Mirtazapiini, ihan kuin asiat menisi vaan ohi
Käytän 3,75mg unettomuuteen. Aamut on ihan unenpöpperösumuisia (enkä esim.nyt aamulla muista suukottiko mies ennen töihi lähtöään), ja tuntuu että asiat menee ihan ohi. Tarvittaessa syön Opamoxia (siitäkin 15mg;stä vähän). Mietin voiko semmonen "kaikki menee ikäänkuin ohi" - olo johtu lääkkeistä?
Kommentit (47)
Johtuu lääkkeistä! Minulle tuli sama mistazapiinista! En ymmärrä miten noita voi unettomuuteen syödä?!
Mirtazapiini aiheuttaa kyllä helposti sumean olon seuraavaksi päiväksi. Sun annostus on pieni, ja jossain on väitetty että pienet annokset aiheuttavat enemmän sumeutta kuin esim. 30mg.
Vierailija kirjoitti:
Johtuu lääkkeistä! Minulle tuli sama mistazapiinista! En ymmärrä miten noita voi unettomuuteen syödä?!
Nukun kyllä kuin tukki, mutta jos heräilen/herään siinä välissä, ni aika ohi menee mitä siinä tapahtui. Johonkin iltapäivään asti on melkosen tööt olo (pitäisi ottaa lääke varmaan aiemmin illalla). Ahdistavaa välillä ko tuntuu et kaikki menee ohi. -ap
Parissa viikossa pitäis mennä ohi.
Vierailija kirjoitti:
Mirtazapiini aiheuttaa kyllä helposti sumean olon seuraavaksi päiväksi. Sun annostus on pieni, ja jossain on väitetty että pienet annokset aiheuttavat enemmän sumeutta kuin esim. 30mg.
Eli sumussa mennään.. no täytyy koettaa ottaa aiemmin illalla ja katsoa helpottaako sumeus. -ap
Vierailija kirjoitti:
Parissa viikossa pitäis mennä ohi.
Käyttänyt nyt muutamia viikkoja. -ap
Minulla alkoi olla samoja oireita - olo oli sellainen tutkalla oleva/pikku känninen. Jätin Mirtan pois ja olo korjaantui jo seuraavaksi päiväksi. Käytin annosta 3,75mg.
Mahdolliset haittavaikutukset
Kuten kaikki lääkkeet, tämäkin lääke voi aiheuttaa haittavaikutuksia. Kaikki eivät kuitenkaan niitä saa.
Jos sinulle ilmaantuu jokin seuraavista vakavista haittavaikutuksista, lopeta mirtatsapiinin käyttö ja ota heti yhteyttä lääkäriin.
Melko harvinainen (voi esiintyä enintään 1 käyttäjällä 100:sta):
mielialan liiallinen kohoaminen (mania).
Harvinainen (voi esiintyä enintään 1 käyttäjällä 1 000:sta):
silmien tai ihon keltaisuus. Tämä voi olla oire maksan toimintahäiriöstä (keltatauti).
Tuntematon (koska saatavissa oleva tieto ei riitä esiintymistiheyden arviointiin):
infektion oireet, kuten äkillinen selittämätön korkea kuume, kurkkukipu ja suun haavaumat (agranulosytoosi). Harvinaisissa tapauksissa mirtatsapiini voi aiheuttaa häiriöitä verisolujen tuotannossa (luuydindepressio). Joidenkin henkilöiden vastustuskyky voi heikentyä, koska mirtatsapiini voi pienentää tilapäisesti valkosolujen määrää (granulosytopenia). Mirtatsapiini voi myös harvoin aiheuttaa puna- ja valkosolujen ja verihiutaleiden puutosta (aplastinen anemia) tai verihiutaleiden puutosta (trombosytopenia) tai valkosolujen lisääntymistä (eosinofilia).
epileptinen kohtaus (kouristuskohtaus).
yhdistelmä erilaisia oireita, kuten selittämätön kuume, hikoilu, tihentynyt sydämen syke, ripuli, (hallitsemattomat) lihassupistukset, lihasvärinä, ylivilkkaat refleksit, levottomuus, mielialan muutokset, tajuttomuus ja lisääntynyt syljeneritys. Hyvin harvinaisissa tapauksissa nämä voivat olla merkkejä serotoniinioireyhtymästä.
ajatukset itsensä vahingoittamisesta tai itsemurhasta.
vaikeat ihoreaktiot (Stevens-Johnsonin oireyhtymä, toksinen epidermaalinen nekrolyysi).
Muita mirtatsapiinin mahdollisia haittavaikutuksia ovat:
Hyvin yleinen (voi esiintyä yli 1 käyttäjällä 10:stä):
ruokahalun lisääntyminen ja painon nousu
väsymys ja uneliaisuus
päänsärky
suun kuivuminen.
Yleinen (voi esiintyä enintään 1 käyttäjällä 10:stä):
horros
heitehuimaus
vapina
pahoinvointi
ripuli
oksentelu
ummetus
ihottuma tai iho-oireiden puhkeaminen (rokkoihottuma)
kipu nivelissä (artralgia) tai lihaksissa (myalgia)
selkäkipu
huimaus tai pyörrytys noustaessa nopeasti seisomaan (ortostaattinen hypotensio)
nesteen kertymisestä johtuva (tavallisesti nilkkojen tai jalkaterien) turvotus (edeema)
väsymys
vilkkaat unet
sekavuus
ahdistuneisuus
unihäiriöt.
Melko harvinainen (voi esiintyä enintään 1 käyttäjällä 100:sta):
epänormaalit ihoaistimukset, esim. polttava tunne, kirvely, kutina tai pistely (poikkeava tuntoaistimus)
levottomat jalat
pyörtyminen (synkopee)
puutumisen tunne suussa (suun hypoestesia)
matala verenpaine
painajaiset
ahdistuneisuuden tunne, johon liittyy voimakas liikkumisen tarve
aistiharhat
pakonomainen liikkumisen tarve.
Harvinainen (voi esiintyä enintään 1 käyttäjällä 1 000:sta):
lihasnykäykset tai -supistukset (myoklonus)
aggressiivisuus
vatsakivut ja pahoinvointi; voi olla merkki haimatulehduksesta (pankreatiitti).
Kokeile googlehaulla: "mirtazapin väsyttää päivällä" niin saat enemmän tietoa kohtalotovereilta.
Kuulostaa ihan lääkkeen aiheuttamalta jumiintumiselta. Itse syön erästä toista lääkettä ja iltapäivisin mies joutuu ikäänkuin puhumaan lyhyitä ja yksinkertaisia lauseita parisen tuntia että ymmärrän mistä on puhe. Todella ärsyttävää kun olet aivan pilvessä.
Ai sä olet käyttänyt noin lyhyen aikaa... Itsellä tuollainen meni 1-2 kuukaudessa ohi, mutta sen jälkeen kyllä meni myös unettomuuteen auttava teho täysin. Tuohan on varsinaisesti masennuslääke, ja jossain taisi lukeakin että saattaa väsyttää käytön alussa, mutta väsymys menee yleensä ohi elimistön tottuessa lääkkeeseen. Masentuneille varmaan tosi hieno juttu ettei lääke enää väsytä, mutta unettomalle tekeekin sitten lääkkeen turhaksi.
Kaikille ei sovi.
Mä otan 5mg aamuyön unettomuuteen ja olen ihan pirteä 07 jälkeen. Mutta lääke pitää ottaa viimeistään 20.30, nukkumaan menen 22. Ja jos herään aiemmin voi olla pientä pöpperöisyyttä hetken.
Mun pelastus 33v unettomuuden jälkeen! Tänäänkin olin jo ennen kasia poimimassa mustikoita:D
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ihan lääkkeen aiheuttamalta jumiintumiselta. Itse syön erästä toista lääkettä ja iltapäivisin mies joutuu ikäänkuin puhumaan lyhyitä ja yksinkertaisia lauseita parisen tuntia että ymmärrän mistä on puhe. Todella ärsyttävää kun olet aivan pilvessä.
Mä kyllä pystyn kommunikoiman ihan normaalisti, mutta paremmin viestittelyt jää mieleen kuin puhelut.. En oikein tapaa ihmisiä päivällä, niin jumitan kotona. Sit kun tulee käytyä jossain (kuten eilen yhden jälkeen) niin tuntuu että se "tapahtuma" meni tosi äkkiä. Et vastahan sitä lähti kotoa ja sit oliki jo takasi. -ap
Vierailija kirjoitti:
Ai sä olet käyttänyt noin lyhyen aikaa... Itsellä tuollainen meni 1-2 kuukaudessa ohi, mutta sen jälkeen kyllä meni myös unettomuuteen auttava teho täysin. Tuohan on varsinaisesti masennuslääke, ja jossain taisi lukeakin että saattaa väsyttää käytön alussa, mutta väsymys menee yleensä ohi elimistön tottuessa lääkkeeseen. Masentuneille varmaan tosi hieno juttu ettei lääke enää väsytä, mutta unettomalle tekeekin sitten lääkkeen turhaksi.
Täytyy nyt vähän seurailla, kyllä tätä oloa nyt vielä jaksaa vaikka inhottavaa onkin. -ap
Vierailija kirjoitti:
Kaikille ei sovi.
Mä otan 5mg aamuyön unettomuuteen ja olen ihan pirteä 07 jälkeen. Mutta lääke pitää ottaa viimeistään 20.30, nukkumaan menen 22. Ja jos herään aiemmin voi olla pientä pöpperöisyyttä hetken.
Mun pelastus 33v unettomuuden jälkeen! Tänäänkin olin jo ennen kasia poimimassa mustikoita:D
Mä otin eilen 23.15 aikoihin, kun kävin nukkumaan. Eli ilmeisesti liian myöhään. Seiskan aikoihin olin ihan tööt kun mies lähti töihi ja nyt koitan heräillä. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikille ei sovi.
Mä otin eilen 23.15 aikoihin, kun kävin nukkumaan. Eli ilmeisesti liian myöhään. Seiskan aikoihin olin ihan tööt kun mies lähti töihi ja nyt koitan heräillä. -ap
Oman kokemukseni mukaan suosittelisin ottamaan n. 2 tuntia ennen aiottua nukahtamisaikaa. Tuo yli 23 kuulostaa liian myöhäiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikille ei sovi.
Oman kokemukseni mukaan suosittelisin ottamaan n. 2 tuntia ennen aiottua nukahtamisaikaa. Tuo yli 23 kuulostaa liian myöhäiseltä.
Kokeilen ottaa tänään vaikka 22 aikoihin niin katsotaan miten huominen menee. -ap
Samma här. Useamman vuoden oon syönyt ja oon pihalla kuin lumiukko :) En onneks tee mitään vaativaa niin muistamattomuus ei hirveästi häiritse. Miehen kanssa naureskellaan että ei haittaa noi telkkarin uusintojen uusinnat kun muisti on näin huono. Kyllä tää oikeesti välillä potuttaa kun tuntuu että pää on sekava ja saattaa unohtua joku ihan päivittäinen rutiini, menee ihan ohi. Nyt on lääkkeen alasajo käynnissä ja kokeillaan jotain toista, jonka nimeä en sattuneesta syystä muista :)
Höh