Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Menojen jakaminen jos toinen tienaa enemmän

Vierailija
06.08.2017 |

Poden huonoa omaatuntoa, koska kumppanini haluaa maksaa kaikki kulut, kun olemme yhdessä. Olen oitse pätkätyöläinen, ja tuloni vaihtelevat kuukausittain. Tuloni riittävät elämiseen, mutta eivät juuri matkoihin tai muuhun luksukseen. Kaverini tykkää matkustella, ja myös minä pidän uusien paikkojen näkemisestä. Ongelmana on, että kaverini tulot ovat moninkertaiset omiini nähden, ja sen takia hän haluaa kustantaa ulkomaanmatkani ja kaikki niihin liittyvät menot, esimerkiksi ruuat ja asumiskulut. Itse olen aina tottunut pitämään huolta itsestäni ja kustantamaan elämäni. Poden huonoa omaatuntoa siitä, että olen tavallaan riippuvainen kaveristani taloudellisesti, jos haluan matkustella. Hän puolestaan lohduttaa minua sillä, että hänellä on paljon rahaa ja hän haluaa auttaa minua taloudellisesti. Aina kun olemme yhdessä, hän myös ostaa ruuat. Onko muita vastaavassa tilanteessa? Miten selviydytte?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tienaan ihan hyvin, mutta aviomieheni vielä enemmän. Minusta on luontavaa, että hän maksaa enemmän. Outoahan se olisi, että hän lähtisi matkalle yksin ja minä jäisin kotiin. Sekö olisi sinusta luontevampaa?

Sepä tässä onkin: minusta toisen varoilla eläminen ei ole oikein. 

Ap

Ota vaikka lainaa niin pärjäät.

Minä taas ajattelen tämän vaihdantataloutena. Maksaminen on vain yksi vaihdantamuoto, on myös kotitöitä, asioiden hoitamista, seksiä, hyvän ruoan tekemistä, viihdyttämistä, yhteisen tekemisen keksimistä.... kaikko ovat yhteiselon kannalta yhtä tärkeitä, raha ei ole sen tärkeämpää kuin muut.

Eli minä hoidan kotia enemmän kuin mies. Se on minun tapani korvata hänelle. Jos en tekisi mitään hänelle, niin sitten tuntisin itseni hyväksikäyttäjäksi.

Et tee mitään mitä mies ei osaisi itse tai saisi muualta. Sinä olet horatsu. Noloa.

Menepä jo ottamaan päivän lääkkeesi...

Pysytään aiheessa....

Vierailija
22/40 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ole tyytyväinen ja osallistu yhteiseloon jollain toisella tavalla luksusta tarjoamalla. Vaikka ruoka valmiina aina toisen tullessa töistä ja koti siistinä... Ja jos kumppanilta vaikka joskus unohtuu kalsarit kylppäriin tms., laitat ne pesuun ilman mäkätyksiä.

Voi vittu mikä neuvo!!!!

Jep, myy sielusi ja rupea toisen orjaksi. Täällä yksi joka tehnyt sitä vuosia, en voi suositella kenellekään. Ihmisarvo murenee hetkessä..

Ja mäkin oon kotona lasten kanssa, ollut olosuhteiden pakosta 6 kk ja minusta ei ole mitään jäljellä ihmisenä.

arjen pyörittämisestä sulla on ihmisarvo murentunut?! :O Vau!

Kyllä, kenenkään ei pitäisi olla/ suostua/ joutua olemaan kenenkään kotiorja ja kenenkään ei pitäisi suostua ja joutua maksamaan toiselle kotitöistä tai seksistä tai siitä että toinen on olemassa.

Jaa kotiorja :). Ehkä ap:n vaan pitäisi sitten kieltäytyä rakastavan kumppaninsa pyyteettömyydestä? Noita kotihommiakin voi tehdä samalla tavoin pyyteettömästi. Tämä kotiorjatyyppi on tyyppiesimerkki tulevasta vanhasta piiasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ole tyytyväinen ja osallistu yhteiseloon jollain toisella tavalla luksusta tarjoamalla. Vaikka ruoka valmiina aina toisen tullessa töistä ja koti siistinä... Ja jos kumppanilta vaikka joskus unohtuu kalsarit kylppäriin tms., laitat ne pesuun ilman mäkätyksiä.

Voi vittu mikä neuvo!!!!

Jep, myy sielusi ja rupea toisen orjaksi. Täällä yksi joka tehnyt sitä vuosia, en voi suositella kenellekään. Ihmisarvo murenee hetkessä..

Ja mäkin oon kotona lasten kanssa, ollut olosuhteiden pakosta 6 kk ja minusta ei ole mitään jäljellä ihmisenä.

Kyllä, kenenkään ei pitäisi olla/ suostua/ joutua olemaan kenenkään kotiorja ja kenenkään ei pitäisi suostua ja joutua maksamaan toiselle kotitöistä tai seksistä tai siitä että toinen on olemassa.

No voi luoja, eihän se nyt sitä tarkoita! Etkö sinä ikinä tee puolisollesi / hänen puolestaan jotain vain koska haluat? Vai ajstteletko aina että hän vain käyttää sinua hyväksi?

Ite sanoit tekeväsi kotona tiettyjä asioita jotta saat hiljennettyä omantuntosi äänen/ korvattua miehellesi. Älä selittele.

Vierailija
24/40 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen suurituloisempi ja maksan suurimman osan lapsen kuluista kuin myös kotiin liittyvät kulut. Remontin, jonka halusin meidän kaikkien hyväksi, maksoin itse. Ja yhteiset lomamatkat maksan minä. Minulle tämä ei ole ongelma. Eikä miehelle, meillä nyt vaan eletään näin. Enkä ole hyväksikäytetty, tämä on ihan oma valintani.

Vierailija
25/40 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi vittu mikä neuvo!!!!

Jaa kotiorja :). Ehkä ap:n vaan pitäisi sitten kieltäytyä rakastavan kumppaninsa pyyteettömyydestä? Noita kotihommiakin voi tehdä samalla tavoin pyyteettömästi. Tämä kotiorjatyyppi on tyyppiesimerkki tulevasta vanhasta piiasta.

No ite ap.ta on asia vaivannut.

Noissa asetelmissa ei ole mitään pyyteetöntä, varsinkin kun ämmät neuvoo ruveta toisen palvelijaksi.

Vierailija
26/40 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä olen halukas maksamaan läheisteni puolesta juttuja, joihin heillä ei ole varaa. Tunnen oman rahatilanteeni ja maksan vain sen verran, että se ei horjuta talouttani. Esim. matkalla on paljon mukavampaa, jos saan rakkaani sinne mukaan. Jos hänellä ei ole rahaa, matkustamme sellaiseen kohteeseen, että minulla on varaa kustantaa reissu.

Vierailija
27/40 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi vittu mikä neuvo!!!!

No voi luoja, eihän se nyt sitä tarkoita! Etkö sinä ikinä tee puolisollesi / hänen puolestaan jotain vain koska haluat? Vai ajstteletko aina että hän vain käyttää sinua hyväksi?

Ite sanoit tekeväsi kotona tiettyjä asioita jotta saat hiljennettyä omantuntosi äänen/ korvattua miehellesi. Älä selittele.

:,D no en kyllä sanonut. Metsä yleensä vastaa niinkuin sinne huutaa, jos joku on sinulle kiva, sinäkin mieluusti olet hänellä kiva? Onko se vain "asioiden Korvaamista" toiselle? Ei, vaan toisen huomioimista niillä resursseilla mitä on. Jollain on rahaa, joku osaa leipoa, kolmas tekee jotain muuta.

Vierailija
28/40 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tienaan ihan hyvin, mutta aviomieheni vielä enemmän. Minusta on luontavaa, että hän maksaa enemmän. Outoahan se olisi, että hän lähtisi matkalle yksin ja minä jäisin kotiin. Sekö olisi sinusta luontevampaa?

Ap

Minusta tämä on ihmeellinen ajatusmaailma perheen sisällä. Entä jos peset miehesi pyykit, onko se oikein vai tulisiko hänen pestä omansa? Entä jos teet ruokaa, onko oikein että hänkin sinun tekemää ja ostamaa ruokaa syö? Entä jos hän on kipeä ja hoidat häntä, onko se oikein vai tulisiko hänen maksaa sinulle tästä? Perhe on yksikkö jonka eteen kaikki tekevät työtä, kykyjensä mukaan.

Joo, ei kenenkään pidä ruveta toista passaamaan kun toinen tienaa enemmän, ei siinä ole mitään oikeaa.

Jos haluaa matkustella, siihen eteen tehdään työtä, palkkatyötä, ei tehdä niitä asioita jotka on perheessä tehtäviä asioita.

Vierailija
29/40 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi vittu mikä neuvo!!!!

:,D no en kyllä sanonut. Metsä yleensä vastaa niinkuin sinne huutaa, jos joku on sinulle kiva, sinäkin mieluusti olet hänellä kiva? Onko se vain "asioiden Korvaamista" toiselle? Ei, vaan toisen huomioimista niillä resursseilla mitä on. Jollain on rahaa, joku osaa leipoa, kolmas tekee jotain muuta.

Älä viitsi, itse neuvoit ruveta passaamaan toista jotta voisi MUKA korvata ulkomaanmatkoja.

Perheessä, yhteisessä kodissa tehdään kotityöt yhdessä. Ei niin että toinen tekee korvatakseen toiselle isomman palkan, mikä näyttää olevan sinulle jotenkin luontainen asia. Sinä olet miehesi kotiorja, älä sitä muille suosittele.

Vierailija
30/40 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[

Perheessä, yhteisessä kodissa tehdään kotityöt yhdessä. Ei niin että toinen tekee korvatakseen toiselle isomman palkan, mikä näyttää olevan sinulle jotenkin luontainen asia. Sinä olet miehesi kotiorja, älä sitä muille suosittele.

Jos toinen on työtön, ja toinen tekee pitkiä esim.15 h työpäiviä, niin tottakai se, joka on työtön, tekee kotityöt. Kohtuutonta vaatia, että pitkää työpäivää tekevä tekee vielä kotitöitä työpäivän jälkeen, missä välissä hän nukkuu?

Tietysti siinä vaiheessa, kun työtön saa kokopäiväisen työpaikan tilanne muuttuu.

Vierailija
31/40 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tienaan enemmän kuin vaimo ja myös maksan isomman osan kaikista menoista. Minusta se on reilua enkä voisi kuvitellakaan tekeväni toisin. Kun vaimo tienasi enemmän minun ollessa opiskelija, hän maksoi enemmän meidän menoja.

En näe tässä mitään ongelmaa. Olemme perhe. Rakastan perhettäni, ja rahat on perheen yhteisiä. Muu olisi järjetöntä.

M35

Vierailija
32/40 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

[

Jos toinen on työtön, ja toinen tekee pitkiä esim.15 h työpäiviä, niin tottakai se, joka on työtön, tekee kotityöt. Kohtuutonta vaatia, että pitkää työpäivää tekevä tekee vielä kotitöitä työpäivän jälkeen, missä välissä hän nukkuu?

Tietysti siinä vaiheessa, kun työtön saa kokopäiväisen työpaikan tilanne muuttuu.

Joo, voi tehdäkin, mutta ei se sitä tarkoita että toisen ei tarvi tehdä mitään ja toinen tekee kaiken vain koska on työttömänä. Eikä toinen voi olla työttömänä puolihuvikseen ja olettaa toinen maksaa kaiken vain, koska toinen tekee kotityöt.

Vierailija
33/40 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Minusta tämä on ihmeellinen ajatusmaailma perheen sisällä. Entä jos peset miehesi pyykit, onko se oikein vai tulisiko hänen pestä omansa? Entä jos teet ruokaa, onko oikein että hänkin sinun tekemää ja ostamaa ruokaa syö? Entä jos hän on kipeä ja hoidat häntä, onko se oikein vai tulisiko hänen maksaa sinulle tästä? Perhe on yksikkö jonka eteen kaikki tekevät työtä, kykyjensä mukaan.

Joo, ei kenenkään pidä ruveta toista passaamaan kun toinen tienaa enemmän, ei siinä ole mitään oikeaa.

Jos haluaa matkustella, siihen eteen tehdään työtä, palkkatyötä, ei tehdä niitä asioita jotka on perheessä tehtäviä asioita.

Okei, eli jos minä esim leivon, tulee puolison maksaa minulle työstä ja tarvikkeista sikäli kun haluaa muutaman pullan myös syödä?

Vierailija
34/40 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi vittu mikä neuvo!!!!

Älä viitsi, itse neuvoit ruveta passaamaan toista jotta voisi MUKA korvata ulkomaanmatkoja.

Sinulla ei ole selvästi mitään käsitystä miten onnelliset parisuhteet toimii. Molemmat tekevät niitä asioita joihin heillä on resursseja perheen eteen ja oikeasti haluat huomioida toista. Mies ehkä maksaa minulle matkan kun haluaa minut mukaan ja haluaa että minullakin on hauskaa. Minä pesen miehen pyykkejä ja teen hänelle ruokaa, Haluan että hänellä on hyvä olla ja hän on onnellinen. Ei todellakaan ole mitään listaa mitä "on tehtävä" jotta on maksanut takaisin.

Vierailija
35/40 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

[

Joo, voi tehdäkin, mutta ei se sitä tarkoita että toisen ei tarvi tehdä mitään ja toinen tekee kaiken vain koska on työttömänä. Eikä toinen voi olla työttömänä puolihuvikseen ja olettaa toinen maksaa kaiken vain, koska toinen tekee kotityöt.

Miksi ei muka voi? Mikä kieltää?

Nyt vähän valoja tauluun: sinun mielipiteesi ja asenteesi eivät ole muita oikeampia, eivätkä varsinkaan mitään "ei voi"-asioita. Olet yksi turhanpäiväinen lässyttäjä, jonka näkemykset eivät kiinnosta yhtään ketään, vaikka luuletkin olevasi muita fiksumpi. Kumma juttu, kun kukaan muu ei sitä sinulle koskaan osoita.

Vierailija
36/40 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä seurustelin naisen kanssa, joka oli alkuun opiskelija, mutta opinnot jäivät kun oli niin raskasta jne. Sitten töitä tehtiin pätkissä, kun työnantaja ei aina ollutkaan niin varma ja potkut tuli.

Kotona ei kuitenkaan voinut tehdä ns. naisten töitä, koska se olisi ollut alentavaa. Eli hän ei osallistunut kotitöihin juuri ollenkaan, koska se olisi feministille väärin tehdä "naisten töitä". Ei hän kyllä mitään muutakaan osannut tehdä, mutta silloinkin syy oli aina miehissä. Esim. isä ei ole opettanut tekemään jotain, niin itsekään ei voinut opetella.

Hän ei siis voinut tehdä miesten eikä naisten töitä, koska sellaisia jakoja ei ole. Mutta osaamisestahan se oli kiinni. Asuntomme oli aina ihan kauhean näköinen, jos minä en siivonnut. :D

Vierailija
37/40 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

[

Nyt vähän valoja tauluun: sinun mielipiteesi ja asenteesi eivät ole muita oikeampia, eivätkä varsinkaan mitään "ei voi"-asioita. Olet yksi turhanpäiväinen lässyttäjä, jonka näkemykset eivät kiinnosta yhtään ketään, vaikka luuletkin olevasi muita fiksumpi. Kumma juttu, kun kukaan muu ei sitä sinulle koskaan osoita.

En ole tuo jolle vastasit, mutta voisitko ystävällisesti puhua ihan vaan omasta puolestasi. Sinä et voi sanoa kenellekään, ettei hänen näkemyksensä kiinnosta ketään tai ettei kukaan ole hänen kanssaan samaa mieltä. Tai tietysti voit, mutta sehän on tietysti täyttä soopaa ja menetät siinä lopunkin uskottavuutesi.

Vierailija
38/40 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun molempien palkka tarvitaan kokonaisuudessaan perheen pyörittämiseen, niin ei tule tuollaisia ongelmia. Jos jompikumpi alkaa panttaamaan rahojaan niin jää asuntolainat maksamatta ja muutetaan kadulle. Samoin jos toinen alkaa luistamaan kotitöistä, silloin ne jää tekemättä ja arki hajoaa. Meille perhe on yksikkö jonka ylläpitämiseen tarvitaan kummankin täysi panos.

Vierailija
39/40 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Voi luoja näitä nykyajan parisuhdeongelmia. Tämä puoliksi ja tasanvarmastimaksaminen saa jo koomisia piirteitä.  Mitä väliä sillä on kenen rahoilla joku matkustaa, jos kerran toinen haluaa sen matkan tarjota. Jos et pysty sitä matka vastaan ottamaan, niin älä sitten matkusta, mutta sitten pakotat kaverisi menemään yksin. Mieti mitä itse tuossa tilanteessa haluaisit? Jos haluaisit lähteä matkalle rakkaasi kanssa, mutta hänellä ei olisi rahaa. Sanoisitko hänelle, että minä maksan molempien matkan, koska minulla on millä mällätä. Ja jos kaveri vastaisi, etten lähde, koska haluan maksaa itse matkani ja koska ei ole rahaa en matkusta. Pettyisitkö ystävääsi? Minä ainakin pettyisin. Haluan matkustaa hänen kanssaan ja jos hänelä ei ole varaa ja minulla on, jelpin häntä tietenkin.  Ehkäpä teillä sitten on vielä eri juttu, kun ette asu yhdessä jne, mutta harkitse, voitko ylipätään seurustella ihmisen kanssa, joka tienaa enemmänkuin sinä. Inhottava koko elämä miettiä, että maksoinko varmasti nyt omat menoni ja oman elämisen, etten nyt vain vahingossa käytänyt tuon toisen rahoja. Ja entä sitten, jos teillä joskus tilanne keikahtaa päälailleen. Mies vaikka sairastuu, eikä kykene töihin ja tienaamaan. Haluatko siitä huolimatta tarjota  hänelle saman elintason, kuin mitä sinulla itselläsi on vai jätätkö hänet vähemmälle. Mitäs ei tienaa itse rahojaan?

Vierailija
40/40 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

[

En ole tuo jolle vastasit, mutta voisitko ystävällisesti puhua ihan vaan omasta puolestasi. Sinä et voi sanoa kenellekään, ettei hänen näkemyksensä kiinnosta ketään tai ettei kukaan ole hänen kanssaan samaa mieltä. Tai tietysti voit, mutta sehän on tietysti täyttä soopaa ja menetät siinä lopunkin uskottavuutesi.

Voi itku mikä jeesus. Tämä on Vauva-foorumi eikä mikään kuningattaren hovi. Menehän muualle pöyristelemään.

Tyyppi väitti, että asioita "ei voi" tehdä, kun hänellä on päinvastainen mielipide. Ihan aiheesta sai kuulla, että maailma ei toimi niin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kuusi