Luontoihmiset! Linnunpoikanen pudonnut omakotitalon ulkoportaille, on elossa – mitä tekisitte?
Omakotitalon katonrajaan ilmeisesti talitintti on tehnyt pesän. Pari päivää sitten alkoi kuulua vikinää katonrajasta, eli poikaset ovat vasta kuoriutuneet. Tänään löydettiin kivisiltä ulkoportailta pieni linnunpoikanen, silmät ummessa, ojenteli siiventynkiään ja jalkojaan. Se on vaaleanpunainen, ei höyheniäkään vielä. On pudonnut pesästä.
Siellä se on tälläkin hetkellä. Mitä te tekisitte, luontoihmiset? Ei kai sitä pesäänsäkään voi ihminen takaisin työntää?
Helvetti, että ne tuollaiseen paikkaan pesän tekivät. Ei kai tässä mitään voi tehdä.
Voihan se olla, että putoaminen ei ollut edes vahinko, vaan poikanen oli emon silmissä epäkelpo ja emo oli työntänyt poikasen ulos pesästä?
Kommentit (24)
Ei kai sille ole oikein mitään tehtävissä. Voishan sen tietysti päästää päiviltään.
Jostakin pitäis löytyä kissa,se tietää mitä sillä tehdään.
Nosta takaisin pesään jos on vielä noin pieni. Eivät välitä ihmisen hajusta. (Jos välittäisivät niin tuskin tekisivät pesää asetusten viereen)
Vierailija kirjoitti:
Nostaisin varovasti takaisin pesään vaikka pienellä lapiolla, ettei jää ihmisen hajuja. Olen kyllä kuullut myös, ettei emo poikastaan hykää vaikka ihminen olisi siihen koskenutkin.
Yritä tosiaan saada se koskematta takaisin. Nää on kyllä kurjia juttuja, vaikka ei kaikille tietenkään. Noin pientä on hirmu hankala yrittää mitenkään muuten pelastaa. Vai söisiköhän se pinseteillä tarjottuja itikoita :(
Joku toinen narsistipoikanen sen on sieltä pukannut. Nosta takas, vaikka kumihanskoilla.
Laittaisin pesään takaisin mutta jos ei mitenkään onnistu, lopettaisin ressukan jottei tarvitse pikkuhiljaa nääntyä.
Minä 4 v. toin sen sisälle ja tein sille pienen pesän. Itkin vesiputouksena, kun se oli kuollut seuraavana aamuna.
Linnuilla on onnettoman huono hajuaisti, joten emo ei hylkää poikastaan vaikka ihminen siihen koskisi. Nosta vain takaisin pesään.
Ota yhteyttä paikalliseen eläinsuojeluyhdistykseen tai vastaavaan. Ne tietävät.
Vierailija kirjoitti:
Minä 4 v. toin sen sisälle ja tein sille pienen pesän. Itkin vesiputouksena, kun se oli kuollut seuraavana aamuna.
Minun tyttäreni myös 4-vuotiaana, toi tyynylleen. Oli aamulla sitä mieltä, että kuollut lintu nukkuu vielä.
Omakotitalon rakenteiden kannalta ei ehkä ole hyväksi, että linnut niissä pesivät.
Yritimme nostaa takaisin pesään, mutta pesä on kattolautojen välissä, on vain pieni rakonen näkyvillä, ei sinne pääse. Pidimme poikasta vanerilaudan päällä tikkailla seisoen pitkän aikaa ihan pesäheinien ja risujen kyljessä, mutta se ei ryöminyt takaisin pesään. Ihmiseltä ei mahdu kuin sormi siihen rakoseen. Muuta emme voi tehdä. Vein poikasen kuolemaan pihanurmikolle parin askelen päähän portaista.
:'( Täytyy vain ajatella, että luonto hoitaa... Kuulemma, jos linnunpesä on luonnon keskellä, sieltä hyvin usein silloinkin putoaa poikanen ja menehtyy, mutta emme vain näe sitä. Nyt, kun pesä on talon kattorakenteessa, näimme tämän kauhean mutta tavallisen tapahtuman. Meni ilta pilalle tämän välikohtauksen takia kyllä totaalisesti. AP
Vierailija kirjoitti:
Nostaisin varovasti takaisin pesään vaikka pienellä lapiolla, ettei jää ihmisen hajuja. Olen kyllä kuullut myös, ettei emo poikastaan hykää vaikka ihminen olisi siihen koskenutkin.
Kaunkohan tämä kaupunkisatu oikein elää? Linnut ei välitä tuon taivaallista ihmisen hajusta. Ei ne edes juuri haista mitään.
Vierailija kirjoitti:
Yritimme nostaa takaisin pesään, mutta pesä on kattolautojen välissä, on vain pieni rakonen näkyvillä, ei sinne pääse. Pidimme poikasta vanerilaudan päällä tikkailla seisoen pitkän aikaa ihan pesäheinien ja risujen kyljessä, mutta se ei ryöminyt takaisin pesään. Ihmiseltä ei mahdu kuin sormi siihen rakoseen. Muuta emme voi tehdä. Vein poikasen kuolemaan pihanurmikolle parin askelen päähän portaista.
:'( Täytyy vain ajatella, että luonto hoitaa... Kuulemma, jos linnunpesä on luonnon keskellä, sieltä hyvin usein silloinkin putoaa poikanen ja menehtyy, mutta emme vain näe sitä. Nyt, kun pesä on talon kattorakenteessa, näimme tämän kauhean mutta tavallisen tapahtuman. Meni ilta pilalle tämän välikohtauksen takia kyllä totaalisesti. AP
Se reppana kannattaa lopettaa, niin kamalaa kun se onkin. Se voi muuten kitua pitkäänkin. Hyttyset imee veret ja varikset tulee nokkiin hengiltä.
Entä jos kuitenkin lopettaisit sen? Itse jouduin lopettamaan linnun, se ei ollut mukavaa, mutta se oli velvollisuuteni.
Nosta takaisin pesään,mielellään hanskat kädessä.Ei sitä voi jättää pihalle kitumaan.