"Emme tarvitse autoa. Pärjäämme loistavasti ilmankin!"
...ja melkein samaan hengenvetoon ystävättäreltä tuleekin kysymys "lainaisitteko autoa, kun teillä niitä oikein kaksin kappalein on, ja haluaisimme käydä ostoksilla, sekä sukulaisissa?".
En ymmärrä tuollaisia. Niille jos autoaan lainaisi, niin likaisena ja tankki tyhjäksi ajettuna takaisin saisi.
Kommentit (31)
En ymmärrä, miten kukaan voi kuvitella että saisi jonkun toisen auton lainaksi. Itse en lainaisi autoani kenellekään (muille kuin vanhemmilleni, ja vastaavasti en myöskään lainaisi kenenkään muiden kuin vanhempieni autoja). Ylipäänsä käytännön elämä on opettanut, että kenellekään ei kannata lainata mitään sellaista, mitä ei ole varaa tai halua menettää.
nimim. kaverin ja dvd-boksin menettänyt
Mulla on tällainen ituhippituttu, jonka mielestä yksityisautoilu on suurinpiirtein saatanasta. Varsinkin parin viinilasin jälkeen kun on oikein ylemmyyden tunnoissaan.
Pummii kyllä autokyytejä ikeaan. Ens kerralla ehdotan, että menehän bussilla, niin maailma pelastuu.
Meillä ei ole autoa. Pärjätään hyvin ilmankin. Lainataan vanhemmilta silloin harvoin, kun tehdään reissuja maaseudulle eli keskimäärin kerran vuodessa.
Rahasta ei ole kiinni, bruttotulot meidän perheellä on noin 120 000 euroa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole autoa eikä ajokorttia, ei kertakaikkiaan ole varaa. Pärjään ilmankin, joskus "pummin" naapurilta kyytiä jos julkiset eivät jostain syystä kulje. Toisinaan hän "pummii" lastenhoitoapua. Eilen vein 10kg hillaa kun hän ei ehdi poimia. Rahaa ei yleensä vaihdeta.
Eihän se pummaamista ole, jos homma on vastavuoroista.
Sisä-suomessa asuvat sukulaiset ei tajua, että helsingissä pärjää ilman autoa, vaikkei olisi reppana.
Tyylitajua pitäisi olla. Ystävyyssuhteita on turha rasittaa esim muutoilla, sitä varten on muuttofirmat.
Muistakaa että teitä kupataan juuri sen verran, kun annatte.
Opiskeluaikana lainasin vanhempieni autoa silloin, kun se oli heille ok. Kovin usein sitä en tarvinnut. Ja mielestäni vanhemmat ovat ainoat joilta autoa voisin edes harkita lainaavani.
Nykyään itselläni on auto. Sitä saa lainata ainoastaan mieheni sekä omat vanhempani, jos auto sattuu vaikka olemaan heidän auton edessä ja ovat kauppaan menossa.
Muille en ikinä lainaisi autoani, koska kuka maksaa jos jotain sattuu. Vaikka on kasko, niin aina siinä häviää, vähintään bobusten menetykden vdrran + ei se auton korjaukseen toimittaminen yms. mitään kivaa puuhaa ole.
Muutaman kerran joku kaveri kysynyt lainaanko, mutta ole n vain aina sanonut etten lainaa autoani kenellekään. Ei sitä mielestäni tarvitse sen kummemmin edes selitellä..
Vierailija kirjoitti:
Missäköhän näitä autolokkeja on? Itse asun Helsingissä, niinkuin koko sukunikin.
Näin tyhmä voi olla vain helsinkiläinen.
Ei pääkaupunkiseudulla oikeasti tarvitse autoa, liikkuminen hoituu muutenkin. MUTTA mielestäni elämä autollisena on helpompaa. No, asummekin Vantaalla:) joka tapauksessa minusta perheellisenä on mukavampaa käydä kerran viikossa ostamassa kaikki ruoat eikä ravata kaupassa pitkin viikkoa. Lisäksi me liikumme tosi paljon muuallakin; lähdemme metsään Sipooseen, kerätään marjoja syksyllä, uimareissut kesäisin, tehdään minikaupunkireissuja Tampereelle/Tammisaareen/Porvooseen useita kertoja vuodessa, lisäksi sukuloinnit päälle. Ei tulisi, itseni tuntien, lähdettyä noille jos pitäisi julkisten kanssa liikkua, ne vain jäisi ja sitä myöten elämäni tällaisenaan olisi erilaista. Sitä paitsi paljon liikutaan noissa ihan ex tempore, saa vaan päähän, että nyt mennään.
Mutta pärjää toki. hyvinkin. Itse vaan havahduin yksi päivä, että paljon jäisi tekemättä asioita jos autoa ei olisi.
Ärsyttää ne pummijat, jotka eivät maksa bensoja, eivätkä ymmärrä, että heidän kyyditys on minun omasta vapaa-ajasta pois ja/tai sitten vielä pyytävät, että oven eteen pääsis, kun joutuu muuten kävelemään 50m.
Toinen mikä ärsyttää, että ajaessani Helsinkiin asuu moni ystävä matkan varrella, joten aina "kätevästi" minä nappaan kaikki kyytiin. Olisi joskus kiva saada itsekin kyyti Helsinkiin, että voisin ottaa sen leffan jälkeen yhdet, kuten ystävät tekevät. Olen aina se ainut, juoka ei sitten juo mitään, koska minulla on se auto ja tietenkin pudotan matkan varrella ne kyytiläiset. Tai kun mennään yhdessä mökkiviikonlopulle, niin miähän se autoa ajan kumminkin ja muut aloittavat saunakaljansa jo autossa. Kerran sanoin, että joku muu saa ajaa autoa, niin vaihdettiin sitten katseita ja yksi ajokortillinen pitkin hampain istui auton rattiin.
Kolmas on ne autottomat sukulaiset, joiden kirppiskamoja pitäisi 30km päähän mennä kuskaamaan lauantaiaamuna ja iltapäivällä sitten ajaa tyhjentämään se pöytä. 120km tyhjänajoa. Ei onnistu ja kun sanon, että haluan nukkua pitkään, niin haukutaan laiskaksi ja itsekkääksi. Ehdotan aina taksin tilaamista, kun minullakin taksa raksuttaa bensoineen. Taksilla tulisi yhtä kalliiksi. Johan lopettivat kyselemästä.
Joidenkin kanssa tämä autoilu onnistuu hyvin ja maksetaan bensat ja hyvitetään jollain muulla palvelulla, mutta kourallinen löytyy näitä pummeja.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on muodikasta omistaa itse kaikki, vaikka sitä asiaa ei tarvitsisi kuin kerran vuodessa. Silti se on oltava, jotta se on oma ja saa omistamisen tunteen, jota ilman pää hajoaa 99% ihmisistä.
Jos on laiska, silloin ei jaksa kävellä kilsaa ja tarvitsee auton sen ajamiseen. Jotkut on niinkin laiskoja, että he ajavat autolla 200 m matkatkin.
VÄÄRIN. Nykyään ollaan nimenomaan (toivottavasti) menossa suuntaan, jossa ei tarvitse omistaa itse kaikkea. Nykyiset eläkeläiset taas ovat vahvasti kiinni siinä perinteessä, jossa he ovat onnistuneet elämässään kun talo, tontti ja auto on oma ja miehellä kaikki työkalut autotallissa. Tässä asiassa tullaan toivottavasti ja todennäköisesti tekemään todella suuri muutos tulevaisuudessa.
Onhan se auton omistamisen ihannointi aika hölmöä, kun se omistaminen tuo todella vähän lisäarvoa verrattuna minkä lisäarvon tuo se, että liikkuminen ylipäätään onnistuu.
Täytyy nyt muistaa sekin, että yhteiskäyttöautot ovat toki suuressa osassa Suomea vielä pitkän matkan päässä siitä että voisivat toimia. Ainoa malli olisi sellainen, jossa itseajavat robottitaksit suhaisivat ympäri kyliä ja kaupunkeja kuskaten ihmisiä 24/7 paikasta toiseen.
Heihei.... teidän on ilmoitettava verottajalle tuosta naapuriavusta, jotta teitä voidaan verottaa! Ja muistathan, että palautettavat pullot on myös ilmoitettava verottajalle, jotta taas voidaan verottaa. Suomi ei kestä sitä, että pulloista ei ilmoiteta. Mieti nyt, kuinka monta miljardia menetetään vuodessa pulloveronkierron vuoksi.