Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajien kesälomasta.

Olenko ymmärtänyt jotain väärin?
03.08.2017 |

Koska heinäkuu on opettajien lomakuu ja kesäkuu ja elokuun alku ovat jotain ihme "opetuksetonta aikaa", niin he ovat nyt täyttä häkää vastailleet Wilma-viesteihin monta päivää. Eiku.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin katsoin heinäkuun lopussa ekan kerran koko lomalla Wilmaa nähdäkseni tulevan ryhmäni ja koska siellä oli kaksi viestiä, niin tokihan niihin vastasin. 

Lisäksi koulun päätyttyä olen mökkilaiturilla tehnyt lukuvuosisuunnitelman ja pohtinut luokassa olevia klikkejä.

Opettajat nyt vaan ovat niin

Terveisin, luokanopettaja Helsingistä

Vierailija
2/23 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekeekö herra arvauskeskuslääkäri arvauskeskukseen liittyviä töitä vapaa-ajallaan? Veikkaan ettei kauheasti.... :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tänään viimeksi katsoin Wilman, samoin mietin ensimmäisten päivien ohjelmaa + hain materiaaleja niihin. Lisäksi tutustuin yhteen tietokirjaan, josta on hyötyä töissä + tilasin sen (jep, omilla rahoillani, toki yritän saada sen verovähennyksiin). 

Tuossa pöydällä on viime viikolla tekemäni lista lisämateriaaleista, mitä tarvitsen eri ryhmien kanssa + eri oppiaineissa.

Ensi viikolla teen jo täysillä lukuvuosisuunnitelmaa + varmistelen tavoitteita ops:n kautta. Lisäksi menen fyysisesti ainakin parina päivän työpaikalle laittamaan luokkani kuntoon, tulostamaan materiaalit, miettimään istumajärjestyksen jne.

Kesäkuussa ensimmäisellä lomaviikolla kävin useampaan kertaan fyysisesti töissä laittamassa paikat kuntoon (kaikki tavarat pitää siivota luokasta kaappeihin), arkistoimassa viime lukuvuoden jutut. Toisella lomaviikolla mietin oman luokkani lukujärjestyksen valmiiksi.  Vielä juhannuksen jälkeen näin työunia.

Ihan perussettia monelle opettajalle. Toki tiedän, että on kollegoita, jotka eivät laita tikkua ristiin ennen ensimmäistä koulupäivää - toisaalta sellaisen opettajan luokalle en omia lapsiani haluaisi. Enkä tehnyt tänään mitään 8-16 päivää, vaan aamulla nukuin pitkään, söimme perheen kanssa kiireettömän aamiaisen terassilla, siivoilin ja makoilin välillä pihalla kirjan kanssa. Siitä huolimatta kuitenkin aktiivista työskentelyä useampi tunti. 

Vierailija
4/23 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan pistä rikkaa ristiin, ennen kuin on ihan pakko. Meillä on kaks suunnittelupäivää, ja oppilaat tulee sen jälkeen kouluun. Sitä paitsi en vielä tiedä tuntejani. Lomailen täysillä loppuun asti. Wilmaa ja työsähköpostia en ole avannut koko kesänä. Mitä oikein kuvittelit?

Vierailija
5/23 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekalla lomaviikolla katsoin Wilman kerran päivässä ja vastasin mahdollisiin viesteihin. Sen jälkeen olen lomaillut ja seuraavan kerran teen työjuttuja vesopäivän aamuna. Toki ajatukset alkavat hiljalleen siirtyä työtaajuudelle, mutta mitään konkreettista en tee. Silti ehdin suunnitella kaikki jutut opetuksen alkuun mennessä. Ekassa jaksossa on vain abeja, joilla on kirjoitukset syyskuun loppupuolella ja kursseilla on täysi hönkä päällä ekasta tunnista lähtien. Vaikea kuvitella, että ala- tai yläkoulussa aloitettaisiin samanlaisella tahdilla oppilaiden kanssa. T. Lukion ope

Vierailija
6/23 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa vastata viesteihin, joissa kysytään, että koska koulu alkaa ja mihin luokkatilaan meidän Mirkku-Lynette tulee ekana päivänä.

Vierailija
7/23 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just tänään viimeksi katsoin Wilman, samoin mietin ensimmäisten päivien ohjelmaa + hain materiaaleja niihin. Lisäksi tutustuin yhteen tietokirjaan, josta on hyötyä töissä + tilasin sen (jep, omilla rahoillani, toki yritän saada sen verovähennyksiin). 

Tuossa pöydällä on viime viikolla tekemäni lista lisämateriaaleista, mitä tarvitsen eri ryhmien kanssa + eri oppiaineissa.

Ensi viikolla teen jo täysillä lukuvuosisuunnitelmaa + varmistelen tavoitteita ops:n kautta. Lisäksi menen fyysisesti ainakin parina päivän työpaikalle laittamaan luokkani kuntoon, tulostamaan materiaalit, miettimään istumajärjestyksen jne.

Kesäkuussa ensimmäisellä lomaviikolla kävin useampaan kertaan fyysisesti töissä laittamassa paikat kuntoon (kaikki tavarat pitää siivota luokasta kaappeihin), arkistoimassa viime lukuvuoden jutut. Toisella lomaviikolla mietin oman luokkani lukujärjestyksen valmiiksi.  Vielä juhannuksen jälkeen näin työunia.

Ihan perussettia monelle opettajalle. Toki tiedän, että on kollegoita, jotka eivät laita tikkua ristiin ennen ensimmäistä koulupäivää - toisaalta sellaisen opettajan luokalle en omia lapsiani haluaisi. Enkä tehnyt tänään mitään 8-16 päivää, vaan aamulla nukuin pitkään, söimme perheen kanssa kiireettömän aamiaisen terassilla, siivoilin ja makoilin välillä pihalla kirjan kanssa. Siitä huolimatta kuitenkin aktiivista työskentelyä useampi tunti. 

tämä kuulostaa tutulta, mitä olen oman ystäväpiirini opettajia kuunnellut. Vastaavasti täytyy sanoa, etten kyllä ajattele /tai tee työasioita pätkääkään 5 viikon kesälomallani, sama tuntuu olevan muillakin, eri alojen edustajilla. Ystäväpiiriini edustajia lähes kaikilta aloilta,  lääkäreitä, mainostoimistossa työskenteleviä, asiantuntijatehtävissä olevia, insinöörejä, lastentarhanopettajia jne jne ja yksikään ei kyllä tee töitä kesälomallaan. Jos opettajilla on se 9-10 viikkoa lomaa ja pari viikkoa loman alusta ja pari viikkoa loman lopusta se opettaja tekee ainakin osittain töitä (ja miettii niitä), niin eiköhän tässä aika tasoihin mennä. Lisäksi olen ystäväpiiristä huomannut, että opettajilla kestää se lomamoodin saaminen aika kauan, kun sen sijaan muilla loma alkaa siitä, kun työpaikan oven sulkee. 

Vierailija
8/23 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan katsonut wilmaa kun vasta edellisenä päivänä kun lapsi myöhästyi päivän pari ja välillä enemmän koulusta sattuneista syistä. Ilmoitin että tulee kouluun silloin ja silloin.

Vierailija
9/23 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen sitten sellainen opettaja. En todellakaan jaksa tehdä mitään suunnitelmia koko vuodeksi ennakkoon. Suunnitelmat muuttuvat joka tapauksessa -> turhaa hommaa. Kamat on tilattu ja luokka raivattu keväällä. Istumajärjestystä ei luokassani ole, se vaihtuu tarpeen mukaan. Wilman kautta ei lomalla tule niin tärkeää tiedotettavaa, että sitä kävisin lukemassa. Vesopäivät on suunnittelua varten. Teen työt töissä, en lomalla.

Vierailija
10/23 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wilma on puhelimessa ja yhtä ainutta viestiä ei ole tullut.

Vierailija
11/23 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just joo

Vierailija
12/23 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes ymmärtänyt, mitä sinun oli tarkoitus tässä kysyä.

Vierailija
13/23 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen vilkuillut Wilmaa koko kesän, joka päivä. Olen odottanut kieli pitkällä uutta lukujärjestystä ja tietoa tulevista luokista. Turhaan, meillä rehtori julkaisee tapansa mukaan lukkarit ja luokkatiedot ja jopa tiedon opetettavista aineista vasta pari päivää ennen koulun alkua. Vituttaa, haluaisin tehdä alkusuunnittelut valmiiksi ja sitten rauhassa lomailla vielä viimeiset pari päivää sen sijaan, että sitten siinä alkuhötäkässä on aivan helvetillinen kiire.

Vierailija
14/23 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti olen tässä asiassa turhan tunnollinen ja Wilmaan on tullut vilkuiltua ja suunnitelmia tehtyä. Muuten tämä olisi ihan normaalia, mutta olen tänä kesänä "työtön", eli virassa oleva vei kesäpalkkani. Teen siis tyhmänä palkatonta työtä, koska on rankkaa aloittaa lukuvuosi ilman mitään ennakkovalmisteluja.

Vierailija
15/23 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen vilkuillut Wilmaa koko kesän, joka päivä. Olen odottanut kieli pitkällä uutta lukujärjestystä ja tietoa tulevista luokista. Turhaan, meillä rehtori julkaisee tapansa mukaan lukkarit ja luokkatiedot ja jopa tiedon opetettavista aineista vasta pari päivää ennen koulun alkua. Vituttaa, haluaisin tehdä alkusuunnittelut valmiiksi ja sitten rauhassa lomailla vielä viimeiset pari päivää sen sijaan, että sitten siinä alkuhötäkässä on aivan helvetillinen kiire.

Tuo on muuten todella ikävää. Meillä tieto tuli jo ennen lukuvuoden loppua ja se helpotti kummasti, osan hommista tein jo kesäkuussa.

Vierailija
16/23 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti olen tässä asiassa turhan tunnollinen ja Wilmaan on tullut vilkuiltua ja suunnitelmia tehtyä. Muuten tämä olisi ihan normaalia, mutta olen tänä kesänä "työtön", eli virassa oleva vei kesäpalkkani. Teen siis tyhmänä palkatonta työtä, koska on rankkaa aloittaa lukuvuosi ilman mitään ennakkovalmisteluja.

Niin tuttua :( Mutta sillä helpottaa sitä oman lukuvuoden aloitusta, muuten se alku olisi kamala. Ei se siis tyhmyyttä ole. Tsemppiä!

Vierailija
17/23 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko ymmärtänyt jotain väärin? kirjoitti:

Koska heinäkuu on opettajien lomakuu ja kesäkuu ja elokuun alku ovat jotain ihme "opetuksetonta aikaa", niin he ovat nyt täyttä häkää vastailleet Wilma-viesteihin monta päivää. Eiku.

Wilmaa kyllä jo luen ja muutenkin teen töitä, mutta huoltajien viesteihin vastaan vasta päivää ennen koulun alkua. Ei niitä kyllä ole tullut vielä.

Vierailija
18/23 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menin elokuun alkamisen kunniaksi käymään Wilmassa tämän viikon tiistaina ekan kerran sitten kesäkuun.

Siellä oli tasan yksi viesti, jossa kerrottiin, että koulun remontti on vaiheessa eikä koulun tiloihin ole asiaa ennen koulun virallista alkamista.

Voihan niitä Wilmoja ja s-posteja käynnistellä vaikka joka päivä aamuin illoin läpi kesän, mutta kun ei niihin tule kesän aikana mitään tähdellistä. Ja hyvä niin.

Enkä minäkään liikaa suunnittele ennen kuin on sen aika. Tuntuisi jotenkin hassulta nyt jo listata jotain myöhemmin hoidettavia asioita, tai tehdä tarkkoja aikatauluja tyyliin "kun me sitten lokakuun tokalla viikolla ollaan kappaleessa sejase, niin sitten jaan tämän monisteen ja se tehdään näin ja näin 3-4 hengen ryhmissä, ja teenpä nyt jo ryhmäjaotkin valmiiksi...". Itse olen saanut kantapään kautta oppia, että mitä tarkemmat suunnitelmat ja aikataulut tekee - ja mitä aikaisemmin - niin sitä varmemmin ne eivät sellaisenaan toteudu. Nykyään riittää aivan hyvin, että suunnittelen päässäni tuntien pääkohdat, eli ne olennaiset/tärkeimmät asiat, jotka pyritään tunnin aikana hoitamaan, ja se toimii hyvin. Joskus tunti menee suunnitelmien mukaan, joskus ei. Joskus ehditään juurikin se, mitä suunnittelin, toisinaan taas sitten joko enemmän tai vähemmän.

Eiköhän tämä ole yksilöllistä. Joku ei suunnittele juuri mitään etukäteen, toinen taas tekee minuuttiaikataulut jokaiselle tunnille ja fiilaa & höylää niitä moneen kertaan ja viimeiseen asti. Minulle sopii tuo rennompi lähestymistapa, ja uskon, että oppilaatkin tykkää siitä enemmän kuin koko ajan muistiinpanoihin tukeutuvasta, pingottavasta tyylistä ("OMG, meidän piti käyttää tämän tehtävän tarkistamiseen 5-7 minuuttia, siihen menikin 12 minuuttia, tsiisus, mitäs me nyt tehdään kun lopputunnin suunnitelmat menee uusiksi"). Tiivistäen: olen laiska miesope :D

Vierailija
19/23 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan työssä oleva ope tarkoita siunnitelmilla okl:n kaltaisia minuuttiaikatauluja????

Itse vedän rennolla otteella, vaikka etukäteen suunnittelenkin esim. laajempia kokonaisuuksia. Jos vetää tyyliin "opeopas + oppikirja sivu sivulta", niin silloin ei suunnitelmia tarvi, mutta eipä se enää nykyopsin mukaista ole eikä ainakaan oppilaille kovin mielenkiintoista.

Vierailija
20/23 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli yhteiskuntaopin ja uskonnon opettajana eräs lupsakka mies opettaja. Hänen opetusmetodi oli, että pyrki mahdollisimman paljon värittämään kuivia ja tylsiä aineita käytännön esimerkeillä ja esimerkiksi tapahtuneilla asioilla (etenkin yhteiskuntaopissa) kuten lehtileikkeillä käsiteltävissä olevan aiheen mukaan.

Täytyy sanoa, että jos olisi kuivasti kirjoitettu vain muistiinpanoja ja luettu oppikirjaa niin aineet olisivat olleet melko tylsiä ja tuskin olisi kovin hyvin niissä menestynyt kokeissa. Hänen rennompi ei-niin-teoreettinen ote työhön sai aikaan sen, että käsiteltäviä asioita muisti paremmin ja ne jopa kiinnostivat kuten kansalaisoikeudet ja velvollisuudet kun niitä käsiteltiin ihan käytännön esimerkkien kautta. Hän oli nähnyt jonkin verran vaivaa esim. oikeudenkäyntitapauksia selvittääkseen ja näytti piirtoheittimellä jonkin sopivan tapauksen koko luokalle.

En tiedä onko tuollainen opetus ote nykyään sitten mitenkä suositeltu, hyväksyttävä vai tuomittava muun opettajakunnan mielestä mutta hänen kohdallaan se toimi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kahdeksan