Sähkögrilli?
Onko kellään kokemusta sähkögrilleistä? Meillä on tällä hetkellä puugrilli talon entisen omistajan peruja ja ollaan todettu että se on aivan liian vaikeakäyttöinen että tulisi grillattua, eikä tule käytettyä kovin paljon.
Mies on kaasugrillin kannalla, mutta itse olen mieltänyt sähkögrillin paremmaksi. Miehen mielestä sähkögrillillä ei tee mitään ja on ihan sama kuin uunissa paistaisi. Onko totta, miksi muka sähkögrilli ei voisi toimia ihan yhtä hyvin kuin kaasugrilli?
En haluaisi kaasugrilliä kun siinä tulee sitten se kaasupullorumba enkä tykkää ajatuksesta että kaasupulloja on kellarissa säilössä odottamassa että ne alkaa vuotamaan, tai sitten se kaasu loppuukin kesken grillauksen, kaasupullot on painavia joten pystynkö minä niitä hallitsemaan ym asiat mietityttää.
Eikö siitä palavasta kaasuliekistä sitä paitsi voi tarttua ruokaan jotain päästöjä, mitä sähkövastuksesta säteilevästä lämmöstä ei tule? Kaasugrillit on lisäksi isompia ja kalliimpia kuin sähkögrillit, ja jos sitä käytetään muutaman kerran kesässä niin minusta sähkögrilli olisi ihan riittävä.
Kellään kokemuksia kummastakaan tai jopa molemmista?
Kommentit (21)
Sähkögrilli ei tosiaan ole mikään grilli.
Kaasugrilli on parempi. Sähkögrillistä ei tuu yhtään grillatun makuista.
Partikkeleita syntynee molemmista, kaasusta enemmän:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1740176/
Sähkögrilli on usein mitoitettu 10 A sulakkeita mielessäpitäen (1800-2200 W tehoja) ja kaasugrilli on usein jonkin verran kuumempi tai isompi paistopinta-ala, koska tehoja on helposti enemmän. Järeämmällä sähkögrillillä toki eroja ei tuon suhteen ole.
Se on ihan paskapuhetta, että sähkögrillillä makkarasta tulisi samanlaista kuin uunissa paistaisi.
Ei kaasugrillissä yhtään erin makuista ruokaa tule kuin sähkögrillissäkään. Toki se on tehokkaampi ja siinä on enemmän grillauksen tuntua. Itse ottaisin mieluiten hiiligrillin ja jos ei halua hiilillä sotkea, niin sähkögrillin. En välitä oikein noista kaasupulloista ja onhan tuo aikamoinen laitos, joka on vihkiytynyt pelkästään yhteen käyttötarkoitukseen.
Yhtä hyvin voi grillata uunissa grillivastuksilla, kuin sähkögrillillä. Pieni sähkögrilli hyyttyi vielä kesken kaiken, kun sellaista testattiin. Meillä on iso kaasugrilli mökillä, kun siellä käytetään muutenkin kaasua, eikä minulla ole mitään ongelmia ollut sen käsittelyssä. Kotiin ostettiin iso hiiligrilli, kun haluttiin sitäkin kokeilla. Hiiliä pitää muistaa ostaa, mutta ei sitäkään meidän grillaustahdilla selkä vääränä joudu kantamaan.
Hiiligrilli ei ainakaan käy, se on aivan liian työläs käyttää. Eikö se ole vielä vaikeampi sytyttää kuin puugrilli ja hiilet lämpenevät todella hitaasti?
Nykyistä puugrilliä ei tule käytettyä kun se pitää ensin sytyttää ja polttaa kasa puita jotta saa hiillosta jolloin voi alkaa grillaamaan. Ja sitten jos onkin liian vähän polttanut niin lämpö loppuu kesken ja jos laitat uutta puuta niin kohta on hirveä tuli joka polttaa ruuat pilalle. Tai jos poltat liikaa ja hiillos on hirveän kuuma niin joutuu odottamaan että vähän jäähtyy jne.
Tämän takia ainoat vaihtoehdot on kaasu- ja sähkögrilli. Grilli pitää saada päälle nappia painamalla ja sitä pitää pystyä säätämään kunnolla. Uunin grillivastusta olen käyttänyt pari kertaa ja minusta ihan hyviä pihvejä saanut sillä nopeahkosti paistettua.
Miten usein kaasugrillissä pitää niitä kaasupulloja täyttää/vaihtaa ja missä pidätte talvella niitä? Ei kai sitä voi sisälle tuoda edes varastotiloihin mihinkään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Sähkögrilli on grilli ainoastaan siinä mainoksen tekstissä.
Kaasusta ei tartu ruokaan mitään.
Myös hiiligrilli on vaihtoehto ja jos aletaan hifistellä niin ainoa varsinainen grilli näistä.
No jos hifistellä aiotaan, niin kyllähän puugrilli on ainoa oikea ja kaikki muut enemmän tai vähemmän keinotekoisia.
Vierailija kirjoitti:
Hiiligrilli ei ainakaan käy, se on aivan liian työläs käyttää. Eikö se ole vielä vaikeampi sytyttää kuin puugrilli ja hiilet lämpenevät todella hitaasti?
Nykyistä puugrilliä ei tule käytettyä kun se pitää ensin sytyttää ja polttaa kasa puita jotta saa hiillosta jolloin voi alkaa grillaamaan. Ja sitten jos onkin liian vähän polttanut niin lämpö loppuu kesken ja jos laitat uutta puuta niin kohta on hirveä tuli joka polttaa ruuat pilalle. Tai jos poltat liikaa ja hiillos on hirveän kuuma niin joutuu odottamaan että vähän jäähtyy jne.
Tämän takia ainoat vaihtoehdot on kaasu- ja sähkögrilli. Grilli pitää saada päälle nappia painamalla ja sitä pitää pystyä säätämään kunnolla. Uunin grillivastusta olen käyttänyt pari kertaa ja minusta ihan hyviä pihvejä saanut sillä nopeahkosti paistettua.
Ap
Vai että kaikki pitää saada käyntiin vain nappia painamalla. Voi tätä pullamössösukupolvea.
Paree kun te uusavuttomat käytte vaan grillikioskilla safkaamassa, kun ette hallitse edes noin yksinkertaista asiaa.
Grillaus ei ole mitään pikaruokailua, vaan siihen pitää aina varata aikaa. Se kaikki on osa sitä häppeninkiä. Puugrilli on erittäin helppo käyttää, kunhan vaan opettelee perusasiat. Lämpöä puugrillissä säädetään tietystikin grillaustason korkeutta säätämällä.
Vierailija kirjoitti:
Miten usein kaasugrillissä pitää niitä kaasupulloja täyttää/vaihtaa ja missä pidätte talvella niitä? Ei kai sitä voi sisälle tuoda edes varastotiloihin mihinkään.
Ap
Ei ole työläs.
Hanki 10 euron sytytyspiippu niin täydellinen hiillos tulee itsekseen 15 minuutissa. Joka kerta.
Grillissä hiilikorit niin lämmön säätelyongelmat poistuvat.
Weberin perusgrillissä pysyy kuvussa vähän päälle 200 astetta "makkara-asetuksilla" yhdellä hiilierällä ja grillin säätöihin koskematta nelisen tuntia.
Erittäin helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös hiiligrilli on vaihtoehto ja jos aletaan hifistellä niin ainoa varsinainen grilli näistä.No jos hifistellä aiotaan, niin kyllähän puugrilli on ainoa oikea ja kaikki muut enemmän tai vähemmän keinotekoisia.
Molemmissa grillataan hiilloksella, joten toi ei ole hifistelyä vaan viisastelua.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Meillä 10 kilon kaasupullo riittää reilusti kaksi vuotta. Irrotan pullon aina letkusta grillauksen jälkeen, minulla on sellainen tutina että liitos vuotaa jonkin verran ja pullo tyhjenee seistessään mikäli se on kiinni letkussa. Tosin myös siksi että vien kaasupullon aina varastoon ja grilli on pihassa hupun alla. Säilytämme kaasupulloa puutarhavarastossa.
En ymmärrä mitä pihvejä paistetaan uunin grillivastuksella...
Meillä on kaasuhellakin ja voi kauhistus, kaasupulloja sekä sisällä että ulkona grillillä. Tutustu nyt näihin nykyisiin kaasulaitteisiin ennen kuin skitsoat
Hiiligrilli olisi hyvä, mutta jos kokkaus on muutenkin tuollaista niin paista jatkossakin uunissa ne pihvit.
Vanhan kaasugrillin voi toki helposti muuttaa sähkögrilliksi.
Halvempi käyttää, ei kaasun kanssa tussaamista.
Suosittelen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Vai että kaikki pitää saada käyntiin vain nappia painamalla. Voi tätä pullamössösukupolvea.
Paree kun te uusavuttomat käytte vaan grillikioskilla safkaamassa, kun ette hallitse edes noin yksinkertaista asiaa.
Grillaus ei ole mitään pikaruokailua, vaan siihen pitää aina varata aikaa. Se kaikki on osa sitä häppeninkiä. Puugrilli on erittäin helppo käyttää, kunhan vaan opettelee perusasiat. Lämpöä puugrillissä säädetään tietystikin grillaustason korkeutta säätämällä.
OK, boomer.
En minä kaasugrilliä pullorumban vuoksi karttaisi. Yhdellä pullolla grillaa helposti koko kesän tai kaksikin. Riippuen tietysti miten ahkerasti rillaa. Tosi riittoisaa joka tapauksessa.
ps. hiiligrilli on ainoa oikea jos ruoan maun ehdoilla mennään
Sähkögrilli on järjetön keksintö. Ihan sama työntää ne grillimakkarat sitten ihan vaan tavalliseen sähköuuniin. Lämpiää ne siellä ihan samalla tavalla.
No minulle isoin osa sitä grillausta on se että voi ulkoilmassa rennosti laittaa hyvää ruokaa ja tähän minulla on sähkögrilli toiminut paremmin kuin hyvin, en ihan ymmärrä tätä "sama heittää uuniin" logiikkaa.
Mä ostin sähkögillin kokeilun vuoksi. En ole grillannut vielä kuin makkaraa ja maissia. Ostin siihen valurautaisen lettupannun ja parilaritilän, joita pitäisi päästä käyttämään. Toivottavasti ei ole pettymys.
Valitsin sähkögillin sen vuoksi, että se on kooltaan pienempi kuin kaasugrilli ja meillä on niin pieni piha, ettei siinä saa käyttää hiiligrilliä/nuotiota tulipaloriskin vuoksi, joten kaasugrillinkin käyttö hieman arveluttaa.
Minä pohdin parvekkeelle nyt sellaisen retki-kaasugrillin ja sähkögrillin välillä. Tilaa millekään isolle grillille ei ole, joten pöytägrilli ainoa vaihtoehto. Nuo pienet ns.venegrillit olisi kyllä käteviä, itselläni vain on jokin pelko kaasugrillejä kohtaan.
Eikä minulle ole väliä vaikkei sähkögrillillä lämmitetty ruoka "oikealta" maistukaan, minulle pointti on se grillauksen fiilis, kun pääsee parvekkeella nauttimaan auringosta ja samalla kääntelemään pihvejä.
Myös hiiligrilli on vaihtoehto ja jos aletaan hifistellä niin ainoa varsinainen grilli näistä.