Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ei kannata ostaa asumisoikeusasuntoa

31.07.2017 |

Ostimme asumisoikeusasunnon 2012. Nyt olemme ostamassa omaa asuntoa ja kysyimme paljonko asomaksu on nyt indexikorotuksineen. Yllätys oli et näinä vuosina asomaksu oli noussut vain 40€. Vuokra on kyllä noussut joka helvetin vuosi. Nyt naapurissa olevan vuokratalo vuokra on samalla tasolla kuin meidän asossa. Ei ole mitään järkeä laittaa rahojaan seisomaan asumisoikeusasuntoon. Harmittaa niin penteleesti et aikoinaan tähän erehdyttiin.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh.

Vierailija
2/21 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aijjaa. Me saatiin vuosina 2010-2015 indeksikorotusta 2000e.

Tosin enpä sitä koskaan sijoituksena ajatellut. En ihan ymmärrä mikä tuossa harmittaa, ettehän te varsinaisesti mitään ole hävinnytkään? Itse ainakin maksan sijainnista, yhtiön rauhallisuudesta ja uusista pinnoista (asunnot olleet uusia tai rempattuja). Eipä kummallakaan ole tarkoitus tienata, asolla tai vuokralla. Pitää ostaa oma jos havittelee isoja voittoja ja haluaa ottaa riskit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis olenko käsittänyt asumisen ihan väärin? Eli siinä onkin tarkoitus tienata so. käyttää asuntoa sijoitusinstrumenttina? =)

Vierailija
4/21 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi olkoon :)

Mulla taas ei ole vuokra noussut joka helvetin vuosi. Maksan tänä vuonna sentin verran vähemmän kuussa vuokraa kuin viime vuonna.

Vierailija
5/21 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin aso kuin vuokra-asuminen. Ikinä en vuokralle muuttaisi, kun asossa olen kerran asunut. "Upgradeus" ihan omaan asuntoon tai taloon toki sopii heti kun elämän- ja taloustilanne antaa myöten.

Vierailija
6/21 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahhaaa...

Suurta kusetusta koko aso systeemi.

Samalla rahalla oikeasti maksaa kovanrahan asuntoa pois....

Entisiä duunikavereita on lähtenyt myös moiseen mukaan ja kyllä niille on naurettu.

Ensin ne taikoo parikytonnia hyppyrahaa ja vuokrat on silti yli tonnin...

Ja joka ikinen vuos nousee...

Ei kiitos.

Samalla rahalla ja ajalla on oma asunto jo maksettukin.

Vastike on satasissa.

Hahhaaaaaaaaaaaa...

Vierailija
7/21 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samalla rahalla oikeasti maksaa kovanrahan asuntoa pois....

Mutkun ei nyt vaan saa lainaa sitä kovan rahan asuntoa varten kuka tahansa. Esim. kaltaiseni pätkäduunari-sinkku. Miksi se on niin vaikea joidenkin ymmärtää?

Laskin asian omalta kohdaltani kun oli kiinnostava omistusasunto tarjolla. Olisin joutunut maksamaan 250 euroa kuussa enemmän, eli elää kituuttamaan pikkupalkallani ne 15 vuotta, kunnes laina on maksettu. Jos siis edes olisin sitä palkkaa saanut. Olen taas  vaihteeksi työttömänä, eikä tästä työttömyyskorvauksesta olisi yhtiävastiketta + lainan lyhennystä maksettu millään. Ason vuokraan riittää kyllä.

Olisihan se omistusasunto sitten oma, kyllä minä sen ymmärrän. Ei tarvitsisi maksaa kuin yhtiövastike ja tulevat remonttilainat (Asossa ne on jyvitetty vuokraan ainakin tässä minun yhtiössäni, eli maksan niitä koko ajan). Mutta kun jollakin pitäisi elää jo ennen kuin se on oma.

Aso on minulle köyhän valinta, myönnän kyllä. Toisaalta on tämä asunto ihan mukava. Paikka hyvä, piha kiva.

Vierailija
8/21 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi olkoon :)

Mulla taas ei ole vuokra noussut joka helvetin vuosi. Maksan tänä vuonna sentin verran vähemmän kuussa vuokraa kuin viime vuonna.

Niin? Mulle aivan se ja sama jos vastike nousee 15e joka vuosi. Muuta sillan alle jos noin tiukkaa tekee.

Vierailija
9/21 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asoja on monen hintaisia. Toiset on ihan houkuttelevia huomioonottaen hinnan ja sijainnin. Toiset taas eivät niinkään. Jos ei halua sitoa asomaksua, niin pankista saa varmasti helposti edullisen rahoituksen.

Vierailija
10/21 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mekin netottiin asomaksulla reilu 2000 euroa vuosina 2000-2005

Vierailija
11/21 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu firmastakin. Mulla kaksio kivalla paikalla stadissa,kk kulut 500e. Aso-maksua lyhennän vielä pari vuotta 100e/kk. Samanlaisesta olisi vuokra joku 800.

Vierailija
12/21 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu firmastakin. Mulla kaksio kivalla paikalla stadissa,kk kulut 500e. Aso-maksua lyhennän vielä pari vuotta 100e/kk. Samanlaisesta olisi vuokra joku 800.

Ja kun laina maksettu niin mulla alkupääoma omistuskämppää varten jos semmoisen haluan hankkia.

Vierailija
13/21 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex-vaimo aikanaan kiihkoili noista ASO -asunnoista, mutta laskin heti ettei kannata ainakaan suurimmissa kasvukeskuksissa. Asumisvastike samaa tasoa kuin vuokrataloissa ja suuri määrä rahaa sidottuna tyhjän panttina. Ei ne ASO -kohteet nyt niin ihmeellisiä ole, että niistä kannattaisi pyydettyjä hintoja maksaa. Lisäksi nykyään yleensä vieressä on vielä vuokra-asuntotaloja, joten ei pääse nauttimaan paremmasta ympäristöstäkään.

Mielummin omistusasunto tai vuokralla ja rahat parempiin sijoituskohteisiin. Kukaan tuntemani ASO-kohteessa asunut ei ole sinne tyytyväisenä jäänyt vaan aina on tullut harmia korkeista asumisvastikkeista tai huoneiston kunnossapidosta (remontit ym.).

Vierailija
14/21 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerros vähän tarkemmin, että mikä yhtiö ja missä? Ja ASO -maksu vielä satasen kuussa osamaksuna? Kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta...

Vierailija
15/21 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko teillä on käyttövastike noussut vuodessa jos siis on noussut? 

Vierailija
16/21 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli indeksikorotus vuosien 2006-2016 välillä noin 6000 e. Ja otettiin aso nimenomaan sen takia, että ei oltais pienituloisina ikinä saatu lainaa vastaavaan vastaavalta alueelta (paritalo pk-seudulla ok-alueella, iso piha metsän laidassa), hinta olis ollut jo silloin reilu 10 vuotta sitten yli 300 000.

Jos saa lainaa omaan, ei kannata asoon muuttaa. Niitä ei remontoida eli remonttivastuu on asukkalla kuten omistusasunnossa, mutta siitä ei saa vastaavaa hyötyä.

Vierailija
17/21 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ex-vaimo aikanaan kiihkoili noista ASO -asunnoista, mutta laskin heti ettei kannata ainakaan suurimmissa kasvukeskuksissa. Asumisvastike samaa tasoa kuin vuokrataloissa ja suuri määrä rahaa sidottuna tyhjän panttina. Ei ne ASO -kohteet nyt niin ihmeellisiä ole, että niistä kannattaisi pyydettyjä hintoja maksaa. Lisäksi nykyään yleensä vieressä on vielä vuokra-asuntotaloja, joten ei pääse nauttimaan paremmasta ympäristöstäkään.

Mielummin omistusasunto tai vuokralla ja rahat parempiin sijoituskohteisiin. Kukaan tuntemani ASO-kohteessa asunut ei ole sinne tyytyväisenä jäänyt vaan aina on tullut harmia korkeista asumisvastikkeista tai huoneiston kunnossapidosta (remontit ym.).

Ei kaikki halua sijoittaa. Tai ostaa omaa. Itse olen asunut vuokralla että asoissa. Asot on poikkeuksetta olleet rauhallisempia. Yhdestä asosta muutin pois kun viereinen vuokratalo oli niin levoton pihaa myöten.

Asojen vastikkeet ovat myös halvempia kuin vastaavat vuokra-asunnot vuokrineen, sen säätelee laki (poikkeuksena ne hannu hanhi-tapaukset, jotka on maksaneet mummon kummin kissalle vuokransa pelkillä varpaankynsillä).

Vierailija
18/21 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli indeksikorotus vuosien 2006-2016 välillä noin 6000 e. Ja otettiin aso nimenomaan sen takia, että ei oltais pienituloisina ikinä saatu lainaa vastaavaan vastaavalta alueelta (paritalo pk-seudulla ok-alueella, iso piha metsän laidassa), hinta olis ollut jo silloin reilu 10 vuotta sitten yli 300 000.

Jos saa lainaa omaan, ei kannata asoon muuttaa. Niitä ei remontoida eli remonttivastuu on asukkalla kuten omistusasunnossa, mutta siitä ei saa vastaavaa hyötyä.

Meidän ainakin on rempattu. Lattiat muutettiin laminaatiksi ja kylppäri laitettiin kokonaan uusiksi pari vuotta sitten. Keväällä korjattiin aidat. Ei remontoitu tai maksettu näistä ns. omasta pussista.

Vierailija
19/21 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asuttiin 2013-2014 asumisoikeusasunnossa, eli vuosi, ja noin 1000e oli noussut maksu.

Vierailija
20/21 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään näe mitään huonoa asossa. Maksetaan 630 euroa vastiketta ja 240 euroa lainanlyhäriä per kk. Samalla hintaa sais nippanappa yhtä kivan vuokrakämpän kadun toiselta puolen. Kohta on maksettu koko 20 000 e laina pois ja sit voidaan kattoa omistusasuntoa.