Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten tulla toimeen ystäväperheen kanssa, joiden lapsilla "vapaa kasvatus"?

Vierailija
03.08.2017 |

Vinkkejä? Vai onko mahdotonta? Omia lapsia haluaisi ojentaa, jos tekevät jotain tyhmää ja ohjata oikeaan suuntaan, mutta kun kavereiden lapset saavat vieressä tehdä pahaa ilman että vanhemmat puuttuvat. He siis myös suuttuvat verisesti, jos joku muu ojentaa heidän lapsiaan, joten se on poissuljettu vaihtoehto.

Alan tulla siihen tulokseen, että ei voida olla tekemisissä tämän asian takia.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei täällä koskaan kirjoita kukaan, jonka lapset käyttäytyvät huonosti?

Eihän kenenkään oma lapsi tietenkään käyttäydy huonosti.

Vierailija
22/42 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anna toisten kasvattaa omansa omalla tavallaan ja kasvata omias niinku oikeaksi koet. Vaikeaksi käy elämä jos sulkee kaikki toisin toimivat pois elämästä. Aina tulee vastaan asioita mitkä joku tekee/ näkee toisin kuin sinä. Varsinkin jos kyse on lasten kasvatuksesta.

Yleensä tulen kaikkien kanssa toimeen, mutta tämän asian koen tosi raskaaksi. Tuttaviemme lapset saattavat esim lyödä ja kiusata muita ilman että siihen puututaan. Mitä sellaisessa tilanteessa voi tehdä? T. Ap

Eikö vanhempien kanssa voi keskustella? Ei kai kenenkään vanhemman mielestä voi olla ok että oma lapsi lyö ja kiusaa toisia?

Ovat sitä mieltä etteivät kiusaa. Lapset tietenkin kertovat oman versionsa tapahtuneesta, ja uskovat aina sitä.

Vanhemmat eivät siis edes itse ole paikalla kun lapset kiusaavat? Miten he estävät tilanteeseen puuttumisen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anna toisten kasvattaa omansa omalla tavallaan ja kasvata omias niinku oikeaksi koet. Vaikeaksi käy elämä jos sulkee kaikki toisin toimivat pois elämästä. Aina tulee vastaan asioita mitkä joku tekee/ näkee toisin kuin sinä. Varsinkin jos kyse on lasten kasvatuksesta.

Yleensä tulen kaikkien kanssa toimeen, mutta tämän asian koen tosi raskaaksi. Tuttaviemme lapset saattavat esim lyödä ja kiusata muita ilman että siihen puututaan. Mitä sellaisessa tilanteessa voi tehdä? T. Ap

Eikö vanhempien kanssa voi keskustella? Ei kai kenenkään vanhemman mielestä voi olla ok että oma lapsi lyö ja kiusaa toisia?

Ovat sitä mieltä etteivät kiusaa. Lapset tietenkin kertovat oman versionsa tapahtuneesta, ja uskovat aina sitä.

Vanhemmat eivät siis edes itse ole paikalla kun lapset kiusaavat? Miten he estävät tilanteeseen puuttumisen?

Eivät estä, mutta suuttuvat siitä ja ottavat itseensä.

Vierailija
24/42 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha, tulee mieleen eräs tapaus, joka ei kestänyt yhtään että hänen pikku prinsessaansa hieman ojennettiin. Tyttö oli oikea draama queen, ja heti meni äidillensä nyyhkyttämään kuinka hänelle on sanottu niin rumasti, että loppujen lopuksi tytöltä piti pyytää anteeksi. Ja lapsi käyttäytyi siis todella huonosti, kuten aina.

Vierailija
25/42 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi he sitten ovat teidän kanssanne tekemisissä jos ovat teihin suuttuneet?

Vierailija
26/42 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi he sitten ovat teidän kanssanne tekemisissä jos ovat teihin suuttuneet?

Vaihtelevasti ovat tekemisissä. On yhteisiä kavereita, joten nähdään välillä vaikka ei oltais yhdessä sovittukaan näkemistä. Mutta täytyy varmasti jatkossa vältellä tilanteita, joissa heihin törmää. T ap

Vierailija
27/42 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi huonon käytöksen sallimista kutsutaan vapaaksi kasvatukseksi. Käsitteeseen vapaa kasvatus sisältyy se, että kasvatetaan, se ei tarkoita, että jätetään kasvattamatta. Missään tapauksessa vapaaseen kasvatukseen ei kuulu toisten kiusaaminen saati fyysiseen koskemattomuuteen puuttuminen. Tälläiseen toimintaan saa ja pitää puuttua tiukasti. Ihan sama mitä huonosti käyttäytyvien lasten vanhemmat siitä pitävät.

Vapaan kasvatuksen päämääränä on ollut kasvattaa lapsista pelottomia mutta empaattisia, jotta osaavat ottaa toiset huomioon ja asettua toisen asemaan.

Kyllä se siltä vaikuttaa, että nämä vapaata kasvatusta ihannoivat nimenomaan jättävät kasvattamatta. Ajattelevat, että lapsi kasvattaa itse itsensä. Mihinkään ei saa puuttua, ja kaikki mitä lapsi tekee on hienoa, vaikka muiden silmissä lapsi ei osaa alkeellisimpiakaan käytöstapoja, tai sosiaalisia taitoja.

Yksi aikuinen tuttuni on tuollainen "vapaan kasvatuksen hetelmä", jonka mielestä oli hyvin epäreilua, ettei häntä neuvottu, miten missäkin tilanteessa pitää toimia. Joutui sitten muita seuraamalla itse päättelemään. On sitten kasvattanut hyvin omat lapsensa, mistä hänen äitinsä häntä jatkuvasti haukkuu ja syyllistää.

Vierailija
28/42 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lyöminen ja kiusaaminen eivät todellakaan ole hyväksyttäviä asioita eivätkä selitettävissä millään "kasvatus tyylillä". Sellaiseen pitää ehdottomasti puuttua. Jos vanhemmat todella antavat lasten näin toimia tekisin lastensuojeluilmoituksen koska tällaisen käytöksen hyväksyminen todellakin vahingoittaa niiden lasten omaa kehitystä ja ymmärrystä siitä miten toisia ihmisiä kohdellaan. Jatkossa asioita on vaikeampi korjata ja isoja ongelmia tulossa.

Vierailija
29/42 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on myös tuttava perhe joiden lapsi saa tehdä mitä sattuu ja puhua miten sattuu. Joskus olen komentanut heidän puolestaan. Eivät ole suuttuneet mutta ovat alkaneet kyllä puolustella ja lepytellä lasta heti ettei raukka traumatisoidu. Sittemmin olen antanut olla. Itse välttelen perhettä mahdollisuuksien mukaan. Joskus on kutenkin pakko olla tekemisissä sillä olemme toistemme lasten kummeja. Tällöin jos toinen lapsi tekee jotain tyhmää, esim. kiipeää pöydälle ja omani yrittää mennä perässä niin topakasti komennan omaa lastani "sinä et saa hölmöillä vaikka muut saavatkin".. Eli hyvin ärsyttävän vihjailevasti tuon esiin että en pidä heidän tavoistaan. Eipä hekään ole ikinä siihen mitään sanonut vaan antavat olla. Mutta lapseni ei oikeastaan edes viihdy heidän lapsensa kanssa koska häntäkin häiritsee kun toinen ei osaa leikkiä ns. normaaleja leikkejä vaan tekee vain tyhmiä. Hän myös katsoo aina silmät ymmyrkäisenä kun kuuntelee miten toinen puhuu esim. äidilleen. Eli hyvin olen omani kasvattanut kun hän tuntuu halveksuvan huonoa käytöstä myös :)

Vierailija
30/42 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo ole vapaata kasvatusta, ettei lapsille kerrota mikä on oikein ja väärin. Tuo on kasvattamattomuutta. Meillä on suht vapaa kasvatus ja lapset saavat tehdä itse valintoja mutta kantavat myös seuraukset tekemisistään, oikein hyvin toimii :)

Vierailija
31/42 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ensinnäkään en huonosti käyttäytyviä lapsia huolisi kotiini käymään. Yhdessä ollessa en sallisi vieraiden lasten loukkaavan omiani tai yllyttävän huonoon käytökseen. Omiani ojentaisin tavanomaisesti ja kun ne protestoisivat että miksi noi toiset sitten saa niin vastaisin - vaikka vieraiden kuullen. - että koska vanhempansa eivät osaa kasvattaa lapsiaan vaan antavat niiden olla idiootteja. Eiköhän se kanssakäyminen siitä vähene.

Joo, lapsen täytyy saada olla omassa kodissaan turvassa tuollaiselta. Itse annoin porttarin meille yhdelle kuopuksen kaverille, kun oli mennyt potkimaan esikoistani (ikäeroa lapsilla 1v) koulun käytävällä. Ja kerroin sen syyn tälle lapselle myös. Samoin meiltä on lähtenyt niska-perseotteella yksi vapaan kasvatuksen tuotos muutama vuosi sitten tuosta pihasta kun potkaisi kuopusta, silloin 3v, päähän. Tämä pikku-enkeli oli silloin itse 7v. Ei ole ollut asiaa takaisin sen jälkeen. Mutta säännöt on samat kaikille meidän kotona, kun oma poika sulki leikin ulkopuolelle toisen kaverinsa kanssa kolmannen kaverin, sai meidän poika sitä ihan kunnon sapiskat. Ja oppi kerrasta. 

Vierailija
32/42 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ensinnäkään en huonosti käyttäytyviä lapsia huolisi kotiini käymään. Yhdessä ollessa en sallisi vieraiden lasten loukkaavan omiani tai yllyttävän huonoon käytökseen. Omiani ojentaisin tavanomaisesti ja kun ne protestoisivat että miksi noi toiset sitten saa niin vastaisin - vaikka vieraiden kuullen. - että koska vanhempansa eivät osaa kasvattaa lapsiaan vaan antavat niiden olla idiootteja. Eiköhän se kanssakäyminen siitä vähene.

Joo, lapsen täytyy saada olla omassa kodissaan turvassa tuollaiselta. Itse annoin porttarin meille yhdelle kuopuksen kaverille, kun oli mennyt potkimaan esikoistani (ikäeroa lapsilla 1v) koulun käytävällä. Ja kerroin sen syyn tälle lapselle myös. Samoin meiltä on lähtenyt niska-perseotteella yksi vapaan kasvatuksen tuotos muutama vuosi sitten tuosta pihasta kun potkaisi kuopusta, silloin 3v, päähän. Tämä pikku-enkeli oli silloin itse 7v. Ei ole ollut asiaa takaisin sen jälkeen. Mutta säännöt on samat kaikille meidän kotona, kun oma poika sulki leikin ulkopuolelle toisen kaverinsa kanssa kolmannen kaverin, sai meidän poika sitä ihan kunnon sapiskat. Ja oppi kerrasta. 

Tuokaan ei ole Vapaata kasvatusta ettei lapselle opeteta ettei muita saa satuttaa, Koska se sattuu ja muiden kotona tulee noudattaa muiden ihmisten sääntöjä.

Vierailija
33/42 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei täällä koskaan kirjoita kukaan, jonka lapset käyttäytyvät huonosti? Olisi mielenkiintoista kuulla kuinka ääliöt puolustelevat omaa ja lastensa käytöstä.

Onko se aina jonkun muun syy, lapset nyt ovat sellaisia vai eikö vaan kiinnosta?

Hmm. Kyllä minun lapseni käyttäytyvät aika ajoin huonosti. En minä heidän huonoa käytöstään kyllä puolustele millään lailla. En tosin myöskään koe oikeaksi tilanteeksi ruveta lapselleni kuula punaisena raivoamaan kylässä. Asiasta keskustellaan oman perheen kesken, kysytään miten homma meni lapsen omasta mielestä ja miten hän aikoo vastaisuudessa käyttäytyä. Joskus saatetaan huutaakin puolin ja toisin. Langetetaan asiaan kuuluva rangaistus, mikäli tarpeen. Eikä meillä lapset ole vapaan kasvatuksen tuloksia, ihan samanlaiset kasvatusmetodit meillä on kuin isolla osalla tuttavaperheistä tuntuu olevan. Lapsillakin on välillä oikeus olla huonolla tuulella ja tylsistynyt, ei se sitä tarkoita, että lapsi aina käyttäytyis huonosti.

Vierailija
34/42 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuokaan ei ole Vapaata kasvatusta ettei lapselle opeteta ettei muita saa satuttaa, Koska se sattuu ja muiden kotona tulee noudattaa muiden ihmisten sääntöjä.

En tunne termistöä, koska oma kasvatusmetodi on "kaikkea muuta kuin vapaa" -tyyli. Ko. lapsen äitipuoli minulle tämän kertoi, kun sitten tuli ihmettelemään, miksi heidän herranterttu ei saa enää leikkiä meidän pihassa. Siis ei meidän lasten kanssa, vaan meidän pihassa. Oma pihansa on kallioinen, meillä iso nurtsi, jossa pelataan korista, futista, on tramppa, pingis yms yms.

Vierailija
35/42 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tunne termistöä, koska oma kasvatusmetodi on "kaikkea muuta kuin vapaa" -tyyli. Ko. lapsen äitipuoli minulle tämän kertoi, kun sitten tuli ihmettelemään, miksi heidän herranterttu ei saa enää leikkiä meidän pihassa. Siis ei meidän lasten kanssa, vaan meidän pihassa. Oma pihansa on kallioinen, meillä iso nurtsi, jossa pelataan korista, futista, on tramppa, pingis yms yms.

No, kannattaa ottaa selvää ensin mitä mikäkin tarkoittaa.

Vierailija
36/42 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä enemmänkin yritin sulle(kin) selvittää sitä, että suurimmalle osalle vapaa kasvatus = ei kasvatusta.  ja mulle se on ihan sama hailee, miten kukakin sitä toteuttaa, ko. tuotokset pysyy vaan kaukana mun lapsistani.

Vierailija
37/42 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä enemmänkin yritin sulle(kin) selvittää sitä, että suurimmalle osalle vapaa kasvatus = ei kasvatusta.  ja mulle se on ihan sama hailee, miten kukakin sitä toteuttaa, ko. tuotokset pysyy vaan kaukana mun lapsistani.

Muttakun se ei tarkoita sitä. Minä voin sanoa että lusikka on oikeasti haarukka, koska minusta se on. Mutta lusikka pysyy silti lusikkana. Vapaa kasvatus oikein toteutettuna on oikea hyvä tyyli kasvattaa, se että joku ei kasvata lastaan millään tavalla EI ole Vapaata kasvatusta, älä siis sano että se on.

Vierailija
38/42 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset loukkaantuu muuten aika pahasti, jos heidän kasvatustyyliään arvostelee. Vaikka heidän lapsensa kasvaisivat täysin pellossa, eikä heiltä vaadita mitään.

Vierailija
39/42 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaa kasvatus tarkoittaa sitä että lapset saavat kasvaa vapaasti ilman rajoitteita. Eli lapset saavat toimia oman päänsä mukaan eikä heitä komenneta tai rajoiteta. Kyllä minusta vapaa kasvatus on yhtä kuin ei kasvatusta laisinkaan. Koska kasvattaminen on nimenomaan rajojen asettamista ja jos vapaassa kasvatuksessa ei ole rajoja niin miten sitä voi kutsua kasvatukseksi?

Vapaa kasvatus on mielestäni vanhempien laiskuutta asettaa rajoja ja tapella uhmakkaan lapsen kanssa. Onhan se itselle paljon helpompaa antaa lapsen tehdä mitä vain. Mutta voiko myöhemmin olla ylpeä tuotoksestaan?

Vierailija
40/42 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi huonon käytöksen sallimista kutsutaan vapaaksi kasvatukseksi. Käsitteeseen vapaa kasvatus sisältyy se, että kasvatetaan, se ei tarkoita, että jätetään kasvattamatta. Missään tapauksessa vapaaseen kasvatukseen ei kuulu toisten kiusaaminen saati fyysiseen koskemattomuuteen puuttuminen. Tälläiseen toimintaan saa ja pitää puuttua tiukasti. Ihan sama mitä huonosti käyttäytyvien lasten vanhemmat siitä pitävät.

Vapaan kasvatuksen päämääränä on ollut kasvattaa lapsista pelottomia mutta empaattisia, jotta osaavat ottaa toiset huomioon ja asettua toisen asemaan.

Kyllä se siltä vaikuttaa, että nämä vapaata kasvatusta ihannoivat nimenomaan jättävät kasvattamatta. Ajattelevat, että lapsi kasvattaa itse itsensä. Mihinkään ei saa puuttua, ja kaikki mitä lapsi tekee on hienoa, vaikka muiden silmissä lapsi ei osaa alkeellisimpiakaan käytöstapoja, tai sosiaalisia taitoja.

Yksi aikuinen tuttuni on tuollainen "vapaan kasvatuksen hetelmä", jonka mielestä oli hyvin epäreilua, ettei häntä neuvottu, miten missäkin tilanteessa pitää toimia. Joutui sitten muita seuraamalla itse päättelemään. On sitten kasvattanut hyvin omat lapsensa, mistä hänen äitinsä häntä jatkuvasti haukkuu ja syyllistää.

Olin tulossa kirjoittamaan omasta kokemuksesta, millaista oli kun vanhemmat viis veisasi kasvatuksesta. Se olin ihan kamalaa. Ainoana lapsena jouduin usein tilanteisiin, joissa en osannut toimia ollenkaan. Ujona ja arkana yritin seurata miten muut toimivat ja tehdä perässä.

Oli vanhempieni onni, että olin luonteeltaani aika kiltti ja oikeudentajuinen, joten en turhautuneena ajautunut kiusaamaan muita ja häiriköimään, vaan vetäydyin omiin oloihin ihmettelemään maailman karua menoa. Mutta pakostakin sitä oppi sosiaalisia normeja, käyttäytymistä ja etikettejä kantapään ja nöyryytyksen kautta, kun ei kukaan voinut etukäteen ohjata ja kertoa mitä milloinkin on tapana tehdä.

Nyt aikuisena kolmen lapsen äitinä olen saanut huomata että kasvattamattomia lapsia on paljon. Onni heille etteivät enää erotu joukosta kuten itse aikanaan, mutta se onkin se ainoa hyvä puoli. Minä puutun tilanteisiin aina kun voin, mutta olen myös joutunut sanomaan omalle lapselle että älä enää leiki tuon kanssa, kun ei hänen leikeistä tule mitään ja vanhemmat eivät välitä tai osaa itse puuttua.