Miksi emme matkusta
Ihmisillä tuntuu olevan se käsitys, että vähänkin keskituloinen perhe matkustaa ulkomaille ainakin kerran vuodessa. Matkustamisesta on tullut eräänlainen normi ja jos ette matkustele, poikkeatte joukosta.
Matkustelemattomuuteen voi olla myös muita syitä kuin raha. Meidän perheessämme minä en pysty kuvittelemaan itseäni matkakohteissa useastakin eri syystä:
- minulla on vaikea närästysongelma. Vähänkin maustetut ruuat aiheuttavat pahaa närästystä, jolloin joudun esim. nukkumaan istuen. Ihan vain sipuli ja valkosipuli yksinään ovat ruuissa liikaa. Myös rasvaiset ruuat ovat mahdottomuus. Hiilihapolliset juomat ovat myös huonoja.
- kotimaassakin matkustaessa pitkät ajat autossa istuen ovat kamalia. Kestän max 3 tuntia paikallaan istuen ja sitten pitäisi päästä jaloittelemaan. Lentokoneessa se ei taitaisi onnistua :-)
Onko teillä vastaavia ongelmia?
Kommentit (14)
Ööö?
Kolmessa tunnissa pääsee vaikka minne Euroopassa. Lentokoneessakin voi jaloitella, mitä ihmettä?
Vaikka lentäisit kauemmas, voi välilaskujen ansiosta kyllä jaloitella.
On minullakib refluksi ja hyvin pärjään. Ei siellä Pariisissa ym. tarvitse mennä aasialaista/rasvaista pizzaa syömään. Näkeehän menun ennen ravintolaa menoa.
Niin ja kyllä esim. juuri Pariisin reissulla kokkailtiin paljon hostlan keittiössä itse.
Lentokoneessa on noin 20 minuutin aika alussa ja lopussa kun ei pääse jaloittelemaan koska turvavyö pitää olla kiinni. Toki joskus kesken lentoakin voi olla jonkin aikaa näin. Mutta vähintään tunnin välein pääsee jaloittelemaan vaikka puoleksi tunniksi.
Ravintolassa syöminen on ulkomailla ihan yhtä helppoa kuin Suomessakin.
Tykkään olla kotona. Matkustaminen on minusta rasittavaa. En tykkää olla paikoissa, joissa on paljon ihmisiä. Kesällä on turhan kuuma matkustaa mihinkään. Tämä kesä on ollut juuri sopivan lämpöinen Suomessa.
En voi ymmärtää. Refluksi on minullakin, tosin jo leikattu. Tälläkin hetkellä on kolme kaukomatkaa varattuna ja huomenna varmaan varaan neljännen reissun, tosin vaan Espanjaan.
Ei ole pakko matkustaa ulkomaille. Meillä on ystäväperhe, joka on ihan hyvin toimeentuleva, ja viihtyy lähinnä kotimaanmatkoilla. Eikä kukaan ihmettele.
Perustelusi sen sijaan ovat oudompia. Muuallakin saa syödä ja juoda ihan normaalisti, ja lentokoneessa on paljon helpompi jaloitella kuin autossa. Pitkillä lennoilla kaikkien pitäisi jaloitella.
Mä en tykkää lentokoneessa lähteä penkistä, ja pidän turvavyön aina kiinni, vaikka valo ei pala. Turbulenssi voi tulla myös yllättäin.
Ehkä oon liiankin varovainen. Ja vessassa tietysti on usein pakko käydä.
Olisit vaan suoraan sanonut, ettet halua matkustella. Ei siihen mitään ratkaistavissa olevia tekosyitä tarvita. Ei ole pakko, jos ei halua.
Lapsuudenkodissani ei Ruotsia ja Lappia kauemmas matkustettu, koska:
- kaksi pienipalkkaista julkisen sektorin duunaria olivat ostaneet omakotitalon pk-seudun läheltä ja maksoivat sitä asuntolainaa 20 vuotta.
- Vanhemmilla ei juurikaan kielitaitoa, olivat kyllä nuoruudessaan käyneet ulkomailla.
- Toisella vähän "vaikee elämä" ja hankaluuksia viettää perheidylliä, joten enpä olisi edes osannut kuvitella meitä lomalla jossakin aurinkorannalla.
Puhumattakaan torakoista ja luteista ja superbakteereista yms.
Viikko vierähti yhdellä tutulla ssairaalassa Suomessa, että selvisi IHANAsta lomasta.
Panostamme mieluummin rauhaan ja mökkeilyyn ja hyvään oloon ihan kotimaassa.
Matkustelimme joskus ihan nuorena ja silloin ihmiset sanoivat, että tekee aina mieli lähteä, kun on kerrankin käynyt: ei tee
Me matkustellaan kotimaassa, täällä on paljon nähtävää. Minulla on herkkä vatsa, olen laiska ja tykkään vähän luksuksesta eli paremmanpuoleisista hotelleista tyyliin sviitti tai joku herkku mökki.. joku hikinen reissu Intian slummeihin olisi mulle kauhistus.
Sitäpaitsi töissä joutuu matkustamaan, joten kotona möllöttäminen on aidosti mulle lomaa.
Aikoinaan matkusteltu paljon, nyt ei enää jaksa. Mieluummin kotimaassa/ihan lähialueilla tai tuhlaan spa-hoitoihin jne entiset matkarahat. Samaa olen huomaavani kaveripiirissä (noin 40v).
Mä kärsin todella pahasta refluxista; oksennan unissani ja meinaan tukehtua oksennukseen joka yö. Pahimmillaan useita kertoja vaikka nukun istuallani.
Ulkomailla tätä ongelmaa ei ole koskaan ollut. Syy on ravinnossa ja ruokailuajoissa. Mausteet ei sitä ilmeisesti aiheuta vaan enemmänkin maitotuotteet ja leivät tms. Voihan olla että ap:kin selviäisi paremmin muualla?
Meillä on lapset matkustaneet muutaman kuukauden ikäisestä alkaen. Kun ollaan oltu menossa Tampereelle viimeistään kehä kolmosella joku kysyi koska ollaan perillä. Pitkillä lentomatkoilla 11-24 tuntia ei ikinä mitään ongelmaa. Ei edes mun levottomat jalat häiritse kuin lyhyillä lennoilla.
En tarkoita että ap:n pitäisi matkustaa mutta haluan sanoa että jos lähtee tilanne voi ollakin ihan toinen kuin kuvittelee.
Me matkustamme paljon, kaikki lomat 4-6 vkoa vuodessa + 1 pitkä vkl ja työmatkat vielä päälle. Tuntuu ettei ikinä saa tarpeekseen. Erityisesti lämpö, historia ja hyvä ruoka/viini houkuttelee meitä.
Vierailija kirjoitti:
Mä kärsin todella pahasta refluxista; oksennan unissani ja meinaan tukehtua oksennukseen joka yö. Pahimmillaan useita kertoja vaikka nukun istuallani.
Ulkomailla tätä ongelmaa ei ole koskaan ollut. Syy on ravinnossa ja ruokailuajoissa. Mausteet ei sitä ilmeisesti aiheuta vaan enemmänkin maitotuotteet ja leivät tms. Voihan olla että ap:kin selviäisi paremmin muualla?
Meillä on lapset matkustaneet muutaman kuukauden ikäisestä alkaen. Kun ollaan oltu menossa Tampereelle viimeistään kehä kolmosella joku kysyi koska ollaan perillä. Pitkillä lentomatkoilla 11-24 tuntia ei ikinä mitään ongelmaa. Ei edes mun levottomat jalat häiritse kuin lyhyillä lennoilla.
En tarkoita että ap:n pitäisi matkustaa mutta haluan sanoa että jos lähtee tilanne voi ollakin ihan toinen kuin kuvittelee.
Me matkustamme paljon, kaikki lomat 4-6 vkoa vuodessa + 1 pitkä vkl ja työmatkat vielä päälle. Tuntuu ettei ikinä saa tarpeekseen. Erityisesti lämpö, historia ja hyvä ruoka/viini houkuttelee meitä.
Mua myös. Mikä historiallinen kohde teki sinuun suurimman vaikutuksen?
Me on matkusteltu paljon ja eri paikoissa ympäri maailmaa. Ne on olleet jees enkä kadu. Mutta nyt on alkanut tuntuu siltä että ei ole mitään hinkua matkalle, varsinkaan joka vuosi kun kaikki parhaat paikat on jo nähty (ja pystyn toki mainitsemaan mihin menisin uudelleenkin). Mitään köyhyyttä ja likaisuutta en todellakaan halua nähdä joten semmoiset paikat toki on näkemättä. Onkin esim tänä kesänä panostettu kotimaan matkailuun, pari päivää mieluisissa kaupunkikohteissa on ollut oikein sopiva. Samoin ystäväpiirissäni (n.35-40v) on selkeää taantumaa ulkomaan matkailussa, kaikki on jo aiemmin käyneet suurimmaksi osaksi haluamansa paikat läpi, nyt on enemmänkin vallalla kotona/kotimaassa lomailu. En siis tunnista tuota vähintään kerran vuodessa hypetystä omasta kaveripiiristäni. Ja rahasta se ei ole kiinni, varaa olisi, mutta oma havaintoni tulee sitä että kotimaa ja meri alkaa olemaan enemmän in.