Tunnetko ketään joka olisi ryhtynyt vegaaniksi paljolti makusyistä?
Siksi että olisi huomannut että ei edes pidä eläinperäisten tuotteiden mausta?
Kommentit (17)
Minä. En pidä lihan mausta enkä koostumuksesta, parhaiten menee alas liha joka vähiten muistuttaa lihaa, eli lihapullat ja jauhoiset makkarat.
Vegaaanit ovat kuin gnostilaisia askeetikkoja, jotka kieltäytyvät kaikesta kivasta, nautinnollisesta, hyvänmakuisesta, jne. Siitä kieltäytymisestä vegaanit saavat paitsi kicksejä, niin myös ylemmyydentunteen meitä ei-vegaaneja kohtaan. He ostavat hyvän omantunnon kieltäytymällä kaikesta eläinperäisestä - uskotellen itselleen pelastavansa maailman.
Miten edes teoriassa olisi mahdollista parantaa ruoan makua raaka-aineiden valikoimaa rajoittamalla?
Sekasyöjällä on käytettävissään kaikki kasvisruokavalion ruoat ja sen lisäksi vielä paljon lisää. Se, että on valtavan paljon hyviä kasvisruokia ei siis vaikuta kysymykseen.
Pelkästään gastronomian kannaltaa asiaa tarkkaillen on sekaruokavalio yksiselitteisesti parempi.
Aluksi mulla liha jäi pois maun, hajun ja suutuntuman takia. Rupes vaan ällöttämään. Enkä esimerkiksi pidä nyhtökaurasta, koska se tuntuu liian "lihamaiselta". Vegaaniksi sitten rupesin eniten ilmastosyistä, toki läintenoikeudetkin merkkaa paljon.
Tunnen kyllä paljon ihmisiä jotka tuntevat maun osalta vastenmielisyyttä lihatuotteita kohtaan ja siksi niitä välttelevät.
Vierailija kirjoitti:
Miten edes teoriassa olisi mahdollista parantaa ruoan makua raaka-aineiden valikoimaa rajoittamalla?
Sekasyöjällä on käytettävissään kaikki kasvisruokavalion ruoat ja sen lisäksi vielä paljon lisää. Se, että on valtavan paljon hyviä kasvisruokia ei siis vaikuta kysymykseen.
Pelkästään gastronomian kannaltaa asiaa tarkkaillen on sekaruokavalio yksiselitteisesti parempi.
Jos karsii ruokavaliostaan pois tuotteet jotka eivät maistu hyvältä niin kai se ruokavalio on tälle ihmiselle silloin gastronomisesti parempi?
Miten se on niin vaikeaa ymmärtää ettei kaikki pidä lihasta. Tai paprikasta tai silakasta tai tai tai. Esim jauhelihan haju on mielestäni niin ällöttävä etten pysty laittamaan siitä ruokaa kuin suurella vastenmielisyydellä. Jo lapsena lihakeitto ja joulukinkku oli syömispainajaisia. Enkä ymmärrä miksi kukaan kiduttaisi itseään ravintolassa tilaamalla pihvin ja vielä maksamalla siitä. Varsinkin jos se vielä jätetään raa'aksi. Niin vaikea ymmärtää miten kukaan voi nauttia tuollaisesta.
En ole vegaani, mutta pesco-vegetaristi kuitenkin. Alunperin lakkasin syömästä punaista lihaa nimenomaan makusyistä, en pitänyt kuin jauhelihasta muutamissa ruuissa, mutta en voinut syödä enää niitäkään, kun maha meni sekaisin. Kanan jätin taas pois sen vuoksi, että linnut ovat ainoita tuotantoeläimiä, joita kohtaan tunnen empatiaa. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos karsii ruokavaliostaan pois tuotteet jotka eivät maistu hyvältä niin kai se ruokavalio on tälle ihmiselle silloin gastronomisesti parempi?
Kaikki tämän ihmisen lempparituotteet on osa ruokavaliota sekä ennen, että jälkeen. Jokainen valikoi ruokavaliostaan ne tuotteet joista pitää eniten. En syö jatkuvasti kaikki mahdollisia juustoja. Syön niitä juustoja joista erityisesti pidän.
Jos paistan herkkusieniä pannulla voin valita paistanko ne öljyssä vai voissa. Vegaanina olisi pakko paistaa öljyssä. Lopputulos voi vegaanina olla vain yhtä hyvä tai huonompi. Riippuen ruokailijan makunystyröistä.
En pitänyt varsinkaan lihan suutuntumasta ja makukaan ei aina hurmannut.
Nyt olen kasviruokailija, joskus syön kalaa. Sekin on tullut jotenkin vastenmieliseksi. Terveysanalyysimittauksen mukaan olen sille allerginenkin.
Samoin maitotuotteet, juustot ja muut, ei vaan ole mieleen.
Kun olen pitänyt taukoa eläinperäisten tuotteiden käytössä, vastenmielisyys niitä kohtaan voimistuu. Lisäksi niiden aiheuttama limanmuodostus ei riemastuta.
Tieto ruuan alkuperästä/eettisyydestä ja terveellisyydestä voi vaikuttaa makukokemukseen.
En tiedä vegaaniksi mutta kasvissyöjäksi kyllä. Monelle kaikista muista liha- ja maitotuotteista luopuminen on helppoa paitsi juustosta. Näin myös itselläni. En pidä lihan tai kalan mausta, enkä myöskään maidosta, jogurtista tai viilistä. Juusto on säilynyt lähinnä leivänpäällisenä. Ruokavalioni ei ole millään muotoa askeettinen vaan syön mielestäni paljon parempaa ruokaa kuin aiemmin. Olen ollut kasvissyöjä jo yli kymmenen vuotta.
Kun jätin pois maitotuotteet ja kananmunan, se tuntui helpottavalta, koska enhän mä ole niistä koskaan oikein tykännyt. Sellainen epämääräinen huono olo syömisen jälkeen jäi pois, joten ilmeisesti ne eivät myöskään sovi mulle. Liha ällöttää (kana ei niin pahasti, mutta en ole sitäkään vuosikymmeniin syönyt). Kalasta kyllä tykkään jossain määrin. Syön tällä hetkellä vegaanisesti, mutta en tiedä miten tulevaisuudessa. (En siis ole vannoutunut vegaani.) Mahdollisesti vähän kalaa ja maitotuotteita. (Varsinkin jos vietän aikaa Intiassa, otan maitotuotteet takaisin ruokavalioon.)
En tiennyt että jotku syövät nahkakenkiä. Vegaaniksi ei voi alkaa "makusyistä" koska silloin on vain yksinkertaisesti kasvissyöjä. Vegaanisuus on aivan muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tämän ihmisen lempparituotteet on osa ruokavaliota sekä ennen, että jälkeen. Jokainen valikoi ruokavaliostaan ne tuotteet joista pitää eniten. En syö jatkuvasti kaikki mahdollisia juustoja. Syön niitä juustoja joista erityisesti pidän.
Jos paistan herkkusieniä pannulla voin valita paistanko ne öljyssä vai voissa. Vegaanina olisi pakko paistaa öljyssä. Lopputulos voi vegaanina olla vain yhtä hyvä tai huonompi. Riippuen ruokailijan makunystyröistä.
Voi on loistava tuote. Usein en käytä muuta eläinkunnantuotetta kuin voita.
Margariineja vältän viimeiseen asti.
Vegaanille hyvä paistorasva on kylmäpuristettu kookosöljy. Kestää hyvin kuumennusta, toisin kuin monet öljyt.
En tunne, mutta en ihmettelisi jos poikani joskus ryhtyisi (eettisten syiden lisäksi). Pienenä naureskeltiin hänen olevan vegaani, koska ei juurikaan suostunut syömään mitään eläinkunnan tuotteita. Nykysin (on teini-ikäinen) syö niitä vähän, silti valitsee mieluummin mehujään kuin jätskin ja esim. Subwayssa leivän välissä on pelkkiä vihanneksia. Munia olen pakottanut syömään silloin tällöin proteiinin vuoksi, mutta ei niiden mausta pidä.