Lihavat lapset
Sohasen varmaan kepillä muurahaispesään, mutta haluan vähän uutta näkökulmaa asiaan.
Olen pitkään jo miettinyt, että miksi joku päästää pienen lapsensa lihomaan? Juu, tiedän että esim lääkkeet ja sairaudet voi lihottaa, mutta kaikki lihavat lapset eivät sairasta tautia joka lihottaa.
Mietin, että miksi vanhempi ei pysty antamaan terveellistä ruokaa ja minimoimaan herkut? On niin surullista katsoa, kun jo 5-vuotiaalla on pihtipolvet ja kävely hankalaa ja huono kunto :(
Kommentit (45)
Monesti ongelmana on juurikin se, että elämä pyörii sen syömisen ympärillä ja kylläisyyden tunnetta ei tule..
Minulla on kaksi lasta, joista vanhempi 10v on ylipainoinen ja nuorempi 7v on ihan normaali. Vanhempi alkoi lihoa kouluiässä, mutta kuopus on paljon liikunnallisempi eikä välitä ruoasta yhtä paljon. Vanhempi ns. elää syödäkseen, tykkää myös itse kokata ja leipoa, miettii koko ajan mitä voisi seuraavaksi syödä. Nuorempi kieltäytyy jälkkäristä jos ei tee mieli, vanhempi ei koskaan.
Itse olen normaalipainoinen ollut koko ikäni, mies taas on ylipainoinen. Yritän rajoittaa ylenmäärin syömistä (olen koitannut opettaa ettei ottaisi lisää ruokaa koulussakaan), lisätä kasvisten määrää, valita herkuiksi kevyitä vaihtoehtoja esim. light limut, mehujäät kesällä. Rajoittaa karkkien syömistä vain karkkipäiviin ja vain kohtuudella, jättää keksit ym kokonaan pois kaapeista jne.
Lisäksi liikuntaa joka päivä ainakin jonkin verran. Mutta vaikeaa on, lapsi lihoo hitaasti koko ajan. Murrosikä lähenee, toivottavasti saa kasvupyrähdyksen joka vähän tasoittaa...
Oikeasti se ei aina riipu vanhemmista. Tunnen perheen jossa molemmat vanhemmat ja 2 lapsista täysin normipainosia/hoikkia mutta yksi lapsista ylipainonen. Syövät kaikki terveellistä ruokaa ja liikkuvat yhdessä. Myös tuo perheen 10 v ossalistuu liikuntaan. Se nyt vain on aina ollut vähän pyöreä
Lihavuus periytyy lapsille elintapoina.
Se on geeneissä meillä kaksi lasta syö samaa ruokaa ja liikkuvat vapaa ajalla yhtä paljon, toinen on ylipainoinen ja toinen normaali painoinen, toisen ruumiinrakenne on pitkä ja hoikka (tullut isäänsä), toinen taas pitkä ja roteva (omassa suvussa harrastetaan paljon painonnostoa).
Minä olen normaalipainoisten vanhempien ajoittain ylipainoinen lapsi ja aikuisena hetkestä riippuen ylipainoinen ja lihava.
Olen hävennyt itseäni alle kymmenvuotiaasta asti.
Meillä oli pikemmin vähän kuin paljon ruokaa ja herkkuja. Silti se paino jostain onnistui kertymään stressityyppisesti vatsaan, rintoihin ja kasvoihin.