Miten hoitovapaalla pärjää, taloudellisesti? Vinkkejä!
Kommentit (4)
Mullakin vasta äitiysloma menossa, mutta säästeliäästi yritetään elää jo nyt. Edellisellä olikin jo hyviä vinkkejä, mutta vielä tulee mieleen:
*puurot ja vellit on hyviä ja halpoja ruokia (myös aikuisille)
*viikon ruokalista kannattaa suunnitella etukäteen ja ostaa ruoat kerralla (ja tehdä samasta raaka-aineesta useampaa eri ruokaa viikon aikana)
*tarjouksesta kannattaa ostaa varastoon tuotteita, joita ei juuri sillä hetkellä tarvitse (saippuaa, pesuainetta, vähän isompia vaatteita)
*ruokaa kannattaa tehdä isompi annos kerralla, ja syödä sitä useamman kerran (laittaa vaikka pakastimeen)
*jos jaksaa syksyllä tehdä itse (tai laittaa isovanhemmat tekemään) mehuja ja hilloja, ja pakastaa marjoja ja säilöä sieniä, niistä tulee valtava säästö vuoden aikana
*kirppareilta ja myyntipalstoilta löytyy vaatteiden lisäksi leluja, varsinkin kovia ja pestäviä leluja voi hyvin ostaa käytettyinä
Meillä säästyy lisäksi huomattava summa siitä, ettei ole omaa autoa. Pääkaupunkiseudulla on onneksi kohtuullisen helppoa käyttää pelkästään julkisia.
...tuolta kotiäitiys-puolelta valtava pino, käypä sieltä lukemassa.
Tuo pino olikin jo painunut pois, joten tässä linkki
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=5269396&t=5269396&appid=&…
Toivottavasti toimii. Jos ei, niin haulla vaan, sillä minäkin löysin. Hakusanaksi " säästö-vinkki"
mutta jo nyt " säästän" eli teen lapsen ja omat ruuat itse. Aikaisemmin söimme paljon ulkona, nyt laitamme sitten kotona ruokaa ja se on kivaa! Jos haluamme juhlia, niin sitten laitan jotain vähän hienompaa, vaikka kunnon pihvit jne. Etnisistä kaupoista saa riisiä ja mausteita isoja pusseja ja halvemmalla. Leivon leipää/sämpylöitä ja jopa karjalanpiirakoita opin leipomaan vaikka olen peukku keskellä kämmentä-tyyppinen ihminen. Vaatteita saa kirpparilta, samoin leluja ja muuta tavaraa. Meillä on siinä mielessä hyvin, että on kodin tavarat hankittuna ja täysin uudet kodinkoneet eli niitä ei vielä tarvitse uusia. Käytämme kirjastoa, eli emme tilaa lehtiä. Täällä pääkaupunkiseudulla on paljon ilmaisia tai halpoja tapahtumia. Jos kuulut kirkkoon, niin seurakunnan kerhot ja tapahtumat kannattaa muistaa.
Muutamia asioita josta en tingi. Vaipat, ostan edelleen ja tulen ostamaan " kalliimpia" merkkejä, koska ne tuntuvat sopivan. Kestovaippailijaksi minusta ei valitettavasti ole. Ruuassa haluan ostaa mahdollisimman paljon suomalaista ja mielellään luomua. Lisäksi lahjoitan hyväntekeväisyyteen ja kuulun muutamaan järjestöön. Toisilla on vielä vähemmän kuin minulla.