Mulla ja kahdella lapsella jää vuokran jälkeen käteen 800€, onko oikein?
Kommentit (36)
Miten kehtaatte aikuiset ihmiset olla näin törkeitä? Tällä palstalla en voi lakata hämmästelemästä.
Ap, aika vähän sulla jää vuokran jälkeen. Onko tuosta edes vielä vähennetty sähköä?
Joitain hyviä neuvojakin sait, varmaan huomasitkin ne.
Onhan tämä vaan tosi surullista, että yhteiskunnan tuilla eläminen on se normivaihtoehto. Koko palsta tuntuu tietävän, paljonko käteen pitäisi saada ja mitä tukia voi hakea. Kysynkin, tunteeko kukaan teistä kiitollisuutta yhteiskuntaa ja meitä muita veronmaksajia kohtaan, koska mahdollistamme sen tuen mitä saatte? Luulempa, että ette. Aina, aina vaan pitäisi saada enemmän, Suomi on perseestä. Ja kaikilla muilla on asiat paremmin, kaikki työssäkäyvät tienaavat ihan poskettomia summia...kyllä minulla on vaan oikeus maksattaa vuokra, lasten harrastukset, lomat ja ylipäätään eläminen yhteiskunnalla, elänhän hyvinvointivaltiossa. Ja silti en osaa sitä arvostaa.
Näin tuntuu suurin osa tukien varassa ajattelevan. Niin toivon, että pääsette meidän työtätekevän, itsensä elättävän kansan joukkoon näkemään, millaisia kulutusjuhlia vietämme.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tämä vaan tosi surullista, että yhteiskunnan tuilla eläminen on se normivaihtoehto. Koko palsta tuntuu tietävän, paljonko käteen pitäisi saada ja mitä tukia voi hakea. Kysynkin, tunteeko kukaan teistä kiitollisuutta yhteiskuntaa ja meitä muita veronmaksajia kohtaan, koska mahdollistamme sen tuen mitä saatte? Luulempa, että ette. Aina, aina vaan pitäisi saada enemmän, Suomi on perseestä. Ja kaikilla muilla on asiat paremmin, kaikki työssäkäyvät tienaavat ihan poskettomia summia...kyllä minulla on vaan oikeus maksattaa vuokra, lasten harrastukset, lomat ja ylipäätään eläminen yhteiskunnalla, elänhän hyvinvointivaltiossa. Ja silti en osaa sitä arvostaa.
Näin tuntuu suurin osa tukien varassa ajattelevan. Niin toivon, että pääsette meidän työtätekevän, itsensä elättävän kansan joukkoon näkemään, millaisia kulutusjuhlia vietämme.
No ehkä tämän palstan käyttäjät osaavat käyttää laskureita. Tuskin ulkomuistista heittävät tukien määriä.
Aloittaja, hae toimeentulotukea. On hyvä, että meillä on järjestelmä, joka pitää huolta työttömyyden sattuessa omalle kohdalle. Tämä ei silti poista sitä tosiasiaa, että moni palkansaaja elää samalla rahalla kuukaudessa, kuin tukiasiakas, se on mielestäni väärin. Palkat ylös tai verotus alas, jotta ansiotuloistaan voisi jäädä ns. Plussan puolelle. 🙂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ehkä tämän palstan käyttäjät osaavat käyttää laskureita. Tuskin ulkomuistista heittävät tukien määriä.
En epäillytkään laskimen käytön osaamista. Kyse onkin siitä, että liian moni palstalainen tietää, mihin kaikkiin tukiin he ovat oikeutettu. Myös ne tuet tiedetään, mitä joku muu saa ja se onkin taas niin epäreilua, joku muu saa, mutta minä en. Yhteiskunnan tuilla elämisestä on tullut uusi normi ja sehän ei ole oikein, Suomi ei kestä sitä.
Taas kerran saa huomata, että ns. suurituloisella jää saman verran käteen. Ei mitään tukia tai elareita saada tai maksella. Verot on kovat.
Jääkö teillä työssäkäyvistä oikeasti kuussa verojen jälkeen 500 e? Enpä usko. Mä niin toivon että robotit/ halpatyövoima vie tulevaisuudessa teidän työt niin näette mitä kulutusjuhlaa tämä tuilla eläminen on.
Ja joo, on väärin että niin moni joutuu elömään tuilla. Kun hallituksella ei ole mielenkiintoa koittaa keskittyä luomaan uusia työpaikkoja niin luultavasti ne olemassa olevat joudutaan jakamaan kaikkien kesken ja siirtymäön kuusituntiseen ja nelipäiväiseen työviikkoon. Ei tarvitse sitten valitella korkeista veroista kun ne on matalammat mitä pienempi palkka.
Ärsyttää suunnattomasti tämä "yksinhuoltajuus on oma valinta".
Olen leski ja en totisesti tätä mieheni kuolemaan johtanutta onnettomuutta osannut ennakoida.
Monet yksinhuoltajat ovat jätettyjä. Mies on rintamakarkuri, joka ei ole kestänyt lapsiperheen rasitteita (vaikka ihan itse on siihen alun perin lähtenyt). Löytänyt uuden nuoruuden ja uuden siipan.
Totta kai on niitäkin, jotka omasta syystään ovat yksinhuoltajia, mutta tällainen yleistäminen on täyttä peetä.
Vierailija kirjoitti:
Jääkö teillä työssäkäyvistä oikeasti kuussa verojen jälkeen 500 e? Enpä usko. Mä niin toivon että robotit/ halpatyövoima vie tulevaisuudessa teidän työt niin näette mitä kulutusjuhlaa tämä tuilla eläminen on.
Nettotulot 2500- lainanlyhennys 550, - vesi, sähkö plus muut noin 300. Netti laskettuna mukaan, noin 30 kuussa, käytämme prepaidliittymiä, tulee halvemmaksi. Ja ihan duunarina olen. Ja toki - työmatkakulut noin 150-200. Plus vaimon työttömyysraha ja lapsilisät neljästä. Eli ihan hyvin pärjätään täällä ei pääkaupunkiseudulla. Vrsinkin kun vaimo palaa myös töihin, kulut ei juuri kasva, tulot lisääntyy..
Vierailija kirjoitti:
Mikä 500? tuossahan avausviestissä oli 800 €.
Palkka 1600 €
-verot 272 €
nettopalkka 1328 €
- työssäkäyntikulut 600 €
- vuokra 370 €
Vertailukelpoinen tulo 358€/kk.
olisikos pitänyt heittäytyä työttömäksi. (tämä on minun tilanteeni muutama vuosi sitten).
Tilanne nyt
Palkka 5500 €
-verot 2117,5 €
-työssäkäyntikulut 100 €
- Asunnon lyhennys ja vastikkeet 2200 €
Vertailukelpoinen tulo 1082,5 €
Tulee jälleen mieleen että oisko sittenkin kannattanu elää pummina.
Mulla ja kahdella lapsella jää 400 euroa, kun on omistusasunto. Kyllä sosiaalipummin elämä on Suomessa kannattavaa. Itsekin olen ajatellut vuokralle siirtymistä niin saisi 500 euroa enemmän asumistukea kustannusten pysyessä samana. Lapsetkin tarvitsisivat oman huoneen.
Onko tosiaan niin, että tavallinen kaksilapsinen perhe saisi tukia vuokran jälkeen n. 1100? Vuokra-asuminen maksaa varmaan n. 700-900 vähintään, eli käyttöön kuukaudessa kaikkiin menoihin n. 1800-2000? Sehän on kuitenkin jonkun perus lähihoitajan tai kaupan kassan palkka. Sitten taas kun vähän "pidemmälle" kouluttautuu, vaikka sairaanhoitajaksi tai lastentarhanopettajaksi, saa muutaman hassun satasen enemmän. Ei taida tosiaan työnteko kannattaa, kun omista ponnisteluista ei saa mitään ekstraa.
Vierailija kirjoitti:
Onko tosiaan niin, että tavallinen kaksilapsinen perhe saisi tukia vuokran jälkeen n. 1100? Vuokra-asuminen maksaa varmaan n. 700-900 vähintään, eli käyttöön kuukaudessa kaikkiin menoihin n. 1800-2000? Sehän on kuitenkin jonkun perus lähihoitajan tai kaupan kassan palkka. Sitten taas kun vähän "pidemmälle" kouluttautuu, vaikka sairaanhoitajaksi tai lastentarhanopettajaksi, saa muutaman hassun satasen enemmän. Ei taida tosiaan työnteko kannattaa, kun omista ponnisteluista ei saa mitään ekstraa.
Huomioi että noissa tuissa on laskettu mukaan myös elarit ja lapsilisät jotka maksetaan myös työssä käyvälle. Ja kahden lapsen yh saa noita yhteensä minimissään 600e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Taas kerran saa huomata, että ns. suurituloisella jää saman verran käteen. Ei mitään tukia tai elareita saada tai maksella. Verot on kovat.
Niinkö? Minä olen keskituloinen yksinhuoltaja ja saan satasen yh-korotusta kahdesta teinistä, siinä yhteiskunnan tuki. Elatusmaksuja lasten isä toki maksaa, 350 kuussa yhteensä. Meillä jää asumisen jälkeen 1900 euroa käyttöön kuussa.
On se kumma jos hyvätuloisella pariskunnalla jää vähemmän, miehesi osuus olisi siis alle 450 euroa kuussa?
.
Katkeaa se tuinsaajillakin jotka haluaisi töitä. Turha uhriutua.