Kaupat haluaa luopua muovikasseista
https://yle.fi/uutiset/3-9742324
Toihan on mielipuolista touhua. Suurin osa ihmisistä käy kaupassa ei suunnitellusti eli he tulevat jostakin. Pitäisikö sitä muka kantaa 24/7 jotain helkutin kassia mukana että voi käydä kaupassa? Entä jos tarvitseekin enemmän tavaraa kun mihin kassit riittää? Eikö kaupasta saa sitten ostaa tuotteita?
Nyt on kesä. Minä lähden vaikka lauantaina kavereiden kanssa jonnekkin niin minulla on vain shortsit ja t-paita. Mukana on vain avaimet. kännykkä ja lompakko jossa on vain kortti.
Pitäisikö minun muka ruveta aamusta asti kantamaan erillistä kassia jos haluan päivän aikana mennä kauppaan?
Kommentit (20)
Vierailija kirjoitti:
https://yle.fi/uutiset/3-9742324
Toihan on mielipuolista touhua. Suurin osa ihmisistä käy kaupassa ei suunnitellusti eli he tulevat jostakin. Pitäisikö sitä muka kantaa 24/7 jotain helkutin kassia mukana että voi käydä kaupassa? Entä jos tarvitseekin enemmän tavaraa kun mihin kassit riittää? Eikö kaupasta saa sitten ostaa tuotteita?
Nyt on kesä. Minä lähden vaikka lauantaina kavereiden kanssa jonnekkin niin minulla on vain shortsit ja t-paita. Mukana on vain avaimet. kännykkä ja lompakko jossa on vain kortti.
Pitäisikö minun muka ruveta aamusta asti kantamaan erillistä kassia jos haluan päivän aikana mennä kauppaan?
Nämä alapeukuttajat voisivat kommentoidakkin eikä vain alapeukuttaa.
Mä olen ainakin tähän mennessä pärjännyt sillä että käsilaukussa on kestokassi tai lastenrattaissa.
Avaimet, kännykkä ja lompakko on mullakin se normivarustus. Siinä käsilaukussa. Jos tollanen määrä menee taskuihin, niin kai sinne se yksi kassikin mahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ainakin tähän mennessä pärjännyt sillä että käsilaukussa on kestokassi tai lastenrattaissa.
Avaimet, kännykkä ja lompakko on mullakin se normivarustus. Siinä käsilaukussa. Jos tollanen määrä menee taskuihin, niin kai sinne se yksi kassikin mahtuu.
Harvalla enää on mitään käsilaukkua mukana.
Minulla on aina omat kassit mukana. Jos käyn kaupassa oikein suunnitellusti on kylmäkasseja kylmiä ruokia varten. Omiin koreihin ja kasseihin on helppo pakata niin, että mikään ei mene lyttyyn. Muovikasseissa/paperikasseissa menee kaikki ostokset sekaisin ja ruttuun.
Mikä ihme niissä kaupan muovikasseissa närästää joitakin ihmisiä? Onko se sitten parempi, että roskapussikäyttöön joutuu ostamaan muovipussirullan sen sijaan että uuudelleenkäyttäisi kauppojen kassit siihen tarkoitukseen?
Minua häiritsee lähinnä se, että Suomessa muovipussista saa maksaa noin 20 senttiä, kun muualla (vaikka Espanjassa) sellaisen saa 3-7 sentillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avaimet, kännykkä ja lompakko on mullakin se normivarustus. Siinä käsilaukussa. Jos tollanen määrä menee taskuihin, niin kai sinne se yksi kassikin mahtuu.Harvalla enää on mitään käsilaukkua mukana.
Mitä hittoa selität?? :'D Enää?? Joo kyllä silloin ennem vanhaan, mutta EI ENÄÄ :DD
On siellä kaupassa muitakin kasseja, kuten paperi- ja kangaskassit. Tuossa artikkelissa puhutaan nimenomaan ja vain muovikassien poistamisesta, mikä on erittäin järkevä veto S-ryhmältä (mikäli näin edes tapahtuu, eihän mitään päätöksiä ole vielä tehty).
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme niissä kaupan muovikasseissa närästää joitakin ihmisiä? Onko se sitten parempi, että roskapussikäyttöön joutuu ostamaan muovipussirullan sen sijaan että uuudelleenkäyttäisi kauppojen kassit siihen tarkoitukseen?
Minua häiritsee lähinnä se, että Suomessa muovipussista saa maksaa noin 20 senttiä, kun muualla (vaikka Espanjassa) sellaisen saa 3-7 sentillä.
Ja mitenköhän ajattelit maksaa käteisellä 3, 4, 6 tai 7 senttiä Suomessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avaimet, kännykkä ja lompakko on mullakin se normivarustus. Siinä käsilaukussa. Jos tollanen määrä menee taskuihin, niin kai sinne se yksi kassikin mahtuu.Harvalla enää on mitään käsilaukkua mukana.
Mitä hittoa selität?? :'D Enää?? Joo kyllä silloin ennem vanhaan, mutta EI ENÄÄ :DD
*ennen
Vierailija kirjoitti:
Ylipäätään muovipäästöjä on vähennettävä ja kauppakasseista on helppo aloittaa. Kuten täällä on jo sanottu, roskapussirullat ovat halvempia kuin kassalta ostettavat, ja roskapussina voi käyttää melkein mitä tahansa muutakin pussia, kuin muovista sellaista.
Kun muovipussi maksaa enemmän, niitä ostetaan vähemmän eli tuossa hinnassa on ihan logiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Rullassa ostetuissa roskapusseissa yhdelle pussille tulee huomattavasti vähemmän hintaa kuin yksittäin ostetuille ostoskasseille. Ostoskassi myös repeää helposti, jolloin se ei välttämättä enää kelpaa roskapussiksi. Varsinaisissa roskapusseissa on myös vähemmän muovia, koska ne ovat ohuempia.
Ja taas maailma pelastuu (lue: kauppojen katteet kasvaa kun ei tarvitse muovikasseja hankkia)
*rolling eyes*
Jotenkin tämä typeryys on saavuttanut ihan käsittämättömät mittasuhteet.
Siihen loppuu sitten oma asiointini S-ryhmässä.
No, onneksi on Lidl.
Ihmiset eivät oman mukavuutensa nimissä ole valmiit luopumaan muovikasseista, vaikka muovi leviäisi miten pahasti ravintoketjuun, kuten on käymässä kalojen osalta ja sairastuttaisi ihmisetkin. Muovikasseista olisi luovuttava ennen kuin on liian myöhäistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joo, toi enää ei nyt ehkä täsmää, mutta kuinka monella miehellä on käsilaukku?
Mun lapsuudessa kaupassa käytiin kori tai kassi mukana ja roskiksessa ei käytetty mitään pusseja vaan ämpäri tyhjennettiin keräysastiaan. Miksei toimi nykyään?
Meillä tää aiheuttais muutoksia kaupassa käyntiin, ainakin alkuvaiheessa:
Meillä on vierekkäin K-Market ja S- Market. Mies käy useimmiten kaupassa, koska hän on autolla. On myös hövelimpi ostaja, saattaa ostaa viikolla paketin vichy - tölkkejä jne. painavaa.
Hänellä ei ikinä ole mitään kauppakasseja mukana vaan ostaa aina muovikassin.
Ihan 100 % varmasti jos S luopuu muovikasseista mies menee K-kauppaan. Nyt jo jos on palautuspulloja ja automaatti on täysi, vaihtaa kauppaa lennosta ja menee siihen kummassa automaatti toimii.
Itsellekin käy niin, että otan viikonloppuostoksille autoon kestokasseja ja unohdan ne sinne autoon ja tajuan kassalla että voi ei. Jos muovikasseja ei olisi, jäisi täysi kärry siihen.
Asiakkaat kyllä ainakin alussa äänestää jaloillaan.
Muovipussien tilalle tarvittaisiin joku biohajoava vaihtoehto, joka kestää vuotamatta siellä keittiön allaskaapin roskaämpärissä sen 3-7pv mikä ehkä on sellainen keskimääräinen roskapussien täyttöaika ihmisillä. Joku luonnonkuidusta tehty säkki minkä sisäpuoli vuorattu jollain biomuovilla tms. ettei kosteus mene läpi. Jos tuollaisia saisi kassalta, että saa ne ostokset mukaan sieltä kaupasta vaikkei olisikaan sitä vitun kestokassia mukana, ostaisin ilomielein, mielummin jopa kuin nykyisen tavan muovipussin. Tämä uusi innovaatio The Hitaasti Biohajoava Nestettä Kestävä ekopussi voisi maksaa vaikka jopa euron kappaleelta. Jos ostaa kassillisen tavaraa, ei sillä ole mitään väliä onko loppusumma 30 vai 31 euroa.
Samaa säätöä tarvittaisiin noihin roskapussirulliin mitä kaupasta saa. Samaa luontoon päätyvää muovia ne on mitä kauppakassitkin. Muistan miten kotona nuorempana käytettiin erillisessä bioroskiksessa niitä vihreitä biohajoavia pikkupusseja, monesti kun oli aika vaihtaa pussi ja sen nosti sieltä astiasta, jäin vain kahvat käteen kun pussukka oli yhtynyt astiassa olevan moskan kanssa. Tämän takia en nykyäänkään kierrätä biojätteitä, ihan vitullista säätöä eikä tosin nykyisessä keittiössä ole edes tilaa erilliselle paskapurkille.
Kuka kantaa ostoksensa muovikassissa? Niin junttia, niin junttia ja typerän näköistä!
Ja mikä määrä muovia päätyy mereen ja vahingoittaa meidän kaikkien elinympäristöä. Sama koskee keinomateriaalista tehtyjen vaatteiden pesua, tiskirättejä jne, jne. Juntit ei vaan tajua, että niistä kaikista päätyy valtavat määrä mikromuovia mereen pesuveden mukana.
Esim. Ruanda on jo kokonaan kieltänyt muovikassit, joten jopa Afrikan maa on edelläkävijä Suoneen verrattuna.
Onks siellä enää sit jotain muita kasseja, paperi- tai kangas? Niihin onkin kiva oksentaa, laittaa roskapussiks tai laittaa tyhjät kaljatölkit.