Minkälaiseen vaivaan määrätään Ketipinor depot?
Tapasin miehen muutaman kerran ja kävin hänen luonaan. Oli määrätty tuota lääkettä. Kysyin tarkoitusta ja sanoi unettomuuden hoitoon. Onko näin?
Kommentit (11)
Todella vakavaan unettomuuteen, ahdistukseen ja joskus myös maanis-depressivisille määrätään tätä rauhoittamaan ja tasoittamaan mielialoja. Lääke on voimakkaan väsyttävä, ja myös lihottaa. Sitä ei ole tarkoitettu jatkuvaan käyttöön.
🇺🇦🇮🇱
Noilla lääkkeillä saa hyvin kemiallisen lobotomian aikaiseksi, ja lihoo ihan tuhottoman paljon. Miksi unettomuuteen ei voisi määrätä unilääkkeitä? Antipsykoottien haitoista on lukuisia tutkimuksia olemassa, ja ne eivät ole miellyttävää luettavaa. Oma elämäni meni ihan täysin pilalle mielialalääkkeiden takia, olen nykyään työkyvyttömyyseläkkeellä ja tunne-elämäni on huomattavan kaventunut. Myös seksuaalisuuteni hävisi ihan täysin, ja kyky ihastua.
Ketipinor itellä laihdutti, ja unettomuuteen sitä määrättiin.
Ketipinor on muuten ainakin itsellä 100x parempi kuin normaali unilääkkeet. Ei nouse toleranssi vuosienkaan käytön jälkeen toisin kuin esim. bentsoilla ja silti saa nukuttua aina yhtä hyvin.
Tuttuni väitti syöneensä unettomuuteen, mutta veikkaisin että kyse on ahdistuneisuus-unettomuus-yhdistelmästä.
Ei tuossa sinänsä mitään ihmeteltävää ole: jos unettomuus johtuisi vaikka vuorokausirytmiongelmista niin hän söisi varmaan melatoniinia, nyt luultavasti on niin että illalla häntä saattaa ahdistaa niin ettei saa unta.
Lääkitys sinänsä on vain merkki fiksusta ihmisestä joka osaa hakea apua vaivoihinsa, mutta kannattaa siinä mielessä tunnustella tilannetta että jos tyyppi ei pyri ratkomaan niitä ongelmiaan muuten kuin napeilla naamaan, niin ennen pitkää sinäkin popsit psyykenlääkkeitä kun olet hänen kanssaan tekemisissä.
JOs lääkkeessa on maininta "depot", kysymyksessä on pitkävaikutteinen lääke, joten en usko, että puhtaasta unettomuudesta on kysymys. Ketipinor on psykoosilääke, mutta sitä käytetään skitsofrenian lisäksi kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön ja ahdistustiloihin. Ihan tuhti lääke "kunnon sairauteen" on kysymyksessä.
Unettomuuteen käytetään 25mg. Depot on psyykkisiin häiriöihin.
Mulla alkoi 25mg annostuksella nukahtamiseen, mutta lopulta nostettiin asteittain 300mg, jolloin tasasi myös voimakasta ahdistusta. Ei lihottanut, eikä mulla aiheuttanut semmoista "zombioloa", kuten jotkut sanoo. Pidin vain huolta, että otin lääkkeen hyvään aikaan illalla, yleensä viimeistään 20:00, jotta saan varmasti tarpeeksi pitkät yöunet, eikä tarvitse repiä itseään ylös ihan kesken unien. Toimi tosi hyvin tuolloin, mitä siitä nyt on.. 3 vuotta sitten, kun sitä tarvitsin. Ketipinor ei myöskään koukuta. Mun oli helppo lopettaa, kun alettiin huomata, että muahan rupeaa nukuttamaan iltaisin ihan ilman lääkettäkin ja ahdistuksestakin olin hyvin pääsemässä irti.:)
Mulla on Ketipinor unettomuuteen, ei tuota Depottia tosin. Söin 25 mg. Tiputti kyllä niin hyvin, että pakko oli pitää saikkua siitä syystä. Sain ahdistuneisuuden pois ja sillä unta. Ihan kiva lääke, ei koukuttanut ainakaan noin pieni määrä. Tosin en lihonnut, vaan alaraajat turposi ihan mielettömästi.
Mitä väliä? Et luota häneen joten miksi tuhlaat edes ajatuksiasi häneen enää.