Auttakaa, kaupungissa kerrostalo vai "maalls" rivari?
Plussat ja miinukset. Nyt asutaan kaupungissa ja mietin muuttoa 20km päähän pienemmälle paikkakunnalle rivitaloon.
Nykyisessä:
+ lapselle tutut ympyrät, kaverit ja päiväkoti ym
+ kaikki lähellä
+ hyvät bussiyhteydet
+ paljon tapahtumia jne mitä nyt kaupungissa on
+ halvat asuinkustannukset
- ei omaa pihaa, taloyhtiön leikkipaikka on huono eikä sinne voi päästää lasta yksin kuin ehkä joskus 6v
- tuleva koulumatka vaarallinen, pitäisi muuttaa joka tapauksessa tästä talosta pois
- asunto on pieni (48m2 kaksio)
Sitten rivari:
+ 80m2 kolmio, eli paljon enemmän tilaa
+ oma piha, sauna
+ rauhallisempi ja turvallisempi ympäristö
+ nykyinen työpaikka ko paikkakunnalla (ei vakkari)
- asumiskustannukset nousisivat n. 250e
- julkiset kulkuyhteydet huonot
- huonommin palveluita
- vähemmän ihmisiä, löytääköhän lapsi uusia kavereita ym...
- melkein kaikkialle mentävä autolla
- ei aavistustakaan onko katselemassani taloyhtiössä muita lapsia leikkikaveriksi
Eniten mietityttää ne lapsen kaverit. Mitä jos siellä uudessa rivarissa ei asukaan lapsia, ja kavereiden löytäminen on hankalaa? Ja lapsen pitäisi vaihtaa päiväkotia... Toki se olisi viimeinen vaihto, koska tuo muutto voisi hyvin olla se lopullinen. Lähellä on myös hyvä koulu.
Mielipiteitä? Minä olen enemmän kaupunki-ihmisiä, pidän siitä että kaikki on lähellä. Kuitenkin kaipaan omaa pihaa etenkin lapsen takia, ja sitä en tule ikinä tällä nykyisellä alueella saamaan. Asumiskustannusten nousu on tietysti myös yksi asia..
Kommentit (13)
Rivariasuminen on ihan peeceestä. En tunne yhtään rivarissa asuvaa, jolla ei olisi jotain känää tai valittamista tullut naapurien kanssa. Se muutaman neliön piha ei ole mielestäni sen harmin arvoinen.
On siinä kaupungissa varmaan jossain rivareita, että minä ottaisin sen.
Onko nykyisellä alueella järkevillä asumiskustannuksilla isompia asuntoja?
Me muutettiin aikanaan lähiöön isompien neliöiden perässä ja kadutti aika alusta asti, lapsella oli pihalla kavereita ja se oli kivaa, mutta musta oli kamalaa olla aina bussin tai auton varassa, jos jonnekin halusi. Muutettiin vuoden päästä takaisin kaupungin keskustaan, eikä ole hirveästi kaduttanut, vanhin lapsi on jo yläkoulussa ja kaupunkikerrostalossa siis lapsuutensa tuota yhtä vuotta lukuunottamatta asunut. Meillä lapsetkin tykkää kun on uimahalli, kirjasto ja urkkakentät vieressä, mutta omaa pihaa kaipailevat satunnaisesti.
Itse en tuossa tilanteessa ehkä muuttaisi, varsinkaan jos työpaikka ei ole vakituinen.
älkää vaan muuttako rivariin jonnekkin huitsinnevadaan
jos haluatte rauhaa ja tilaa niin sit OKT, mutta ei minnekään pellonkulmaan rivitaloon
ei ei ei
Ei 20 km tapahtumien ääreen kovin pitkä matka ole, jos muuten arki pyörisi maalla hyvin. Ota selvää, millainen taloyhtiö on, onko samanikäisiä lapsia. Onko uudella paikkakunnalla päiväkotia, kyllähän sieltä saa kavereita?
Nykyisellä alueella ei ole kuin pari hassua kerrostaloa, joissa on vuokrakämppiä, muuten on vain ok-taloja ja poskettoman hintaisia rivareita. En tule todennäköisesti ikinä saamaan täältä muuta kuin kerrostalokämpän. Eli aluetta pitäisi vaihtaa joka tapauksessa, en vaan tiedä minne.. Ei asuta nytkään keskustassa vaan parin kilsan päässä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei 20 km tapahtumien ääreen kovin pitkä matka ole, jos muuten arki pyörisi maalla hyvin. Ota selvää, millainen taloyhtiö on, onko samanikäisiä lapsia. Onko uudella paikkakunnalla päiväkotia, kyllähän sieltä saa kavereita?
On päiväkoti ihan vieressä, samoin ala-aste. Kyllähän sieltä kai saa kavereita. Jotenkin vaan haaveilen siitä, että niitä kavereita olisi omassa pihassa. Nykyisessä talossa niitä ei ole, koska kaikki lapsiperheet asuvat omakotitaloissa tai rivareissa, näissä muutamassa kerrostalossa on lähinnä mummoja ja opiskelijoita. Ap
Minä muuttaisin maalle, mutta olenkin sen luonteinen, että kaipaan enemmän rauhaa kuin vilinää. Eikä tuo nyt voi ihan maaseutua olla, jos on koulut ja päiväkodit vieressä, ja kaupunkiinkin vain 20 km. Joka tapauksessa, kumpaan ratkaisuun päädyttekään, oli niitä kavereita omassa pihassa tai ei, niin kyllähän lapsi kasvaa nopeasti ja alkaa liikkua kauemmaksikin. Ja sitä ennen vanhemmat kuljettaa. Harrastusmahdollisuudet tietysti huonommat siellä maalla, joten varaudu kuljettamaan se 20 km kaupunkiin sitten jos lapsi alkaa jotain harrastaa. Asutko lapsen kanssa kaksin? Tukiverkostoasiat kannattaa huomioida myös ratkaisua tehdessä.
Tee ratkaisu marraskuussa. Jos olet silloin sitä mieltä, että voisit asua maalla, niin sitten se on sinun juttusi. Kesällä monet haaveilevat maaseudulla asumisesta, mutta haaveet karisevat kummasti syyspimeillä ja rospuuttoaikaan.
Joo, siis ei se mitään maaseutua ole. Pienempi paikkakunta vaan, joku 5000 asukasta taitaa olla. Laitamilla on kyllä maaseutuakin, mutta tuonne keskustan lähistölle olen ajatellut suunnata missä on asutusta ihan vieri vieressä. Tukiverkko on pääosin kyseisellä paikkakunnalla myös. Harrastusasia on totta eli täytyy olla valmis kuskaamaan kaupunkiin.
Olen pohtinut muuttoa puolisen vuotta, osaamatta kuitenkaan päättää suuntaan tai toiseen. Välillä kaupunki tuntuu hyvältä, välillä pikkupaikkakunnan rauha houkuttelisi enemmän. Vaikeaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Joo, siis ei se mitään maaseutua ole. Pienempi paikkakunta vaan, joku 5000 asukasta taitaa olla. Laitamilla on kyllä maaseutuakin, mutta tuonne keskustan lähistölle olen ajatellut suunnata missä on asutusta ihan vieri vieressä. Tukiverkko on pääosin kyseisellä paikkakunnalla myös. Harrastusasia on totta eli täytyy olla valmis kuskaamaan kaupunkiin.
Olen pohtinut muuttoa puolisen vuotta, osaamatta kuitenkaan päättää suuntaan tai toiseen. Välillä kaupunki tuntuu hyvältä, välillä pikkupaikkakunnan rauha houkuttelisi enemmän. Vaikeaa.
Ap
Pienen paikkakunnan taajamassa on yleensä paremmat palvelut kuin peruslähiöissä, joista sieltäkin pitää erikseen lähteä keskustaan.
Jos asia houkuttaa, niin sen kuin kokeilet. Pääseehän sieltä sitten takaisin jos alkaa kaduttaa. Ennen kuin lapsi menee kouluun, niin muuttaminen on helpompaa.
Olet listannut rivitalolle niin vähän plussia ja niin paljon miinuksia, että vähän vaikea käsittää, että oikeasti vielä pohdit asiaa.
En todellakaan muuttaisi.