Hankala tilanne työpaikalla
Minulla on nuorempi työkaveri, joka hiljattain palasi töihin äitiyslomalta. Tunnen myös hänen miehensä, joka on ystäväni sukulainen.
Olen huomannut että nyt on tällä naisella jotain epämääräistä tekeillä töissä. Käy jatkuvasti kahvilla yhden miespuolisen työkaverin kanssa, ja heillä tuntuu olevan liian hauskaa. Minulla on vahva tunne että jotain väärää on tekeillä. En ole sen tyyppinen ihminen että voisin vain katsoa sivusta, vaan jotain on tehtävä. Tämä alkaa jo vaikuttaa minun työpanokseeni.
Eikä varmasti ole vain mielikuvitukseni, juttelin asiasta parin muun työkaverin kanssa ja kaikki omat huomanneet "jotain".
Miten toimisitte tässä tilanteessa? Kummalle osapuolelle puhuisitte ja mitä sanoisitte? Aion puhua tälle naiselle mutta en tiedä mitä sanoisin, pelkään että räjähdän :(
Kommentit (14)
No jos todella on jatkuvasti kahvilla (ja sen jälkeen pissalla), niin uskoisin esimiehen puuttuvan tilanteeseen. Jos ei ole lainkaan työpisteessään, vaan aina tauolla, niin on esimiehen asia puuttua, ei sinun. Lisäksi sen kahvittelijamiehen pomon luulisi myös miettivän, voiko työntekijä olla kahvilla 38 tuntia viikossa.
Vinkki: hoida omat asiasi äläkä mieti muiden asioita.
mitäs jos nyt vain hoitaisit omat asiasi. Sen lisäks, että sulla on VAIN epäilys, niin sä puhut vielä vainoharhoistasi työkavereille, hyvällä tuurilla mitään ei ole tekeillä ja sinä olet jo draamaa aiheuttamassa. Mietippä ihan huvikses omassa pienessä päässä, millaisen sotkun voin hyvällä tuurilla aiheuttaa. Jos tää daami sotkee elämänsä, hän tekee sen kyllä ihan itse.
Keskity sinä vaan omaan duuniis, ja hae draamat omasta yksityiselämästäsi.
Hyvin yhdessä viihtymisessä ja kaverina olemisessa ei ole mitään pahaa. Eli anna asian olla ja keskity työntekoon. Sitten voi asiasta ilmoitella, jos näet jotain selkeään pettämiseen kuuluvaa (panoja siivouskomerossa, pusuttelua pukunuoneessa tyyliin).
Entä jos tuntevat muuten?
Mun mies ja meidän lapsen kummitäti (mun lapsuudenystävä) on samalla työpaikalla, ei siellä varmaan kukaan tiedä tätä yhteyttä. Kummi tuo lapselle lahjoja miehen pöydälle, ja usein joku söpö sydänkortti paketin kyljessä. Nyt siellä varmaan kuvitellaan et siellä hirvee suhde käynnissä puolisoiden selän takana.. En oo ikinä tullut ajatelleeksi että töissä muita kiinnostaisi tuollaiset.
Propsit ap:lle sentään siitä että _myöntää_ keskittyvänsä kyttäämiseen siinä määrin että työteho kärsii :D
Surettaa kun niin monien mielestä on ihan ok jos perheellinen nuori äiti tai miksei isä puuhailee "jotain" epämääräistä. En ole sen tyyppinen persoona joka vain katsoo sivusta. Odotan vielä vastauksia vähän kypsemmiltä ja fiksummilta ihmisiltä, ja sivuutan tähän asti vastanneet minäminä-ikiteinien räkätykset. AP.
Jos tunnet tämän naisen hyvin ja olette ystäviä, kysyminenkin on luontevampaa ja voit jutella niitä näitä, kysellä aviomiehestä ja miten perheellä ylipäätään menee. Jos kuitenkin nainen on vain työkaveri ettekä ole paljoa tekemisissä, voi kysyä ihan vain ohimennen että kuka tuo mies on kenen kanssa käy kahvilla, onko hän kenties joku työkaveri. Tällöin naisen vastauksesta ja ilmeistä näet jo paljon! Mutta tosiaan jos kyse on pettämisestä pitää suhtautua vakavammin. Toisaalta taas mies saattaa hyvinkin olla esimerkiksi hänen veljensä, jolla on lähellä työpaikka ja kahvittelevat usein yhdessä.
Älä sekaannu!
Todennäköisesti ovat vain hyviä ystäviä. Ja mistäs tiedät jos molemmat perheet nauttivatkin avoimesta suhteesta?
Jos kahvilla keskustelunaiheet ovat asiallisia niin saahan sitä hauskaakin töissä olla - nais- ja miesporukoissa jutut ovat välillä aikasta lentäviä ja nauru raikaa. Mutta jos jutut alkaa olla vihjailevia tyyliin "tavataan sitten illalla" tms niin ei ole enää työpaikan hengen mukaista. Mies ja nainen voivat olla myös ystäviä - esimerkki löytyy ihan meidän perheestä, miehelläni on itsellään hyvä naispuolinen ystävä jonka minäkin tunnen.
Jos he käyttävät tuohon kahvitteluun vain sen ajan, joka on kahvitunteihin määrätty, en näe asiassa ongelmaa? Ei se, että ollaan kahvilla ja nauretaan yhdessä tarkoita että naitaisiin myös. Voihan se mies olla vaikka homo. Ja vaikkei olisikaan.
Itse olen ollut enimmäkseen miesvaltaisilla työpaikoilla joten jos en halua syödä yksin, olen ollut pakotettu kahvittelemaan ja syömään ja -kauhistus, jopa nauramaan- miespuolisten työkavereiden kanssa. Toisten kanssa olen viihtynyt paremmin kuin toisten joten tottakai olen valinnut sen seuran mikä eniten miellyttää. Osa niistä on ollut vieläpä nuoria ja komeita ja mukavia. Siitä on silti jokseenkin pitkä matka aviorikokseen.
Terveisiä henkilöstöhallinnosta. Puhu esimiehellesi, jos työkaverisi on liian pitkään tauoilla. Mitä hän siellä tekee ei kuulu sinulle, ja huhujen levittäminen toisen yksityiselämästä kuten nyt näytät tekevän on yksi työpaikkakiusaamisen muoto. Lopeta se.
Kaksinaismoralismi se kukkii mammapalstalla. Jos mies olisi pettäjä, mammat haluaisivat ehdottomasti tietää ja olisi suorastaan velvollisuus siitä naiselle ilmoittaa. Hyvin te vedätte.
Millä tavalla tämä asia kuuluu pienemmissäkään määrin sinulle?
Mielestäni sinun esimiehesi olisi aiheellista olisi keskustella sinun kanssasi työpanoksestasi ja -motivaatiosta, joka selvästikään ei ole sitä mitä pitäisi.
Keskity työhösi ja anna muiden ihmisten olla rauhassa. Ennen kaikkea, lopeta tuo järjetön kyttäys, se on oksettavaa.