Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä vaiheessa tankkaat auton

Vierailija
26.07.2017 |

Kiinnostaisi tietää missä vaiheessa yleensä käytte tankkaamassa auton? Eli tankkaatko kun bensaa on vaikka puoli tankillista, sitten kun valo syttyy tai sitten kun mittariston näyttämä matka minkä vielä pääsee menee nollaan?

Miehen kanssa ollut jatkuvaa väittelyä asiasta jo pitkän aikaa. Itse alan katsella tankkauspaikkoja kun puoli tankillista vielä jäljellä, tosin en mene heti välttämättä tankkaamaan jos esim. olen väsynyt töiden jälkeen tms. mutta yleensä käyn ihan lähipäivinä tankkaamassa enkä päästä tankkia kovin paljon alle puolikkaan.

Mies taas tykkää ajaa niin kauan kunnes auton mukaan pääsee enää 0 kilometriä ja sittenkin vielä kuulemma voi "ainakin 50km ajaa". Miehen mielestä minun tapani on ihan turhaa ja jopa haitallista käydä vähän väliä tankilla, menee kuulemma aina tankatessa kosteutta tankkiin ja mitä useammin joutuu tankkaamaan sen enemmän vettä sinne kertyy!!

Minusta miehen tapa on suorastaan vaarallinen, mitä jos tulisikin joku hätätilanne ja pitäisi vaikka lähteä autolla pakoon jotain saastekertymää tms. ja tankki tyhjä eikä siinä tilanteessa varmasti pääse tankkaamaan. Ja aina kun olen kyydissä ja ajotietokoneen mukaan 0km tyhjään tankkiin jäljellä niin pelottaa että polttoaine loppuukin kesken.

Useamman kerran tullut melkein riitaa asiasta, lähinnä minua ärsyttää ja pelottaa erityisesti talvipakkasilla miksi täytyy pitää tankki niin tyhjänä, joku kerta vielä loppuu kesken hiljaiseen aikaan maantien varrelle kovalla pakkasella ja sinne sitten jäädytään odotellessa hinausautoa tai jotain. Tai jos tankin luukku onkin jäässä ja kiire johonkin eikä saa auki, mitä sitten tehdään.

Välillä suutun myös kun mies naureskelee ja veetuilee minulle kun käyn ajoissa tankkaamassa.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tee autolle hyvää jos polttoaine loppuu kokonaan. Vaurioittaa polttoaine järjestelmää ja voipa jopa katalysaattorin rikkoa. Ne on nämä uudet autot sellaisia herkkiä.

Vierailija
2/21 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä alan katsomaan bensan hintoja, kun valo alkaa palamaan. Tankkaan aika pian siitä. Mies voi venyttää niin pitkälle, et rangeiä ei auto enää ilmoita.

Mut anteeksi, missä te ajelette? "Jos pitää ajaa karkuun jotain saastekertymää tms" xD

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tankkaan joka torstai, oli tankki tyhjä tai puolillaan.

Aja joskus tahallasi se tankki tyhjäksi ja jää tielle sen kanssa. Ennakoi toki, että saat auton tien sivuun ja sitten soitat taksin ja menet kotiin. Miehelle kerrot, mihin auto jäi.Menkööt hakemaan, kun ei sillä voinutkaan ajaan 50 km matkaa.

Vierailija
4/21 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tankkaan yleensä silloin, kun tankissa on vielä jäljellä kymmenisen litraa bensaa. 

Vierailija
5/21 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun tapasi on parempi, joskin minä en jaksa tankata 1/2 tankin välein, joten usein tankkaan aika tyhjänä.

En tiedä, onko sillä vielä väliä talvella nykyisillä moottoreilla, mutta aikoinaan isäni sanoi (mutta liian myöhään, olin jo ehtinyt huonotapaiseksi tankkausvälin venyttäjäksi, enkä halunnut ryhdistäytyä tämän takia) että kylmällä ilmalla vajaaseen bensatankkiin tiivistyy siellä olevasta ilmasta vettä, joka ei ole hyväksi moottorille jos jatkuvasti pitää tankkia tyhjänä ja käynnistää (tankkaa siis aina kerrallaan vajaan tankinkin).

Toisekseen kaikki nämä varautumisohjeet kriisien varalle kyllä neuvovat toimimaan juuri noin niin kuin itse toimit, moni ei vain vaivaudu. Ja mitä ihmettä se miehesi peffaa kutittaa, milloin tankkaat :D

Vierailija
6/21 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä ajan höyryille asti. Eipä oo usein varaaka tankata jos bensaa on. On niin vanha auto ettei haittaa. Mutta sen voin sanoo enemmän vettä kerryttää korroosio tyhjään tankkiin kuin että menee siitää tankin reiästä.

Vierailija
7/21 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun tiedän että en enää ehkä pääse sitä matkaa mikä on tarkoitus. Ajan toisinaan lyhyttä kauppamatkaa, toisinaan toiseen pitäjään, joten sen mukaan.

Vierailija
8/21 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä odotan, että valo syttyy. Tämä käy useimmiten työmatkalla ja tankkaan sitten kodin lähellä olevalla huoltamolla. Työmatka on 27 km suuntaansa, joten saatan ajaa jopa noin 50 km valon syttymisen jälkeen, jos se tapahtuu töihin mennessä. En kyllä koskaan anna "rangen" mennä nollille.

Vierailija
9/21 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tankkaan 400km:n välein. En todellakaan halua jäädä tielle. Mies samanlainen, kuin sinun miehesi ja olemme jääneet tien päälle.

Vierailija
10/21 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuta kiinni n siinä vaiheessa kun autolla pitäisi vielä päästä 100km.

Vierailija
11/21 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tankkaan, kun ajotietokone ilmoittaa, että jäljellä on 50-100 km ajoa.

Vierailija
12/21 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekan autoni tankkasin aina tietyn kilometrimäärän jälkeen, bensamittari ei toiminut.

Nykysen autoni tankkaan suunnilleen kun jäljellä neljännes tankillinen tai alle. Pitkille reissuille lähdettäessä ajan aina bensa-aseman kautta ja matkan aikana saatan ajaa tankin "tyhjäksi", siis bensavalon syttymiseen asti ja sitten tankkaan seuraavalla asemalla. Bensavalon sytyttyä autollani ajaa vielä noin 50km, toki tankkaan aikaisemmin jos en tiedä sopiiko tuolle matkalle tankkauspistettä etten jää tyhjän tankin kanssa tien varteen :D.

Vierailija
13/21 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla valo syttyy aina, sen jälkeen alan pohtimaan tankkausta. Valon syttymisen jälkeen voi ajaa vielä 100km.

Muuta ehtiskään tehdä, kuin autoa tankata, jos puolivälissä jo alkaisin uudestaan tankkaamaan... Ajan 1000km/vko.

Enkä kyllä ikinä ole ajatellut, että joku tankkaisi, ennenkuin tankki on tyhjä.

Vierailija
14/21 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi teoria on täysin väärä. Ei sitä kosteutta pysty mitenkään estämään. Tyhjällä tankilla on enempi pinta-alaa kosteuden tiivistyä vedeksi.

Vierailija
15/21 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus ajanut vielä 2 päivää töihin sen jälkeen kun jäljellä olevien kilometrien määrä näytti viivaa. Oli niin kiire etten ehtinyt tankata =)

Yleensä tankkaan kun 50km jäljellä.

16/21 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä tankkaan kun valo syttyy tai pari päivää sen jälkeen jos ajelen vain kodin lähistöllä. Mun auto lopettaa näyttämästä montako mailia vielä pääsee kun jäljellä on bensaa 30 mailiin, mutta siitä sitten voin laskea ja viimeistään sit tankille kun on 10-15 mailia jäljellä. Joskus tankkaan ennakoiden kun on 1/4 tankillista jäljellä ja seuraavana aamuna aikanen lähtö, kiire päivä ja paljon ajoa.

Vierailija
17/21 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tankissa on oltava aina sen verran polttoainetta, että sillä pääsee kotoa sairaalaan. Eli 180km:n matkan. Kun hätä on suuri, ei ole aikaa pysähtyä tankkaamaan. Muutama tällainen äkkilähtö on opettanut. Yleensä kyllä käyn tankkaamassa tankin täyteen silloin, kun jostain saa halvalla. Esim jos asioin jossain paikkakunnalla, jossa tiedän olevan halvempi polttoaine kuin kotipaikkakunnalla, niin siellä tankki täyteen kun kuitenkin niillä nurkilla muutenkin ollaan.

Vierailija
18/21 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mittri on E.ssä.

Vierailija
19/21 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä ostan ensin viikonlopun viinasatsin ja jos rahaa jää niin tankkaan.

Vierailija
20/21 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! En siis ole ainoa joka pitää reilusti bensaa tankissa mutta on myös muitakin ihan tyhjäksi ajelijoita kuin mieheni. Ihme ettei ole jäänyt tien päälle, tai ei ainakaan ole minulle kertonut jos on jäänytkin.

En aja miehen autolla käytännössä koskaan, mutta emme aja peräkanaa kahdella autolla jos ollaan johonkin menossa vaan jomman kumman autolla ja silloin tilanne aina välillä eskaloituu kun joko itse haluan käydä tankkaamassa tai mies ajaa vaan vaikka tankki on ihan tyhjä jo.

Ajan sen verran että noin kerran viikossa käyn yleensä tankkaamassa, joskus menee vähän pidempään. Ja silloin tankki on noin puolillaan. En koskaan uskaltaisi kyllä ajaa niin pitkään että 0km jäljellä, jos polttoainevalo syttyy niin menen kyllä ensimmäiselle asemalle mikä vastaan tulee.

Mietin aina mahdollisia ongelmatilanteita, jos huoltoasemalla ei mittarit tai automaatti toimikaan ja bensaa ei saakaan, jos tulee sähkökatko ym. pelottaa olla "epävarmassa" tilanteessa. Ehkä vähän sama kun haluan pitää useamman sata euroa käteistä lompakossa aina varmuuden vuoksi, vaikka kortteja pääosin käytänkin.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kaksi