Äitiyspäiväraha ja uusi laki! Auttakaa tietämätöntä!
En taida nyt olla kovin perillä näistä asioista joten auttakaa ken tietää! =) Kelan sivuilta en tajua mitään...
Eli kun nythän on jo voimassa se uusi laki eli jos jää uudestaan äitiyslomalle ennen kuin edellinen lapsi täyttänyt 3v saa samaa äitiyspäivärahaa kuin esikoisesta?
Entäs kun jokin aika sitten uutisissa oli juttua et äitiyspäiväraha nousee entisestä 70%:sta 90%:iin... ?
Eli oma tilanteeni: Olin töissä ennen äitiyslomaani (ei vakituista työpaikkaa) ja äitiyspäivärahani laskettiin puolenvuoden työtulojen mukaan. Jos saan toisen lapsen ennen kuin esikoisella tulee 3v täyteen enkä ole ollut töissä välillä, saanko sen saman raha määrän vai kenties sen 90% niistä tuloista jotka minulla olivat ennen kuin äitiyslomalle jäin?
Ja entä jos olen töissä välillä vaan muutaman kuukauden? Olenko silti oikeutettu tuohon samaan rahamäärään vai vaikuttaako se tulevaan äitiyspäivärahaani jotenkin?
KIITOS JOS JOKU OSAA AUTTAA!!!
(Kelalle on aina niin tylsä soitaa ja kysellä asioista joista ei ihan ole perillä.. )
-Tietämätön Alpukka =)
Kommentit (2)
mutta siis viimeisimmän lain mukaan saat saman äitiyspäivärahan kuin edellisellä äitiyslomallasi, jos olet parikuukautta töissä niin se ei vaikuta, ellei niiden parin kuukauden perusteella laskettu äitiyspäiväraha olisi 20% isompi kuin tuo edellinen (ja tuon työsuhteen kesto pitää olla vähintään 6kk sopimuksessa, siis jos et jäisi äitiyslomalle ennen). Mutta ei ne kelassakaan oikeastaan tiedä tästä sen enempää, mun äitiyspäivärahan päätös kesti 2kk ja sitä pyöriteltiin ympäri valtakuntaa ihmeteltävänä. Vielä kerran pitäisi rumba käydä läpi kun se pitää tarkistaa uudestaan.
Tästä nyt käsittelyssä olevasta lakiehdotuksesta en tiedä, tuskin kukaan tietää, mutta kuvittelisin että jos se tulee voimaan niin jonkun tietyn päivämäärän jälkeen äitiyslomalle jäävät saavat sitten sen 90% mukaan. Mutta vielä ei ole varmaa tuleeko laki voimaan ja millaisena, aika paljon vastustusta on koska se lisää epätasa-arvoa (mm. isille maksettaisiin enemmän kuin äideille) ja on muutenkinhieman epälooginen.
Kela ohjeet on vähintäänkin epäselvät. Äkkiseltään ajatellen seuraava päivärahasi on joko tismalleen sama kuin tämä nykyinen rahasi. Jos teet välissä töitä, ei sillä ole merkitystä tukeen ellei tulot ole niin suuret että niiden perusteella laskien saisit isomman päivärahan. Ketähän tuo rahan määrän nousu koskettaa? Voisin kuvitella että vain uusia päivärahoja jotka alkavat taas jonkun päivämäärän jälkeen, näinhän se yleensä on...