Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voinko saada toimeentulotukea tässä tilanteessa?

Vierailija
10.08.2017 |

Omistan asunto-osakkeen, jossa minulla on vuokralainen. Vuokratuloja asunnosta saan vain n.200e verran yhtiövastikkeen maksamisen jälkeen. kesätyöni loppuvat enkä ole oikeutettu työttömyyskorvaukseen tms. koska hylkäsin opiskelupaikan. Onko minun mahdollista saada toimeentulotukea vai vaatiiko kela ensin asunto-osakkeen myyntiä? Olen saanut sen isovanhemmiltani perinnöksi eivätkä vanhempani anna minun myydä sitä pois. Olen 19-vuotias enkä asu enää kotona, mikäli sillä on merkitystä.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asunto olisi sinun omassa käytössä, saisit tttukea. Mutta nyt kun se on ns. sijoitusasunto, se on myytävä ennen tuen myöntämistä.

Vierailija
2/4 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Onko toivoa saada tukea, jos omistaa asunnon?

Jos hakija asuu omistusasunnossaan, Kela ei edellytä sen myymistä. Jos taas sijoitusasunnon omistaja tarvitsee toimeentulotukea, hänelle tehdään toimeentulotukilaskelma ensimmäiselle kuukaudelle huomioimatta sijoitusasuntoa.

– Mutta samalla annetaan realisointikehotus ja tietty aika myydä kiinteistö, Valkonen kertoo.

Tällöin toimeentulotukea myönnetään realisoitavaa omaisuutta vastaan. Jos asunnon myynnistä tulee varoja, Kela voi periä tuet takaisin myöhemmin. Tällöin tarvitaan hallinto-oikeudelta lupa perintään."

https://yle.fi/uutiset/3-9596506

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko itse muuttaa kyseiseen asuntoon? Vuokralaisella tietysti on puolen vuoden irtisanomisaika, ettei ihan heti auta tuokaan.

Mutta mitenköhän kela suhtautuisi tuohon että aikomuksesi on ottaa asunto omaan käyttöön.

Vierailija
4/4 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuki on viimeinen apu. Jos sinulla on varaa pitää sijoitusasuntoa niin et tarvitse tukea.

Vanhemmat eivät päätä aikuisen lapsensa omaisuudesta. Pyhällä hengellä ei voi elää joten ehkä vanhemmat suostuu sitten elättämään sinua jos kerran asuntoa ei saa myydä. Veronmaksajilla ei ole velvollisuutta elättää sinua koska sinulla on omaisuutta.