"Emme tarvitse autoa. Pärjäämme loistavasti ilmankin!"
...ja melkein samaan hengenvetoon ystävättäreltä tuleekin kysymys "lainaisitteko autoa, kun teillä niitä oikein kaksin kappalein on, ja haluaisimme käydä ostoksilla, sekä sukulaisissa?".
En ymmärrä tuollaisia. Niille jos autoaan lainaisi, niin likaisena ja tankki tyhjäksi ajettuna takaisin saisi.
Kommentit (31)
Tietenkin oman auton pito on turhaa jos voi lainata ilmaiseksi kaverin autoa.
Minä en lainaisi, vaikka tulisi tankki täynnä ja pestynä takaisin. Taksit tai vuokra-autot on niitä varten, jotka "tulevat hyvin toimeen ilman autoakin".
Heh, mä olen just tollanen kusipää. :D En osta autoa mutta lainaan aina vanhempieni pirssiä kun tarve tulee, tai tekee vain mieli ajella.
Puolustuksekseni sanon että olen opiskelija ja vanhemmilleni auton lainaaminen on ihan ok. Kavereilta en kehtaa kyytejä pummia, saati autoa lainaan. Viihteelle kuljen aina taksilla.
Missäköhän näitä autolokkeja on? Itse asun Helsingissä, niinkuin koko sukunikin. Lasten koulu on kotiani vastapäätä (+harrastuspaikat kävelymatkan päässä) ja julkisilla pääsen töihin 20 minuutissa. En tosiaankaan tarvitse autoa yhtään mihinkään enkä ole koskaan lainannut autoa, vaikka mulla kortti on. Ainoastaan yhdellä sukuni jäsenellä on auto lasten jääkiekkoharrastuksen vuoksi.
Joo en käsitä minäkään. Oma exäni oli tapaus, jolla ei ollut edes ajokorttia, ja ihan loistavasti kuulemma pärjäsi, mutta jätti yhtälöstään pois laskuista sen, että tunsi kavereita vähän ympäri suomea ja oli tosi supliikki pummimaan kyytejä ja sopimaan kimppakuljetuksia joka paikkaan. Minutkin sai kuskaamaan suhteen alkuvuosina vaikka mihin (ilmaiseksi, tietenkin, eihän se nyt romanttista ole uudessa suhteessa alkaa bensamaksuja tivata... viisastuin myöhemmin).
Itse sen sijaan olen nykyään sellainen, etten oikeasti tarvitse autoa. Oli minulla sellainen vielä pari vuotta sitten, mutta sitten havahduin siihen, että siellä se seisoi kuukausimaksullisella autopaikalla tyhjän panttina niin, etten kirjaimellisesti tarvinut sitä vuoden aikana kuin yhteen IKEAn reissuun. Muuten kuljin julkisilla tai kävellen, kun asun niin hyvien yhteyksien lähellä. Töihin menen helpoiten junalla jne. Ja sinne IKEAan nyt pääsee bussillakin jos akuuttia tarvetta tulee. Päätin sitten pistää auton myyntiin ja vähentää autopaikan vuokrakuluista. Enpä ole autoa kaivannut, enkä kyytiä keneltäkään muulta sen puoleen. Hyvin olen päässyt risteilyille, lomalennoille, ja muille vastaaville ilman autoa. No myönnän, yksi mökkireissu on tulossa, mihin mennään kaverin kanssa kimppakyydillä. Mutta siis tosiaan kimppakyydillä useampi ihminen, mukaanlukien auton omistaja, ja toki maksamme bensakulut jne reissusta.
Kertaakaan ei ole tullut tarvetta lainata autoa. Vuokra-auto ei paljoa maksa, jos tarve autolle on n. pari kertaa vuodessa.
Varsinkin pääkaupunkiseudulla on näitä "autottomia" paljon.
Tosin siellä saisi hyvin helposti työsuhdeauton jos olet edes jonkin tason manageri tai spesialisti. Ilmeisesti nämä autottomat ei ole vaan jotain rupusakkia konepajalta, mutta autottomuuden perustelut on myös toista.
Lisäksi jumiutuminen omaan kaupunginosaan on suht' vajaata elämää.
Minusta on ihan ok olla autotta ja lainata silloin tällöin autoa/pyytää kyytiä. Se "en tarvitse autoa" -hehkutus ärsyttää. Esim. kaverini aina julistas kuinka helposti hän pääsee junalla kaikkialle. Asemalle on vain 5 min kävelymatka. Meillekin pääsee niin kätevästi junalla. Junamatka on vain 30 min. Tämä toki vaatii sen, että haen hänet asemalta. 30 min suuntaansa.
Easyrent, go now ym. Sano että teidän auto on juuri huollossa, 500e remontti tuli, että jos käyvät hakemassa huollosta sen niin ok, ei tarvi maksaa tuon huollon kuittaamisen lisäksi muuta =D
Joo, meilläkin on ollut kaveripiirissä tuollaisia lokkeja. Aina kehuskelivat miten saivat mökkiä, perunamaata, työkoneita, ym lainaa ja hyödynnettyä kun on niin paljon kavereita. Sanoin että auto on ainoa asia jota me emme lainaa, koska aina voi sattua jotain, vaikka lapsi sairastuu ja tarvimme autoa.
Vierailija kirjoitti:
...ja melkein samaan hengenvetoon ystävättäreltä tuleekin kysymys "lainaisitteko autoa, kun teillä niitä oikein kaksin kappalein on, ja haluaisimme käydä ostoksilla, sekä sukulaisissa?".
En ymmärrä tuollaisia. Niille jos autoaan lainaisi, niin likaisena ja tankki tyhjäksi ajettuna takaisin saisi.
Mekin aina sanottiin noin silloin kun oltiin vielä köyhiä. Onneksi olemme rikastuneet ja meillä on kaikilla omat autot. Ihan perusautot kylläkin. Kaikilla on oma Tesla
En omista korttia enkä ole koskaan ollut tilanteessa, jossa se olisi ollut tarpeen. Kyytiä ei tarvitse pummia, koska pääsen julkisilla kaikkialle, mihin minun tarvitse päästä. Kaupunkilaisuus on aika mukavaa.
Juu ei autoa, enkä ikipäivänä pummi kyytejä. Julkisilla, vuokra-autolla ja taksilla pääsee. En missään tapauksessa lainaisi kavereiden paskoja autoja ja joutuisi vielä maksumieheksi kun sellanen hajoo alle.
Vierailija kirjoitti:
Juu ei autoa, enkä ikipäivänä pummi kyytejä. Julkisilla, vuokra-autolla ja taksilla pääsee. En missään tapauksessa lainaisi kavereiden paskoja autoja ja joutuisi vielä maksumieheksi kun sellanen hajoo alle.
Sama. Käytän myös paljon kotiinkuljetuksia, siis jos esim. ostan jotain isompaa. Viimeksi tilasin mansikat kotiovelle.
Aloittajan kuvailema käytös tuntuu erityisen tylsältä minusta, joka en ihan oikeasti tarvitse autoa enkä kyytejä. Osaan käyttää taksia tarvittaessa, mutta yleensä matka taittuu kävellen / pyörällä / julkisilla. Muuttoni hoiti muuttofirma, ja isommille ostoksille saa kotiinkuljetuksen varsin vaivattomasti.
Mulla ei ole autoa eikä ajokorttia, ei kertakaikkiaan ole varaa. Pärjään ilmankin, joskus "pummin" naapurilta kyytiä jos julkiset eivät jostain syystä kulje. Toisinaan hän "pummii" lastenhoitoapua. Eilen vein 10kg hillaa kun hän ei ehdi poimia. Rahaa ei yleensä vaihdeta.
En edes uskaltaisi rattiin. Auto olisi hyödyksi ainoastaan muutoissa (olisi halvempaa kuin muuttofirma) ja niinä pyhinä, kun julkiset eivät kulje.
Nykyään on muodikasta omistaa itse kaikki, vaikka sitä asiaa ei tarvitsisi kuin kerran vuodessa. Silti se on oltava, jotta se on oma ja saa omistamisen tunteen, jota ilman pää hajoaa 99% ihmisistä.
Jos on laiska, silloin ei jaksa kävellä kilsaa ja tarvitsee auton sen ajamiseen. Jotkut on niinkin laiskoja, että he ajavat autolla 200 m matkatkin.
Tai sitten pummaa kyydin ja koko matkan ajan valittaa kuinka turhaa ja kallista oman auton pito on :D