Tukossa oleva lavuaari auki - tässä paras konsti joka vasta auttoi kunnolla (ja tarvikkeet löytyy kotoa)
Kokeiltu on kaikkea, mutta tämä tehosi lähes samantien. Meillä ei kyllä ollu täysin tukossa tuo lavuaari, mutta huonosti veti.
Tässä mitä tarvitaan:
Fairy (käsitiskiaine) ja kiehuva vesi.
Kaada Fairya lavuaariin ritilikköön (vai mikä se sana nyt onkaan)
Perään hieman kiehuvaa vettä (kattilasta tai vedenkeittimestä).
Taas hieman Fairya ja perään hieman kiehuvaa vettä.
Ei liikaa, että Fairy ja kiehuva vesi jää putkistoon muhimaan eikä mene heti läpi.
Sitten odota muutama minuutti ja kaada kaikki kiehuva vesi läpi.
Anna olla jonkun aikaa. Sit pitäiski jo aueta. Eli valuta vettä hanasta ja katso.
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Ei takuulla toimi. Ei toimi edes kamalat myrkyt rautakaupasta. Anteeksi, että naurattaa vinkkisi.
Meillä pitää aina avata hajulukot ja käsin poistaa hiukset sun muut. Eli ihan raakaa työtä tarvitaan.
Mitä oikein teet siellä kylpyhuoneessa jos sinun pitää avata hajulukko? Minä EN ole koskaan saanut tukkoon lavuaaria kotona. EN IKINÄ!
Meidän hajulukosta tuli kerran pitkä ruskea kiinteä pötkö. Rasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuohan opetetaan jo seiskan kotitaloustunnilla että kiehuvaa vettä ei saa laskea suoraan viemäriin. Esim. perunoiden keitinvettä kaadettessa valutetaan samaan aikaan kylmää vettä hanasta.
ei kyllä meille opetettu. Ikinä kuullutkaan ja olen jo sentään 39-vuotias!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei takuulla toimi. Ei toimi edes kamalat myrkyt rautakaupasta. Anteeksi, että naurattaa vinkkisi.
Meillä pitää aina avata hajulukot ja käsin poistaa hiukset sun muut. Eli ihan raakaa työtä tarvitaan.
Mitä oikein teet siellä kylpyhuoneessa jos sinun pitää avata hajulukko? Minä EN ole koskaan saanut tukkoon lavuaaria kotona. EN IKINÄ!
Minä pesen meikkini ja huuhtelen kaikki kasvorasvani sekä kaikenmaailman kasvonaamiot tuossa yhdessä lavuaarissa ja se nimenomaan menee tukkoon, kertyy mönjät pikkuhiljaa. Hiuksia siellä ei ole ollu koskaan (monesti avattu ja katsottu), koska kukaan ei harjaa hiuksiaan lavuaarin päällä. Vaan viemäri on tukossa noista kaikista rasvoista, saippuoista ja naamioista. Niihin tehoaa parhaiten Fairy (ei tartte avata viemäriä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edellisessä asunnossa asuttiin alimmaisessa kerroksessa. Kun sanottiin viemärin pulputtamisesta ja hitaasta vetämisestä sangen usein, meitä syyllistettiin siitä, että laitetaan viemäriin luvattomia aineita. No ei laitettu. Ongelma ratkesi näin: Yläkerrassa vaihtui naapurit ja pulputtaminen loppui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ekana kannattaa rohkaista mielensä ja avata hajulukko & puhdistaa se. Turha kaataa viemäriin ainakaan mitään kodin putkimiehiä (=kamalaa myrkkyä), jos hajulukossa olevat töhnät saa parhaiten pois käsin putsaamalla.
Mikäli tukos on syvemmällä, sitten enempi tai vähempi myrkkyjä käyttöön.
Vai että kamalaa myrkkyä. Lipeää se on. Esiintyy luontaisesti mm. koivun tuhkassa ja esim. saippuanvalmistuksen raaka-aine. Vahvasti emäksistä se toki on, mutta ei haitallista ympäristölle. Kannattaisi perehtyä ennen kuin laukoo "totuuksia".
Mä olen taipuvainen pitämään kamalana myrkkynä kaikkea, mikä nautittuna tai silmiin hierottuna vaatii keikan terveyskeskukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä emäntä työntää kaikki röörit täyteen hiuksia. Ei muuten auta fairyt saati putkimiehet. Ainut mikä toimii on putkiMIES.
Hoituu kevyesti naiselta, eikä tarvitse olla edes putkari ammatiltaan.
t. 18 vuotta sinkkuna ja yksin osannut putsata lavuraarien viemärit ja lattiakaivot
Jos putket menee oikeasti tukkoon niin sinä eikä kukaan muukaan avaa niitä kotikonstein.
Vähintään avausjousia (rassi) siihen tarvitaan. Suhteellisen harvalla niitä on kotona.
Vierailija kirjoitti:
No kertokaas millä sen tunkeutuneen wc-pöntön saa auki??
Imukupilla aukesi, kun meni tukkoon lapsen liiallisesta paperin käytöstä. Minulla on sama havainto virastosta, jossa asiakasvessa oli tukittu tahallaan paperilla ja siivooja aukaisi sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edellisessä asunnossa asuttiin alimmaisessa kerroksessa. Kun sanottiin viemärin pulputtamisesta ja hitaasta vetämisestä sangen usein, meitä syyllistettiin siitä, että laitetaan viemäriin luvattomia aineita. No ei laitettu. Ongelma ratkesi näin: Yläkerrassa vaihtui naapurit ja pulputtaminen loppui.
Oiskohan toi syynä siihen ettei meidän lavuaarin viemäri vedä. Kaksi huoltomiestäkin yrittänyt saada sen vetämään, kun ei omin konstin selvitty. Meille muuten sanottiin että itse ei saa mennä aukaisemaan hajulukkoa? Ihme taloyhtiö. Yleensä se kyllä on kuulunut asukkaan hommiin.
En tarvitse mitään aineita. Avaan hajulukon ja puhdistan sen semmoista rassia hyödyntäen. Aina toiminut ja ei mene kuin vartti.
Vierailija kirjoitti:
Meillä emäntä työntää kaikki röörit täyteen hiuksia. Ei muuten auta fairyt saati putkimiehet. Ainut mikä toimii on putkiMIES.
Ette sitten käytä hiusten kerääjiä?
Huomasin tuommoisen kun juuri ommellut vaatteet pitäisi ensin pestä pesupussissa kun irtoaa lankoja, hajotin pesukoneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kertokaas millä sen tunkeutuneen wc-pöntön saa auki??
Imukupilla aukesi, kun meni tukkoon lapsen liiallisesta paperin käytöstä. Minulla on sama havainto virastosta, jossa asiakasvessa oli tukittu tahallaan paperilla ja siivooja aukaisi sen.
Pieni huuhtelu- pöntöissä pitää käyttää vain kun pieni asia, ettei paperia ollenkaan.
Imukupit vakiovarusteeksi ei paljon olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Semmonen pikku juttu ettei lavuaariin kannata kaataa kiehuvaa vettä ainakaan suurempia määriä.
Miksi ei? Kyllähän pesukoneestakin menee kiehuvaa vettä viemäriin jos pesee esim. 90 asteessa pyykit.
Minun käsittääkseni kiehumispiste on sata astetta. Onko jotain muuttunut sitten 90-luvun kemian- ja fysiikantuntien?
VEDEN kiehumispiste on sata astetta, mutta mikä on pesuaineliuoksen?
Riippuu täysin hajulukosta. Vessassa on pakko purkaa kun on täynnä hiuksia jotka tukkivat viemärit. Keittiössä pitää olla luovempi kun putkari yhdisti samaan paikkaan myös astianpesukoneen liitokset. Lisäksi erittäin ahdas työstää auki.
Huomasin semmoisen ilmiön, että kun pestiin astioita pelkästään astianpesukoneella niin keittiön viemäri meni tosi helposti tukkoon.
Avasin kerran putsasin huolella ja sen jälkeen olen tehnyt kuten ap. Aina silloin tällöin loraus astianpesuainetta ja teenkeittimellä kiehuvaa vettä perään. 5 vuoteen en ole joutunut putsaamaan auki.
Vessaan tämä ei auta koska astianpesuaineella et saa hiuksia "pilkottua", mutta ruoanjätteisiin yms. keittiön moskaan tämä on tehonnut hyvin.
Jos kaataa kiehuvaa vettä lavuaariin (esim. keitinvedet), samaan aikaan pitää valuttaa myös hanasta kylmää. Lämpölaajeneminen halkaisee muoviputket. Ja tämä ohje on kuultu ihan putkimiehiltä.
Ihan pöhköä, oletko kuullut lyhkästä ohjetta???
Pullo Niagaraa ja loraus niin se on siinä, saa Rautakaupasta.
Kuumaa vettä ei saa vesisopimuksen mukaan kaataa viemäriin. En muista, mikä oli asteraja. Asun ok-talossa Tampereella.
Kun kaadan esim perunoiden keitinveden, avaan samalla kylmän veden juoksemaan ja kaadan hitaasti.
Isäni avaa keittiön lavuaarin imukupilla ja se on toimiva ratkaisu. Vessan lavuaarin avaa irroittamalla vesilukon. Toiminut aina noin ja ikää on yli 90 vuotta.
En muista, että keittiön viemäri olisi kertaakaan mennyt tukkoon. Käytän kyllä Fairya päivittäin, kun puhdistan keittiön altaan tai pesen astioita, joita en jostakin syystä laita astianpesukoneeseen. Esim mehulingon pesen usein käsin, koska käytän sitä päivittäin ja siinä on yksi osa, joka ei puhdistu koneessa kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Kiehuvaa vettä ei saa ikinä laittaa viemäriin, sillä se voi vaurioittaa muoviosia.
Mihin sitten kaadat perunoiden yms pastan keitinveden? Olen aina kaatanut suoraan viemäriin ja viemärit pysyny ehjänä.
Asun nyt kolmannessa uudisrakennuksessa Helsingissä kerrostalossa. Ensimmäiseen uuteen ku muutin, oli vuosi 2002.
Viimeisin rakennettu ja muutettu sisään 2013. Luen kaikki ohjeet ja talokansiot aina huolella. Koskaan missään ei ole lukenut, että kiehuvaa vettä (esim. ruuanlaiton yhteydessä) ei saisi kaataa keittiön tiskialtaaseen. Missään ei ole itseasiassa koskaan mainittukaan, etteikö kiehuvaa vettä saisi kaataa rööreihin.
Joten mikä on totuus? Linkatkaa joku jonnekkin faktatietoon, kiitos.