Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Junan tuomat"

Vierailija
03.08.2017 |

Tuli tuosta toisesta ketjusta mieleen käsite "junan tuoma", kun puhutaan negatiiviseen sävyyn Helsinkiin muuttaneista "landelaisista". Eikö lähes kaikki (ellei jopa kaikki) ole jossain vaiheessa muuttaneet Helsinkiin nimenomaan maalta?

Kuinka monta sukupolvea tulee mennä taaksepäin, ennen kun voi kutsua itsensä Helsinkiläiseksi ( = stadilaiseksi)? Vai onko kyse vuosista, kuinka kauan on asunut Helsingissä?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

toinen sukupolvi ovat stadilaisia jo.

Mutta ollakseen paljasjalkainen stadilainen tarbitaan 3 sukupolvea.

Ois kyl ainakin 10 sukupolvea kaupunkilaisia... milloin lontoota, berliiniä, stadia, krakowaa, pietaria jne.. landea ei oo ollu ainakaan 500 vuoteen. Joista 3 sukupolvea stadilaisia.

Olikohan noita muitakin titteleitä, tietääkö kukaan?

Vierailija
2/33 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinkiläisiä ovat kaikki Helsingissä asuvat. :) Stadilaisuus on sitten vähän vaikeammin määriteltävissä; varsinainen "Stadi" on kun ilmeisesti nimenomaan vanha kantakaupunki. Paljasjalkainen helsinkiläinen on sitten se Helsingissä syntynyt, joidenkin määritelmien mukaan täytyy taustalla olla useampi sukupolvi helsinkiläisyyttä. Ei tuolla varmaan mitään sen virallisempaa määrittelytapaa ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen syntynyt Espoossa ja asunut siellä lapsuuteni. Muutin Helsinkiin parikymppisenä 25 vuotta sitten Espoosta. Kutsun itseäni kuitenkin yhä espoolaiseksi ja miellän itseni espoolaiseksi. En ole mielestäni helsinkiläistynyt vielä. 

Vierailija
4/33 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestä termi junan tuoma ei kylläkään tarkoita landelta Stadiin muuttaneita. Minun mielestä junan tuomista puhutaan lähinnä pohjoisessa Suomessa, Lapissa ja ehkä jossain Oulun korkeudella, kun tarkoitetaan etelästä pohjoiseen muuttaneita. Itse en koskaan kutsuisi junan tuomiksi muualta tänne Stadiin muuttaneita.

t. stadilainen

Vierailija
5/33 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen syntynyt Espoossa ja asunut siellä lapsuuteni. Muutin Helsinkiin parikymppisenä 25 vuotta sitten Espoosta. Kutsun itseäni kuitenkin yhä espoolaiseksi ja miellän itseni espoolaiseksi. En ole mielestäni helsinkiläistynyt vielä. 

Mitä on "espoolaisuus"? Melko epämääräinen termi. Kun espoolaiset menevät "keskustaan", minneköhän he menevät?

Vierailija
6/33 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestä termi junan tuoma ei kylläkään tarkoita landelta Stadiin muuttaneita. Minun mielestä junan tuomista puhutaan lähinnä pohjoisessa Suomessa, Lapissa ja ehkä jossain Oulun korkeudella, kun tarkoitetaan etelästä pohjoiseen muuttaneita. Itse en koskaan kutsuisi junan tuomiksi muualta tänne Stadiin muuttaneita.

t. stadilainen

Itse olen aina mieltänyt ilmaisun "junan tuoma" nimenomaan tornionjokilaaksolaiseksi ilmaisuksi. Varmasti nykyään kyllä käytetään ympäri Suomea

Vierailija
7/33 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on kiinnostavaa, en ole ennen kuullut että joku kokisi itsensä nimenomaan espoolaiseksi! Yleensä espoolaisilla on ollut ne suuremmat tunteet nimenomaan omaa keskustaan / kaupunginosaansa kohtaan esim. Tapiola tai Olari. Espoohan on enemmän kokoelma erilaisia asumiskeskittymiä / teollisuus- ja toimistoalueita kuin yhtenäinen kaupunki. Kulttuurierojen tai murteen en usko myöskään olevan kovin iso Helsingin ja Espoon välillä jotta sekään synnyttäisi suurta erilaisuuden kokemusta.

Vierailija
8/33 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinki on ainoa kaupunki Suomessa, jossa muualtatulemista pidetään jotenkin noteeraamisen arvoisena asiana. Kummallista.

Vierailija
9/33 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä on "espoolaisuus"? Melko epämääräinen termi. Kun espoolaiset menevät "keskustaan", minneköhän he menevät?

Espoolainen ei koskaan sanoisi menevänsä "keskustaan" tarkoittaen jotain paikkaa omassa kaupungissaan. Jokainen espoolainen tietää, että Espoossa ei ole olemassa keskustaa, eikä se kylläkään haittaa ketään espoolaista. Jos espoolainen sanoo menevänsä keskustaan, niin hän tarkoittaa tietenkin Helsingin keskustaa. Siksi kysymyksesi on vähän epärelevantti. 

t. se espoolainen :)

Vierailija
10/33 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsinki on ainoa kaupunki Suomessa, jossa muualtatulemista pidetään jotenkin noteeraamisen arvoisena asiana. Kummallista.

Perustuen pörssiin ja siten sivistystasoon. 170 vuoteen ei ole tarvinnut tehdä töitä elääkseen, koska kapitalismi on mahdollistanut osinkotulot ilman että tarvitse eseistä sianpaskassa pellolla tai työläisenä tehtaassa. vaan ajan on voinut käyttää oopperaan, itsensä sivistämiseen ja runojen kirjoitteluun. Eikä ole tarvinnut siihen siirtymään kuin kuria ja älyä.

Maailma on tosin hieman muuttunut 1850-luvulta, on internettiä ja nykyään voi istua mökillä ja elellä osingoilla. Tai sen puoleen on sossua... ja rovaniemellä voi dokata itseään hengiltä.

Mutta se kulttuuriinfra on ja sillä on edes hieman historiaa.

Tosin Viipuri oli Helsinkiäkin hienompi hienomman väen kaupunki...

Arvot tulevat hieman hitaammin maailmaa perässä.

Vierailija
11/33 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, eihän tuota koko kylää edes ollut muutama vuosikymmen sitten, joten miksi ihmeessä siitä kohkataan, jos joku siellä asuu tai sinne muuttaa?

t. turkulainen

Vierailija
12/33 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkään ei tosiaankaan ole. Kuten tässä ketjussa on jo sanottu, koko termikin on Lapista, jossa, kuten pikkupaikkakunnilla yleensäkin muualta tullut ei kymmenessä sukupolvessakaan pääse osaksi paikkakuntalaisia.

Termillä junan tuoma ei ole yhtään mitään tekemistä Helsingin kanssa. Se ei kuulu helsinkiläisten sanavarastoon ollenkaan, ei puheeseen, sitä eivät helsinkiläiset käytä. Jos viitataan muualta tulleisiin puhutaan "hesalaisista", landeista tai pöndeistä.

Vierailija
13/33 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen junantuoma. Tulin aikoinaan lopullisesti Helsinkiin junalla. Muu perhe tuli parin päivän päästä autolla perässä. Sinänsä osuva ilmaus omalla kohdallani. Olen viihtynyt.

Vierailija
14/33 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on kiinnostavaa, en ole ennen kuullut että joku kokisi itsensä nimenomaan espoolaiseksi! Yleensä espoolaisilla on ollut ne suuremmat tunteet nimenomaan omaa keskustaan / kaupunginosaansa kohtaan esim. Tapiola tai Olari. Espoohan on enemmän kokoelma erilaisia asumiskeskittymiä / teollisuus- ja toimistoalueita kuin yhtenäinen kaupunki. Kulttuurierojen tai murteen en usko myöskään olevan kovin iso Helsingin ja Espoon välillä jotta sekään synnyttäisi suurta erilaisuuden kokemusta.

Kulttuuriero on kyllä selkeä ja olemassa ja espoolaiset ovat ihan oma porukkansa. Ekaksikin se on landea. Sitten niihin Espoon lähiöläisiin korkeintaan jotkut suomenruotsalaiset laruaiset tai munkkalaiset voi espoolaisiin sekottaa. Se lähtee siitäkin että Espoo on lähtökohtaisesti ollut suomenruotsalaista landea niin että larut ja munkat voi olla espoolaisten jotain serkkuja. Mutta kyse ihan eri kulttuurista. Terveisin stadilainen.

Vierailija
15/33 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. stadilainen

Itse olen aina mieltänyt ilmaisun "junan tuoma" nimenomaan tornionjokilaaksolaiseksi ilmaisuksi. Varmasti nykyään kyllä käytetään ympäri Suomea

Näin. Junan tuoma on Lappiin muuttanut eteläläinen.

T. lappilainen

Vierailija
16/33 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Espoolainen ei koskaan sanoisi menevänsä "keskustaan" tarkoittaen jotain paikkaa omassa kaupungissaan. Jokainen espoolainen tietää, että Espoossa ei ole olemassa keskustaa, eikä se kylläkään haittaa ketään espoolaista. Jos espoolainen sanoo menevänsä keskustaan, niin hän tarkoittaa tietenkin Helsingin keskustaa. Siksi kysymyksesi on vähän epärelevantti. 

t. se espoolainen :)

Se olikin koko kysymyksen pointti. Vastauksesi oli siis toisiksi viimeistä virkettä lukuunottamatta melko suurelta osin epärelevantti.

Vierailija
17/33 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, eihän tuota koko kylää edes ollut muutama vuosikymmen sitten, joten miksi ihmeessä siitä kohkataan, jos joku siellä asuu tai sinne muuttaa?

t. turkulainen

Turkulaisilla ole mitään nokan koputtamista. Turkulaiset tuhosivat hyvin suuren määrän kaupunkinsa historiaa uudistamisvimmassa korruption myötävaikutuksella tuhoamalla paljon kansallishistoriallisesti tärkeää rakennuskantaa 60-70- ja jopa vielä 80-luvulla.

Vierailija
18/33 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kuitenkin hienompaa olla lentokoneen tuoma :)

Vierailija
19/33 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkään ei tosiaankaan ole. Kuten tässä ketjussa on jo sanottu, koko termikin on Lapista, jossa, kuten pikkupaikkakunnilla yleensäkin muualta tullut ei kymmenessä sukupolvessakaan pääse osaksi paikkakuntalaisia.

Termillä junan tuoma ei ole yhtään mitään tekemistä Helsingin kanssa. Se ei kuulu helsinkiläisten sanavarastoon ollenkaan, ei puheeseen, sitä eivät helsinkiläiset käytä. Jos viitataan muualta tulleisiin puhutaan "hesalaisista", landeista tai pöndeistä.

Juuri näin, Stadi ja stadilaisuus on "ainakin" muutaman sukupolven sitä ns. oikeaa stadilaista. Hesalaisuus on sitten niiden muualta tulleiden juttu.. Mutta kyllähän tänne mahtuu!

Stadin friidu, jo useampi sukupolvi

Vierailija
20/33 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika turha kylä.