Tekeekö oikeasti huuhteluaineella mitään?
Itse oikeastaan vain käyttänyt että vaatteet saisi jotain tuoksua,mutta ihan hyvin pelkkä pesuaine riittää siihen,onko siitä mitään muuta hyötyä?
Kommentit (34)
Verhojen pesussa se on tosiaan hyvä, kun pehmentää ja vähentää sähköisyyttä, mutta ei sitä oikein muuhun tarvitse.
Mä en suostu käyttämään vaatteita joita ei ole käsitelty huuhteluaineella. Ovat sellaisia hirveitä tiskirätin hajuisia haarniskoita pelkällä pesuaineella. Huuhteluaine pehmentää ja jättää hyvän tuoksun. Itse käytän aina niitä Comfortin vahvasti hajustettuja, varsinkin Strawberry & Lily Kiss on ihana ❤
Minä käytän kyllä, mutta aina hajusteetonta. Meillä ei ole kuivausrumpua, kuivataan telineellä. Puuvilla on ärsyttävän koppuraista ilman ja tekokuidut sähköisiä.
Vierailija kirjoitti:
Mä en suostu käyttämään vaatteita joita ei ole käsitelty huuhteluaineella. Ovat sellaisia hirveitä tiskirätin hajuisia haarniskoita pelkällä pesuaineella. Huuhteluaine pehmentää ja jättää hyvän tuoksun. Itse käytän aina niitä Comfortin vahvasti hajustettuja, varsinkin Strawberry & Lily Kiss on ihana ❤
Varmaan tupakoit.
En ymmärrä tätä koppurajuttua. Ei mun vaatteet ainakaan ole mitään koppuroita kuivausrummutuksen jälkeen, eikä narulla kuivuneenakaan. En kai sitten ole niin herkkähipiäinen kuin muut mammat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan tupakoit.
En todellakaan.
Käytin huuhteluainetta pitkään, kotoa opittu tapa. Muutama vuosi sitten lopetin sen käytön, ja en ole huomannut mitään eroa pyykissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan tupakoit.
En todellakaan.
Ok. Tupakoinnin aiheuttama hajuaistin heikkeneminen olisi edes vähän selittänyt sitä, että pystyt hölväämään tuollaisilla karmean hajuisilla tököteillä vaatteitasi.
Se huuhteluaine jää vaatteeseen. Järkikin sanoo, ettei voi olla terveellistä.
Lisäksi huuhteluaine kuluttaa esim. Pyyhkeet nopeammin. On aika lista, mihin kaikkiin vaatteisiin ei saa käyttää. Jossaki oli myös suositus, ettei käytetäisi lastenvaatteisiin ja on Palo herkkää.
Itse käytän huuhteluainetta pääasiassa tekstiilien pehmennykseen ja sähköistymisen vähentämiseen.
Petivaatteissa huuhteluaineen käyttö estää myös pölypynkkien (joita ei nykyisin normaalikodeissa esiinny) ja bakteerien kertymistä.
Pyyhkeissä imukyky paranee kun käyttää huuhteluainetta vähän, mutta jos käyttää normaalimäärän tai enemmän, imukyky heikkenee.
Pyyhkeet ovat mielestäni paljon miellyttävempi käyttää, kun ovat vähän pehmeämpiä, etenkin kasvopyyhkeet.
Huuhteluaineen käyttö myös nopeuttaa jokseenkin pyykin kuivumista, mutta sen nyt ei pitäisi olla mikään syy käyttää huuhteluainetta.
Itsellä on herkähkö iho ja pehmennetyt tekstiilit ovat siksi etenkin itselle miellyttävempiä.
Käytän pääasiassa hajusteettomia pyykinhuuhteluaineita. Joihinkin tykkään käyttää hajusteellista, mutta tuoksun pitää olla miellyttävä, eikä liian voimakas. Liika voimakastuoksuisten pesu- ja/tai huuhteluaineiden käyttö häiritsisi itseä. En halua itse tuoksua/haista voimakkaasti näille aineille tai että kotini tuoksuisi.
Pyykinpesuaineissa olen suosinut hajusteettomia, muut ovat yleensä aika pahanhajuisia.
En ole koskaan kokeillut Surf-pyykinpesuaineita. Niistä voisi jäädä ehkä ihan hyvä tuoksu pyykkiin, jos lisäksi käyttäisi hajusteetonta pyykinhuuhteluainetta? Mutta perus Arielin, Omon tms tuoksuista en tykkää yhtään.
Käytän joskus myös etikkaa huuhteluaineen sijaan. Siitä ei ole ollut täysin korvaamaan huuhteluaineen käyttöä, mutta tietyille tekstiileille sopii huuhteluainetta paremmin.
Jos kokee, ettei hyödy itse pyykinhuuhteluaineen käytöstä, hyvähän se on jättää pois.
Jos haluaa lisätä pelkästään tuoksua pyykkiin, löytyy ekologisempiakin vaihtoehtoja.
Jos käyttää huuhteluainetta, kannattaisi tarkistaa annosmäärät ja valita tiivistettyjä versioita. Kun katsoo annosteluohjeita, joissakin 2L kanistereissa on sama annosmäärä tai vähemmänkin kuin joissain 0,75L pulloissa. Säästyy vähän muovia ja turhahan sitä vettä on kantaa kotiin niin paljon niiden mukana. Voi itse laimentaa vedellä kotona niin halutessa.
Huuhteluaineissa on omat annosteluohjeensa. Jotkut käyttävät niitä summassa, esim. aina saman määrän tarkistamatta tarkemmin annosteluohjeita ja eivät huomaa sitten pyykissä eroa, vaikka toisissa huuhteluaineissa annostelu on esim. 2 korkillista, toisissa puoli korkillista ja korkeissakin kokoeronsa.
Huuhteluaineen tehoon vaikuttaa oikea annostelu, pyykin määrä ja koneen koko/koneen käyttämä veden määrä itse huuhteluaineen laadun lisäksi.
Tottakai huuhteluainetta voi ja on hyväkin laittaa annosteluohjetta vähemmän, jos siitä saatava vaikutus riittää omaan käyttöön, mutta jos haluaa selkeämmän eron ja pehmeämmän pyykin, niin vähintään annosteluohjeiden mukainen määrä normaaliin pyykkimäärään.
Vierailija kirjoitti:
No ainakin vähentää vaatteiden sähköisyyttä ja pyykistä tulee huomattavasti pehmeämpää. Nämä minun huomioitani huuhteluaineesta.
Aikoinaan Laitoshuoltajaopintoihin kuului tekstiilihuolto. Siellä opettaja neuvoi laittamaan huuhteluainelokeroon nestemmäistä pyykinpesuainetta n.1/2-1rkl. Olen käyttänyt tarvittaessa esim. neulevaatteille.( meillä käytetään vain hajusteetonta p.ainetta)
Jos vaatteet jää koppuraisiksi, on vika huonossa linkoamisessa eli vaatteet ovat liian märkiä kuivumaan ripustaessa.
Tiskirätinhaju ei kuulu puhtaaseen pyykkiin. Syitä siihen ovat mm. liian alhainen pesulämpötila, likainen pesukone ja/tai liian hidas kuivuminen.
Huuhteluaine on harhaanjohtava nimitys. Jotkut luulee, että se huuhtelee pesuaineet pois. Sen englanninkielinen nimitys, fabric softener eli kankaan pehmentäjä, olisi ehkä parempi nimitys. Sillä sitähän varten se on, eli kangasta pehmentämään. Aine on keksitty ennen kuivausrumpuja. Pesun jälkeen moni tekstiili oli narukuivatuksen jälkeen kuin peltiä, silloin huuhteluaine auttoi. Nyt kuivausrumpujen aikakaudella saa pyykistä pehmeää rummuttamalla. Myös kankaat on kehittyneet niin ettei huuhteluainetta oikein enää voi millekään kangaslaadulle käyttää.
Itse käytän hajustettua huuhteluainetta työvaatteiden pesuun. Peittää hyvin navetan ja sikalan hajua sekä tekee haalarin pintaan likaa hylkivämmän pinnan.