Pieni muovinpala putosi auton ilmastointiin, mitä tekisitte?
Eli siis, pieni muovinpala putosi äsken autoni kojelaudan takaosassa olevaan ilmastointiaukkoon, eikä sitä sieltä saa pinseteillä tms, aukkoon ei näy enkä pinseteillä tunnu palaa sieltä löytävän, jotrn on kenties pudonnut sinne alemmas. Mitä tekisitte, antaako palan vaan olla ja toivoa, ettei esim talvella lämmitystä käyttäessä se lähde sulamaan ja aiheuta isompia ongelmia tms, vai pitääkö tässä nyt oikeasti lähteä huoltoon viemään, että kaivavat sen sieltä ulos? :( Auto on ihan uusi, joten vuosihuoltoakaan ei ole tiedossa vielä pariin vuoteen. Ottaa lievästi päähän!
Kommentit (13)
Vierailija kirjoitti:
No jos se oli esim. sim-kortti, niin ajaisin korjaamolle varaaman ajan ilmastoinnin huoltoon. Jos oli joku turha palanen, en ehkä tekisi mitään, ellei se sitten alkaisi kärytä. Silloin olisi huollon paikka.
Kiitos vastauksesta! Pala itsessään ei ole erityisen tärkeä ja mietinkin, että pelkästään sen takia tuntuu vähän liioittelulta lähteä huoltoon viemään. Pelottaa kuitenkin toisaalta, jos se pala sulaa sinne ilmastointiin, ja aiheuttaa siellä isomman/kalliimman ongelman?
Tuskinpa putkissa, nekin on muovia, niin kuumaa on, että muovipala alkaisi kärytä. En tekisi mitään.
Katso auton spekseistä lukeeko siellä että autossa on raitisilmasuodatin. Jos ja melkein 100-varmasti on niin muovi ei voi päästä lämmittimen kennoon. Se raitisilmasuodatin on vähän samanlainen kuin liesituulettimen suodatin. Se sijaitsee hanskalokeron takana. Raitisilmasuodattimen saa itsekin kaiveltua esille jos vähän googlailee. Hanskalokero on kuitenkin yleensä aika pinkeästi kiinni. Muovinpalaa tuskin kuitenkaan löytyy sieltä suodattimesta. Siinä on meinaan venttiilit ja ilmakanavaa välissä.
Eli älä tee mitään.
Auton ilmaputketin on tavallista muovia, ei siellä niin kuumaa ole että muovit alkaisi sulaa. Taskulmampun ja peilin kanssa voisi yrittää katsoa että näkeekö sen ja jos näkyy niin yltääkö siihen jollain pinseteillä tai muulla tarttujalla.
Jos pala ei ole tärkeä, eikä se helise häiritsevästi putkissa ajaessa, niin en vaivaisi mieltäni.
Itsellä on joskus päässyt kuivia puunlehtiä ja havuja kanaviin ja ne rapisi melko ikävästi, joten houkuttelin ne pois imurin kanssa.
Ei se sinne sula, mutta saattaa jossain vaiheessa alkaa rapista kanavassa ärsyttävästi. Kokeilisin itse seuraavaa: Ohjaa puhaltimen säätimellä ilmavirta pelkästään noille suuttimille. Peitä esim. ilmastointiteipillä muut suuttimet, ellei niissä ole säädintä, joilla ne saa kiinni-asentoon. Ota imuri ja laita sen putki mahdollisimman tiiviisti sen suuttimen päälle, johon muovinpala meni. Tiivistä tarvittaessa ympäristö. Laita imuri maksimiteholla päälle. Jos tiivistys on tehty hyvin, niin nyt ilmastontikanavasta on tullut käytännössä imurin putken jatke, eli muovinpalan pitäisi periaatteessa hujahtaa sieltä ulos yhtä tehokkaasti kuin jos se olisi imurin letkussa. Tarvittaessa voit vielä koettaa käyttää samanaikaisesti auton puhallinta eri nopeuksilla, jotta muovinpala saisi ylimääräisen impulssin lähteä liikkeelle.
Toinen asia, johon kiinnitin huomiota on se, että sanoit ettei autoa tarvitsisi huollattaa vielä pariin vuoteen. Vaikka joissakin autoissa on esim. nimellinen 20tkm:n huoltoväli, niin usein ohjekirjasta ilmenee tarkennus "TAI kerran vuodessa riippuen siitä, kumpi ehto täyttyy ensin". Tarkista vielä tuo. Öljyissä tapahtuu ajan kuluessa kemiallisia reaktioita, jonka vuoksi ne eivät toimi yhtä hyvin esim. kahden talven yli, vaikka kilometrejä tulisi vähemmän. Etenkin aivan uuden auton öljyt on fiksua vaihtaa jo aika alhaisilla kilometreillä, koska koneen sisäänajossa tapahtuu vielä mikrohioutumista, ja ensimmäisillä tuhansilla kilometreillä öljyyn tarttuvien metallihiukkasten pyörimistä tarpeettoman kauan koneessa kannattaa välttää.
Meillä oli sätkäpaperin pakkaus siellä vuosia. Eli jos pahvi/paperi ei syttynyt palamaan, niin tuskin muovikaan kovin herkästi. En välittäisi.
Tuo meille. Annetaan sille valohoitoa ja veloitetaan muutama tunti a 70 euroa. Ollaan tehty paljon tätä hupakoille.
Autonkorjauspaja Makkonen.
Nyt jäi vaivaamaan, että mikä oli tämä mystinen muovinpala?
Suuri kiitos kaikille vastauksistanne! Kai tässä voi siis huokaista helpotuksesta ja laskea sen varaan, ettei se siellä sen kummempaa vauriota saa aikaiseksi.
tekniikanmies kirjoitti:
Ei se sinne sula, mutta saattaa jossain vaiheessa alkaa rapista kanavassa ärsyttävästi. Kokeilisin itse seuraavaa: Ohjaa puhaltimen säätimellä ilmavirta pelkästään noille suuttimille. Peitä esim. ilmastointiteipillä muut suuttimet, ellei niissä ole säädintä, joilla ne saa kiinni-asentoon. Ota imuri ja laita sen putki mahdollisimman tiiviisti sen suuttimen päälle, johon muovinpala meni. Tiivistä tarvittaessa ympäristö. Laita imuri maksimiteholla päälle. Jos tiivistys on tehty hyvin, niin nyt ilmastontikanavasta on tullut käytännössä imurin putken jatke, eli muovinpalan pitäisi periaatteessa hujahtaa sieltä ulos yhtä tehokkaasti kuin jos se olisi imurin letkussa. Tarvittaessa voit vielä koettaa käyttää samanaikaisesti auton puhallinta eri nopeuksilla, jotta muovinpala saisi ylimääräisen impulssin lähteä liikkeelle.
Toinen asia, johon kiinnitin huomiota on se, että sanoit ettei autoa tarvitsisi huollattaa vielä pariin vuoteen. Vaikka joissakin autoissa on esim. nimellinen 20tkm:n huoltoväli, niin usein ohjekirjasta ilmenee tarkennus "TAI kerran vuodessa riippuen siitä, kumpi ehto täyttyy ensin". Tarkista vielä tuo. Öljyissä tapahtuu ajan kuluessa kemiallisia reaktioita, jonka vuoksi ne eivät toimi yhtä hyvin esim. kahden talven yli, vaikka kilometrejä tulisi vähemmän. Etenkin aivan uuden auton öljyt on fiksua vaihtaa jo aika alhaisilla kilometreillä, koska koneen sisäänajossa tapahtuu vielä mikrohioutumista, ja ensimmäisillä tuhansilla kilometreillä öljyyn tarttuvien metallihiukkasten pyörimistä tarpeettoman kauan koneessa kannattaa välttää.
Tämä oli kiinnostava ohje, pitää katsoa jos saisi kokeiltua! Mitä tuohon huoltoon tulee, auto on tosiaan tässä tämän kevään aikana hankittu, ja ajotietokoneen pitäisi ymmärtääkseni ilmoittaa jos/kun tulee joku tsekattava asia/ongelma. Öljyt on toki hieman eri asia ja myönnän, etten niistä paljoa ymmärrä. Huollolla viittasin lähinnä juuri vuosi- tai muihin isompiin huoltoihin, joissa olisi loogisempaa samalla kysäistä sen muovinpalan perään.
Vierailija kirjoitti:
Nyt jäi vaivaamaan, että mikä oli tämä mystinen muovinpala?
Tämä kuulostaa varmasti hieman oudolta, mutta Lego-hahmon hiukset :D Ap
Sinne ei varmaan olekaan tippunut ikinä mitään muuta kuin se muovinpala.
Niin ja joku tuossa aiemmin ehdotti taskulampun, peilin ja pinsettien kanssa pelaamista: pala ei sieltä peililläkään näy eikä pinseteillä tunnu, joten lienee päätynyt jo pidemmälle.
No jos se oli esim. sim-kortti, niin ajaisin korjaamolle varaaman ajan ilmastoinnin huoltoon. Jos oli joku turha palanen, en ehkä tekisi mitään, ellei se sitten alkaisi kärytä. Silloin olisi huollon paikka.