Lapsi sanoi "miksi mä aina pilaan kaiken" :(
Aion ryhtyä tukemaan häntä, koska tuo mahtaa olla surullinen tunne ja taakka kantaa.
Kommentit (6)
Ei kun hän puhui itsestään, vaikka todellisuudessa se onkin niin, ettei hän pilaa, vaan minä olen ollut tajuamatta lasta.
Vierailija kirjoitti:
Jospa hän on jo huomannut että todellakin vain pilaa kaiken eli hän on tulevaisuuden luusereita.
Ehei
Se vain oli wake up call näin vanhempana.
Mutta jospa lapsi onkin oikeassa - että hän pilaa aina kaiken? Lasta pitää kuunnella ja uskoa.
Mutta teepä ensin lapselle testi (tai nuorelle) tai kenelle vaan. Kysy kolme kysymystä:
1) Onko hyvä pestä hampaat illalla?
2) Onko hyvä pestä hampaat myös aamulla?
3) Ja että onko hyvä käyttää myös hammasväliharjaa tai hammaslankaa tai hammastikkua - ja fluoripitoista hammastahnaa.
Jos hän vastaa kaikkiin kolmeen kysymykseen myöntävästi - niin hänen järjessään ei ole mitään vikaa - kyse on siis tunteista.
Pitääkin siis puhua tunteista - eikä järkeä.
Itse käytän kahvi-pulla-metodia (se on itselleni) - lapsi saa itse valita mitä ottaa - ja kaiken voi tehdä melkein missä tahansa missä se hyvältä tuntuu - esim. kahvilassa tai jossain hampurilaispaikassa.
Ja siitä se alkaa - ja niin lapsi oppii erottamaan mikä on tietoa ja mikä taas tunteita.
Ja se on hyvä alku.
Hienoa että olet tietoinen siitä minkä asian pitää muuttua! Olet aivan oikeassa siinä että tuo huonouden ja mitättömyyden tunne on vahingollista ja vääristää lapsen minäkuvaa ja huonontaa itsetuntoa. Tarjoa onnistumisen kokemuksia järjestämällä toimintaa jossa tiedät lapsesi onnistuvan, epäonnistumisista ei kannata tehdä numeroa vaan lohduttaa että kaikki joskus epäonnistuvat eikä se haittaa. Kannusta yrittämään uudestaan. Joskus voi ottaa vastuun epäonnistumisesta itselleen (mun moka kun mä en muistanut/osannut kertoa tarpeeksi hyvin mitä pitää tehdä tms). Ja aina muistaa pitää mielessä että lapsi on ihana ja hyvä ihan omana itsenään eikä saavutustensa ja onnistumistensa kautta.
Miten sitten pilaat kaiken?