Mitä merkittävää haittaa ns. lättäjaloista on?
Muistan lukeneeni useamman romaanin, joissa armeijaan hinkuva nuori mies on käännytetty takaisin mamman helmoihin diagnoosilla "lättäjalat". Kyse toki käännösromaaneista mutta kuitenkin.
Mitä "oikeaa" haittaa lättäjaloista on? Minkälaisen tekemisen ne estävät? Ovatko punainen vaate missään ammatissa (paitsi mallintöissä)?
Nimimerkillä lättikset jo vuodesta -71 kuten muillakin sukulaisilla ja paremmasta en tiedä
Kommentit (33)
Itse haluaisin harrastaa juoksua, mutta en pysty jalkojen takia. Jos käyn juoksemassa niin jalat kipeytyy ja niillä menee viikko toipua. Kenkiä on hankala löytää, kaikissa kipeytyy jalka. Erikoispohjallisista olisi apua, mutta niitä pitäisi olla monet eri kenkiin, eikä niitä kaikkien kenkien kanssa edes voi pitää esim sandaalit.
Suomessa lättäjalan pitää kyllä olla todella, todella paha, jotta sillä perusteella saisi vapautuksen, ja yleensä silloin lättäjalan aiheuttaa joku muu syy, jolla perusteella myös saisi vapautuksen tai lykkäyksen.
Lättajaloista on sellaista merkittävää haittaa, että ne aiheuttavat virheasentoja ja sitä kautta liikuntaa harrastaessa tai muussa rasituksessa rasitusvammoja jalkoihin ja selkään. Tätä voidaan normaalioloissa korjata yksilöllisillä tukipohjallisilla ja tietyillä fysioterapiaharjoituksilla niin että jos liikunta ja rasitus on riittävän monipuolista, käytännön haittaa ei ole - mutta armeijatyyppisessä elämässä liikunta ja rasitus on pitkälti yksipuolista marssia ja kantamista, jossa homma ei välttämättä ole niin yksinkertaista.
Toinen merkittävä haitta on, että läheskään kaikki kengät eivät sovi lättäjalkaiselle. Lättäjalkaisen jalka on tavallista leveämpi, joten se vaatii lestiin tilaa. Lisäksi tasapohjaiset kengät saattavat aiheuttaa kipuja. kipujen eli terveydellisen haitan lisäksi tässä on taloudellinen haitta, koska tämä käytännössä tarkoittaa, että ne halvemmat kengät ovat usein epäsopivia - ja ne käytettävät tukipohjalliset ei yleensä ole niitä kolmen kympin valmispohjallisia, vaan ne teetetään erikoisvalmisteisina omaan jalkaan sopiviksi ja maksavat oin 150€/pari.
(Itselläni ei ole lättäjalka, vaan täysin päinvastainen vaiva, kaarijalka - sellainen, jossa jalkaterän lihakset ja jänteet kouristuvat kuin klonkulla. Sillä on käytännössä samat vaikutukset, vaikka mekanismi on päinvastainen.)
Vierailija kirjoitti:
Itse haluaisin harrastaa juoksua, mutta en pysty jalkojen takia. Jos käyn juoksemassa niin jalat kipeytyy ja niillä menee viikko toipua. Kenkiä on hankala löytää, kaikissa kipeytyy jalka. Erikoispohjallisista olisi apua, mutta niitä pitäisi olla monet eri kenkiin, eikä niitä kaikkien kenkien kanssa edes voi pitää esim sandaalit.
itse asiassa erikoispohjallisia ei tarvitse ostaa erikseen eri kenkiin. Niitä voi siirtää kengistä toiseen, kunhan kengissä alunperin on irtilähtevä pohjallinen ja umpinainen kantapää. Ne sopivat kyllä. Paitsi tosiaan sandaaleihin. Tämän takia esim lapset saa kelalta pahoissa tapauksissa YHDET pohjalliset. Me on tosin ostettu parit lisää ihan siksi, että on kiva kun ne saa välillä kuivua eikä haudu hikisinä. Vaikka suutari kyll äsanoi, että niitä voi pestäkin, käsipesussa vaikka mäntysuovalla.
On merkittävää haittaa. Jalkaterät ja polvet kipeytyvät jo 10 km. kävelyn jälkeen. Armeijassa jouduin usein hakemaan vapautusta marsseista yms. Sekä ovat rumat.
Yksi keskeisistä aisioista miksi olen vela ja haluan poistaa huonot geenini geenipoolista.
Mun lapselle lättäjalka aiheutti virheasennon nilkkoihin jonka takia sääriluu kääntyy väärään asentoon. Lisäksi riittämättömän pitkittäistuen takia molempien jalkojen isovarpaat ovat kääntyneet sisäänpäin virheasentoon tasapainon turvaamiseksi. Jaloissa oli kipuja jalkaterissä, nilkoissa ja säärissä. Myös polvet alkoivat kipeytyä koska vääntyivät väärään asentoon. Tukipohjalliset helpottivat kipua ja jumppaamalla on saatu jalkaterää ja jalkaholvia vahvistettua, mutta hoito jatkuu edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
itse asiassa erikoispohjallisia ei tarvitse ostaa erikseen eri kenkiin. Niitä voi siirtää kengistä toiseen, kunhan kengissä alunperin on irtilähtevä pohjallinen ja umpinainen kantapää. Ne sopivat kyllä. Paitsi tosiaan sandaaleihin. Tämän takia esim lapset saa kelalta pahoissa tapauksissa YHDET pohjalliset. Me on tosin ostettu parit lisää ihan siksi, että on kiva kun ne saa välillä kuivua eikä haudu hikisinä. Vaikka suutari kyll äsanoi, että niitä voi pestäkin, käsipesussa vaikka mäntysuovalla.
Mä käytän teetettyjä pohjallisia pahan pronaation takia. Mulle tehtiin yksiin sandaaleihin kiinteät pohjalliset. Lapsilla joilla jalka vielä kasvaa, tämä ei ehkä ole hyvä ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
On merkittävää haittaa. Jalkaterät ja polvet kipeytyvät jo 10 km. kävelyn jälkeen. Armeijassa jouduin usein hakemaan vapautusta marsseista yms. Sekä ovat rumat.
Yksi keskeisistä aisioista miksi olen vela ja haluan poistaa huonot geenini geenipoolista.
Lättäjalat ei tosin yleensä ole perinnölliset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lättäjalat ei tosin yleensä ole perinnölliset.
Meillä on. Isälläni on, minulla on sekä veljelläni ja siskollani on. Äidilläni ei ole.
Kiitos vastauksista. Ilmeisesti olen päässyt aika vähällä. Juoksu ja kävely sujuvat, ei ole kipuja. Voi tosin olla, että alaselkävaivat keski-iällä johtuvat osittain myös lättäjaloista, mene tiedä.
Se on kyllä totta, että kauniit eivät ole. Avokkaita tai korkkareita en pysty käyttämään, paitsi jos niissä on joku remmisysteemi, joka vähän piilottaa tursuvaa lättistä. Ja korkeat korot ovat aina tuntuneet hirveän pahalta, ehkä sekin johtuu jalkaterän muodosta.
Mites, jos olisi nuorena halunnut balettitanssijaksi, olisiko se ollut täysin mahdoton ajatus? AP
Aiheuttaa virheasentoja nilkoissa ja polvissa ja virheasennot aiheuttavat ajan kanssa kipua, kulumia ja nivelrikkoa normaalia aikaisemmin.
Vaikea on ymmärtää puhetta, joka vähättelee lättäjalkojen tuomia ongelmia. Ensinnäkin lättäjalat ovat rumat. Miesporukoissa parin oluen jälkeen saunailloissa jaloista tuppaa käymään vitsailu, eli jalkojen kokoa kommentoidaan (se vanha juttu…) ja jos vielä sattuu olemaan huomattavat lättäjalat. Toiseksi, lättäjalat ovat liki aina helposti väsyvää sorttia. Se armeijan ja lättäjalkojen yhteys tulee tästä. Ja tottahan se on. Itse jouduin armeijassa käyttämään erityisiä tukipohjallisia, jotka jonkin verran tilannetta helpottivat. Tuollaiset pohjalliset ovat – käytän niitä jatkuvasti ja kaikissa kengissä – hankalat, pitää aina kenkien ostossa ottaa huomioon ja jotenkin muutenkin nolostuttavat. Kolmanneksi, lättäjalat vetävät perustukset vinoon, ja se sitten tuntuu koko kropassa.
Itse en ole koskaan ollut ylipainoinen, jostakin syystä vai nuo jalat ovat aina olleet tuollaiset kamalat, levinneet räpylämalliset lättäjalat. Vaikka kai se hyväksi olisi, en juuri avojaloin tai edes sandaaleissa kävele. Häpeän rumia ja suuria jalkojani.
Itsellä on ainakin penikat vaivana säärien etupuolella, luulen että johtuu lättäjalasta mutta en ole varma.
Vanhemmat miehet joskus kertoi, että vielä 1970-luvulla armeijassa lättäjalat todella oli meilläkin este palveluun. Ja lättäjaloille määrättiin "avuksi" sen aikaisia tukipohjallisia, jotka oli tehty metallista. Kuulemma tekivät marssimisen aina vain vaikemmaksi. "Jalat oli kuin tulista paskaa" kun sellaisten kanssa marssi. Ja tästä armeijaan kelpaamattomuudesta kai tulee sitten sekin, että "lättäjalka" on vieläkin tuollainen haukkumasana.
Lättäjalka on virheasento, jonka juuret ovat lonkissa. Minulla on ollut lättäjalat. Uskon myös sen aiheuttaneen vaivasenluut. Oikea on leikattu ja vasemmassa on megaiso, mutta sen viimeisteli tukisukka. Nykyään kivutonta ei operoida.
Osteopaatilla käynti auttoi lonkan alueen virheasentoihin, joka korjasi myös lättäjalat. Vaivasenluu vie vasenta jalkaa virheasentoon.
Suosittelen osteopaattia. Virheasennot voivat aiheuttaa kiputiloja eri puolille kehoa.
Liikunta, jumppa ja venyttely on tärkeää.
Lättäjalat pilaa kengätkin nopeasti, kun vetää ne länään ja niillä ei ole sitten mukava kävellä.
Hölmö. Se syy ja seuraus menee toisin päin. Lättäjalat vaikuttaa koko rangan liikerataan. Jos ei jalkojen kunnosta välitä, kohta on polvet ja lonkat paskana. [Kyllä muuten on tätä ongelmaa tulevaisuudessa paljon lisää. Nuoret on lihavia, ja jo askelluksesta näkee, että holvit ovat romahtaneet ja sisäänpäin jalat liikaa kiertyvät.]
Kun katselee toisen kävelevän niin, että nilkan luu osuu lattiaan niin ymmärtää että ei voi olla kivaa.
Tämä sankari veti vuoden intin läpi hampaat irvessä, kova kaveri.
Tein sen kanssa muksut. Pahinta peläten, parasta toivoen.
T. Ostan lapsille vain parhaita kenkiä.
Vierailija kirjoitti:
Muistan lukeneeni useamman romaanin, joissa armeijaan hinkuva nuori mies on käännytetty takaisin mamman helmoihin diagnoosilla "lättäjalat". Kyse toki käännösromaaneista mutta kuitenkin.
Jos nykySuomessa lättäjalat olisivat este armeijaan, eipä siellä paljoa porukkaa olisi. On se nuorten miesten kunto ja ruoto nykyään niin kamalassa kunnossa. Holvikkaat niiden jakojen olla pitää - ainakin miehellä!
Mitä "oikeaa" haittaa lättäjaloista on? Minkälaisen tekemisen ne estävät? Ovatko punainen vaate missään ammatissa (paitsi mallintöissä)?
Nimimerkillä lättikset jo vuodesta -71 kuten muillakin sukulaisilla ja paremmasta en tiedä
Vierailija kirjoitti:
Kun katselee toisen kävelevän niin, että nilkan luu osuu lattiaan niin ymmärtää että ei voi olla kivaa.
Tämä sankari veti vuoden intin läpi hampaat irvessä, kova kaveri.
Tein sen kanssa muksut. Pahinta peläten, parasta toivoen.
T. Ostan lapsille vain parhaita kenkiä.
Sano sille sotasankarille, että hommaa kunnolliset tukipohjalliset - eikä siis mitään urheilukauppahöttöä. [Oma tukipohjallismestarini kyllä sanoi taannoin, että miehillä on vähän kynnystä lähteä tukipohjallisia hommaamaan]
Lätttäjalka miehellä on turn-off. Sorppa vaan. On niin juntin näköstä. Ja jos perustukset ei oo kunnossa, ei sitten muukaan.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Lättäjalka