Mikä avuksi krooniseen saamattomuuteen
Prokrastinaatio on pahana, en kertakaikkiaan saa mitään tehtyä, vaikka työvuori vain kasvaa ja on oikeasti elämän sujumisen kannalta vitaaleita asioita listalla. Isompia ja pienempiä hommia. Silti ihan pienikin juttu tuntuu ylitsepääsemättömältä aloittaa. Sitten kun lopulta saan sen tehtyä, huomaan miten vähän aikaa asiaan meni. Onko vinkkejä /kokemuksia /lifehackejä avuksi? Tämä alkaa kalvaa itsetuntoa, ottaisin itseäni niskasta kiinni kun tietäisin miten :(
Kommentit (9)
Listojen kirjoittaminen. Mitä haluat tehdyksi milloinkin.
Kognitiivisesta terapiasta voi saada tehokasta apua.
Voi myös soveltaa itse kognitiivisen terapian periaatteita, lievissä tapauksissa voi auttaa itseapu. Itse laihdutin aikoinaan, 15 vuoden jojoilun jälkeen kognitiivisen psykoterapeutin Judith Beckin menetelmällä. Siinä joutui opettelemaan erilaisia tekniikoita, joilla mieltä saa manipuloitua niin että tulee toimineeksi rakentavasti ja suunnitellusti, eikä impulssien ja hetken olojen mukaan.
Kun laihdutus oli ohi, päätin ottaa samoin tekniikoin käsittelyyn myös prokrastinaation ja velton raha-asioiden hoidon. Onnistui ihan mainiosti, kun olin oppinut mm.
- palkitsemaan itseäni sisäisessä puheessa aina kun tein oikein tai oikeammin kuin ennen, esim. prokrastinaatiossa: jos ennen kuppasin työn aloittamista lounaan jälkeiseen aikaan ennen kuin sain aikaiseksi, niin jos sain ennen lounasta alkuun edes avattua tarvitut ohjelmat, sanoi itselleni, "hyvä, tästä se lähtee"
- Kirjoitin itselleni muistilapun johon kirjoitin miksi haluan eroon ongelmastani. Esim. prokrastinaatio aiheutti töissä ihan valtavia stressijaksoja, koska saatoi olla tekemättä työtä 3 viikkoa ja sitten projektin vika viikolla piti tehdä yötä päivää peläten, etten ehdi ja saan potkut. Luin joka päivä lappua jossa oli syyt miksi OIKEASTI tahdon eroon tavasta.
- Jaoin töitä pieniin paloihin ja listasin osat vihkoon. Aina kun yksi kohta oli tehty, laitoin sen eteen sydämen merkiksi, että hyvä minä, taas on pala tehty!
3 jatkaa..
Tärkeä tekniikka on myös se, että oppii väittämään omaa sisäistä puhettaan vastaan. Ennen kuin sitä vastaan voi väittää, sitiä täytyy tietysti tulla tietoiseksi. Itse aina kun huomasin vetelöintihalua, kysyin itseltäni: mitä ajattelin juuri äsken? Alkuun en aina saanut sitä kiinni. Mutta vähitellen aloin tajuta niitä ajatuksia joita minulla oli. Usein se oli kuin uhmaikäisen lapsen kiukutteleva: "EN VAAN HALUA". Siihen totesin itselleni, että ei voi mitään, elämässä joutuu tekemään monenlaisiakin asioita joita ei halua, ne pitää vaan hoitaa alta pois. Enhän joka ilta mieti hampaidenpesun suhteenkaan, että haluanko vai enkö, vaan vain pesen ne, vaikkei toiminto tuota mitään nautintoa ja on oikeastaan tylsää. Samoin maksan laskuja vaikka sekin on tylsää, joskus jopa ahdistavaa jos on rahasta pula. Voin siis vaan sanoa mielelleni, että ok, et halua, mutta tämä asia nyt vaan on sellainen josta EI NEUVOTELLA.
Toisinaan päässäni oli myös laajempi kitinä siitä, että "olen raukka väärällä alalla, minä en pysty, en jaksa". Siihen totesin heti, että jos näin on, niin sitten pitää etsiä oikeampi ala ja lähteä kouluttautumaan sille! Kuitenkin sitäkin vastaan huomasin heti, että ei, en minä oikeasti halunnut uutta ammattia, vaan kitinäni oli pelkkää itsesäälistä muuten vaan kitinää jolla välttelin toimeen tarttumista. Niinpä todettuani että EN oikeasti ole väärällä alalla, aloin sanoa noita kitinöitä vastaan: "Tuo kitinä ei ainakaan mitenkään auta pystymistä ja jaksamista, joten sen voi yhtä hyvin jättää väliin. Ja niitä vääriä aloja voin miettiä myöhemmin jos tahdon, vaikka illalla, mutta nyt hoidan näistä hommia joista mulle palkkaa maksetaan."
Osta luontaistuote kaupasta kuuri kilpirauhasen toiminnan virkistymiseen. Jos auttoi niin ruokavaliossa on vikaa.
Kiitos uudesta sanasta, jonka opin. Prokrastinaatio. Pätee muhunkin.
Lisää jodin saantiasi, jos on tarvetta.
Paperille tai exceliin laaditut yksityiskohtaiset listat on oikeasti ainoa mikä toimii. Minä ainakin olen laiska, epämotivoitunut ja heikosti itseohjautuva, joten tarvitsen selkeitä tavoitteita ja opastusta elämääni, vaikka sitten siltä harkitsevalta ja järkevältä minältäni. Pelkän ajatuksen tasolla tuo ei kuitenkaan toimi, siksi listat.
Kiitos vinkeistä, koitan listata. Lisäksi yritän keskittyä liikkumaan, että saisi vireystilaa kohdilleen ja hommasin vitamiineja sekä mäkikuismauutetta.
Etenkin vastaaja no. 3:lle kiitokset hyvistä vinkeistä, alan googlailla ohjeita kongnitiivisen terapian menetelmistä.
t.ap
Hemoglobiinin tarkistus.
Kilpirauhaskoe.
Aikaansaavien ihmisten seura.