Minusta tuntuu että eniten koulutuksesta ja tutkinnoista melskaavat matalasti koulutetut duunarit
Heille joku tutkinto tuntuu olevan jotain elämää suurempaa, oooh. Kun taas tällaiselle luontaisesti sivistyneelle yksilölle jollain tutkinnolla ei voisi olla vähempää arvoa.
Kommentit (12)
En yleistä että kaikki duunarit tätä tekis, mutta kyllä poikkeuksetta aina kun olen kuullut jonkun mesoavan siitä, että korkeasti koulutetut syrjivät matalasti koulutettuja ja pitävät näitä alempiarvoisina, on se tullut duunarin suusta. Olen juuri kirjoittamassa graduani, eli yliopistossa en ole KERTAAKAAN kuullut, että joku olisi haukkunut amiksen käyneitä tai amiksessa olevia. TOtta kai sellaista pientä "me ollaan parempia kuin muut" -asennetta löytyy, mutta sitä löytyy (leikkimielisenä!) joka paikasta, esim kiltojen välillä, yliopistojen välillä, lukioiden välillä, työpaikkojen välillä....Jos joku tuollaisesta vetää herneen nenään niin saa kattoa peiliin, että missä se vika voisi olla.
Kyllä tuo koulutusten vertailu on lähestulkoon aina jonkun katkeran duunarin päästäkeksitty todellisuudenkuva, jonka varjolla hän pääsee haukkumaan korkeastikoulutettuja.
Onko tämä aloitus nuoren älykön eli 40-vuotiaan ylioppilas Enbusken tekemä? :D
Oman kokemukseni mukaan toisinpäin.
Itse olen avoimin mielin käynyt amiksena treffeillä maisterinaisten kanssa ja voi herranjestas miten alentuvasti suhtautuivat muhun. Kuulostivat järkyttyneeltä kun kuulivat ammattini.
Aika pitkälti totta. Ei rikas pidä toista rikasta ihmeellisenä mutta köyhä pitää. Sama pätee meritokratiaan.
Silloin kun amk:t tuli, niissä opiskelleet tutut olivat tosi aggressiivisia yliopistossa opiskelevia kohtaan. Heillä oli kova korostaminen päällä, että amk on parempi kuin yliopisto, koska on yhtä kovatasoinen, mutta sieltä saa ammatin. Höpöhöpöähän se oli, mutta joku alemmuudentunne varmasti taustalla. En tunne nykytilannetta, eivät he enää ainakaan minulle väitä tuollaista, kun elämä heitä opetti.
Luoja taas mitä yleistystä. Minua ei kiinnosta kenenkään koulutusnimike. Sillä paperilla pitäis mennä töihin. Ei mua kiinnosta millä koulutuksella pääsee työelämään, kunhan pääsee. En ole muualla kuin anonyymeillä nettipalstoilla huomannut tätä erilaisuuden korostamista eri opiskelupaikkojen välillä.
Vierailija kirjoitti:
En yleistä että kaikki duunarit tätä tekis, mutta kyllä poikkeuksetta aina kun olen kuullut jonkun mesoavan siitä, että korkeasti koulutetut syrjivät matalasti koulutettuja ja pitävät näitä alempiarvoisina, on se tullut duunarin suusta. Olen juuri kirjoittamassa graduani, eli yliopistossa en ole KERTAAKAAN kuullut, että joku olisi haukkunut amiksen käyneitä tai amiksessa olevia. TOtta kai sellaista pientä "me ollaan parempia kuin muut" -asennetta löytyy, mutta sitä löytyy (leikkimielisenä!) joka paikasta, esim kiltojen välillä, yliopistojen välillä, lukioiden välillä, työpaikkojen välillä....Jos joku tuollaisesta vetää herneen nenään niin saa kattoa peiliin, että missä se vika voisi olla.
Kyllä tuo koulutusten vertailu on lähestulkoon aina jonkun katkeran duunarin päästäkeksitty todellisuudenkuva, jonka varjolla hän pääsee haukkumaan korkeastikoulutettuja.
Minäkin olen kirjoittamassa gradua. Olen alanvaihtaja, taustaltani duunari, ja työskennellyt ensimmäisen ammattini myötä toistakymmentä vuotta useammassakin isossa työyhteisössä, jossa on sekä akateemisia että duunareita iloisesti sekaisin, jälkimmäisiä valtaosa. En ole sen enempää työelämässä kuin laitoksellakaan törmännyt mainittuun koulutuksesta melskaamiseen. Toki on joitakin yksilöitä, joille asia (oma tai jonkun toisen koulutustausta) on merkityksellinen, mutta ei yleistykseksi saakka, kumpienkaan parissa. Käytännössä on muuta, parempaa mietittävää, ja ilmiö tuntuukin olevan olemassa lähinnä palstalla (samoin kuin lukio/amis -asetelma, tyttäreni mukaan). - Suunnittelen jatko-opintoja, ja valittelin taannoin taustaani graduohjaajalleni. Hän kirjaimellisesti viittasi kintaalla asialle, totesi sen olevan vahvuus, ja mainitsi, että Osmo Kontula korjasi työkseen televisioita ennen opintojaan :D
Amk on jatko-amis, muista koulutuksista mulla ei ole kokemusta. Eikös yliopistokin ole vain tenttimistä suurelta osin lukuaineista, eli ei sen kummempaa. No lääkärin ammattia arvostan...
Tutkinnolla ei ole väliä niin kauan kuin sellainen on. Huomasin tämän työelämässä. Jos sinulla ei ole sitä, törmäät nykyään jatkuvasti näkymättömiin seiniin. Tämä katkeroittaa ja nostaa esille ..."tutkinnoista meuhkaamisen". On helppoa suhtautua välinpitämättömästi tai neutraalisti muiden koulutukseen jos itsellä on korkeakoulutus jolla työllistyy.
Vierailija kirjoitti:
Amk on jatko-amis, muista koulutuksista mulla ei ole kokemusta. Eikös yliopistokin ole vain tenttimistä suurelta osin lukuaineista, eli ei sen kummempaa. No lääkärin ammattia arvostan...
Mitä sen sitten pitäisi olla? Kyllä ne perusteet nimenomaan lukemalla ja tenttimällä pitää sisäistää. Ei se lääkärikään osaa tehdä yhtään mitään, ellei ensin lue ja opettele niitä asioita teoriassa.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se mitään haukkumista olekaan, mutta juuri sitä "me ollaan parempia kuin muut" -asennetta. Sehän juuri on sitä pientä nälvimistä ja muka tyhmäksi heittäytymistä. "Ai oot amiksessa, mihin sä aiot sitten niinku oikeasti hakea?", "ai, oot töissä kaupassa, missä sä sitten opiskelet?", "niin joo, voihan joku tosiaan olla kaupassa oikeasti töissä". Vihjataan siis, että on ihan itsestäänselvää, että kaikki opiskelevat yliopistotutkinnon ja sitten muka vahingossa huomataan, että ai niin, eihän kaikki opiskelekaan, olenpas siis vähän parempi, enpäs muistanutkaan.
Gradua kirjoitan minäkin.
Tuskin ihan noinkaan. Ei ainakaan mieheni (joka on ammattikoulun käynyt sähkömies) koskaan mieti kenenkään koulutuksia. Lähisukulaisensa ovat akateemisia ja hän ei edes muista, mitä ovat opiskelleet. Jouduin kysymään ihan henkilökohtaisesti heiltä ammattejaan,koska mies ei ollut ajatellut asiaa ollenkaan : D