Vauva pitää kokoajan päätä ja vartaloa vinossa, missähän vika?
Tyttö nyt vajaa 3kk ja neuvolassa ei ole ikinä sanottu mitään asiasta. Aiemmin ei pitänyt niin pahasti mutta olen huomannut sen kyllä jo aika varhain, mutta nyt viimeaikoina kallisstaa aika paljonkin ja tullut pahemmaksi. Mahallaan ollessaan pää on vinossa oikealle, selällään maatessaan katselee vain oikealle ja harvoin vasemmalle eikä oikeen edes saa päätä kokonaan sinnepäin käännettyä ja sylissä ollessa koko vartalo on tavallaan kaarella oikealle puolelle. Onko kellään kokemusta vastaavasta ja missähän voisi olla vika? Voiko olla merkki jostain vakavemmastakin? Meillä vasta neuvola tämän kuukauden loppupuolella ja mietinkin että pitäisiköhän soittaa sinne jo aiemmin ja kysyä asiasta?
Kommentit (4)
.. huomasin n. 2,5kk iässä poikavauvan olevan vasemmalle vino. Soittelin neuvolaan ja neuvoivat ensin kotikonsteja: nukuttaa vastakkaisella kyljellä (meillä tämä onnistui vain vaunuissa, sängyssä hermostui), leikittämään vauvaa vastakkaiselle puolelle yms. Jos ne eivät olisi auttaneet, olisi fysioterapeutti katsonut ja olisimme myös saaneet jumppaohjeet. Th sanoi, että on hyvin yleistä vauvoilla ja voi tosiaan johtua kohdussa olleest asennosta tai sitten yksinkertaisesti siitä, että toinen puoli on " vahvempi" . Onhan meillä lähes itse kullakin jompikumpi puoli kehosta vahvempi ja toisen puolen lihkaset kiristävät enemmän venytellessä.
Koeta siis kotikonsteilla ensin ja ota sitten yhteyttä neuvolaan, jos ei ala toimia. Meillä ainakin fys.terapiaan on saatava lähete.
Eli kannattaa kokeilla tuota " huonommalta" puolelta stimulointia (leluja tälle puolelle, makoile itse tällä puolella esim. lattialla leikkiessä, jos sänky on seinän vieressä niin vaihtele vauvan nukkuma-asentoa niin että seinä on paremmalla puolella ja huone huonommalla - tulipa järkevä lause :-)). Neuvolassa osaavat varmaan antaa ohjeita lisää. Voisit ehkä pyytää lähetteen lasten fysioterapeutille. Veljeni pojalla oli vähän samanlaista ongelmaa eli toinen puoli oli jäykempi eikä kääntänyt juuri päätään tälle puolelle. Asia korjaantui terapian ja kotiohjeiden avulla.
Meillä oli sama juttu, vauva oli kohdussa pitkään niin ahtaasti samassa asennossa että oli ikäänkuin banaanin mallinen.
Pitkään meilläkin katseltiin vain toiseen suuntaan ja nukkuu vieläkin yleensä pää samaan suuntaan.
Kannattaa tosiaan aktivoida käyttämään tuota huonompaa puolta ja kaikessa käsittelyssä ainakin itse huomasin että minulla oli tapana aina tehdä samalta puolelta tietyt jutut, eli yritä käyttää molempia puolia ja esim. juuri leluilla yms. houkutella päätä kääntymään sinne jäykempään suuntaan.
Vauva nyt 7.5 kk ja ryömii jo kovasti ja konttaamaan lähdössä ja nykyisin käyttää ihan tasaisesti molempia puolia ja pää kääntyy ihan hyvin. Meilläkin oltiin fysioterapeutin seurannassa mutta itseasiassa lapsi itse alkoi käyttää kumpaakin puolta kun tuli enemmän liikettä mukaan, hyvä tietysti käydä näyttämässä että ei tarvi sitten jossitella mutta ainakin itse koin että meillä tuo fysioterapeutti vaan lietsoi itselleni lisää turhaa huolta, kaikki muut kyllä vakuutteli että kun liikkeelle lähtee niin nuo puoli-erot tasaantuu ja niin kävi, joten ei varmaan teilläkään ole syytä suurempaan huoleen. Oota vaan, kohta jo tuskailet kun mennä mykertää joka suuntaan ja siinä unohtuu jäykkyydet kun on niin paljon paikkoja minne pitää päästä tutkiskelemaan tän maailman ihmeitä!
Vauva on yli 3 kuukautta ja pitää päätä enimmäkseen vasemalle. On ollut tällainen syntymästä asti, ja neuvolassa on vain sanottu, että koittakaa laittaa vauvalle jotain kiinnostavaa katseltavaa myös oikealle, jotta kääntäisi päätä sinnekin. Vauva nukkuu selällään pää vasemmalle käännettynä.
Meillä käytettiin vauvaa asian vuoksi lääkärillä ja fysioterapeutilla, ja saimme sieltä jumppaohjeita, jotka aktivoivat vauvan oikeaa puolta. Voin tietty yrittää selittää niitä tässä palstalla sinulle, jos kiinnostaa, mutta suosittelen kyllä käyttämään näytillä fysioterapeutilla, koska teillähän voi olla eri tilanne kuin meillä.
Ainakin meille sanottiin, ettei kyse ole mistään vakavasta. Meille sanottiin, että vauvat ovat usein toispuoleisia aluksi. Olisiko ollut kohdussa tuossa asennossa?