Isä yrittää lasta asumaan luokseen
Apua, onko muita vastaavassa tilanteessa? Erosin lapsen isästä kun lapsi oli alle 1-vuotias. Sovittiin yhteishuoltajuus lastenvalvojan luona ja minusta tuli myös lähivanhempi. Tapaamisista sovittiin niin että lapsi on isällään joka toinen viikonloppu ja yhtenä iltana viikossa lisäksi. Tuo arki-ilta tosin ei ole toteutunut kuin satunnaisesti. Nyt kun lapsi on 5-vuotias, mies uusissa naimisissa rakentamassa taloa on hän päättänytkin kääntää asiat niin että lapsi muuttaisi hänen luo ja lapsi olisi minulla joka toinen viikonloppu. Millä järjellä?! Asumme paikkakunnalla jossa minulla ei ole turvaverkkoa ympärillä vaan ainut hoitaja on lapsen isä ja olen lapsen tähänkin asti hoitanut töistä huolimatta ilman että lasta olisi tarvinnut laittaa edes vuoropäiväkotiin. Apua lapsen hetkelliseen vahtimiseen kun kysyn isältä vastaus on aina ei. Kun lapsi on hänellään kuulen lapsen olevan mummollaan ja se pettymys mikä lapsen silmistä huokuu kun hän olisi halunnut olla isänsä kanssa. Mä olen yrittänyt kaikkeni että isä olisi lapsen kanssa enemmän tekemisissä, välimatkaa ei ole kuin 10 km kotiemme välillä. Nyt mua pelottaa mitä hän seuraavaksi keksii, hän on tehnyt minusta lastensuojeluilmoituksia ihan kiusallaan silloin kun lapsi on ollut hänen luonaan, ottanut valokuvia todisteeksi lapsen viikonloppukassista kun en ole pakannut kuin kahdet alushousut viikonlopuksi ja muutenkin kuulemma "kävelen hänen yli" lapsen asioissa. Onko hänen tarkoitus vaan mustamaalata minua äitinä? Mitä mä teen?? Onko huoli siitä että hän saisi lapsen luokseen asumaan turha vai pitäisikö minun oikeasti olla huolissaan? Sanotaan vielä se tähän että hän on ehdottanut viikko-viikko asumista vuosi sitten johon olen ollut suostuvainen, sillä tällä hetkellä opiskelen ja yritän samalla tehdä töitä että eläisimme,(siitäkin kuulen lähinnä vittuilua kuinka minun pitäisi se lopettaa koska olen niin luuseri ettei musta mitään tule) olen ehdottanut pidennettyä viikonloppua mutta hän haluaa vain lapsen kokonaan luokseen. Tekeekö hän tätä vain ilkeyttään?
Kommentit (35)
Siihen minäkin olisin suostuvainen ihan jokaista ajatellen mutta tuntuu että se ei ole enää vaihtoehto. Ainoastaan se että lapsi muuttaisi hänen luokseen ja minulla joka toinen viikonloppu.
Olisi mielenkiintoista kuulla isän näkemys tilanteesta.
Sitä minäkin odotan kun lastenvalvojalle päästään. Hänen mielestään lapsen olisi parempi hänellä ja koulutkin olisi lähempänä, oli vastaus minulle.
Onko se oikeasti niin ihmeellistä, jos lapsen vanhempi elämäntilanteen muuttuessa haluaakin nähdä lasta enemmän?
Voisitko ehdottaa vuoroviikkoasumista tässä kohtaa uudelleen? On aika epätodennäköistä, että lapsen asumisjärjestelyjä lähdetään kokonaan muuttamaan vain siksi, että isä niin haluaa. Näissä asioissa punnitaan aina lapsen paras. Jos isä on tavannut lastaan vain satunnaisesti, niin on vielä pienempi todennäköisyys, että hänet nimetään lapsen lähihuoltajaksi. Mitä mieltä lapsi on?
Jos tuo kertomasi tausta pitää paikkaansa, niin ilkeästi ajateltuna tulee mieleen, että isä haluaa näyttää uudelle naisystävälleen olevansa kiinnostunut lapsesta...
Olisin kuitenkin aika huoletta.
Ei se ihmeellistä olekkaan. Ihmetyttää vain se että koskaan en ole isä-lapsi välejä yrittänyt vaikeuttaa vaan aina jos ja kun se mielenkiinto on herännyt muulloinkin kuin joka toinen viikonloppu ovat saaneet nähdä toisiansa. Olemme muuttaneet jopa lähemmäksi häntä samassa kaupungissa ihan vaan sen vuoksi että uskoin hänen valeitaan että silloin hän tapaisi lastaan useammin jos lapsi olisi lähempänä päiväkodissa ja häntä olisi helpompi sieltä hakea, jopa yökylään. Ja nyt kun olen hänen pillin mukaan mennyt hän pudottaakin pommin ja aikookin saada lapsen luokseen asumaan. Ihmetyttää se että eikö mitään rajaa millään.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ihmeellistä olekkaan. Ihmetyttää vain se että koskaan en ole isä-lapsi välejä yrittänyt vaikeuttaa vaan aina jos ja kun se mielenkiinto on herännyt muulloinkin kuin joka toinen viikonloppu ovat saaneet nähdä toisiansa. Olemme muuttaneet jopa lähemmäksi häntä samassa kaupungissa ihan vaan sen vuoksi että uskoin hänen valeitaan että silloin hän tapaisi lastaan useammin jos lapsi olisi lähempänä päiväkodissa ja häntä olisi helpompi sieltä hakea, jopa yökylään. Ja nyt kun olen hänen pillin mukaan mennyt hän pudottaakin pommin ja aikookin saada lapsen luokseen asumaan. Ihmetyttää se että eikö mitään rajaa millään.
Näissä lapsen huoltajuus- ja tapaamisasioissa ei ikävä kyllä hävyttömimmillään ole mitään rajaa.
Kertomasi perusteella en kuitenkaan usko, että isän toive toteutuu. Vuoroviikkoasumista saattaisi lastenvalvojakin puoltaa, mutta itse voin kokemuksesta kertoa, että se on aika hankalaa alle kouluikäisen kanssa.
Edelleen kieltämättä vaikuttaa siltä, että isä haluaa korostaa isän rooliaan uudesta puolisosta johtuen. Valitettavasti tällainen ei useinkaan kestä...
5
Eihän sinulla mitään diktatuurimaista rajatonta valtaa ole omia lasta automaattisesti itselleen ja onhan tuollainen standardi joka toisen viikonlopun tapaaminen aika ohut alusta luodan vanhemman ja lapsen välinen tunneside ja suhde. Luonnollista lapsen ollessa noinkin pieni kun erositte jäädä asumaan äidin kanssa, eikä ole hyväksi olla useita öitä poissa. Mutta nyt kun isän elämä on eron jälkeen vakiintunut ja lapsellakin on enemmän ikää on syytäkin tarkastella asiota uudelleen ja ainakin tapaamisia laajentaa.
Ota yhteyttä näihin asioihin perehtyneeseen juristiin.
Vierailija kirjoitti:
Eihän sinulla mitään diktatuurimaista rajatonta valtaa ole omia lasta automaattisesti itselleen ja onhan tuollainen standardi joka toisen viikonlopun tapaaminen aika ohut alusta luodan vanhemman ja lapsen välinen tunneside ja suhde. Luonnollista lapsen ollessa noinkin pieni kun erositte jäädä asumaan äidin kanssa, eikä ole hyväksi olla useita öitä poissa. Mutta nyt kun isän elämä on eron jälkeen vakiintunut ja lapsellakin on enemmän ikää on syytäkin tarkastella asiota uudelleen ja ainakin tapaamisia laajentaa.
Kaverisuhteet luodaan jo päiväkodissa ja päiväkodin vaihtaminen on lapselle stressaavaa.
Ap:n tilanne on eri jos isän parisuhde olisi vakiintunut. Nyt Ap:n viestistä saa käsityksen että isä haluaa leikkiä kotia uuden naisystävän kanssa. Todennäköisesti uudella naisystävällä on vauvakuume ja isä käyttää lasta välikappaleena.
Tämä on niin villi "maailma", eikä suomessa ole instanssia jossa olisi riittäväsi asiantuntemusta ratkaista näitä asioita riittävän oikeuden mukaisesti. Oman tapaukseni päättyi pitkän oikeustaistelun jälkeen lasten muuttoon isälle. Syinä mm. isän paremmat taloudelliset edellytykset, tukiverkosto, enkä ollut riittävästi ponnistellut isän ja lasten välisten tapaamisten eteen, jne.
Luetun ymmärtäminen 5/5. Ei minulla olekaan valtaa omia lasta. Olen yrittänyt laajentaa tapaamisia, suostunut isän hetken mielijohteesta nousevaan ajatukseen viikko-viikko systeemistä, mutta sitten se ei sopinutkaan hänelle. Kokeiltiin pidennettyä viikonloppua, sovittiin suullisesti, mutta sekin peruttiin kun sekään ei hänen tilanteisiinsa enää sopinut. Tuollaiselleko ihmiselle minun pitäisi sitten uskoa lapseni kokonaan joka saattaisi hetken päästä päättääkin ettei hän halua lasta asumaan luokseen??
Me jouduimme muuttamaan koska vuokra-asunto myytiin altamme. En vaihtanut edes lapsen päiväkotia koska olen samaa mieltä että se ei ole hyväksi lapselle jatkuva tilanteiden muuttuminen. Ja mä saan kuulla syyttelyitä kuinka mä en ajattele ollenkaan lapsemme parasta..
Vierailija kirjoitti:
Luetun ymmärtäminen 5/5. Ei minulla olekaan valtaa omia lasta. Olen yrittänyt laajentaa tapaamisia, suostunut isän hetken mielijohteesta nousevaan ajatukseen viikko-viikko systeemistä, mutta sitten se ei sopinutkaan hänelle. Kokeiltiin pidennettyä viikonloppua, sovittiin suullisesti, mutta sekin peruttiin kun sekään ei hänen tilanteisiinsa enää sopinut. Tuollaiselleko ihmiselle minun pitäisi sitten uskoa lapseni kokonaan joka saattaisi hetken päästä päättääkin ettei hän halua lasta asumaan luokseen??
Älä sovi mitään tapaamista puhelimitse. Kaikki tapaamiset viesteillä tain
sähköpostilla. Pyydä myös peruutusilmoitukset viestillä. Tekosyynä käytä ettet halua sopia asioita lapsen kuulen jotta hän ei joudu pettymään. Todellinen syy on kerätä todisteita isän käytöksestä lasta kohtaan.
Ei sinulla ole mitään hätää. Isällä ei ole perusteita asumisen muuttamiseen. Olet itse vain tiukkana, mikäli asiat ovat todella noin kuin olet kertonut.
Mikään oikeuden instanssi ei suosittele nykyisin Suomessa vuoroviikko-asumista. Sellaiseen ratkaisuun päätyminen on harvinaista, elleivät vanhemmat ole todella hyvissä ja avoimissa väleissä.
Tuntuu vaan niin voimattomalta tällä hetkellä. Isän lähipiirissä on myös taistelu lapsen huoltajuudesta ja uskon että sieltä on tullut hyviä neuvoja äidin "lyttäämiseen", mm. kuvata vaatekassin sisältö jossa oli muiden vaatteiden lisäksi VAIN kahdet pikkarit ja niitä kun olisi tarvinnut viikonlopuksi enemmän. Enkä ollut tajunnut laittaa kumisaappaitakaan mukaan kun olivat lähteneet mökille, hölmö minä kun minulle ei oltu kerrottu että niitä tarvitaan... Nämä kuulostaa naurettaville mutta voiko esim. tuollaisilla olla painoarvoa kun lastenvalvojalle mennään?
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu vaan niin voimattomalta tällä hetkellä. Isän lähipiirissä on myös taistelu lapsen huoltajuudesta ja uskon että sieltä on tullut hyviä neuvoja äidin "lyttäämiseen", mm. kuvata vaatekassin sisältö jossa oli muiden vaatteiden lisäksi VAIN kahdet pikkarit ja niitä kun olisi tarvinnut viikonlopuksi enemmän. Enkä ollut tajunnut laittaa kumisaappaitakaan mukaan kun olivat lähteneet mökille, hölmö minä kun minulle ei oltu kerrottu että niitä tarvitaan... Nämä kuulostaa naurettaville mutta voiko esim. tuollaisilla olla painoarvoa kun lastenvalvojalle mennään?
Kiusantekoa tuo on
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiusantekoa tuo on
Sitähän nämä tapaukset monta kertaa on. Ja äärest vaikeaa todistaa kuka kiusaa ja ketä. Villeimmissä tapauksissa esim. muunnetaan äänitodisteita, valokuvia jne. Laitetaan liikkelle huhuja päihteidänkäytöstä. jne.
Vierailija kirjoitti:
Ei sinulla ole mitään hätää. Isällä ei ole perusteita asumisen muuttamiseen. Olet itse vain tiukkana, mikäli asiat ovat todella noin kuin olet kertonut.
Mikään oikeuden instanssi ei suosittele nykyisin Suomessa vuoroviikko-asumista. Sellaiseen ratkaisuun päätyminen on harvinaista, elleivät vanhemmat ole todella hyvissä ja avoimissa väleissä.
Onko sinulla paljonkin kokemuspohjaa oikeuden päätöksistä?
Kyllä se on onneksi jäänyt aikoja sitten. Lapsi tässä vain kärsii, harmi kun hän ei sitä.
Ei oikeudella ole tuon perusteella mitään syytä antaa lasra isälle asumaan. Ehkä se viikko-viikko tulisi kysymykseen.