Voiko tämä olla TSS?
Menkkani alkoivat eilen ja käytin päivän ajan sidettä, yöksi laitoin kuitenkin tamponin. Menin nukkumaan noin klo 00 ja viiden aikoihin heräsin. Tunsin tamponin valuneen alas, joten menin vaihtamaan sen. Noustessani ylös alkoi huomaamaan melko voimakkaasti ja yhtäkkiä tuli aivan hirveä olo ja kylmä hiki. Vessaan on matkaa ehkä viisi metriä, mutta sekin matka oli tuskaa. Ehdin juuri istumaan pöntölle ennen kuin olisin varmasti oksentanut. Otin tamponin pois ja minun oli pakko mennä vessan lattialle istumaan, koska pöntölläkin tunnuin olevan ns. liian korkealla. Olin siinä lyhistyneenä muutaman minuutin, kunnes yritin nousta seisomaan. Jouduin kuitenkin jälleen istua, sillä huono olo palasi heti noustessani. Hetken kuluttua onnistuin kävelemään takaisin sänkyyn. Vielä sängyssä maatessani olo oli omituinen ja kylmät väreet virtasivat.
Nyt pystyn tekemään asioita normaalisti, mutta vatsassa vielä vähän kiertää. Ei kuitenkaan niin pahasti, että tekisi mieli edes yrittää oksentaa. Kertaakaan en siis oksentanut, mutta lähellä oli.
Nyt mietin, onko mahdollista, että nuo olisivat olleet TSS -oireilua? Katsoin oirelistasta, että tuollainen nahkea kylmyys, äkillinen huono olo ja pyörryttäminen voisi olla oireita. Ne eivät kuitenkaan ole pahentuneet, enkä ole saanut muita oireita. Luulisi TSS:n olevan sen verta raju tauti, että oireita tulisi nopeasti lisää/ne pahentuisivat? Vuoto oli melko niukkaa ainakin päivällä ja käytin tampoonia, minkä imukyky on normaali. Tamponi oli kuitenkin täynnä, kun otin sen pois. Se oli sisälläni siis viisi tuntia.
Uskallanko tänään käyttää tamponia? Olisi menoa, jota en toivoisi menkkojeni pilaavan. :<
Kommentit (4)
No luulisi, että oireet olisivat sitten jatkuneet. Ja 5 tuntia ei ole kovin pitkä aika. Yleensä TSS:n laukaisee pidempi tamponinkäyttöaika. Oletko aiemmin käyttänyt tamponeja ongelmitta?
Vierailija kirjoitti:
Oletko aiemmin käyttänyt tamponeja ongelmitta?
Joo, olen käyttänyt tamponeja kaksien menkkojen ajan aikaisemmin ilman ongelmia. Ainoa ongelma on ollut se, etten ole työntänyt tamponia tarpeeksi syvälle, mutta nyt sitä ongelmaa ei ole, eikä sen luulisi tähän vaikuttavan..
Ap
Siis alkoi huimaamaan.
Pahoittelen virheitä.