Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uunituore pomo hankalassa tilanteessa- kokemuksia ja neuvoja kaipailisin.

Vierailija
29.07.2017 |

Eli minulle on nyt laitettu yksi alainen ("Juha"), joka on firman alimmalla portaalla. Paine on kova, tilanne on "ylös tai ulos", eli joko Juhan pitää pärjätä niin hyvin, että hänet ylennetään tai sitten hänen työpaikkansa hyvin todennäköisesti ulkoistetaan.

Minut laitettiin pomoksi, ja vähän veikkaan että tarkoituksena on saada Juha ulos. Olen nimittäin suht kokematon ihmisjohtamisessa ja minusta vaikuttaa siltä, että jos alaisestani haluttaisiin pitää kiinni, olisi pomoksi laitettu joku huomattavasti kokeneempi.

Periaatteessa olen ihan ok tilanteessa työsuunnitelman kanssa, olen laittanut paperille Juhan nykyiset duunit ja hahmotellut hyvän suunnitelman projekteista jotka ovat ylemmän tason hommia, eli jos Juha" selviää niistä kunnialla, on minulla pohjaa suositella ylennystä.

Silti tuntuu aika haljulta. Jos isojen pomojen tahto on saada tämäntasoinen työ ulos, teen varmaankin ihan turhaa työtä yrittäessäni kehittää "Juhaa" seuraavalle askelmalle.

Juha on todella ihana ihmisenä ja työkaverina, ahkera, vastuuntuntoinen, sopeutuu nopeasti uusiin asioihin ja ei koskaan napise paskoistakaan hommista, nauraa vaan ja tarttuu toimeen. Hän on myös hitaampi ja vähemmän osaava kuin moni muu työyhteisössämme, eli tuottaa vähemmän rahaa firmalle.

Olisiko muita vastaavankaltaisessa tilanteessa olleita? Pomona tai "Juha"na? On oikeasti vähän surku olo, nyt pitäisi jotenkin saada ihmisen työkuvio ratkaistua vuodessa vaikka tuntuu siltä, ettei minulla ole tarpeeksi kokemusta tai osaamista tähän.

Kiitos!

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyisin suoraan omalta esimieheltä tai keneltä nyt toimeksiannon oletkaan saanut, halutaanko Juha pikemminkin ulos kuin ylös.

Vierailija
2/6 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä suosittelisin ylennystä ihan vittuillakseni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, voisitko jollain tapaa viestittää Juhalle tilanteen ihan suoraan? Eli siis ainakin sen, että häneltä odotetaan merkittäviä parannuksia työsuoritukseen, tai työpaikka on katkolla. Tällöin Juha voisi itsekin alkaa katsella hyvissä ajoin taitotasolleen sopivampaa työpaikkaa, jos vaatimukset tuntuvat mahdottomilta.

Vierailija
4/6 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm, voisitko jollain tapaa viestittää Juhalle tilanteen ihan suoraan? Eli siis ainakin sen, että häneltä odotetaan merkittäviä parannuksia työsuoritukseen, tai työpaikka on katkolla. Tällöin Juha voisi itsekin alkaa katsella hyvissä ajoin taitotasolleen sopivampaa työpaikkaa, jos vaatimukset tuntuvat mahdottomilta.

Tätä olen ajatellut, mutta juuri tässä oma kokemattomuuteni ihmisjohtamisessa tulee vastaan. Miten ihmeessä voisin muotoilla tämän niin etten tuntisi tuhoavani jotain isoa? Miten ihmiselle voi sanoa, että tämä firma ei todennäköisesti enää tarvitse sinua vuoden kuluttua, inspiroidupas keksimään uusi ura viisikymppisenä? 

Mutta rehellinen minun on tietysti ehdottomasti oltava, pitäisi vaan löytää ne taikasanat ja - teot hoitaa asia parhain päin. Kokeneempi ihmisjohtaja varmasti osaisi tämän, minä en. 

Vierailija
5/6 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole itsekkään kummoinen johtaja, kun tulet vauva-palstalta apua kyselemään.

Vierailija
6/6 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano sille mikä yleinen suoritustaso on, ja mikä hänen omansa. Sen jälkeen kerrot että olet ymmärtänyt firman aikovan vuoden sisään poistaa ainakin osan alle keskitason suoriutuvista, ja kysyt kuinka voisit parhaiten tukea häntä kehittymään urallaan jotta näin ei kävisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kaksi