Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt työttömät ämpärit mukaan ja marjametsään!

Mustikan poiminta
28.07.2017 |

Marjoja piisaa ja köyhyys hellittää, kun itse auttaa itseään. Verenpaine loppuu, kun rentoutuu luonnossa ja tulee hyvempi mieli. Ruokaan ei hupene varallisuutta, kun sen poimii itse tai puoliso. Paljoisesti on vitamiinoja ja eläimistö kiittää. Kaikille riittää varmasti, kun jakaa sovussa!

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten olisi hyvä jos tästä luulista löytyisi vielä pakastin johon mahtuu muutakin kuin pari pizzalaatikkoa..

Oman pakastimen voi ostaa, niitä saa kaupasta. Lisäksi marjat voi myydä vaikkapa fb-kirppiksillä, ei tarvitse pakastaa. Täällä ainakin marjat menevät minuuteissa.

Ei tänne mahdu kirveelläkään. Tajuatteko edes ettei kaikki asu niissä hehtaarimökeissä... Viimeisenä köyhät.

Vierailija
22/41 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole yhtään työtöntä ämpäriä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montako ystävää sulla on?

Vierailija
24/41 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten olisi hyvä jos tästä luulista löytyisi vielä pakastin johon mahtuu muutakin kuin pari pizzalaatikkoa..

Oman pakastimen voi ostaa, niitä saa kaupasta. Lisäksi marjat voi myydä vaikkapa fb-kirppiksillä, ei tarvitse pakastaa. Täällä ainakin marjat menevät minuuteissa.

Ei tänne mahdu kirveelläkään. Tajuatteko edes ettei kaikki asu niissä hehtaarimökeissä... Viimeisenä köyhät.

Heh. Pakastimia on kyllä suhteellisen kompaktejakin, jonka saa vaikka pöydälle tai vaatekaappiin tai sohvapöydäksi. Ei se vaadi mitään yksiötä kummempaa. Mutta jos ei pakastaminen toimi, myynti sitten.

Vierailija
25/41 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä aion mennä vaikka minulla työpaikka onkin. Tavoite on saada taas tälle syksylle pakastin täyteen. En kyllä ymmärrä, että mistä tuo alapeukkujen määrä tulee ap:lle. Pitkä työttömyys altistaa masennukselle ja muille my ongelmille. Luontoliikunta hoitaa psyykettä , samoin ravinteikas ruoka. Pullalla ja sipsiä mussuttamalla neljän seinän sisällä sairastuu kuka tahansa.

Vierailija
26/41 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä se nyt iso säästö ole jotta asiasta kannattaisi melskata. Toki ei tarvitse muutamaan viikkoon ostaa marjoja.

Mikä säästö kenellekin on iso. Jos marjakilo maksaisi 7€ (vertailuna meillä myytävä mansikka, muita hintoja en tiedä kun en osta), se tekisi vuodessa yhden kuukauden työmarkkinatuen verran.

Pari kiloa marjoja viikossa tekee noin 100 kg vuodessa, kuten meidän kellarissa ja pakastimessa tapaa olla. Sehän on vain viisi suurta siirappiämpärillistä. Meidän perheen marjojen hinta olisi siis noin 700€/vuosi.

Marjamaat ovat kivenheiton päässä ja edelleen on voimassa se vuosi-pari sitten esittämäni kutsu: sopii tulla meille marjaan, jos ei ole omia marjamaita lähellä. Tarjoan opastuksen ja kuljetuksen.

Vierailija
27/41 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin joskus kerrostaloasunnossa, jossa oli "pari pizzalaatikkoa" vetävä pakastin. Mutta minä en pakastanut pizzaa vaan tein sitä itse, ja laitoin pakastimeen marjoja. Mutta siellä oli hyvät varastotilat, jopa kylmiö. Sinne olisi kyllä mahtunut suuremmankin perheen marjahillot ja mehut. Onhan se vähän vaivalloista keitellä niitä ja sokeriakin pitää ostaa ( 79 snt /kilo), mutta purkkeja ja pulloja voi käyttää moneen kertaan.

Työttömän ämpärin löytäminen on meilläkin paljon vaikeampaa kuin marjanpoimijan.

Vierailija
28/41 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin että räppärit mukaan! Voishan se olla niin mukavampaa.

Mulla olis kolme työtöntä ämpäriä, vielä kun sais elastisen mättäälle räppäämään niin vaikka konttaisin suolle.

Vierailija
29/41 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jossain päin Suomea hyvin mustikoita. Oon Jyväskylässä ja lähipaikkakuntiakin kolunnut, mutta mustikoita on tosi vähän😐

Vierailija
30/41 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä aion mennä vaikka minulla työpaikka onkin. Tavoite on saada taas tälle syksylle pakastin täyteen. En kyllä ymmärrä, että mistä tuo alapeukkujen määrä tulee ap:lle. Pitkä työttömyys altistaa masennukselle ja muille my ongelmille. Luontoliikunta hoitaa psyykettä , samoin ravinteikas ruoka. Pullalla ja sipsiä mussuttamalla neljän seinän sisällä sairastuu kuka tahansa.

Useampi, pari ala-asteen ajoilta, kolme opiskeluajoista ja muutama aikuisiältä. Miksi niin?

Vierailija
31/41 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei itse marjoja syö tai pakastinta ole niin sitten niitä marjoja myymään. Verottajakaan ei pienestä myynnistä piittaa. Ja jos ei marjoja löydy niin tulee ainakin luonnossa liikuttua. Loistava kirjoitus ap:ta. Nyt sohvalta ylös ja liikkeelle!

Vierailija
32/41 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työttömällä on varaa ostaa pakastin niin miksei niitä marjojakin?

Metsässä on punkkejakin.

Vierailija
33/41 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos työttömällä on varaa ostaa pakastin niin miksei niitä marjojakin?

Metsässä on punkkejakin.

On metsässä punkkeja myös silloin, kun marjoja poimivat eläkeläiset, työläiset, opiskelijat, lapset, ulkomaalaiset. Mutta tiedättekö: metsämarjoja poimitaan vaatteet päällä, niin eipä punkin iske.

Pakastin ostetaan aika harvoin. Yhden pakastimen hinnalla saa marjoja ... niin, kertokaa te, kuinka paljon? Edellisen pakastimen olen ostanut noin 15 vuotta sitten, joten on varmaan aiheellista alkaa katselemaan uusien hintoja. Sen voin vakuuttaa, että siinä on säilötty vuosien mittaan tuhansien eurojen edestä marjoja.

Vierailija
34/41 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei itse marjoja syö tai pakastinta ole niin sitten niitä marjoja myymään. Verottajakaan ei pienestä myynnistä piittaa. Ja jos ei marjoja löydy niin tulee ainakin luonnossa liikuttua. Loistava kirjoitus ap:ta. Nyt sohvalta ylös ja liikkeelle!

Verottaja ei piittaa suurestakaan myynnistä silloin, kun myydään käsittelemättömiä metsämarjoja. Se on nimittäin erikseen laissa mainittu, että luonnonmarjojen myynti on verotonta. Puhdistaminen ei ole "käsittelyä" joka tekisi puhtaista marjoista verotettavaa. Jos niitä purkittaa ja pakastaa, ollaan jo rajoilla.

Entiseen aikaan saattoi maalla olla tapana ostaa kaupasta tavaraa "vastakirjalle", ja vuoden ostokset maksettiin sitten kesällä marjanmyynnillä. Marjoja myyvät siis suomalaisetkin ammattipoimijat tuhansien eurojen edestä. Mulla oli vaatimattomana tavoitteena vain se, että marja-aikana ei olisi tarvinnut käyttää tilirahaa kaupassa käydessä vaan olisin saanut maksaa ostokset niillä rahoilla, jotka sain marjojen myynnistä.

Vierailija
35/41 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisin pyöräillä metsään joo mutta en edes karttaa katsomalla tiedä minne täältä betonin keskeltä suunnata että on marjoja varmasti. Max 15km suostuisin polkemaan mut ei taida vielä metsää tulla vastaan. Paikallisliikenteellä ei liene linjaa marjametsiin.

Kyllä osa pakallisliikenteen päätepytäkeistä on jo melko metsässä. Marjapaikkoja löytyy jopa kehäykkösen sisältä ja heti heti välittömästi kehäkolmosen ulkopuolelta vaikka kuinka paljon.

Marjapaikkoja on kyllä, mutta minulla on se ongelma, että eksyn metsässä. Voin mennä marjaan, jos joku tulee sitten hakemaan sieltä pois. Ei ole niin hienoa kännykkääkään, että sillä voisi paikantaa itsensä.

Mutta jotta marjoista olisi oikeasti taloudellista hyötyä, ne pitäisi saada jossakin kaupaksi. Marjametsässä rämpiminen nimittäin kuluttaa enemmän energiaa kuin mitä ämpärillisestä tai kahdestakaan saa kaloreita. Kuka ostaisi esimerkiksi mustikoita täällä Tampereen seudulla, ja millaiseen hintaan? Paljonko ämpärillisestä saisi, ja joutuuko minut illan päätteeksi poimivalle etsintäpartiolle maksamaan jotakin itse?

Vierailija
36/41 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä säästö kenellekin on iso. Jos marjakilo maksaisi 7€ (vertailuna meillä myytävä mansikka, muita hintoja en tiedä kun en osta), se tekisi vuodessa yhden kuukauden työmarkkinatuen verran.

No en todellakaan osta marjoja noin isolla summalla vuosittain! Sehän tekisi jotain kahdeksan kiloa kuussa. Ei uppoa niin paljon sitten millään.

Puolalaista omenaa saa enimmän vuotta alle eurolla kilo, niitä syön kyllä, mutta ei niitäkään noin monta kiloa mene. Minun kulutuksellani taitaa olla halvempaa jättää marjametsät käymättä. Ei tarvitse maksaa bussimatkoista (yhdestä marjareissusta 3,70 on aika paljon) eikä hyttyskarkotteesta, jota tarvitsen jottei ole mahdollisessa työhaastattelussa naama ja kädet ihan paukamilla.

Vierailija
37/41 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina tästä jaksetaan marmattaa. Hyvien marjapaikkojen löytäminen ei ole niin yksinkertaista. Niitä etsiskellessä tarvitsee auton ja aika lailla palaa rahaa bensaan jos joutuu kiertelemään. Paikallisliikenteellä ei takuulla sellaisiin paikkoihin pääse missä ei olisi jo sata muutakin poimijaa ja raakoina riivitty marjat varvuista.

Itse kävin poimimassa puolukoita kun oli viime syksynä pari kk työtön. Ämpärillisestä kuulemma saisi 30 euroa. Siihen meni noin 5 h plus matkat yhteensä reilu tunti. Alle vitosen tunti miinus bensat. Eipä paljon jää.

Vierailija
38/41 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö marjoja. Ei ole pakastinta. Meillä ei löydy kuin puolukkaa, ainakaan minä en löydä muuta. Työtön ämpäri on, tosin käytän sitä lattian pesuun ja vessan huuhteluun, kun ei huuhtelu toimi, joten onkos se niin työtön.

Vierailija
39/41 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole lähellä hyviä marjapaikkoja, olen hidas keräämään ja muutenkin koen koko homman tylsäksi. En siis koe olevan sen rahan arvoista mitenkään, enkä itse syö marjoja. Sienien kerääminen on ihan hauskaa, tosin en niitäkään syö, enkä tunnista sieniä toisistaan.

Vierailija
40/41 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole omaa autoa jolla marjamettään pääsisi kun thaimaalaiset marjanpoimijat on jo lähempää kaupunkia vienyt raa'at marjat mennessään, eikä mulla ole myöskään tarvetta käyä marjoja keräämässä kun sukulaisilta saan omaan pieneen ja ahtaaseenpakastimeeni sen mitä heiltä on edellisvuodelta pakastimenpohjalle jäänyt. Oishan se toki kiva käyö marjassa joskus ihan huvin vuoksi ja hyvässä seurassa ja samalla rwtkellä nii ettei tarvii yksinmennä ja on sitten kyyti jolla sinne pääsee ja pääsee pois.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi seitsemän