Huutelevatko oppilaat yläkoulussa teille opettajat?
Sanotaanko teille yläkoulun opet usein ikävästi oppilaiden puolelta, ja mitä esimerkiksi? Miten siihen reagoitte? Miten kestätte näitä tilanteita? Muuten vaan olen miettinyt...
Kommentit (7)
yläkoulussa ei.
Lapsukaisten kanssa kannattaa ottaa heti alussa tiukka linja, kokeilevat kyllä mutta jos huomaavat että ope pitää tiukan linjan eikä lipsu siitä niin ei ongelmia.
Minulle ei ole huudeltu, mutta tiedän kollegoita joille on - ja alakoulun lapsukaisilta tulee niitä pahimpia.
(olen aineenopettaja ja opetan sekä yläkoulussa ja lukiossa että alakoulussa)
Montaakaan ei arvosteta ja niin edespäin..
Alakoulun puolella olen luokanopettajana minäkin, ja kertaakaan minulle ei siellä 8 työvuoden aikana ole huudeltu. Riippuu varmasti paljon koulustakin, sen aikuisista ja lapsista.
Paljon enemmän minulle sanotaan kauniisti eli tulevat sanomaan, että olen paras opettaja tai että haluaisivat, että minä opettaisin heitä ja joiltain lipsahtaa välillä sanoja äiti tai pahimmillaan kulta ;-)
Jos joskus harvoin joku oppilas sanoo minulle ikävästi, niin katson yleensä aikuisena sen asian ohi eli mietin, että miten paha olo sillä oppilaalla pitää olla, että minulle pitää sillä tavalla sanoa.
yläkouluikäiset urputtavat ja venkoilevat tunnilla, mutta pahasti ei ole kukaan mulle vielä sanonut.
haistatelleet, mutta olen sivukorvalla kuullut, että käytävillä mua pidetään aika natsina ja vittumaisena. En esimerkiksi hyväksy kiroilua tunnilla (jälkkää) enkä tunninhäirintää.
Jostain asiasta saattavat kyllä urputtaa. Ja osa osaa antaa ihan rakentavaakin kritiikkiä!
mutta amiksessa, ja meillä tosi vaikeita nuoria. Aika vähän loppujen lopuksi tulee mitään haistatteluja, enemmänkin nälvivät toisilleen. Joillekin opettajille kyllä haistatellaan ym enemmän, mutta olen kiinnittänyt huomiota, että nämä työntekijät sallivat sen. Itse otan heti aluksi aika tiukan linjan, miten minun tunneillani käyttäydytään. Toisaalta käytän aika paljon aikaa siihen, että tutustun nuoriin ja juttelen kahden kesken. Ilmeisesti eivät sitten viitsi ottaa minua vittuilun kohteekseen, kun ollaan tutustuttu puolin ja toisin. Ja tietävät, että kun muut lähtevät välitunnille, haistattelija jää jutustelemaan open kanssa... Usein taustalla on silloin jotain muita ongelmia, joita sitten ratkotaan. Oikein symppiksiä nuoria, ihana työ!