Mielipiteitä! 1v4kk viikoksi hoitoon mummolaan. Vanhemmat ulkomaille.
Eli mitä mieltä olette siitä, että 1v4kk taapero jää viikoksi hoitoon isovanhemmille, kun vanhemmat lähtevät ulkomaanmatkalle?
Kommentit (47)
Hmm, mun lapsi on nyt 1-vuotias ja ajatus siitä, että neljän kuukauden päästä jättäisin hänet viikoksi hoitoon on aika...kylmäävä eli mä en ainakaan jättäisi, mutta nämä ovat perhekohtaisia juttuja. Jos itse raaskit jättää ja mummi on tuttu lapselle, niin kukapa estää. Miksei vaikka viikonlopureissu kelpaa? Ei olisi niin pitkä poissaolo. Viikko tuntuu aika pitkältä ajalta noin pienen kohdalla.
Oma poika oli 1.5v 5vrk mummolassa, kun minä ja mies oltiin reissussa. En kokenut tekeväni väärin, mummola oli pojalle tosi tuttu paikka ja kaikki sujui hyvin.
Siitä vaan, mummohan se sille on, turvallinen ja tuttu.
Ei todellakaan voi noin pientä jättää. Puoleksitoista päiväksi voi jättää. Ikävuodet määräävät, ikävuosi on päivä.
Lapsi saisi olla ikävuosiensa mukaisen määrän öitä erossa vanhemmastaan.
Meillä nuorin lapsi oli päälle vuoden, kun käytiin miehen kanssa viikon reissussa. Lapset olivat kotona ja mummo vahti heitä. En ymmärrä, miten olisi ollut väärin jättää lapsi viikoksi rakastavaan hoitoon, omaan kotiinsa, kun olin muuten heidän kanssaan lähes 24/7/365.
-Ihanaa, kun uskallat olla nainen, etkä vain äiti
-yhteinen aika pelastaa avioerolta, nauttikaa
-mummi on oikea mummi vasta, kun solmii suhteen lapsenlapseensa hoitamalla sitä yökyläilyllä
-lapsi nauttii, kun saa uusia ihmissuhteita
-koko kylä kasvattaa
-kyllä äidin täytyy saada omaa aikaa, eikä olla marttyyri
-kaikki jotka ovat toista mieltä, ovat kateellisia läskejä mammoja, joiden mies on lähtenyt nuoremman perään, kun ei ole saanut kunnon seksi, kun mamma ei ole malttanut luopua lapsestaan
-olet parempi äiti, mitä enemmän olet pois lasten luota. Näin jaksat olla hyvä äiti, kun olet läsnä
Nämähän sinä halusit lukea.
Jokainen toimii niin kuin parhaaksi näkee, mutta itse henk.koht. en pystyisi olemaan noin pitkää aikaa erossa "vauvastani". En varmaan pystyisi nauttimaan matkasta, koska ikävä olisi niin kova!
Ikävuodet ja päivät, mistä tämmöinen hölmöys on tullut? Lapset on erilaisia, ja tietystihän tuo riippuu mihin jätetään.
Nössöjä lapsia tulee jollei yhtään voi ilman äitiään olla!
Mitäs jos isä on vaikka aina viikon kerrallaan työmatkalla?
Ei muutaku antaa palaa. Vauvavuosi on takana ja elämä edessä perheverkosto tukena. Ei vanhemmuus ole kaikille hampaat irvessä suorittamista vaan elämää, jossa välillä hoidetaan parisuhdettakin. Olen itsekin ollut kasarilla mummolassa ja ties missä perhetutuilla viikon kerrallaan. Tämä muiden kyttääminen ja päivittely on ihan nykyäitien piinakseen luoma ilmiö.
Vierailija kirjoitti:
-Ihanaa, kun uskallat olla nainen, etkä vain äiti
-yhteinen aika pelastaa avioerolta, nauttikaa
-mummi on oikea mummi vasta, kun solmii suhteen lapsenlapseensa hoitamalla sitä yökyläilyllä
-lapsi nauttii, kun saa uusia ihmissuhteita
-koko kylä kasvattaa
-kyllä äidin täytyy saada omaa aikaa, eikä olla marttyyri
-kaikki jotka ovat toista mieltä, ovat kateellisia läskejä mammoja, joiden mies on lähtenyt nuoremman perään, kun ei ole saanut kunnon seksi, kun mamma ei ole malttanut luopua lapsestaan
-olet parempi äiti, mitä enemmän olet pois lasten luota. Näin jaksat olla hyvä äiti, kun olet läsnä
Nämähän sinä halusit lukea.
Tuli väärä alapeukku anteeksi. Note to self: Pitäisi jaksaa lukea kommentit loppuun :)
Älä ihmettele jos saat lomasi jälkeen jäätävän vastaanoton lapseltasi, kun hän on ehtinyt vieraantua sinusta.
Itse aikanaan imetin tuon ikäistä ja hän oli niin äidin perään ja vain äidin syli lohdutti, joten ei olisi tullut kuuloonkaan tuollainen järjestely. Mutta jokainen toimii omista lähtökohdistaan, ja tuntee oman lapsensa ja tilanteensa parhaiten, joten en lähtisi tuomitsemaan kenenkään valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Ikävuodet ja päivät, mistä tämmöinen hölmöys on tullut? Lapset on erilaisia, ja tietystihän tuo riippuu mihin jätetään.
Mitäs jos isä on vaikka aina viikon kerrallaan työmatkalla?
No tuskin tulee nössöä, vaikka ei olisi heti vuoden ikäisenä viikkoa erossa vanhemmistaan. Ei tässä kukaan sitä sano, etteikö erossa voisi olla lainkaan, mutta viikko on oikeasti aika pitkä aika noin pienen kohdalla. Ihan sama mitä joku väittää.
Olen töissä lastenpsykiatrialla ja lastenpsykiatrit tosiaan korostavat sitä, että ensisijaisen hoitajan ei pitäisi olla erossa lapsesta useampaa yötä kuin ikävuosien määrä. Erossaolo on pienen lapsen mielessä kuin kuolema, lapsi ei kykene ylläpitämään mielikuvaa vanhemmastaan. Eihän tällaista sääntöä ole aina mahdollista noudattaa, enkä tiedä onko se aina tarpeenkaan mutta näin asiantuntijat ajattelevat nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Ei muutaku antaa palaa. Vauvavuosi on takana ja elämä edessä perheverkosto tukena. Ei vanhemmuus ole kaikille hampaat irvessä suorittamista vaan elämää, jossa välillä hoidetaan parisuhdettakin. Olen itsekin ollut kasarilla mummolassa ja ties missä perhetutuilla viikon kerrallaan. Tämä muiden kyttääminen ja päivittely on ihan nykyäitien piinakseen luoma ilmiö.
Melko paljon on kasarilapsilla ja sitä vanhemmilla kiintymyssuhdeongelmista johtuvaa läheisriippuvaisuutta yms. Juuri siksi kun silloin ei ymmärretty mitä ero ensisisijaisesta hoitajasta aiheuttaa.
Itsekin olin vuoden juuri täyttäneen 80-luvulla useamman yön sairaalassa yksin ilman vanhempia. Äidistä oli ollut vain kätevää kun imetykseni oli siten vihdoin loppunut.
Kannattaa kuulostella aika herkällä korvalla sitä mummoakin. Tuon ikäisen hoitaminen viikon ajan ympärivuorokautisesti ei ole mikään pikkujuttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos isä on vaikka aina viikon kerrallaan työmatkalla?No tuskin tulee nössöä, vaikka ei olisi heti vuoden ikäisenä viikkoa erossa vanhemmistaan. Ei tässä kukaan sitä sano, etteikö erossa voisi olla lainkaan, mutta viikko on oikeasti aika pitkä aika noin pienen kohdalla. Ihan sama mitä joku väittää.
Ai. Entä isä ja sen mahdolliset poissaolot? Vieraantuu varmaan siitäkin. Kyllä on kummakai mennyt äitien itsestään korvaamattomaksi tekeminen.
Ei, ei ja ei. Tuon ikäiselle (1v) sopiva aika erossa oloon vanhemmistaan on yksi vuorokausi (kaksi vuotiaana kaksi yötä jne) eikä todellakaan viikko. Itse toki tiedät lapsesi tarpeet paremmin ja mistäs minä tietäisin vaikka lapsesi olisi synnäriltä asti yökyläillyt mummolassaan ja kokisi yhtälaisen kiintymyksen mummoonsa kuin sinuun.
Toisekseen, miten mummo (harvemmin ovat kovinkaan nuoria) jaksaa viikon menevässä iässä olevan pienen taaperon kanssa, joka oletettavasti on vielä vaipoissa, ei osaa syödä itse, tarvitsee nostelua ja kantamista päivittäin...
Esikoiseni oli ensimmäistä kertaa yökylässä vasta kaksivuotiaana ja silloinkin yhden yön. Alkaa ikävöidä kotiin kolmannella reissupäivänä (kaksi yötä) vaikka toinen vanhemmistakin olisi mukana. Ei tulisi mieleenkään olla viikkoa erossa lapsestani, ellei olosuhteet kertakaikkiaan pakottaisi.
Höntti suunnitelma.