tuoreiden seurantojen* mukaan joka viides kuljettaja ei näytä vilkkua kääntyessään."

https://www.liikenneturva.fi/fi/ajankohtaista/tiedote/kerro-muille-aike…

Eli näyttäkää sitä vilkkua!

Vierailija
16/33 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko trolli? Tietenkin kääntyessä näytetään vilkkua - aina.

Vierailija
17/33 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko trolli? Tietenkin kääntyessä näytetään vilkkua - aina.

Kyllä mä olin ihan hyvä. Muutama lähti mukaan ja nyt vasta eka trolli vastaus. Pitkästä aikaa piti kokeilla ja upposhan se ihan kivasti :D

Terveisiä Porvoosta

ap.

Vierailija
18/33 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terve suhde teillä kun haukut miestäsi täällä. :D

Ei järki hirveästi pakota, jos väittää ettei kääntyessä tarvitse näyttää vilkkua. Aivan sama oliko autosi alla kääntyvän nuolen maalit vai ei.

Vierailija
19/33 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on hyvä! Onnistuit kommenteista päätellen :D

Vierailija
20/33 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on hyvä! Onnistuit kommenteista päätellen :D

Vaikka olikin trolli, niin jotkut jättävät silti vilkun käyttämättä. Ihan oikea ongelma on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi viisi