Miten suhtaudut siihen että nuoresi tyttö/poikaystävä käytännössä asuu teillä?
Onko ok, pitäisikö asiasta jotenkin sopia jos asuminen venyy? Entä jos oma nuoresi loisii toisessa perheessä pidempään?
Kommentit (38)
Sopii, kiva, kun olivat meillä. Yksi lapsista asui tyttöystävänsä kanssa meillä vuoden verran. Muut lyhyempiä aikoja. Talossa elämää ja nuorta henkeä. Edelleen ovat tervetulleita milloin vain. Joskus laittavatkin asuntonsa airbnb:n kautta vuokralle ja ovat meillä, tienaavat hyvät rahat.
Meillä on tilaa ja jokaiselle omat kylpyhuoneet, joten jonoja ei synny 😃.
Meillä saa olla 3 päivää viikosta ja 3 poikaystävillään ja meillä on aina sunnuntai perheen omaa aikaa. Tehdään ruokaa, puhutaan miten viikko on mennyt kunnolla ja saunotaan ja yleensä katsotaan leffa. Joskus mennään ulos tekemään jotain kivaa.
Oli ok. Nuorella oli johonkin aikaan hankalaa omassa kodissaan vanhempien eroprosessin aikaan. Sittemmin palasivat yhteen ja tilanne on parempi. Jonkun aikaa meillä oli "lisänuori" perheessä ja se oli ihan mukavaa, sopi myös hänen vanhemmilleen.
IhanOK, mutta meillä asuvilla on yhteiset säännöt. Esimerkiksi television käytöstä määrään minä ja vain minä, joten siihen on ihan turha omaa läppäriä yhdistää ja ryhtyä pelaamaan. Siivoukseen osallistuu jokainen, turha yrittää asua meillä 4 päivää ja viidentenä kadota pois, koska imuri otetaan esille. Ruokana on sitä, mitä minä ostan ja jos haluaa jotain muuta, niin ostaa sen eikä oleta, että minulta voi tilata kikherneitä ja kvinoaa. Hiljaisuus on klo 22.30 ja herätys klo 6 tai ainakin silloin minä herään ja on turha tulla uikuttamaan, että meluan. Töihinmenevillä on omat etuoikeutensa.
On ok, mutta ehdottomasti pidemmällä ajalla sovitaan yhteisistä säännöistä. Ei mitään orjaleiri-menoa, vaan perusjutut siisteydestä, syömisistä yms. Aina myös varmistan, että asia on ok myös tyttö/poikaystävän vanhemmille. En vain nuoren sanaan luottaen, vaan suoraan heidän kanssaan keskustellen. Samaa toivon vanhemmilta, joiden perheessä lapseni viettävät pidemmän aikaa. Tämä koskee myös ystäviä, joiden luona vietetään paljon aikaa.
Tietty meillä saa olla! Hotellitason palvelu pelaa, illalla kyselen mitä saa olla aamupalaksi kenellekin ja teen jokaiselle lempiruokia. Siivota ei tarvitse, eihän vierailta sellaista vaadita. Iltaisin töiden jälkeen siistin ja pyykkään ja tiskaan, siinä menee ilta rattoisasti puuhaten likaisia sukkia ja paitoja sängyn alta tonkiessa ja banaanitahroja lattiasta hinkatessa. Jos haluavat bilettää keskenään, niin menen hotelliin yöksi, etten ole häiriöksi. Ja kaikille annan viikkorahaa, että ymmärtävät, että joku heistä välittää. Harmi, että 100 e ei kuulemma riitä mihinkään.
Inhoan yövieraita ja meille ei sellaisia tule. Kotini on linnani ja haluan olla kotonani juuri niin kuin olen. En todellakaan ota tänne yhden yhtä ylimääräistä ihmistä muuttamaan elämääni. Päiväsaikaan meillä saa olla ja tietyillä ehdoilla silloinkin. Vieraat käypi ajallaan, talo elää tavallaan.
Jos toinen tai molemmat alaikäisiä, on neuvoteltava ensin vanhempien kesken
Onneks teistä yksikään ei ole mun äitini! Herranjumala mitä tiukkapipoja ja nalkuttajia. Meillä kotona minä sekä poikakaverini asuttu säännöllisen epäsäännöllisesti ja aina on tervetullut. Ihan yhtä tervetullut on poikaystäväni meille kun vaikka minä tai sisarukseni. Kyllä arvostus omia vanhempia kohtaan nousee kun täältä lukee millasia pirttihirmuja muiden äidit on.
Minulla on yksi tyttö, ja tytön poikaystävä viettää suurimman osan ajastaan meillä. Kyllä se välillä vähän rassaa, kun ei viitsi aamulla tai iltaisin olla iin vähissä vaatteissa kuin tytön kanssa kahdestaan ollessa, ja sitten tietysti se että vaikka kuinka paljon kantaisi ruokaa kotiin, sitä myös menee. Toisaalta poika on mukava ja kohtelias ja on jo oikeastaan ihan perheenjäsen. Ja kun joudun työn vuoksi matkustelemaan paljon, on kiva ettei tytön tarvitse silloin olla yksin.
Meillä ollut nuorella aika vastavuoroista seurustelukumppanien kanssa. Ovat myös yöpyneet paljon yhdessä, mutta molemmissa kodeissa. Meille olisi kyllä käynyt vaikka olisivat olleet pääsääntöisesti meilläkin. Itse haluan nähdä omaa nuortani, mutta niin myös ovat halunneet tyttöystävien vanhemmat. Välillä on ollut jotain vaan oman perheen kesken kummallakin osapuolella, silti olemme ottaneet mielellämme tyttöystävänkin reissuun mukaan. Vanhemmat olemme tavanneet, mutta mitään erityistä sääntökeskustelua emme ole käyneet, sillä nuoret ovat osanneet hyvin itsekin hoitaa tilanteet ja homma hoitunut melko automaattisesti.
Alkaisin pyytämään viikko korvausta. Jos syö ja pyykkiäkin kertyy. Tai omalla vuorollaan alkaa tekemään jotain. Ruuat ja pyykinpesut, siivoukset.
En ottaisi ihan pidemmäksi aikaa uutta passattavaa. Ei meillä loikoilla sohvilla ja sotketa, olettaen ettei itse tarvitse tehdä mitään.
Itsekkin tässä toista viikkoa toisen nurkissa kyläilemässä, niin olen tehnyt myös piha ja kotitöitä, ruokaa yms.
Meidän 13-vuotiaan pojan tyttöystävä asuisi varmasti meillä jos sen sallisimme. Ovat seurustelleet kohta vuoden. En salli että tuon ikäiset viettävät öitä yhdessä, joten lähetän tytön kotiinsa öiksi. Tyttö lähtee illalla kymmenen jälkeen ja tulee taas aamulla. Ja kouluaikana toki tulee vasta koulun jälkeen.
Huolehdin ruokailut, mutta en muuta. Esimerkiksi pyykkiä en pese. Jos menemme ulos syömään, toki maksamme myös tytön ruuat.
Vanhemmilleen sopisi oikein hyvin vaikka olisi yötkin meillä, joka on mielestäni hieman outoa, koska kyseessä on noin nuoret lapset.
Vierailija kirjoitti:
IhanOK, mutta meillä asuvilla on yhteiset säännöt. Esimerkiksi television käytöstä määrään minä ja vain minä, joten siihen on ihan turha omaa läppäriä yhdistää ja ryhtyä pelaamaan. Siivoukseen osallistuu jokainen, turha yrittää asua meillä 4 päivää ja viidentenä kadota pois, koska imuri otetaan esille. Ruokana on sitä, mitä minä ostan ja jos haluaa jotain muuta, niin ostaa sen eikä oleta, että minulta voi tilata kikherneitä ja kvinoaa. Hiljaisuus on klo 22.30 ja herätys klo 6 tai ainakin silloin minä herään ja on turha tulla uikuttamaan, että meluan. Töihinmenevillä on omat etuoikeutensa.
Miksi alapeukut?
Oikeastiko muut tarjoatte lapsillenne ja näiden kavereille ilmaiset hotellitason palvelut ja hyväksytte sen, että metelin takia ette saa öisin nukkua ja aamulla ette saa käydä suihkussa tai keittää kahvia, ettei vieraat herää? Suhtautuvatko miehenne samalla tavalla asiaan eli hänen harrastusvälineensä (oli ne sitten golfmailat tai uistimet) on lasten kavereitten vapaassa käytössä, samoin perheen auto (tietenkin niin, että nuorten ei tarvitse maksaa bensoja) jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi alapeukut?
Oikeastiko muut tarjoatte lapsillenne ja näiden kavereille ilmaiset hotellitason palvelut ja hyväksytte sen, että metelin takia ette saa öisin nukkua ja aamulla ette saa käydä suihkussa tai keittää kahvia, ettei vieraat herää? Suhtautuvatko miehenne samalla tavalla asiaan eli hänen harrastusvälineensä (oli ne sitten golfmailat tai uistimet) on lasten kavereitten vapaassa käytössä, samoin perheen auto (tietenkin niin, että nuorten ei tarvitse maksaa bensoja) jne.
Alapeukutan tuollaista "täällä määrään minä" -asennetta ja naurettavan pikkumaisia sääntöjä.
Vierailija kirjoitti:
Meidän 13-vuotiaan pojan tyttöystävä asuisi varmasti meillä jos sen sallisimme. Ovat seurustelleet kohta vuoden. En salli että tuon ikäiset viettävät öitä yhdessä, joten lähetän tytön kotiinsa öiksi. Tyttö lähtee illalla kymmenen jälkeen ja tulee taas aamulla. Ja kouluaikana toki tulee vasta koulun jälkeen.
Huolehdin ruokailut, mutta en muuta. Esimerkiksi pyykkiä en pese. Jos menemme ulos syömään, toki maksamme myös tytön ruuat.
Vanhemmilleen sopisi oikein hyvin vaikka olisi yötkin meillä, joka on mielestäni hieman outoa, koska kyseessä on noin nuoret lapset.
Harrastatko itse seksiä yöllä? Mä ainakin yleensä ihan päivällä tai millon sattuu, harvemmin yöllä jaksaa, että annas nyt niitten nuorien nukkua ihan rauhassa kahestaa, suosittelisin mielummin valistamaan ehkäisystä ja hankkimaan jonkun ehkäisytavan pikimmiten, ellei ole jo.
Meistä on ihan kiva kun on silmän alla ja lähellä. Tutustuu poikaan paremmin. Pyykeistä en tiedä, mä en ole niitä pessyt, joko käy kotonaan tai pesevät päivällä, kun ollaan töissä.
Tuo toisinaan ruokaa tullessaan tai jos pyydän, että nuoret piipahtaisi kaupassa, niin eivät ota rahaa, vaan maksavat. Viikkosiivouksenkin ovat hoitaneet nyt kesän aikana ja ruuat monena päivänä, kun ollaan tultu töistä kotiin. Poika nimenomaan tehnyt ruuat, kun tytär on vähän huono keittiöjutuissa.
Pojan vanhemmat toisinaan soittelevat, että nolottaa, kun on aina siellä toisten vaivana. Ei ole vaivana! Pysyy likka tyytyväisenä ja sisaruksetkin tykkää.
Vaikka ymmärrän kyllä heidän mielensä, itse en tykkäisi, jos tytär "loisis" muiden nurkissa koko ajan. ;D
Kellään ilmeisesti asia ei ole ajankohtainen?