Ennalta arvattava ja rutiineihin turvautuva mies! Miten käy pitkässä parisuhteessa?
Olen vähän ihastunut todella ihanaan mieheen. Nyt olen kuitenkin alkanut huomaamaan kuinka ennalta arvattava hän on. Hän tekee kaikki asiat aina samalla tavalla. Kaikki menee saman vanhan kaavan mukaan. Hän syö vain tiettyjä ruokia, kaupasta ostaa aina samat jutut. Esim. jossain uudessa ravintolassa käyminen on hänen mielestään järjetöntä ja tahtoo mennä niihin samoihin tuttuihin...
En ole itsekään mikään spontaaniuden perikuva ja arvostan kyllä rutiineja tiettyyn pisteeseen. Olen vain alkanut miettimään. että onkohan tuollainen liika ennalta arvattavuus pitkässä parisuhteessa raskasta. Onko kellään kokemuksia vastaavasta?
Lisäksi olisi mielenkiintoista kuulla mistä moinen mahtaa johtua. Hakeeko tuollainen ihminen jotain turvallisuudentunnetta noilla rutiineilla ja voisiko tämän henkilön perusturvallisuus olla jollain tavalla jäänyt muodostumatta?
Kommentit (18)
Asperger.
Hänen elämänsä voi mennä sekaisin yllättävän vähästä.
Varmaan kiltti ihminen, mutta tuskin helppo.
Onko parisuhde jotenkin parempi, jos vaihdan mansikkajugurtin mangojugurttiin?
Miten käy pitkässä parisuhteessa? Mahdoton kysymys vastata. Ei kukaan täällä osaa ennustaa. Jatka niin kauan kuin tuntuu hyvältä, ja jos tuosta tulee kynnyskysymys, eroa sitten. Ihan hullua erota etukäteen sellaisen takia, mikä ei edes ole ongelma vielä!
Vierailija kirjoitti:
Asperger.
Varmaan kiltti ihminen, mutta tuskin helppo.
En usko, että tämä mies olisi asperger. En ole ainakaan huomannut muita aspergeriin vittaavia piirteitä kuin tuon rutiineihin takertumisen...
Itse en kestäisi tuollaista edes viikkoa. Yleensä tuo vielä pahenee iän myötä.
Raivostuuko tai kiukustuuko mies, kun rutiinit rikkoontuvat? Jos raivostuu, niin häivy suhteesta äkkiä.
Kyllä rutiineihin takertuminen on nimenomaan aspergereille tyypillinen piirre. Se, että et ole havainnut muita asperger-piirteitä ei vielä paljon kerro, koska niitä piirteitä on niin paljon ja ne ilmenevät kovin yksilöllisesti.
Jos se toisen rutiinihakuisuus ärsyttää jo nyt niin miten paljon se ärsyttää 10 vuoden päästä?
Ihmiset hakevat usein tiedostamattaan vastakohtaa. Spontaani hakee balanssia harkitsevasta jne. Jos olet itse harkitseva ja mies vielä enemmän et voi odottaa kovin vaihtelevaa ja jännittävää elämää, mutta todennäköisesti tuttua ja turvallista sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Raivostuuko tai kiukustuuko mies, kun rutiinit rikkoontuvat? Jos raivostuu, niin häivy suhteesta äkkiä.
Ei raivostu. Lähinnä tuntuu menevän jotenkin "lukkoon" ja vaikuttaa ahdistuneelta.
Minua ei tämä piirre sinänsä ärsytä (ainakaan vielä...) vaan lähinnä ihmettelen. En ole aiemmin törmännyt vastaavaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asperger.
Varmaan kiltti ihminen, mutta tuskin helppo.En usko, että tämä mies olisi asperger. En ole ainakaan huomannut muita aspergeriin vittaavia piirteitä kuin tuon rutiineihin takertumisen...
Ja mitä luulet että ne piirteet ovat? Aspergereita on erilaisia, moni pärjää arjessa ihan hienosti, nimittäin sellaisessa arjessa jonka hän on itselleen järjestänyt. Et voi ajatella että menet ja muutat hänen arkeaan, voi olla että sinun normaalina pitämäsi tapa tai asia on hänelle mahdoton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei raivostu. Lähinnä tuntuu menevän jotenkin "lukkoon" ja vaikuttaa ahdistuneelta.
Minua ei tämä piirre sinänsä ärsytä (ainakaan vielä...) vaan lähinnä ihmettelen. En ole aiemmin törmännyt vastaavaan.
No mikä oikeus sinulla on sotkea jonkun rutiinit tavalla joka ahdistaa häntä? Saatko siitä jotain kiksejä?
Mikäli mies ei ole kontrolloiva sinun suuntaasi, tuossa voi olla hyviäkin puolia. Mieheni on hiukan tuontyyppinen ja nuo ominaisuudet perhearjessamme on olleet kantava voima. Itse kun olen sitten spontaanimpi. Tarkkaile haluaako muuttaa sinua ja kontrolloiko tekemisiäsi (vaikka vain huumorilla). Jos vähääkään, sitten jatksisin kyllä matkaani. Näkisin, että suhde voi onnistua, jos kummallakin on vastaavasti omaa vapautta.
Käännetty kaunokirjallisuus on kyllä ihan ok. ei ole kukaan muu kuin insinööri sitten asialle ei ole illalla televisiossa Miley Cyrus avautuu ja sulkeutuu automaattisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikä oikeus sinulla on sotkea jonkun rutiinit tavalla joka ahdistaa häntä? Saatko siitä jotain kiksejä?
Vasta opettelen tuntemaan tätä ihmistä... En siis tahallani tee mitään mikä ahdistaisi tai pistäisi häneltä pasmat sekaisin. En vain ole aiemmin törmännyt vastaavaan käytökseen joten en ole tiennyt kuinka suhtautua.
Vierailija kirjoitti:
Mikäli mies ei ole kontrolloiva sinun suuntaasi, tuossa voi olla hyviäkin puolia. Mieheni on hiukan tuontyyppinen ja nuo ominaisuudet perhearjessamme on olleet kantava voima. Itse kun olen sitten spontaanimpi. Tarkkaile haluaako muuttaa sinua ja kontrolloiko tekemisiäsi (vaikka vain huumorilla). Jos vähääkään, sitten jatksisin kyllä matkaani. Näkisin, että suhde voi onnistua, jos kummallakin on vastaavasti omaa vapautta.
Ei kontrolloi. En sellaista kyllä katselisikaan kovinkaan pitkään. Sitä juuri mietinkin kun en itsekään ole mikään kovinkaan spontaani, että tarvitsisiko hän kuitenkin jonkun hieman toisenlaisen ihmisen tasapainottamaan tuota rutiineihin jämähtämistä. Voi tosin olla, että sellainen kovin spontaani tapaus ei tätä miestä kauaa jaksaisi...
Vierailija kirjoitti:
Kyllä rutiineihin takertuminen on nimenomaan aspergereille tyypillinen piirre. Se, että et ole havainnut muita asperger-piirteitä ei vielä paljon kerro, koska niitä piirteitä on niin paljon ja ne ilmenevät kovin yksilöllisesti.
Se, että rutiineihin takertuminen on aspergereille tyypillinen piirre ei kyllä tarkoita että kaikki rutiineihin takertuvat ovat aspergereita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että rutiineihin takertuminen on aspergereille tyypillinen piirre ei kyllä tarkoita että kaikki rutiineihin takertuvat ovat aspergereita.
Totta, ja aspergereitakin on erityyppisiä. Kaikilla ei ole kaikkia oireita/ominaisuuksia.
up