Miten olla köyhänä onnellinen?
Olen itkenyt koko päivän koska ostin litran mansikoita ja minulla ei olisi ollut varaa niihin. Olen siinä pisteessä ettei ole edes ruokahalua koska ruokaan menee rahaa.
Lenkkeily ja ilmaistapahtumat eivät jaksa enää innostaa. Velkaa on tuhansia euroja, kohta ei ole edes luottotietoja enää. Päivittäin haaveilen kuolemasta, hyvät hetket eivät enää auta poistamaan jatkuvaa ahdistusta. Jokainen päivä on harmaata, ankeaa selviytymistä.
Joo ja töitä olen hakenut. Vakipaikkaa en saa ja harvat keikkatyöt ovat ajaneet minut vain syvemmälle suohon.
Miten te muut varattomat jaksatte? Lääkitys ei ole vaihtoehto koska ei ole varaa lääkärissä käymiseen tai lääkkeisiin. On kuin olisin umpikujassa, josta ei ole poispääsyä.
Kommentit (13)
Vierailija kirjoitti:
Oletko kysynyt diakonialta apua.
En ole. En kyllä usko että muutaman kympin lahjakortti tai ruokasäkki minua enää tästä pelastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole. En kyllä usko että muutaman kympin lahjakortti tai ruokasäkki minua enää tästä pelastaa.
Ei, vaan voisivat neuvoa mistä kannattaa lähteä tuota umpikujaa selvittämään. Ja vaikka antaa juuri rahaa lääkkeitä varten.
http://www.takuusaatio.fi/tietoa-ja-ratkaisuja/ratkaisuja-velkaongelmii…
Päästä velat ulosottoon
Ulosotto voi olla helpotus tai jopa järkevää, jos lisävelkaantuminen päättyy sen myötä. Velat kasvavat ulosotossa korkoa, mutta myös velkojen maksu uudella velalla tulee kalliiksi.
Ulosotto on toimiva tapa maksaa velat pois, jos velkoja ei ole kohtuuttoman paljon tuloihin verrattuna. Kysy ulosottomieheltä, kuinka kauan hän arvioi velkojesi lyhenemisen kestävän. Voit jouduttaa velkojen lyhenemistä maksamalla ulosmittauksen lisäksi vapaaehtoisesti ylimääräisiä maksusuorituksia, mikäli sinulla on siihen varaa.
Jos velkojen lyheneminen ulosotossa näyttää kestävän pitkään tai sitä on vaikea edes arvioida, lähde selvittämään muita vaihtoehtoja. Varaa aika velkaneuvojalta tai soita ensin Velkalinjaan.
Ulosotto voi olla myös välivaihe ennen velkajärjestelyn hakemista. Joskus se on ainut keino, vaikka velat eivät tulisikaan maksetuksi sen kautta. Alasivuilta löydät lisää tietoa näistä tilanteista.
Lue tarina yksinhuoltajasta, joka maksoi päättäväisesti velat ulosoton kautta pois.
Miksi olet ottanut niin hirveästi velkaa? Mun on vaan ihan kauhean vaikea ymmärtää tota tilannetta, koska itse en ikinä ole ottanut lainoja. Syystä että olen köyhä eikä mulla olisi varaa maksaa niitä lainoja takaisin. Hyvin yksinkertaista elämää vietän, ihan perusarkea. Jos ei johonkin ole rahaa niin sitten jätän ostamatta. Näin olen elänyt aina. Vaikka rahaa on vähän niin ei ole yöuni velkojen takia mennyt.
Onko mahdollista päästä palkkatuella töihin? Monet kuntouttavan työtoiminnan järjestäjät ottavat palkkatuelle jos hoitaa hyvin työnsä. Siitä vaan selvittämään asiaa työkkärin kanssa, ja kyselemään nimenomaan palkkatukihommia. Jos velkaa ei ole kymmeniä tuhansia niin kyllä ne maksaa jo vuodessa pois töissä ollessa, kerran se vain kirpasee. Ystäväni poika sai omat velkansa maksettua juuri tälä tavalla :)
Ite löydän onnen näistä kolmesta lsd,dmt,mdpv
Mä oon siitä onnekas että boheemina persoonana oon onnellinen ilman pennin pyörylää.... itseasiassa ahistais jos ois paljon rahaa....Mä oon nähnyt maailman kolkat ja auttanut katulapsia slummissa. Suomessa ei oo köyhiä. Sulla on sänky, vettä tulee hanasta ja kukaan ei kuole nälkään. Sossu turvaa kaikkien ihmisten lääkkeet ja ruuan tässä maassa. Asennetta pitää jokasen hakee sisimmästä. Mä oon aikoja sitte sanonu piut paut länsimaiselle "kulutan, siis olen" elämälle. Turhaa roskaa, ahneet ihmiset tavottelee elämänsä mammonaa ja pitää omistamista elämän mittana. Parhaat ja sydämellisimmät ja syvällisimmät ihmiset mun elämässä on ollu niitä joilla ei oo mitään. Hitot rahasta, ala etsiin elämää ympäriltäs.
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet ottanut niin hirveästi velkaa? Mun on vaan ihan kauhean vaikea ymmärtää tota tilannetta, koska itse en ikinä ole ottanut lainoja. Syystä että olen köyhä eikä mulla olisi varaa maksaa niitä lainoja takaisin. Hyvin yksinkertaista elämää vietän, ihan perusarkea. Jos ei johonkin ole rahaa niin sitten jätän ostamatta. Näin olen elänyt aina. Vaikka rahaa on vähän niin ei ole yöuni velkojen takia mennyt.
Hyvä juttu, että sinulla on mennyt elämä putkeen. Meille muille voi kuitenkin sattua tilanteita, joissa on pakko ottaa lainaa esimerkiksi äkillisesti muuttuneen elämäntilanteen takia, esim. kalliita lääkkeitä tai hometalon remontointia varten. Tai laina on otettu sitä ennen, kun takaisnmaksukyky on vaikuttanut hyvinkin vahvalta.
Minä pärjää ainakin ihan hyvin kelan työmarkkinatuella, toimeentulotuella ja asumistuella. Jää jotai 480e kuussa käteen vuokran jälkeen ja se riittää hyvin. En ymmärrä tätä että itketään suomessa köyhyyttä kun ei sitä täällä ole. Dokaamiseenkin on varaa kunhan juo kotona eikä baarissa ylihintaisia litkuja.
En ole luonnonhippiäinen enkä edes liikunnallinen mutta ulos meneminen auttaa köyhyyteen. Tykkään mennä kaupungille puistoon tai liikkeisiin, fiilistellä värejä ja tuoksuja ja tekstuureja. Kun saa aistiärsykkeitä, ei jää kotiin pimeään luuppaamaan omia ahdistavia ajatuksiaan.
Velkaongelmiin on olemassa ilmaista neuvontaa, enkä tarkoita nyt diakoniaa. Googlaa "ilmainen velkaneuvonta" ja omaa paikkakuntaasi. Olisin kuitenkin samalla kannalla kuin #4, että päästä ulosottoon.
Ostin n 14 eurolla marjoja, mustaherukoita ja muita, laitoin pakkaseen pieniin muovimukeihin, tästä riittää pitkäksi aikaa. Tee keittoja niin rahat riittävät.
Paljon köyhänä ajattelen rahaa, joskus ahdistaa. Muutamasta tuhannesta eurosta selviät ehkä 3-4 vuodessa.
ei mitään niskasta kii -juttuja, pyri vain aktiivisesti suuntaamaan ajatukset johonkin muuhun kuin murheeseen.
Moni ihmetteli minua, miten selvisin monta vuotta niukalla budjetilla.
Neulon, ompelen, kävelen.