Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voinko kieltää 19-vuotiasta tytärtäni ryhtymästä kasvissyöjäksi?

Vierailija
26.07.2017 |

Mitä mieltä?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi kieltää. 19-vuotias on täysi-ikäinen ja voi alkaa syömään vaikka pelkästään lakuja, jos niin haluaa.

Vierailija
2/17 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kieltäisit?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et varsinaisesti voi kieltää mutta riippuen perheenne rahatilanteesta voitte joutua käymään keskustelun siitä kuka tytön muusta perheestä poikkeavan ruokavalion maksaa. Alkaako tyttö tehdä itselleen omat ruoat? Millä rahalla hän ostaa ruoat jos teillä ei ole varaa kustantaa hänelle eri ruokia?

Vierailija
4/17 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen kun kiellät. Mitään velvollisuutta hänellä ei ole kieltoasi noudattaa.

En silti näe syytä miksi pitäisi?

Vierailija
5/17 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asuu kotona niin voit. Tai ainakaan talon puolesta ei tule mitään vegerehua, vaan normaalia ruokaa. Ostakoon ja tehköön sitten omat. Ja jos ei kelpaa niin muuttakoot sitten omaan kämppään.

Vierailija
6/17 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis olettaen että tyttö asuu kotona. Jos asuu jo omillaan niin mitään ongelmaa ei ole.

T. 3

Vierailija
7/17 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kieltäisit?

8/17 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asuu kotona, talouden puolesta tulee sitä samaa ruokaa mitä muutkin syö. Jos haluaa jotain erikoisempaa, esim. vegeruokaa, saa mielestäni ostaa ja tehdä itse. Tämän hotellin palvelut ovat rajoitetut ja jos ne eivät kelpaa, saa itse tehdä ja hoitaa. Ja siivota jälkensä myös.

Vierailija
9/17 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ollut kauheasti minunkaan vanhemmilla sananvaltaa kun aloin kasvissyöjäksi 16-vuotiaana. Sanoivat että tässä talossa syödään liharuokia tai ei syödä ollenkaan. No en sitten syönyt moneen viikkoon oikeaa ruokaa muualla kuin koulussa. Lopulta äiti huolestui ravitsemuksestani ja alkoi ostaa kasvisvaihtoehtoja.

Eihän se reilua ollut vanhempiani kohtaan, mutta asia oli minulle hyvin tärkeä eikä mielipidettäni kuunneltu.

Täysi-ikäisen ruokavaliosta et voi kyllä mitenkään päättää, mutta ei sinulla ole myöskään velvollisuutta ostaa vegeruokaa "aikuiselle" lapsellesi.

Vierailija
10/17 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos asuu kotona niin voit. Tai ainakaan talon puolesta ei tule mitään vegerehua, vaan normaalia ruokaa. Ostakoon ja tehköön sitten omat. Ja jos ei kelpaa niin muuttakoot sitten omaan kämppään.

Ei täysi-ikäistä voi kieltää. Mitään velvollisuutta vanhemmilla ei kuitenkaan ole kasvisruokavaliota kustantaa, vaan aikuinen ihminen ostakoon omat ruokansa.

Vierailija
11/17 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi kieltää. Mutta ei sinulla ole velvollisuuttakaan kokkailla aikuiselle ihmiselle kasvisruokia. Itse tuossa vaiheessa kuitenkin ostaisin kotona asuvalle kasvissyöjälle ruokatarvikkeet ja itse saisi kokkailla ruuat tai osallistua aktiivisesti ruokalistan suunnitteluun ja tehdä ruokaa kanssani.

Vierailija
12/17 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietysti voit. ostat paksua ketjua ja kahlitset kellariin.

Vierailija
13/17 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tietenkään voi, täysi-ikäisellä on ihan täysi itsemääräämisoikeus. Mikäli hän asuu vielä kotona, et ole velvoitettu hankkimaan tai valmistamaan hänelle kasvisruokia, mutta joskus kannattaa ottaa järki käteen: onko tämä ihan oikeasti sellainen asia, jonka takia olet valmis mahdollisesti kestämään täyden välienkatkaisun, mukaanlukien tulevat häät, lastenlapset jne?

Miksi ylipäätään tahtoisit kieltää kasvissyönnin?

Vierailija
14/17 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltää et voi, mutta voi sitten kustantaa ja tehdä omat pöperönsä. :)

Toki jos haluat huomioon välillä ottaa, niin voit tehdä ruokaa (otetaan esimerkkinä lihakeitto) niin että tismalleen sama keitto, toisessa kattilassa ilman lihaa, ja toisessa lihallisena.

Jos salaattiannoksia syötte, niin muille helppo laittaa lihat kylkeen, kun yksi syö ilman.

Toki jos vaikka makaronilaatikkoa teette, niin niinä päivinä voi tehdä sitten omat ruokansa.

Vierailija
15/17 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit. Tule sitten kertomaan totteliko.

Vierailija
16/17 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äitini teki fiksusti, kun minä 14-vuotiaana aloin vegeksi. Hän sanoi, että tekee myös kasvisruoat, jotta saan oikeat ravinteet. Opettelimme sitten yhdessä kokkaamaan ja ei tästäkään tarvinnut vääntää. Edelleen vege,nyt jo 20 vuotta. Lapset ja mies syö meillä lihaa, joten edelleen kahdet eväät. Ei se nyt niin vaivalloista ole, tekee kaksi kastiketta esim. ja lisuke ja salaatti sama kaikille. Jos toisen haluaa olla syömättä lihaa, eihän sitä voi pakottamalla tarjota. Itse olisin vain jättänyt syömättä, mikäli en olisi mahdollisuutta saanut kasvisvaihtoehtoon, koska lihaa en vain enää halunnut syödä. Ja koska tästä ei tehty riitakysymystä kotona, tein myös itse usein ruokani, koska ainesosat olis minulle ostettu.

Vierailija
17/17 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan aina kieltää, mutta 19v tekee just niinkuin itse haluaa. Asuukin varmaan jo omillaan niin ei pitäisi sinua vaivata mitenkään, ja kasvisruoka on muutenkin halvempaa kuin liharuoka. Hyvä valinta, onnea valitsemalleen tielle! :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kolme