Saako rajalla olevaa pensasaitaa leikata naapurin puolelta?
Kommentit (60)
Taas löydetty vanha ketju, mutta ihan asiaa. Miksi naapurien välillä tulee olla aita? 40 vuotta naapurien kanssa ja ilman aitaa pärjättiin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sahannut rajalla kasvavista puista jokaisen omalle puolelle tulevan oksan, jos siltä on tuntunut. Ei ole naapuri tullut narisemaan.
Mutta nyt naapuri istutti omalle puolelle rajaansa, mutta aivan raja-aitaan kiinni (ehkä 40 cm väliä) koivuja, vaikka pyysin, ettei. Istutti silti.
Saahan hän nyt omalle puolelleen istuttaa mitä haluaa.
Kyllä Oulussa sanotaan, ettei 5-m lähemmäksi rajaa.
Puut ovat pitkäikäisiä ja istutettavaa puulajia valitessa tulee kiinnittää huomiota puun lajikohtaisiin ominaisuuksiin ja soveltuvuuteen istutuspaikkaan.Puun oksien ja juuriston tulee pysyä omalla tontilla. Suositeltu istutusetäisyys naapurin rajasta on isoksi kasvavilla puilla vähintään 5 metriä.
Koivu on muutenkin sellainen, että vie muulta elinvoimaa, imee vedet muilta kasveilta.
___
Isot lehtipuut juovat satoja litroja päivässä. Suuri koivu tarvitsee noin 500 litraa vettä vuorokaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sahannut rajalla kasvavista puista jokaisen omalle puolelle tulevan oksan, jos siltä on tuntunut. Ei ole naapuri tullut narisemaan.
Mutta nyt naapuri istutti omalle puolelle rajaansa, mutta aivan raja-aitaan kiinni (ehkä 40 cm väliä) koivuja, vaikka pyysin, ettei. Istutti silti.
Ihan tahallista riidankylvämistä. Miksi istuttaa liian lähelle naapurin pihaa mitään sellaista mikä kasvaa sinne naapurin puolelle, jos jokaisella on kerran oikeus omalta puoleltaan leikata kaikki sinne työntyvä. Hassuja puita ja pensaita, toinen puoli nyrhittynä.
Koivu tietää myös haravoimista syksyllä. Iso työ.
Naapuri joutuu haravoiaan isot kasat vaikka puu on naapurin ja naapurin tontilla.
Vierailija kirjoitti:
No kiva. Voin siis marssia naapuriin ja pyytää niitä haravoimaan meidän pihan. T:Ap
Jos ovat leikanneet kiinteistöjen yhteisen raja-aidan, joka on aikanaan yhdessä istutettu, ne voi laskuttaa sua aidan leikkaamisesta.
Itse haravoit pihasi ja viet ne risut haketettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Taas löydetty vanha ketju, mutta ihan asiaa. Miksi naapurien välillä tulee olla aita? 40 vuotta naapurien kanssa ja ilman aitaa pärjättiin hyvin.
Ap kiikaroi väärälle puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan tahallista riidankylvämistä. Miksi istuttaa liian lähelle naapurin pihaa mitään sellaista mikä kasvaa sinne naapurin puolelle, jos jokaisella on kerran oikeus omalta puoleltaan leikata kaikki sinne työntyvä. Hassuja puita ja pensaita, toinen puoli nyrhittynä.
Koivu tietää myös haravoimista syksyllä. Iso työ.
Naapuri joutuu haravoiaan isot kasat
Eikö maalainen tiedä, että lehtikompostissa valmistuu multaa ihan ilmaiseksi. Eikä ole pakko haravoida. Lehdet maatuvat ja ruoho kasvaa tuuheana läpi.
Persujen ravinnekiertoasiatkin hukassa, vaikka käytiin läpi alakoulussa.
Eipä ole tuotakaan ongelmaa kun huoltoyhtiö hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Et kai sinä naapurin tontilla huseeraa yhtikäs mitään lupaa kysymättä. Keskustelupalstalla ei ole valtuuksia sellaisen luvan myöntämiseen.
Tottakai on valtuudet, anna mennä vaan, ap. Seurauksistahan toki maksat.
Ok-asuminen ei sovellu laiskalle, tyhmälle ja riidanhaluiselle.
Kunnan rakennussäännössä kerrotaan, että pensasaita on pidettävä max. N cm korkeana ja hoidettuna ja piha siistinä.
Vierailija kirjoitti:
Ok-asuminen ei sovellu laiskalle, tyhmälle ja riidanhaluiselle.
Kunnan rakennussäännössä kerrotaan, että pensasaita on pidettävä max. N cm korkeana ja hoidettuna ja piha siistinä.
Mitäs teet jos naapuri istuttaa sinne pensasaidan sekaan nyt vaikka niitä täällä mainittuja koivuja, mutta omalle puolelle?
Vierailija kirjoitti:
Me elettiin maaseudulla melkein kymmenen vuotta naapurin kanssa ilman aitaa. Sitten otimme koiria ja piti aidata reilu satametrinen tontin sivu naapuriin. Tonni meni rahaa ja hirmuinen työ, koska naapuri ei osallistunut mihinkään. Ei työhön eikä kustannuksiin.
Aita pitää istuttaa/rakentaa niin, että sen voi huoltaa molemmin puolin omalta tontilta. Jos saa naapurin kanssa asiat sovittua, sitten se voi olla rajalinjalla.
Vierailija kirjoitti:
Aita pitää istuttaa/rakentaa niin, että sen voi huoltaa molemmin puolin omalta tontilta. Jos saa naapurin kanssa asiat sovittua, sitten se voi olla rajalinjalla.
Meilläpäin on kyllä aina laitettu rajalinjalle aita. Onpa pensas tai lauta-.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Oulussa sanotaan, ettei 5-m lähemmäksi rajaa.
Puut ovat pitkäikäisiä ja istutettavaa puulajia valitessa tulee kiinnittää huomiota puun lajikohtaisiin ominaisuuksiin ja soveltuvuuteen istutuspaikkaan.Puun oksien ja juuriston tulee pysyä omalla tontilla. Suositeltu istutusetäisyys naapurin rajasta on isoksi kasvavilla puilla v
Olisin vetänyt turpiin.
Vierailija kirjoitti:
Me istutimme naapurin kanssa yhdessä aronia-aidan pihojemme rajalle. Sen jälkeen naapuri ei ole kertaakaan kysynyt meiltä, että lyhennetäänkö aitaa, vaan hän on lupia kyselemättä vetänyt pensaat lyhyeksi. Viimeksi viime syksynä pensaat olivat hädin tuskin 70 cm hentoja versoja, kun naapuri veti taas pensaat lyhyeksi. Se oli kymmenen vuoden sisällä kolmas "täyskaato". Tällä kertaa jäljelle jäi 5-10 cm korkeat tyngät ja nyt ne eivät enää tee pienintäkään silmua. Koko aita on tuhottu.
Aronia kasvaa alasleikattunakin vähintään puoli metriä kesässä. Jotta aita olisi siisti ja tuuhea alhaaltakin, sitä pitää siistiä joka vuosi sivulta ja päältä. Voit tasoittaa aina kun pituutta on tullut vaikkapa 20 senttiä, niin siitä kohtaa taas oksa haarottuu. 70 senttiset versot eivät näytä hyvältä, jos niissä ei ole sivuoksia.
Sano naapurille, että leikkaat/ tasoitat jatkossa itse omalta puoleltasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me elettiin maaseudulla melkein kymmenen vuotta naapurin kanssa ilman aitaa. Sitten otimme koiria ja piti aidata reilu satametrinen tontin sivu naapuriin. Tonni meni rahaa ja hirmuinen työ, koska naapuri ei osallistunut mihinkään. Ei työhön eikä kustannuksiin.
Miksi naapurin olisi pitänyt teidän aita maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on rajalla taikka naapurin puolella jotain istutuksia, niistä ei tarvitse kärsiä. Siis puiden oksat, juuret ja muut omalle puolelle tulevat tunkelaiset saa hävittää rajakohdasta lähtien.
Meillä on ihan rajalla naapurin istuttama kuusiaita, ja kyllä minä siistin sen omalta puoleltani vuosittain, koska oksat ulottuvat muuten metrin päähän. Toinen naapuri on istuttanut orapihlaja-aidan ja vihaan sitä, koska ne vähintään viisisenttiset piikit menevät mistä tahansa kengänpohjista läpi. Ei paljon voida sillä puolella pihaa oleskella, varsinkaan koira ja lapsi. Leikkaan sen aina niin läheltä pystyvarsia kuin mahdollista, pensasaidan juurella on iso pressu, jolle oksat tippuvat, ja siitä ne yritän aina tarkkaan kerätä pois, etteivät jää maahan. Silti aina niitä kuitenkin löytyy ja tunkee jalkoihin, kun leikkaa ruohoa.
Kumpikaan naapuri ei ole koskaan leikannut aitaansa omalta puo
Jos naapuri ei kehotuksesta huolimatta leikkaa sinun tontille tulevia oksia, voit itse ne leikata ja heittää roskat naspurin puolelle.
Eksyin aivan vahingossa tähän keskusteluun, joten kysyn puhtaasta uteliaisuudesta ulkopuolisten näkemyksen asiaan:
Minulla on noin 1,5m rajasta tälle puolelle istutettu pensasaita, koko rajan pituudelta, joten kulku naapurin puolelle on mahdollista vain päädyistä. Koska olen maksanut ja istuttanut pensaat ja se kasvaa jokaista oksaa myöden rajan tällä puolella, niin leikkaan sen naapurinkin puolelta. Oksat ei tule rajan ylitse, mutta tietysti pensasta leikatessa ja haravoidessa joudun seisomaan rajan väärällä puolella, kun en valitettavasti osaa leijua ilmassa.
Tämän keskustelun vastausten perusteella en saisi olla silloinkaan naapureiden puolella vai? Jos joku on varmaa, niin naapurit puolestaan ei saa katkoa oksaakaan pensaasta, joka on tällä puolen. Joten kumpi on suurempi vääryys, kuluttaa kävelyllään ja haravalla naapurin soraa vai leikata pensaita, jotka ei ole omalla puolella?
Kyseinen pensasaita ei ollut ongelma edellisten naapureiden kanssa. Uusille naapureille se tuntuu olevan kaikista suurin ongelma, vaikka niiden omat pensasaidat kaatuu hoitamattomina muiden naapureiden puolelle. Naapureilla ei myöskään ole resursseja kuljettaa puutarhan roskia muualle kun varaston taakse piiloon, johon on tehty kaatopaikka. Itse puolestaan kuljetan oksat muualle. Joten olen ihmetellyt, kuinka pakottava tarve on saada naapurinkin oksat sinne. Kyseisen pensaan lehdet on niin pikkuiset, että niiden haravointi ei edes olisi tarpeellista, totta puhuen haravoin siis vain naapureiden puolelta tulevat lehdet, että pensaan alunen on siisti naapureiden ikkunoihin.
Jos siis olisin naapurini, arvostaisin todella suuresti ja huutelisin kiitokset. Sen sijaan saan vain ylimieliset katseet, että pensasaita on yhtä ruma kuin naapuri itse ja naapurin koko puutarha, siis minun, vaikka pensasaita on aikalailla ainoa kukkiva asia niiden puutarhaan.
Salaa toivon, että naapurinikin eksyvät tähän keskusteluun vahingossa, niiden kanssa kun ei voi kasvotusten keskustella mistään. Ylimielisyys on korvannut maalaisjärjen.
Eipä se sitä naapuria haittaa, hänelle päin koivut on nättejä. Toisin kuin sulle.