Muilla kokemusta, että hormonit pahentaisi endometrioosin oireita?
Mulla siis ollut endo dg 7 vuotta ja AINA kun olen syönyt hormoneja niin olen voinut todella huonosti ja oireet + kivut olleet ihan mahdottomia ja lopulta olen aina löytänyt itseni leikkauspöydältä.
No sitten kyllästyin ja päätin kokeilla elämää ilman hormoneja ja olen olin oireeton ja kivuton 9kk putkeen kunnes siirsin menkkoja primolutilla (jota olen käyttänyt myös endon hoitoon) ja heti tokana päivänä maho alkoi kramppailla ja veti polvilleen maahan 9 pv käytön jälkeen lopetin ja menkat tuli siitä 2pv päästä ihan sairaiden kipujen kanssa ja kivut jäi päälle vaikka menkat loppui.
Tuon 9kk oireettomuuden aikana vaihdoin rvalion sellaiseen joka ei ylläpidä tulehdusta elimistössä ja aloin käyttää luonnontuotteita. Mulla on aina ollut menkkakivut, mutta kaikki räjähti käsiin kun teininä sain ekat e-pillerit. Siitä 4kk ja jouduin leikkaukseen jossa endo löytyi. Aina jos olen syystä tai toisesta pitänyt taukoa hormoneista niin oireet on hävinneet.
En enää jaksa uskoa sattumaan ja lääkärikin totesi, että on mahdollista että hormonit provosoi mulla endoa. Onko muilla käynyt samoin?
Kyllä on! Samankaltainen tarina mullakin ja hormoonilääkitys meinasi viedä multa hengen kun endo räjähti käsiin sitä käyttäessä ja lääkärit ei uskoneet mua. No nyt uskovat ja eivät enää niitä mulle edes ehdota. Tsemppiä!