Kertokaa mulle perusteellisesti bioanalyytikon ammatista ja opinnoista!
Verrattuna esim. Sh-opintoihin.
Vaaditaanko fysiikan tai kemian taitoja? Entä matikan? Millaisissa hommissa voi työskennellä? Onko kivempaa kuin sh:n työ?
Kommentit (5)
Bioanalyytikon työ ei ole hoidollista eikä työssä vaadita niin kovia sosiaalisia taitoja. Toisaalta sosiaalinen luonne puolestaan kyllästyy taatusti bioanalyytikon hommissa.
Opinnoissa oli kemiaa, analyysimenetelmiä, fysiologiaa, mikrobiologiaa, patologiaa, sytologiaa, hematologiaa jne. Opiskelu oli ainakin meillä kohtuullisen haastavaa, ihan helpolla ei saanut hyviä numeroita. Käytännön harjoittelua oli myös paljon.
Työnkuva riippuu siitä missä työskentelet. Mulla työhön kuuluu noin 30 % näytteenottoa ja 70 % näytteiden analysointia. Tärkeä osa työtä on laadunvalvonta. Myös laitteiden huoltoa, ylläpitoa jne. Kolmivuorotyössä teen myös päivystysvuoroja. Työ vaatii hyvää stressinsietokykyä, priorisointitaitoja, hermoja, ripeyttä ja tarkkuutta, nopeaa oppimiskykyä ja sopeutumista vaihteleviin tilanteisiin. Työni on mielenkiintoista, en vaihtaisi mihinkään tätä ammattia!
En suosittele. Täälläpäin ei ole töitäkään, pääkaupunkiseudulla ehkä.
Bioanalyytikon opinnot ovat mielestäni mielenkiintoisempia ja haastavampia kuin sairaanhoitajan opinnot (olen itse bioanalyytikko ja mieheni sairaanhoitaja). Opinnot ovat tosiaan mielenkiitoisia mutta harmi vaan ku puoliakaan niistä ei pysty käyttämään ammatissa. Opintojen perusteella ammattia voisi käyttää laajemminkin ja vaativimpiin tehtäviin kuin mitä bioanalyytikolle tarjoutuu. Ja moni paikka keskittyy vain yhteen sektoriin jolloin muut tiedot ja taidot taantuvat.
Jos päätyy yksityiselle puolelle, on työ yksitoikkoista johon puutuu aika nopeastikin.
Jos nyt päättäisin uudestaan, lukisin mieluummin sairaanhoitajaksi jolla olisi vaihtoehtoja ja enemmän lisäkoulutusmahdollisuuksia.
T. laboratoriohoitaja joka on valmistunut 1998 ja opiskelee tällä hetkellä yliopistossa jotta saisi jotain haastavampaa työtä tulevaisuudessa
En enää valitsisi tuota ammattia. Työ on liian yksipuolista ja monessa paikassa bioanalyytikoita on alettu korvata lähihoitajilla.
Opinnot on helpot, matikat yms. myös.
Terv. Bioanalyytikko