Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauva vain nukkuu, ei jaksa syödä

Vierailija
05.08.2017 |

Meillä kotona 6vk ikäinen tyttönen. Viime neuvola käynnillä saatiin ohjeistus herättää syömään 3h välein päivällä ja antaa yöllä maitoa kun haluaa. 7 kertaa vuorokaudessa täytyisi neuvolan mukaan syödä.
Korvikkeilla siis mennään. Imetys ei onnistunut, eikä ollu mahdollista minun lääkityksestä johtuen. Joten menty korvikkeilla.

Ennen tätä viikkoa neiti herännyt, heräteltynä syömään ja ruoka maistunut. Ollut myös itkuinen ja vatsavaivainen. Syönyt noin 700-750ml vuorokaudessa. Nukkunut huonosti päivällä noin 1-2h pätkiä lähinnä sylissä ja valvonut sen jälkeen 2-4h. Yöllä nukkunut 3-4h pätkiä ja herännyt syömään.

Nyt tämän viikon aikana tapahtunut muutos vauvassa huolettaa; tyhmältä kuulostaa mutta vauvan itkuisuus lähes kokonaan kadonnut, välillä itkee vatsavaivoja. Syömään kun herätellään niin ei tahtoisi jaksaa kunnolla herätä eikä syödä, syödyn maidon määrä vähentynyt hieman. Päivällä saattaa olla hereillä 6h jonka aikana ottaa noin 2h unet, tuolloin on virkeä ja katselee mielellään ympäristöä. Muuten nukkuisi kokoajan.

Onko syytä huoleen? Vauva vaikuttaa ihan erivauvalta nyt kuin vielä viimeviikolla.

Käytin vauvan lääkärissä, lääkärin mukaan ei ole syytä huoleen, että vauva syö sen mitä haluaa. Käski pidentää syöttö välejä.

Pelkään vauvalla olevan joku neurologinen ongelma tai kehitysvamma.

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko korvike sopivaa? Onko tutkittu refluksin mahdollisuus? Miten tulee pissa- ja kakkavaippoja päivässä? Korvikevauvan pitäisi kakata vähintään kerran päivässä ja pissavaippoja minimissään 6.

Ot, en ole ikinä tajunnut miten pissavaippoja lasketaan ja olen kahden lapsen äiti. Esikoisen ollessa vauva huolestuin itsekin jossain vaiheessa siitä syökö hän tarpeeksi ja neuvolassa neuvottiin laskemaan vaippoja. Ihmeissäni mietin että vaippojen imukykyhän vaihtelee valtavasti ja osa äideistä vaihtaa vaipan heti kun siihen on tullut lirauskin pissaa, osa sitten kun se tuntuu liian märältä. Ja jos päätän että vauvalle vaihdetaan vaippa kuusi kertaa päivässä niin pissavaippoja tulee silloin kuusi. Neuvokaa tyhmää, olkaa kilttejä.

Mä alotin laskemaan, että viimeistään neljän tunnin päästä pitää vaihtaa vaippa ja siinä pitää olla painoa. Päivisin käytännössä ainakin kolmen tunnin välein, kun oma nukkuu enemmän kuin 5 tuntia putkeen yöllä, vaikka on täysimetyksellä. Ainakin liberon vaipoissa tulee viiva näkyviin, kun vauva pissaa. Itse tulkitsin hyvän pissan olevan siinä vaiheessa kun viivaa on yli puolet siitä mittarista. Sittemmin siirryin kestovaippoihin, niistä näkee sen pissan määrän paljon paremmin.

Vauvani on nyttemmin täysimetyksellä. Olin tosiaan kellon kanssa koko ajan siksi, että aloin vähentämään lisämaitoja ja tehostamaan tosissani imetystä. Olin ihan paniikissa asiasta ensimmäiset 12 viikkoa. Neuvola ei auttanut yhtään täysimetyksen suhteen, joten siksi vaadin kunnon pissat sinne vaippaan, että tiesin vauvan varmasti saavan tarpeeksi maitoa. Korvikkeen takia suolisto oli ihan sekaisin, jonka takia en ole voinut luottaa kakkaamiseen. Nykyään ei enää tarvitse kellon kanssa katsella, vauva syö itse tunnin välein, on virkeä ja nukkuu hyvin. Vatsavaivatkin on loppunut.

Vierailija
42/68 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile miten käy. Anna vauvan nukkua ja nukkua. Kyllähän pienikokoinen syömättä pärjää. Älä soita lääkäriin. Täältä paras neuvo tulee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva kakkaa päivittäin. Vatsavaivoihin käytössä cuplaton ja relatipat, d-vitamiini vesipohjainen valmiste.

Olen ehkä ylihuolehtivainen, mutta aikaisemmin jo mainitsin että huolettaa vauvan muuttunut rytmi nukkumisessa ja syömisessä.

Koska saa korviketta olen pystynyt laskemaan päivässä menneen ruuan määrän. Joka on vähenemään päin, kuitenkin päästään ns suosituksiin joka taitaa edelleen olla että 600-800ml korviketta päivässä tämänikäiselle.

Pissavaippoja tulee päivässä 5-6 riippuu miten märkä lasketaan märäksi. Tulisi varmasti enemmänkin jos aina vaihtaisi kun sinistä vaipan viivasta näkyy.

Taidanpa kuitenkin vielä soittaa neuvolaan ja ilmaista huoleni siellä. ja pyytää jos voisivat katsoa rauta arvot juuri tuon anemia varalta.

Ap

Vierailija
44/68 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et vastannut kysymykseen, _miksi_ syöttövälit määrättiin 3 t välein tapahtuviksi.

Vauvan pienen painon vuoksi. Joka kuitenkin on noussut tasaisesti ja toivotulla tavalla, eli hyvin ollaan käyrillä

Ap

Kun se pieni kokoisuus aiheuttaa sitä matalaa sokeriarvoa. Jos se on hän ei jaksa enää herätä ollenkaan syömään. Ole kiltti ja soita päivystykseen. He neuvovat, jos kokevat tarpeelliseksi.

Itse asiassa vauvan iso koko ja äidin raskausdiabetes ovat isompia syitä vauvan verensokerin heittelyyn. Ja sekin vastasyntyneellä, kun vauvan elimistö käy vielä äidin verensokerien tapaan. Kun alun sokeriheittelyistä on päässyt, niin ei se enää kuuden viikon iässä pitäisi vaikuttaa.

Vierailija
45/68 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie lastenlääkärille, yksityiselle jos mahdollista. Ei uneliaisuus ole normaalia.

Vierailija
46/68 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olikohan neuvolan terkkari ihan ajan tasalla kehottaessaan herättelemään 6 viikon ikäistä syömään 3 tunnin välein? Tuohan koskee, jos edes on koskeakseen, vastasyntynyttä.

Jos painoa ei tule riittävästi voi ohjeetkin olla erilaiset.

Vierailija
47/68 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos asiallisista vastauksista.

Tuttavapiirissäni ei ole ihmisiä joilla samanikäisiä lapsia. Ja äitini neuvot ovat 80 luvulta ja hieman kyseenalaisia omaan korvaani joiltain osilta. Vaikka kasvoinhan minäkin niillä ohjeilla :D

Tietääkö joku pääkaupunki seudulla hyviä mammakerhoja tai jotain? Olisi ihana nähdä ja jutella ihmisten kanssa joilla samanikäisiä ja ehkä ihan samoja huolia kuin itsellä.

Ap

Vierailija
48/68 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vie lastenlääkärille, yksityiselle jos mahdollista. Ei uneliaisuus ole normaalia.

Ei ole. Minun vauva ei jaksanut herätä syömään ja oli syntyessään alle kolme kiloinen. Hän meni teholle ja oli siellä 2viikkoa.

Ne sokeriarvot olivat matalat. :-)

Vierailija
49/68 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on vatsavaivoja, kannattaa kokeilla maitomerkin vaihtoa, tai jotain herkkävatsaisille tarkoitettua korviketta.

Vierailija
50/68 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli heti mieleen, että onko vauva saanut rokotuksia? Milloin ja mitä? 

Ei ole saanut vielä mitään rokotuksia

Ap

Vierailija
51/68 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauva kakkaa päivittäin. Vatsavaivoihin käytössä cuplaton ja relatipat, d-vitamiini vesipohjainen valmiste.

Olen ehkä ylihuolehtivainen, mutta aikaisemmin jo mainitsin että huolettaa vauvan muuttunut rytmi nukkumisessa ja syömisessä.

Koska saa korviketta olen pystynyt laskemaan päivässä menneen ruuan määrän. Joka on vähenemään päin, kuitenkin päästään ns suosituksiin joka taitaa edelleen olla että 600-800ml korviketta päivässä tämänikäiselle.

Pissavaippoja tulee päivässä 5-6 riippuu miten märkä lasketaan märäksi. Tulisi varmasti enemmänkin jos aina vaihtaisi kun sinistä vaipan viivasta näkyy.

Taidanpa kuitenkin vielä soittaa neuvolaan ja ilmaista huoleni siellä. ja pyytää jos voisivat katsoa rauta arvot juuri tuon anemia varalta.

Ap

Ap, sulla on kaikki oikeus olla huolissasi vauvasta. Minäkin olin, kun mikään ei mennyt alkuun niinkuin olin luullut. Soita ehdottomasti neuvolaan jos siltä tuntuu, turhia soittoja ei olekkaan. Tuon kuvauksen perusteella vauva kuitenkin saa tarpeeksi ruokaa.

Minullakin vauva alkoi nukkumaan enemmän ja paremmin kun sai ruokaa lopulta tarpeeksi. Vauvan oma rytmi tasottui. Ja minäkin olin silloin ihan paniikissa, että mitä tapahtui. Päätin kuitenkin luottaa vauvaan ja vaippoihin, kolmen kuukauden jälkeen lopetettiin painon seuranta, kun vauvan paino nousi rintamaidolla enemmän kuin vähimmäismäärä suosittelee (puoli kiloa kuussa).

Vierailija
52/68 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin tuota aloitusviestiä, en ihan ymmärrä, mikä se ongelma tässä on. Vauvan vatsavaivat vähentyneet, vauva nukkuu paremmin, vauva on hereillä yht. 6 h, ja vauvaa väsyttää jos häntä yritetään herättää. Minusta tuo kaikki kuulostaa vain normaalilta. Teillä on ehkä helpompi vaihe alkamassa, ja ootte tottuneet vaikeuksiin? Jos paljon huolettaa, varsinkin nämä uhkakuvat mitä jotkut maalailee, niin soita maanantaina neuvolaan ja tarkista. Ja osaat varmasti tulkita, jos vauva tarvitsee ensiapua, ei sinne tarvitse mennä panikoimaan varmuuden vuoksi. T: 1v:n äiti

Vierailija
53/68 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, joo rohkeasti vaan lääkäriin tai neuvolaan, ja ilmaiset huolesi. Sä olet sun lapsesi äiti ja tunnet lapsesi parhaiten. Jo sun oma "tunne", huolestuminen on hyvä "syy" ottaa yhteyttä, ja katsoa juurikin sokeri-ym. arvot.

Vierailija
54/68 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne sokeriarvot EIVÄT OLE LEIKIN ASIA.

Vierailija
55/68 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten jotkut täällä kirjoittaa, on ihan normaalia, että vauva nukkuu välillä tosi paljon ja saattaa syödä vähemmän. Meidän lapsella oli pariviikkoisena tuo syömään herättämisjuttu, enkä halunnut silloinkaan aina tehdä sitä, koska omasta mielestäni vauvan pitää antaa nukkua jos hän on väsynyt. Eikä siitä oikein tullut mitään, kun lapsi nukahti saman tien rinnalle. Kuulostaa siltä, että alun vatsavaivat ehkä on vähän hellittämässä, ja siksi lapsi pystyy nukkumaan paremmin, ja nukkuu kipeänä tulleen univajeen pois. 1v:n äiti

Vierailija
56/68 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin tuota aloitusviestiä, en ihan ymmärrä, mikä se ongelma tässä on. Vauvan vatsavaivat vähentyneet, vauva nukkuu paremmin, vauva on hereillä yht. 6 h, ja vauvaa väsyttää jos häntä yritetään herättää. Minusta tuo kaikki kuulostaa vain normaalilta. Teillä on ehkä helpompi vaihe alkamassa, ja ootte tottuneet vaikeuksiin? Jos paljon huolettaa, varsinkin nämä uhkakuvat mitä jotkut maalailee, niin soita maanantaina neuvolaan ja tarkista. Ja osaat varmasti tulkita, jos vauva tarvitsee ensiapua, ei sinne tarvitse mennä panikoimaan varmuuden vuoksi. T: 1v:n äiti

Tätä olen yrittänyt itselleni myös toitottaa, että helpompi vaihe alkamassa. Päässä vain pyörii sanonta että 6-8vk vauva on itkusimmillaan. Ja meillä me itkut on kadonnut ja löydetty uni.

Huolestunut olen siksi että vauva ei tahdo jaksaa syödä ei huoli pulloa syö siis puolet vähemmän kuin ennen ja alkaa nukkumaan, kun mennään herättämään kesken unien jotta saadaan se neuvolan ohjeistama ruoka kerrat täyteen.

Ja ensimmäisenä pelkään jotain neurologisia häiriötä tai kehitysvammaa kun ruoka ei maistu kesken unien.

Kuulostaa todella typerältä mutta minkäs huolilleen voi.

Ap

Vierailija
57/68 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne sokeriarvot EIVÄT OLE LEIKIN ASIA.

Mikä ap:n tilanteessa viittaa siihen, että sokereissa olisi vikaa? Lapsihan on kuitenkin hereillä sen 6 tuntia päivässä, unelias vain jos kesken unilta yrittää herättää, mikä taas on ihan normaalia

Vierailija
58/68 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä olen yrittänyt itselleni myös toitottaa, että helpompi vaihe alkamassa. Päässä vain pyörii sanonta että 6-8vk vauva on itkusimmillaan. Ja meillä me itkut on kadonnut ja löydetty uni.

Huolestunut olen siksi että vauva ei tahdo jaksaa syödä ei huoli pulloa syö siis puolet vähemmän kuin ennen ja alkaa nukkumaan, kun mennään herättämään kesken unien jotta saadaan se neuvolan ohjeistama ruoka kerrat täyteen.

Ja ensimmäisenä pelkään jotain neurologisia häiriötä tai kehitysvammaa kun ruoka ei maistu kesken unien.

Kuulostaa todella typerältä mutta minkäs huolilleen voi.

Ap

Kuulostaa ennemminkin tutulta, meillä oli aika samanlaista välillä. Erona vaan se, kun imetin eli ei hajuakaan, paljonko se lapsi söi. Jaksaako se syödä silloin, jos pyytää itse ruokaa, vai annatteko aina jo ennen pyytämistä, kun ohje on ruokkia niin tiheään? Neuvola voi olla ihan hyvä juttu, ehkä sitä herättelyohjetta voi vähän päivittää, tai th osaa arvioida, onko jotain muuta. Tsemppiä! 1v:n äiti

Vierailija
59/68 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja toi kesken syömisen nukahtelu jatkui meillä imetyksen loppuun saakka, syöttämällä se aina nukahti. 1v:n äiti

60/68 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyesti kerron oman kannan. Ei musta ole liiottelua viedä lasten päivystykseen. Alhainen verensokeri ei ole leikin asia. Bilirubiinin nousu saa vauvan uneliaaksi ja ruokahaluttomaksi. Mulla 1v kaksoset joilla molemmilla oli tämä tilanne. Yleensä kolmen tunnin syöttövälisuosituksella on tarkoitus, sillä muuten suositaan vauvantahtista ja jos verensokerin kanssa ollut ongelmia niin vaikka tilanne tasaantuu niin on hyvä seurata että sitä

Maitoa menee tarpeeksi per vuorokausi. Meillä toinen poju rupes pian sitten nukkumaan pitkät unet mutta maitoa meni vuorokaudessa tarpeeksi. Ymmärrän ap sun huolen... ihan hirveetä katsoa apaattista vauvaa(tai kahta) jota ei saa millään syömään :( meillä autto tuttipullon vaihto, niin oudolta kun se vaikuttaakin..