Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita, joilla ärtyvä suoli? Miten te

Vierailija
04.08.2017 |

Pärjäätte suolenne kanssa?
Minulla oli taas pitkästä aikaa hyvä jakso, huom. oli :(
Eilen illalla alkoi mahakipu joka kesti koko yön. En nukkunut yöllä minuuttiakaan. Istuin vessassa suuren osan yöstä ja ulostin. Lisäksi kärsin pukamista, ja kun suolessa on huonompi tilanne, myös pukamat ärtyvät. Olen miettinyt pääni puhki, että mitä sellaista söin mikä tämän laukaisi. Ehkä se oli bolognesekastike jossa oli valkosipulirouhetta.
En kestä enää, oli yöllä lähellä että olisin lähtenyt päivystykseen vaan eipä ne siellä oisi mitään voineet tehdä. En jaksa tätä :'(

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fodmap, maito myös pois, sokeri pois. Aina jos kipuaa niin tiukentaa. Syö ns turvaruokia kun paha jakso.

Vierailija
2/16 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei onneksi ole kipuja. Vain ripulia. Pärjään, kun wc on lähellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi minusta tuntuu että joku on minusta laittanut tällaisen juorun liikkeelle? On vahvasti tuntunut siltä. Kukahan se mahtaa olla?

Vierailija
4/16 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maidon jätin pois reilu kk sitten, se ei selvästi sovi. Tämän kk aikana kokeilin kerran jugurttia, oireet tuli heti.

Fodmapia noudatan, mutta mitä on turvaruuat?

Ap

Vierailija
5/16 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ainakin stressi pahentaa merkittävästi. Sokeria en siedä enkä vaaleaa viljaa. 

Melkein ainoa keino on kokeilla ja löytää mikä sopii ja mikä ei. On niin yksilöllistä.

Ja tosiaan elää mahdollisimman stressittömästi. (Mitenköhän se onnistuu.. :-(  )

Vierailija
6/16 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahakipu. Onko sulla suolet mahassa?

Vierailija
7/16 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkosipuli vaikuttaisi selvältä syylliseltä oireisiisi. 

Minä pärjään suht hyvin, kun syön kunnolla fodmappeja vältellen. Tällä hetkellä ripulia ei ole ollut pitkään aikaan, tosin turvotusta, ilmavaivoja ja vatsakipua on lähes päivittäin. Olen vähän huono syömään rauhallisesti, joten ongelmat saattavat johtua ihan hotkimisesta stressin lisäksi.

Kipuihin voisi auttaa piparminttuöljy tai -tee, ainakin tuon öljyn osalta taitaa olla ihan tutkitustikin apua oireisiin.

Ja älä usko noita Zinzino-juttuja, se on vain trolli joka pelleilee noiden huuhaa-tuotteiden kaupustelijoiden kustannuksella ja spämmää mainosta joka ketjuun.

Vierailija
8/16 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei maitotuotteita, ei turvottavia juttuja, pellavansiemenrouheella ja chia-siemenillä olen kuin uydestisyntynyt. Suosittelen! Toinen elämääni helpottanut juttu on ollut kaurapuuro aamuisin. Juuri sinne olenkin chiat ja pellavansiemenrouheet heittänytkin, yhdessä mustikoiden tai puolukoiden kanssa

Vierailija
9/16 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä on ollut oireita, mutta vain mikäli kiduttaa itseään syömällä ala-arvoista roskaa ruokana.. tai ei syö tarpeeksi ja ennenkaikkea välttää pierrettäviä ruokia. Sitten kun on laadukasta pierrettävää ruokaa ja tarpeeksi että pääsee päivittäin vääntämään isot makkarat on kaikki aina erinomaista.

Jännästi kyl vatsakaan ei turpoa ollenkaan vaikka syö paljon enemmän ja pierrettävää.

Vierailija
10/16 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maidon jätin pois reilu kk sitten, se ei selvästi sovi. Tämän kk aikana kokeilin kerran jugurttia, oireet tuli heti.

Fodmapia noudatan, mutta mitä on turvaruuat?

Ap

Oliko tuo kokeilemasi jogurtti laktoositonta? Ärtyneen suolen oireet eivät yleensä tule heti juuri syödystä ruoasta vaan vasta sitten, kun ruoka etenee mahalaukusta suolistoon. Eli ongelmat voivat johtua jo aiemmin syödystä ruoasta, kun uusi syöminen pistää sen liikkeelle ruoansulatuksessa.

Joillakin on tiettyjä turvaruokia, joita pystyy syömään pahimpienkin jaksojen aikana. Näitä taitavat olla usein esim. riisi ja miedosti maustettu kana, mustikka, kasvissosekeitto ja kaurapuuro. Toki nämäkin ovat yksilöllisiä, eivätkä auta kaikilla.

Vierailija
11/16 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sipulit, liiat mausteet ja liika kuitu, siemenet ym. saa suolen ärtsyksi. Muuten syön ihan tavallista ruokaa kai. Ja tietty on aikoja, jolloin suoli riehuu söinpä mitä hyvänsä. Tärkeimmäksi olen kokenut sen, että syön säännöllisesti; jos tulee liian pitkä tauko ruokailujen välillä, suoli ärtyy, ilmaa kertyy ja ainakin seuraava päivä on pilalla.

Vierailija
12/16 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Boulardiista on minulle ollut apua. Googlailepas. Biolatte boulardiita saa monesta nettikaupasta.

Vierailija
13/16 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei maitotuotteita, ei turvottavia juttuja, pellavansiemenrouheella ja chia-siemenillä olen kuin uydestisyntynyt. Suosittelen! Toinen elämääni helpottanut juttu on ollut kaurapuuro aamuisin. Juuri sinne olenkin chiat ja pellavansiemenrouheet heittänytkin, yhdessä mustikoiden tai puolukoiden kanssa

Pellavasiemen taitaa olla vähän maksatoksinen, joten jätin sen pois.

Stressi laukaisee itselläni. Olut tasapainoittaa vatsan oloa, mutta jos juo liikaa, niin pahentaa. Kävely jeesaa, isompi urheilu ei. Jännä juttu tuon oluen kanssa, kun ajattelin joskus, että toiset luulee mua alkoholistiksi, jos tällaista sanoisin ääneen, mutta näköjään Leena Putkosen mukaan osalla toimii näin suolisto.

http://leenaputkonen.fi/fodmap-ruokavalion-tiivis-oppikurssi/

Vierailija
14/16 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma ratkaisu on jo monen vuoden ajan ollut että nollalinjalla on seuraavat tuotteet:

maito ja kaikki sen ainesosat (maitoproteiinia on yllättävissä paikoissa), gluteenipitoiset viljat, sokeri ja sipuli

Nuo kun onnistun pitämään nollissa esim. kuukauden, olo on kuin kokonaan eri ihmisellä. Sokeri tietysti tarkoittaa lisättyä sokeria, makeisia jne. Hedelmiä syön mutta vain itselleni sopivia. Esimerkilsi päärynä ei käy, eikä tietyt omena lajikkeet.

Käytännössä syön enimmäkseen kanaa ja riisiä, sekä tiettyjä hedelmiä. Parhaimmillaan onnistunut absoluuttisella nollalinjalla kolme kuukautta. Tämä on tahdonvoimakysymys.

Vierailija
15/16 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkehoito

Lääkärillä on käytössä joitakin keinoja ärtyvän suolen hoitoon, mikäli omahoito ei tuo riittävää apua. Ummetuksen hoitoa voidaan tehostaa lääkärin antamilla lääkkeillä (ks. «Ummetus»1). Suoliston kouristelutaipumukseen voidaan kokeilla niin sanottuja antikolinergisiä lääkkeitä, joilla valitettavasti on haittavaikutuksina ummetusta ja suun kuivumista.

Ärtyvän suolen oireisiin vaikuttavat samat lääkkeet, joita käytetään masennuksen hoitoon. Amitriptyliinin on todettu monilla potilailla vähentävän etenkin kipuja ja ripulitaipumusta. Myös uudemmilla masennuslääkkeet voivat auttaa. Psykologisilla hoidoilla (esimerkiksi ns. kognitiivinen oppimisterapia) on voitu oireita merkittävästi lievittää. Myös oikein suunnattu hypnoosihoito saattaa tuoda lievitystä.

Refleksologia-hoitojen (eräänlaisia vyöhyketerapioita), akupunktuurin tai aloe vera -tuotteiden ei ole todettu vaikuttavan oireisiin.

Vierailija
16/16 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt oli joku uusi tuote nimenomaan ärtyvän suolen hoitoon, olikohan Silica Gel tai joku. Sen pitäisi muodostaa suoleen kalvo, joka suojelee sitä ärtymiseltä. Ajattelin itse kokeilla, mutta luin netistä kokemuksia, että aiheuttanut monelle pahaa ummetusta, niin en ole toistaiseksi uskaltanut, koska itse valitsen aina ennemmin ripulin kuin ummetuksen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kolme