Keski-ikäiset! Käyttekö säännöllisesti gynellä? Vai vain satunnaisesti?
Olenko jotenkin poikkeava, kun en käy kovinkaan usein. Siskoni sanoi käyvänsä joku syyskuu, vaikka ei ole mitään vaivoja. Otattaa myös papat yms joka vuosi, vaikka ei ikinä ole ollut mitään muutoksia. On vajaa 5-kymppinen ja lapseton, ei ole mitään laskeumiakaan tms. Itselläni on lapsia. Olen ollut siinä uskossa ettei papaa edes suositella nykyään otettavaksi jos muutoksia ei ole ollut noin usein. Vähän ihmetyttää. Alapäävaivoja ei sen kummemmin ole ja kun joskus olen gynellä käynyt niin sen kummempaa ei ole. En käytä ehkäisyä ( paitsi kondomi) enkä hormonilääkkeitä ainakaan vielä :) Kävin lukemassa suosituksista ja suositusten mukaan ilman vaivoja ei todellakaan nykyään joka vuosi tartte ottaa esim. papaa ja oireettomien gynekäynneistä oltiin montaa mieltä. Osa lääkäreistäkin pitää niitä täysin rahastuksena.
Kommentit (26)
En käy. En käy säännöllisesti millään muullakaan spesialistilla joten miksi kävisin gynellä?
Olen 53. Käyn ainoastaan papakutsunnoissa 5:n vuoden välein. En harrasta seksiä. Aikoinaan gynekologi sanoi, että jos ei ole mitään ongelmia, eikä seksiä, riittää tämä.
En käy. Nuorempana kävin jos tartti e-pillereitä yms. Seulonnoissa käyn. Jos tulee jotain vaivoja kuten isoja vuotohäiriöitä tai kovat vaihdevuosivaivat, niin toki sitten. En käy muutenkaan lääkärillä ns. varmuuden vuoksi, naiseus ei ole sairaus. Synnytysten takia olen käynyt sairaalassa. Lääkäreillä en juuri ole joutunut muuten käymään, onneksi.
Kävin kertaalleen edellisten papaseulontojen välissä, ja ihan turhaan. Gyne kiskoi kauheat maksut, kun halusi (huvikseen) ultrata. Jos on mitä tahansa pienenpientäkin vaivaa ja siitä sanoo, niin kauheet tutkimukset päälle ja rahat pois. Ihan turhaa touhua. En käytä hormoneja, en halua lisää lapsia, en ole vaihdevuosi-iässä. Harrastan normaalisti seksiä mieheni kanssa, käytämme kondomia. En näe syytä, miksi ramppaisin huvikseni gynellä.
En käy minäkään. Joskus nuorempana kävin kun oli endometrioosivaivoja ja oikeastikin syytä käydä. Ja kivut oli sitä luokkaa, että sen kyllä sitten huomasi, esim. kysta munasarjassa. Synnytysten jälkeen kaikki vaivat katosi ja en mene jos vaivaa ei tule. Papa-koetta ei todellakaan tartte ottaa joka vuosi, eri asia jos on ollut hoidettavia muutoksia. Saahan sitä rahansa kantaa vaikka kuinka usein lääkäreille, sehän on helppoa rahaa gynekologeille kun terveet naiset käy siellä ns. varmuuden vuoksi. Sen takia melkein jokainen gyne pitää yks.vastaanottoa pari kertaa viikossa. Helppoa kuin heinänteko.
En käy, ei ole rahaakaan moiseen. Jos se olisi jotenkin välttämätöntä niin kai julkinen puoli sen kustantaisi. En käy korvalääkärilläkään joka vuosi syynäyttämässä korviani.
Käyn, koska käytän e-pillereitä ja ne vaativat säännöllisen tarkastuksen puolentoista. Uoden välein. En ikinä uskaltaisi jättää ehkaisyä pois, sen verran moni tuttava on tullut yli nelikymppisenä raskaaksi. Joo, osa heistä ihan tahallaan, mutta minulle se ei sopisi. Eli gynellä käyn 1,5 vuoden välein. Papa-koe 5-v välein, koska ei ole hpvtä, nin ei ole tarvetta enempään.
Olen viisikymppinen lapseton ja käyn säännöllisesti. Käyn hammaslääkärilläkin vuosittain, vaikkei ole vaivoja ;) Miksi tämä siskosi asia häiritsee ap:ta niin kovasti? Jos on rahaa ja haluaa käyttää sen säännöllisiin terveystarkastuksiin niin mitä sitten? Pitäisikö tästäkin jonkun besserwisserin määräillä?
"Älkää hypätkö täällä suotta , ellei mikään vaivaa".
Sanoi lekuri noista tarkastuksista (poikkeuksena jotku syöpäsairausseurannat s-sairasteneille, niihinkin tulee kutsut)
Vierailija kirjoitti:
Olen viisikymppinen lapseton ja käyn säännöllisesti. Käyn hammaslääkärilläkin vuosittain, vaikkei ole vaivoja ;) Miksi tämä siskosi asia häiritsee ap:ta niin kovasti? Jos on rahaa ja haluaa käyttää sen säännöllisiin terveystarkastuksiin niin mitä sitten? Pitäisikö tästäkin jonkun besserwisserin määräillä?
Ap kai vain kysyi, miten muut menettelevät. Ei määräillyt sinua tekemään toisin kuin itse tekee.
Minäkin käyn hammaslääkärillä vuosittain. Aikoinaan kun olen kariesinfektion saanut (sehän on tartuntatauti jota ei voi hoitaa pois), niin on tarpeen käydä tilanne vuosittain tutkituttamassa. Gynekologisia vaivoja sen sijaan ei ole enkä ehkäisyäkään tarvitse, joten sinne en viitsi vaivautua ihan vain kuullakseni, ettei mitään vikaa löydy.
Käyn noin vuoden välein. Joka vuosi käyn gyniksellä ja hammaslääkärissä, normaalissa terveystarkastuksessa käyn kahden vuoden välein ja siellä otetaan myös kattavat labrakokeet. Papa on se normaali viiden vuoden välein.
En säästele tällaisissa kuluissa, vaan senhän takia töitä teen, että minulla on rahaa itseeni ihan siinä missä vaikka pidän autostani ja kodistanikin hyvää huolta. Olisi typeryyttä olla huollattamatta itseään. Laitan rahaani myös laadukkaaseen ruokaan, vaatteisiin ja yleiseen hyvinvointiini. N43
Käyn vain väestöseulonnoissa. Niitä on ollut tähän mennessä 5 v. välein. Minulle on sanottu, että jos ei ole mitään muutoksia solunäytteissä tai omituisia hajuja, vuotoja tai kipuja, ei tarvitse sen useammin käydäkään. En käytä ehkäisyä.
Jotkut ajattelee niin, että jatkuva lääkäreissä ravaaminen on jotenkin hyvää itsensä hoitamista. Ei se lääkärissä juokseminen tee terveeksi eikä suojaa myöskään sairauksilta. Mulla on yksi ystävä, joka myös " hoitaa itseään" käymällä joka vuosi gynellä, lääkärissä, labroissa jne...Mutta ei harrasta esim. liikuntaa, on ylipainoinen, polttaa jne. Ihan kuin se lääkärillä käyminen olisi sitä itsensä hoitamista.
Käyn seulonnoissa ja tarpeen mukaan jos on joku syy. Ilman syytä en käy. En käy muutenkaan varuiksi lääkärissä, paitsi hammaslääkärissä.
Osa ystävistä käy vuosittain, osa ei. Kysyin kerran gyneltä, kuinka usein täytyisi käydä ja sain vastaukseksi, että jos ei oireita, niin kerran seulontojen välissä.
Itse kävin viimeksi talvella kun kuukautiset oli muuttuneet kauhean niukaksi. Sain primot. Eivät olleet vielä varsinaiset vaihdevuodet.
Oma ikä50v.
En ole koskaan käynyt. Seulonnoissa käyn mutta nehän ei ole gynejä vaan usein "pelkkiä" hoitajia ja näytteenottajia.
37v.
Vierailija kirjoitti:
Käyn seulonnoissa ja tarpeen mukaan jos on joku syy. Ilman syytä en käy. En käy muutenkaan varuiksi lääkärissä, paitsi hammaslääkärissä.
Osa ystävistä käy vuosittain, osa ei. Kysyin kerran gyneltä, kuinka usein täytyisi käydä ja sain vastaukseksi, että jos ei oireita, niin kerran seulontojen välissä.
Itse kävin viimeksi talvella kun kuukautiset oli muuttuneet kauhean niukaksi. Sain primot. Eivät olleet vielä varsinaiset vaihdevuodet.
Oma ikä50v.
Mä kävin just noin eli kerran seulontojen välissä, oisko ollu siis pari vuotta seulonnan jälkeen, niin gyne ihmetteli, miksi tulin. Työterkkari oli mua neuvonut. Eli todellisuudessa pelkät seulonnat riittää, ellei ole vaivoja ja/tai vaihtuvat partnerit.
En käy muutenkaan lääkärillä. Menen ainoastaan, jos tarvii tikata, luu on poikki tai infarkti on menossa.