En kierrätä biojätteitä enkä tule ikinä kierrättämään
Koska syön kalaa väh joka toinen päivä. Enkä tod lähde viemään sitä joka ikinen ilta tuonne roskakatokseen. Ja rahanmenoa on tarpeeksi ilman niiden biopussien ostamista. Se EI ole tapa pelastaa maailmaa, ei todellakaan!
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Oletpas köyhä ja ilmeisen läski! Voit taitella sanomalehdestä biopusseja. Meillä lapsetkin oppivat lajittelemaan jo päiväkoti-ikäisinä ja kenelläkään ei ole mitään ongelmia kipaista biojätteet lämpökompostoriin. Lämpökompostorista tulee hyvää puolivalmista tavaraa, joka kompostoituu vielä kompostissa hyväksi mullaksi, jota on kiva käyttää ison tonttimme istutuksissa.
Enemmän jätettä ja päästöjä siitä sun sanomalehdestäs tulee. Kaikki puun kuljetuksesta paperitehtaalle ja valmiin tuotteen kuljetuksista yms.
Siis ihmiset täällä uskoo että kierrätys oikeesti on ympäristöm kannalta merkittävää! Ja kuinka usein ajatte sillä henkilöautolla?.
T. Töihin kävelevä Helsingistä
Vierailija kirjoitti:
Oletpas köyhä ja ilmeisen läski! Voit taitella sanomalehdestä biopusseja. Meillä lapsetkin oppivat lajittelemaan jo päiväkoti-ikäisinä ja kenelläkään ei ole mitään ongelmia kipaista biojätteet lämpökompostoriin. Lämpökompostorista tulee hyvää puolivalmista tavaraa, joka kompostoituu vielä kompostissa hyväksi mullaksi, jota on kiva käyttää ison tonttimme istutuksissa.
Ekologinen ihminen ei todellakaan siedä sanomalehtia asunnossaan.
Biojätteen keräys ja ydinvoiman vastustaminen. Niillä on samat huuhaa-argumentit molemmilla. Kånkenreppu vaan heiluu kun Eemi-Matias nielee nämäkin syötit kokonaisena...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään, vaikka kaiken muun kierrätän. Taloyhtiöllä kesti niin kauan hankkia se biojäteastia sen jälkeen kun biojätteen keräyksen oli ilmoitettu alkavan (vaivaiset puolitoista vuotta!), että ehdin kyllästyä lajittelemaan turhaan, kun kuitenkin jouduin aina nakkaamaan sen biojätepussini poltettavaan jätteeseen.
Enää et joudu, mikset voi lajitella?
Koska en ole vielä toipunut vitutuksesta. Aloitan sitten kun se biojäteastia on ollut siellä puolitoista vuotta.
Sulla on asenneongelma. Vittuunnut kun biojäteastia tulee puolitoista vuotta myöhemmin ja nyt kun se on siellä osoitat mieltäsi ja odotat, että astia on vuorostaan odottanut biojätteitäsi puolitoista vuotta.
Mitä Sinä luulet saavasi tuosta? Se astia ei ole tehnyt sinulle mitään vääryyttä, jos jotain voit moittia niin taloyhtiösi isännöitsijää ja kokouksia joissa olette päättäneet biojäteastian hankinnasta.
Peace!
Niin onkin, iso asenneongelma :D Mutta siitä huolimatta olen suunnattoman tyytyväinen, kun biojäteastia nyt joutuu nälissään odottelemaan jätteitäni. Siitä sai, typerä hidasteleva astia! Olisi saapunut aiemmin. Kosto on suloinen!
Näin pienistä asioista minulle tulee hyvä mieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa emme käytä mitään sanomalehtipusseja biojätteissä, vaan bioroskiksen suojana on hedelmien mukana ostettu hedelmäpussi ja se menee siitä sekajätteen mukana roskikseen kun olen kipannut biojätteet roskiin. Lämpökompostorin seosaineena käytämme oman pihan risuhaketta.
Biojätteiden lisäksi perheemme kierrättää mm. paperit, kartongit, lasit, pienmetallit, muovit, paristot, palautuspullot, jäteöljyt, lääkkeet, lumput yms. Luetut aikakauslehdet menevät muutamalle ystävälle luettaviksi, käyttökuntoiset vaatteet kierrätyskeskukseen ja mm. lasten liian pienet liikuntavarusteet myymme/annamme pois. Vettä viisi henkinen perheemme käyttää noin 47 litraa/vrk. Talon lämmitysmuoto on maalämpö. Mites teillä?
Vierailija kirjoitti:
Meillä menee tällä hetkellä biojätteet iloisesti sekajätteisiin. Muutettiin juuri omakotitaloon ja rahaa ei ole juuri nyt pistää montaa sataa omaan ympärivuotiseen kompostoriin. Yleistä biojätteisen keräyspistettä ei kunnalla ole, onkohan missään? Muuten kierrätämme kyllä paperit, kartongit, pahvit, metallit, lasit, tölkit, lääkkeet, ongelmajätteet jne asianmukaisesti. Erityisesti kiinnitänme huomiota jätteiden syntyyn, emme osta mitään turhia muovipakkauksia ja tavaroita, kuten kertakäyttöpillejä tai muovipusseja. Ruoan hävikki pidetään mahdollisimman pienenä. Roskisauto käy tyhjentämässä sekajätteet kerran kahdessa viikossa, jolloin säiliö on 1/3 osa täynnä. Kerta kuukauteen siis riittäisi, mutta näin kesällä hajuhaitta olisi hirveä. Kierrättäminen siis säästää selvää rahaa.
Etteköhän saa sen verran raavittua rahaa kokoon, että saisitte ostettua lämpökompostorin...? Ette kai te nyt niin persaukisia nyt ole? Silloin roska-auton tyhjennysvälin voi heti pudottaa neljään viikkoon ja hajuhaittoja tai muita ongelmia ei tule. Asiat tärkeysjärjestykseen siis.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vaan, olen sekä köyhä että lihava, mutta teen juurikin biojätepussini ilmaisjakelulehdestä. Kiva kuulla tällaisia herjaamisia ja ennakkoluuloja vaihteeksi. Hyvin sai trolli/idiootti sinut paljastamaan, millainen olet, sinä "parempi" ihminen. Tunnen ihmisiä, jotka ovat hoikkia ja ok tuloisia, eivät silti kierrätä. Minä kierrätän kaiken, minkä voin, olen kierrättänyt jo vuosikymmeniä, silloinkin kun olin hyvätuloinen. Lopetin mm. aerosolien käytön jo 70-luvulla luettuani paikallislehdestä, miten freonit tuhoavat ilmakehää. Olin silloin koululainen.
En kierrätä mitään roskia. Exä vinkui asiasta joten kierrätin sitten sen.
Sekajätepussia ei tarvitse viedä ulos? Vai mihin muut roskasi viet?
Jätehuollosta vastaavat kunnalliset ja maakunnalliset jätehuoltoyhtiöt. Mitä vähemmän kierrätätte, sen kalliimmaksi tulee jätteiden käsittely. Oma valintanne, itse maksatte.
Kivat elohopeajäämät varmaan sun elimistössä jos lähes päivittäin syöt kalaa. Suosittelen vähentämään. :)
Minulta ei tule biojätettä. Korkeintaan kananmunankuoria, joita en erikseen lähde biojätteisiin viemään. Ruokaa ei koskaan jää roskiin asti, hyödynnän kaikki tähteet. Ei tule edes kahvinpuruista, koska juon Lidlin pikakahvia. Jos biojätettä syntyisi, niin saattaisin kierrättääkin. Hedelmien kuoria ei tule, koska en pidä mistään makeasta joten en syö hedelmiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Internetin pyörittäminen vaatii Suomessa yhden ydinvoimalan verran energiaa.
Meidän seudulla EI saa käyttää biojätepusseja. Tavallisia muovipusseja saa.
On niin kurjaa, että on tuollaisia ihmisiä. Kierrättämisestä ei ole mitään vaivaa, joten miksi täyttää kaatopaikkoja biojäteellä, josta voidaan tuottaa biokaasua (tulevaisuuden polttoainetta) tai multaa?
Itse asun omakotitalossa ja kun on oma komposti, säästää myös jätekuluissa sekä saa kukkapenkkiin täytettä :)
Huomatkaa, että jos asutte esim. Kiertokapulan alueella, noita biojätepusseja EI SAA käyttääkään boijätteen keräämiseen. Ihan tavallisia muovipusseja saa käyttää. Siksi itsekin pakkaan vielä hedelmät siihen "pieneen pussiin", koska siinä on kätevin roudata yhden ihmisen biojätteet keräysastiaan. Kauppojakin on pitänyt ihan näin asiakkaana valistaa, että eivät tyrkytä niitä biopusseja kuluttajille ainakaan ainoana vaihtoehtona; tai voihan niitä toki käyttää sekajätteen keräämiseen, jos niitä nyt kaapissa on - ja ovat säilyneet ehjinä.Huomasin, että aika pian ne todellakin hajoavat, ihan kaapissakin.
Kuningaskuluttajan sivulta löytyy tästä juttu, en osaa tänne linkittää, kai se pitäis opetella sekin taito :)
Mitä väliä kierrättääkö vaiko eikö, kaikki ne viedään samalla lastilla kaattikselle (:
Kerrostalossa Stadin keskustassa ei ole kompostoreja, haloo! Ja kai tiesit että lihavat ihmiset eivät syö 3 krt viikossa kalaa!