Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Listataan huonoimpia työtarjouksia

Vierailija
10.08.2017 |

Minua rekrytoi headhunterin kautta kymmenisen vuotta sitten eräs pienehkö firma, ja kävin mielenkiinnosta haastattelussa tapaamassa heidän toimaria. Minulla oli jo hyvä vakityö ja >10v kokemusta alalta ja tehtävistä. Toimari tiesi headhunterin kautta palkkatasoni ja halusi silti haastatella vakavissaan. Olisi halunnut minut töihin mutta ehdotti 30% matalampaa palkkaa ja 4kk koeaikaa puolella palkalla. Perusteli tämän sillä että saisin uutta työkokemusta (joka ei heidän firmassaan oikein ollut muuta kuin jokapaikanhöylänä omien hommien päälle) ja mahtavan pomon (hänet). Näillä ei makseta asuntolainaa eikä ruokia joten jätin väliin. Pomo ei ollut millään tajuta miksi näin. Firma menikin sitten nurin parissa vuodessa.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taiteilijoita pyydetään usein tekemään jokin työ tai esiintymään tapahtumassa, ja palkaksi luvataan "näkyvyyttä." Sehän se elättää.

Vierailija
2/17 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, muusikkona on kyllä tullut aika mielenkiintoisia tarjouksia, joille on ollut helppo sanoa "ei, kiitos". Moni ei tunnu ymmärtävän, että ensin pitää pitkäjänteisesti opiskella omaa instrumenttia noin 10 vuotta, ennen kuin saavuttaa säällisen tason. Soittimet maksaa, treenikset maksaa, kulkuvälineet maksaa.. Ja sitte pitäis lähteä 300km päähän tekemään 12h työpäivä parilla kympillä + ruoka, juoma ja "näkyvyys". 

"Oikeista" töistä huonoin tarjous oli eräs kerta, kun olisi pitänyt tehdä yksitoikkoista varastotyötä ilman etenemismahdollisuuksia firman sisällä 11,50 € / h. En tietenkään mennyt. Jos työ olisi mielenkiintoista ja haastavaa, voisi sitä tehdä halvallakin, mutta jos myyn aikaani täysin aivottomaan puuhaan puolet hereilläoloajastani, enkä voi kehittää henkistä pääomaani, pitää sen näkyä sitten myös korvauksessa menettämästäni ajasta palkan muodossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Firma haki toimistosihteeriä ja päätti saada oikein hyvän. Niinpä hakuilmoitukseen laitettiin, että haussa on viestintäpäällikkö. Luvassa oli kaikkia mahdollisia toimiston sekatöitä sihteerin palkalla - sekä tietysti mahdollisuus tehdä palkattomia ylitöitä, kun sentään ihan viestintäpäälliköksi on päässyt. Missä se viestintä sitten oli? Ilmeisesti sihteerin piti myös sanelusta kirjoittaa firman lehdistötiedotteita ja lähettää niitä toimituksiin.

Vierailija
4/17 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oli työkkärin "työtarjous". Kumma nimi pakkohaulle:)

Päiväkotiapulainen puolentoista tunnin matkan päässä juna-metro-bussi -systeemilä. Kokopäivätyö, palkka jotain 1600 euroa. Käytännössähän työ on päiväkodin siivousta, kuravaaatteiden pesua ja kakkapyllyjen rassausta. 

Ei tässä sinänsä mitään, mutta olen kasv.kand. 

Soitin tästä kyllä sitten työkkäriin ja oli lähtenyt vahingossa minulle, mutta ehdin olla shokissa muutaman tunnin. 

Vierailija
5/17 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei ole varsinaisesti työtarjous, mutta surkea työn hakemiskokemus. Hain työtä, jonka ilmoituksen mukaan piti alkaa heti kesän alussa. Työ oli määräaikainen, about kesätyön mittainen. Pääsin ensin rekryfirmaan haastateltavaksi ja sitten itse palkkaavan firman haastatteluun ja kaikki vaikutti ihan hyvältä. Tässä kohtaa elettiin kesäkuun alkua. Pian rekryfirmasta soitettiin ja sanottiin, että siellä toimeksiantajafirmassa minusta ollaan kiinnostuneita, mutta he eivät ole varmoja tarvitsevatko uusia työntekijöitä. He kuulemma miettivät hetken ja jos päättävät tarvitsevansa, työ alkaisi juhannuksen jälkeen. Ok. Jonkin ajan päästä tuli tieto, vielä kesäkuun puolella siis, että he kyllä haluavat minut ja työ alkaisi heinäkuun puolessavälissä ja päättyisi elokuun loppuun. En muista tuntimäärää, mutta 20-30 h/vko ja elokuun loppuun asti olisi ehdoton. Olin hakenut kouluun ja koulu olisi alkanut ennen elokuun loppua, joten se ratkaisi asian. Firmassa ei oltu valmiita joustamaan sen noin viikon verran työsuhteen loppupäästä. Ei jäänyt harmittamaan, en halua tietää millaista säätöä se olisi jatkossa ollut. Pari vuotta tästä firma lopetti.

Vierailija
6/17 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monella keski-ikäisellä on jostain kumman syystä laitettu hakuammatiksi myös eläintenhoitaja. Kiusallani laitan näille lomittajanpaikkoja hakuun,koska jos on itse mennyt keksimään, että voisi hoitaa eläimiä, niin tekee ihan hyvää joutua pohtimaan, mitä se olisi työnä.

Vierailija
7/17 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Firma haki toimistosihteeriä ja päätti saada oikein hyvän. Niinpä hakuilmoitukseen laitettiin, että haussa on viestintäpäällikkö. Luvassa oli kaikkia mahdollisia toimiston sekatöitä sihteerin palkalla - sekä tietysti mahdollisuus tehdä palkattomia ylitöitä, kun sentään ihan viestintäpäälliköksi on päässyt. Missä se viestintä sitten oli? Ilmeisesti sihteerin piti myös sanelusta kirjoittaa firman lehdistötiedotteita ja lähettää niitä toimituksiin.

Minä ottaisin mielelläni tällaisen työpaikan vastaan. Kuulostaa hyvältä työpaikalta. En ainakaan valmistuisi työttömäksi.

Vierailija
8/17 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi kaverusta hoiti suomen yksikköä ja olivat tuumanneet, että ei he tähän ketään tarvitse, kirjanpitohan on sitä että laitetaan vaan numerot ohjelmaan.

Syyskuussa sitten kuuntelin, että nyt olis sellaiselle kirjanpitoa osaavalle monitaiturille käyttöä. Semmoinen, jolle voisi maksaa osa-aikaisen palkkaa koska tietysti pätevä tyyppi hoitaisi nämä hommat ihan 2 tuntia per päivä.

Vierailija
9/17 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koulutukseltani kääntäjä, enkä ole vielä ollut pitkiä aikoja vailla työtä. Ihmeellisiä työtarjouksia tulee välillä, kääntämisen ilosta tai siksi, että tekstien aihe on mielenkiintoinen, pitäisi olla valmis täysin ilmaiseen työhön. No, kerran ulkomailla asuessani olisin päässyt palkkioksi viettämään iltaa toimeksiantajasedän kanssa silloin tällöin... Pahinta on, että tunnen ulkosuomalaisia ja äidinkielensä unohtaneita tätejä, jotka jostain syystä ottavat näitä hämäriä toimeksiantoja palkatta ja pilaavat oikeiden osaajien työmahdollisuudet sekä kääntävät vielä päin helvettiä esim. käyttöohjeita ja tuoteselosteita, mistä voi aiheutua ihan vaaratilanteitakin.

Vierailija
10/17 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi vanha työkaverini ryhtyi yrittäjäksi ja tarjoaa mulle toisinaan keikkaa. Alkuun teinkin, mutta viime aikoina en ole enää "ehtinyt". Tekemäni keikat menivät järjestään niin, että ensin sovittiin, mitä tehdään, sitten töitä ja säätöä oli huomattavasti enemmän, mutta vanhalle kaverillehan sitä voi hehheh tehdä vähän ekstraa ja samalla kouluttaa tätä harjoittelijaa, joka firmaan juuri otettiin. Työn valmistuttua palkanmaksu yleensä viipyi selityksillä tai ilman. Viimeinen niitti oli, kun totesin että tyyppi oli jättänyt eläkemaksut maksamatta, vaikka ne toki oli palkasta pidätetty.

Vierailija
11/17 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monella keski-ikäisellä on jostain kumman syystä laitettu hakuammatiksi myös eläintenhoitaja. Kiusallani laitan näille lomittajanpaikkoja hakuun,koska jos on itse mennyt keksimään, että voisi hoitaa eläimiä, niin tekee ihan hyvää joutua pohtimaan, mitä se olisi työnä.

Eivät ole keksineet itse. Sinunlaisesi akka on vain pistellyt omiaan asiakkaan tietoihin ja muokkaamaan ei pääse. Kiva kuitenkin, että joidenkin työtä on tuhlata toisten työtä ja aikaa. Etenkin lomittajaa kiireessä etsivä pienyrittäjä on kiitollinen muutamasta kymmenestä turhasta hakemuksesta.

Vierailija
12/17 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertokaa lisää

Vierailija
13/17 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on kyllä totta, että vaikka työttömiä on pilvin pimein, vähemmän koulutusta vaativiin maataloustöihin ei ole tungosta.

Vierailija
14/17 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koodari / arkkitehti, työkokemusta 16 vuotta valmistumisen jälkeen. Hain erääseen isoon ohjelmistotaloon, koska ajattelin että vähän säännöllisempi työ alkaisi tässä iässä jo maistua kuin työ silloisella työnantajalla pikkufirmassa, jossa oletettiin että pitää illat ja viikonloputkin istua siellä koodaamassa. Ja kaljoilla niiden nuorten poikien kanssa jne.

Työtehtävät haetussa paikassa oli kyllä oikeinkin osaamistani vastaavia, kaikki vaikutti tosi kivalta, mutta palkka :D Alkuun sanoivat että heillä 3300 euroa on semmoinen keskimääräinen mitä roolissani toimiva työntekijä tienaa. No, se ei kyllä oikein mulle riittänyt kun entinen palkka oli yli 5000 euroa. Oikein hikisesti tingaten olisivat voineet suostua maksamaan peräti 3500 euroa, mutta ei enempää. Se oli siinä sitten se hakuprosessi. Neljällätonnilla olisin jo tullut, koska rennompi työ olisi minusta ollut jonkinasteisen palkanalennuksen arvoista. Mutta 3500 Helsingissä, näin kokeneelle, arkkitehdin roolista, ei ei ei.

Vierailija
15/17 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, muusikkona on kyllä tullut aika mielenkiintoisia tarjouksia, joille on ollut helppo sanoa "ei, kiitos". Moni ei tunnu ymmärtävän, että ensin pitää pitkäjänteisesti opiskella omaa instrumenttia noin 10 vuotta, ennen kuin saavuttaa säällisen tason. Soittimet maksaa, treenikset maksaa, kulkuvälineet maksaa.. Ja sitte pitäis lähteä 300km päähän tekemään 12h työpäivä parilla kympillä + ruoka, juoma ja "näkyvyys". 

"Oikeista" töistä huonoin tarjous oli eräs kerta, kun olisi pitänyt tehdä yksitoikkoista varastotyötä ilman etenemismahdollisuuksia firman sisällä 11,50 € / h. En tietenkään mennyt. Jos työ olisi mielenkiintoista ja haastavaa, voisi sitä tehdä halvallakin, mutta jos myyn aikaani täysin aivottomaan puuhaan puolet hereilläoloajastani, enkä voi kehittää henkistä pääomaani, pitää sen näkyä sitten myös korvauksessa menettämästäni ajasta palkan muodossa.

Älä nyt jaksa, ei muusikolle harjoittelun määrästä makseta vaan siitä mitä muusikko sillä hetkellä osaa. Muutenhan suurin veloitus olisi näillä multitaidottomilla jotka on 40 vuotta kouluttautuneet että saavat edes jonkinlaisen sävelmän ulos mahdollisimman kalliista soittimesta.

Vierailija
16/17 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikalliseen setlementtiin kahvilan emännäksi. Ensin olisin ollut työkokeilijana sijaistamassa sairaslomalaista ja sairasloman pitkittyessä olisin päässyt palkoilliseksi 4,70 tuntipalkalla tekemään 4,5 tunnin päivää.

(Sairaslomalainen (työkokeilija) ei voinut jäädä pois työstään, koska ei ollut sijaista.) Työtä perusteltiin minulle vielä kertomalla, että tuurattava on ottanut pankista lainaa ostaakseen auton, jolla käy töissä (kokeilussa) yli sadan kilometrin päästä ja minä sentään asun samassa pitäjässä....

Vierailija
17/17 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

TE-toimisto lähetti työtarjouksen. Tarjolla oli osa-aikainen, 20h/viikko, toimistosihteerin paikka 40kilometrin päässä. Työ olisi alkanut kolmen kuukauden palkattomalla "harjoittelujaksolla", jonka jälkeen yritys tarjosi jotain ihan kohtuuttoman pientä palkkaa. Mulla on siis vastaavista hommista liki 20 vuoden työkokemus. Hain toki paikkaa, kun käskettiin, mutta kyselin ilmeisesti hakemuksen perään yritykseen soittaessani, sen verran hankalia, ettei työhaastatteluun ollut asiaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi neljä