Päikky-järjestelmä
Kaupunkimme on ottanut Päikky-järjestelmän käyttöön päiväkodeissa ja perhepäivähoitajilla. Nyt sitten opetellaan systeemin käyttöä.
Lapseni ollessa varahoidossa päiväkodissa lapsi kuitataan sisään, kun ulkovaatteet riisuttu, tossut puettu jne, kun lapsi menee ryhmään. Varsinaisessa lapsen hoitopaikassa perhepäivähoitajalla hoitaja on jo ulko-ovella kännykkä kädessä ja ojossa kuittaamassa lasta sisään, vaikka itse riisun lapsen ym. ja vaikka muita lapsia olisi jo hoidossa. Näin ollen hoitajan työaika on alkanut silloin, kun ensimmäinen lapsi on tullut hoitoon. Lapsen mennessä hoitoon ja lähtiessä hoidosta, missä kohtaa lapsen varsinainen hoitoaika alkaa ja loppuu?
Kommentit (10)
Vierailija kirjoitti:
Minä perhepäivähoitajana ainakin katson lapsen hoitoajan alkavan silloin kun tulee sisään ja loppuvan siihen kun poistuu pihasta ( tai sisältä, mutta yleensä siis ulkona ollaan kotiinlähdön aikaan).
Itse olenntosin yksityinen joten meillä ei lapsen hoitoajat vaikuta mihinkään maksuun.
Mutta meillä ei kyllä lasta tarvitse jäädä riisumaankaan. Voi tuoda sisään ja sanoa heipat ja minä jatkan siitä.
En tunne lainkaan tätä päikky-systeemiä... Kuinka tarkasti se laskutus menee sen mukaan? Minuuttien perusteella? Vai vähän entiseen malliin, eli tuntien, mutta aikaa seurataan tarkemmin..?
Vierailija kirjoitti:
En tunne lainkaan tätä päikky-systeemiä... Kuinka tarkasti se laskutus menee sen mukaan? Minuuttien perusteella? Vai vähän entiseen malliin, eli tuntien, mutta aikaa seurataan tarkemmin..?
Riippuu kunnasta. Omassa kunnassa seurataan minuutin perusteella ja jos tietty tuntiraja ylittyy minuutillakin, maksu nousee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu kunnasta. Omassa kunnassa seurataan minuutin perusteella ja jos tietty tuntiraja ylittyy minuutillakin, maksu nousee.
Niin mutta lasku tulee kuitenkin tuntiperusteisena, ei niin että jokainen minuutti laskutetaan. tietenkin, jos tietty tuntiraja ylittyy niin hintakin nousee. Luonnollista. Mun mielestä tämä on ihan hyvältä kuulostava systeemi... Mutta toki, en ole kohderyhmää... omat lapset ovat jo päiväkoti iän ylittäneitä...
Meillä lapsi kokopäivähoidossa, joten maksu joka tapauksessa maksimi. Ärsyttää silti hoitajan röyhkeys asiassa. Ylitöitä kertyy ja lapset varahoidossa jatkuvasti viikon kerrallaan.
Enpäs kyllä tiedä onko tuohon jotain yhdenmukaista ohjetta.
Molempiin tapoihin löytyy ihan hyvät perusteet, toisaalta voi ajatella että lapsen hoitopäivä alkaa vasta kun vanhempi on hänet jättänyt hoitoon mutta sitten taas kyllähän sen hoitajan työaika tosiaan alkaa siitä kun saapuu lasta vastaanottamaan.
Päiväkodeissa tuo on vähän eri asia ehkä kun eteistila on usein vähän erillään eikä meidän hoitopaikassa ainakaan kenelläkään ole aikaa siellä seisoskella ja ottaa lasta vastaan, minä riisun ja pesemme kädet, hoitajat ottavat lapsen vastaan sitten osastolla.
Kunnallisella perhepäivähoitajallahan hänen palkkansa ei kuitenkaan suoraan muodostu teidän maksamista hoitomaksuista eli ei hän siinä omaan taskuunsa mitään voita, häneltä on kunta tilannut tietyn määrän hoitopaikkoja tietyllä työajalla ja siitä hän palkan saa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsi kokopäivähoidossa, joten maksu joka tapauksessa maksimi. Ärsyttää silti hoitajan röyhkeys asiassa. Ylitöitä kertyy ja lapset varahoidossa jatkuvasti viikon kerrallaan.
Meinaat tosissas että viikon ylityöt kertyy siitä kun hän aloittaa työaikansa siitä kun saavutte hänen kotiinsa sen sijaan että aloittaisi sen siitä kun jää yksin lasten kanssa? Kauanko sä oikein kuppaat siinä eteisessä?
Kunnalliselle pph:lle kertyy ylityötä käytännössä aina, päiväkodeissa tämä vältetään vuorotyöllä mutta pph on itse työssä ensimmäisen lapsen saapumisesta viimeisen lapsen lähtöön joten päivittäinen työaika (7.45) ylittyy lähes jokaisella hoitajalla joka päivä.
Sinä voit tehdä millaisen sopimuksen haluat. Jos haluat itse riisua ja pukea ja pusutella monta minuuttia, ennen kuin vastuu siirtyy päiväkotiin/hoitajalle, ilmoitat hoitoajan alkavan vasta vartin päästä sisääntulosta. Jos minuuttiaikataulu on sinulle tarkka, lykkäät vain lapsen sisään ja lähdet menemään ja pk hoitaa riisumiset ja pukemiset.
Itse olen tuolla aiemmin vastanneen Pph:n kanssa samoilla linjoilla. Kyllä se lapsen hoitoaika alkaa siitä kun lapsi tulee ovesta sisään, vaikka se vanhempi kuppaisi siinä eteisessä sitten miten kauan hyvänsä. Ja samoin hoitoaika päättyy kun lapsi vanhempineen poistuu pihasta/ovesta. Ja tämä on ihan meidän ohjaajan ohjeistus asiaan. Oma työaikani taas luonnollisesti alkaa ensimmäisen lapsen tullessa ja viimeisen lähtiessä, mistä tulee 8-10h/pvä päivästä ja lapsiryhmästä riippuen. Ja tähän vielä päälle siivoukset, kaupassa käynnit ja valmistelut, joita ei lasten paikalla ollessa voi tehdä.
Minä perhepäivähoitajana ainakin katson lapsen hoitoajan alkavan silloin kun tulee sisään ja loppuvan siihen kun poistuu pihasta ( tai sisältä, mutta yleensä siis ulkona ollaan kotiinlähdön aikaan).
Itse olenntosin yksityinen joten meillä ei lapsen hoitoajat vaikuta mihinkään maksuun.